Martine16 Skrevet 20. februar 2019 #1 Skrevet 20. februar 2019 Jeg er 17 år gammel og har nå bodd alene i egen leilighet siden jeg var 16 år. (august 2018). De pengene jeg får inn i måneden er stipend, får borteboer på 3992kr og dette holder ikke da jeg betaler 5000kr i måneden. Dette er da inngående strøm, tv og wifi. De resterende pengene jeg trenger er rester fra sommerjobb og sparing. Får ikke noe spesielt med støtte hjemmenfra, flyttet bort grunnet det ikke var et bra miljø for meg. Vært i kontakt med psykolog i snart 5 år, vet ikke om de kan hjelpe meg noe med dette.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #2 Skrevet 20. februar 2019 Hei! Mener du som mindreårig bor borte og går på skole så har du krav på at foreldrene dine forsørger deg til en viss grad. Ta kontakt med Nav så kan de sikkert hjelpe deg. Anonymkode: 54b6f...814 1
Million Skrevet 20. februar 2019 #3 Skrevet 20. februar 2019 (endret) Så lenge du er under 18, er foreldrene dine pliktige til å forsørge deg. Når du fyller 18, og hvis du fremdeles går på videregående skole, er foreldrene dine pliktige i å forsørge deg til du er ferdig på videregående. Er foreldrene dine skilt, og du er over 18, skal barnebidraget g¨å til deg, og ikke den andre forelderen. Når man er ferdig på videregående og begynner på høyskole eller annen utdanning, må ikke foreldre forsørge lenger om de ikke vil, og ungdommen må ta opp studielån og ta ekstrajobber ved siden av utdannelsen selv. Hvordan er det mulig for noen foreldre å ikke forsørge sitt 16-17 år gamle barn? Det er helt uforståelig for meg. Du bør prøve å kontakte NAV. Siden du fremdeles er mindreårig, burde vel barnevernet vært inne i bildet så lenge du er under 18. Kanskje de kan gi deg økonomisk stønad eller støtte på noe vis. Endret 20. februar 2019 av Million 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #4 Skrevet 20. februar 2019 Har du tenkt på å få deg en liten ekstrajobb? Annenhver lørdag i en klesbutikk eller lignende ville jo gjort økonomien mye bedre. Moro å tjene sine egne penger👍 Anonymkode: 36013...211
Martine16 Skrevet 20. februar 2019 Forfatter #5 Skrevet 20. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du tenkt på å få deg en liten ekstrajobb? Annenhver lørdag i en klesbutikk eller lignende ville jo gjort økonomien mye bedre. Moro å tjene sine egne penger👍 Anonymkode: 36013...211 Jeg har vært rundt i alle nærbutikkene og spørt om de trenger ekstra hjelp i helger eller lignende, men enten så trenger de ikke eller så vil de ha noen som er 18 +...
Million Skrevet 20. februar 2019 #6 Skrevet 20. februar 2019 Akkurat nå, Martine16 skrev: Jeg har vært rundt i alle nærbutikkene og spørt om de trenger ekstra hjelp i helger eller lignende, men enten så trenger de ikke eller så vil de ha noen som er 18 +... Sannsynligvis fordi det er 18 års grense på å kjøpe øl, så sitter du i kassen på jobben må du jo være 18 for å selge ølet også.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #7 Skrevet 21. februar 2019 2 timer siden, Martine16 skrev: Jeg er 17 år gammel og har nå bodd alene i egen leilighet siden jeg var 16 år. (august 2018). De pengene jeg får inn i måneden er stipend, får borteboer på 3992kr og dette holder ikke da jeg betaler 5000kr i måneden. Dette er da inngående strøm, tv og wifi. De resterende pengene jeg trenger er rester fra sommerjobb og sparing. Får ikke noe spesielt med støtte hjemmenfra, flyttet bort grunnet det ikke var et bra miljø for meg. Vært i kontakt med psykolog i snart 5 år, vet ikke om de kan hjelpe meg noe med dette. Hva er det egentlig du spør om eller ønsker svar på?. Anonymkode: 12ff2...a7f
Brukerano Skrevet 21. februar 2019 #8 Skrevet 21. februar 2019 Du har rett på å få barnebidraget/barnetrygden om du ikke bor hjemme! 5
Menchit Skrevet 21. juni 2019 #9 Skrevet 21. juni 2019 Du kan søke om bidrag fra foreldrene dine. Nav hjelper deg å søke, ta kontakt med dem.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #10 Skrevet 21. juni 2019 Søk om barnetrygden som faktisk skal gå direkte til deg. Foreldrene dine er pliktig til å gi deg dette. Kutt tv-abonnement og selg tv. Da har du kanskje noen småpenger fra tv-salget men tusenvis av kr spart på abonnement. Måtte leve uten tv i 3 år selv da jeg ikke hadde råd. Anonymkode: 08b9d...05b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå