Gå til innhold

Privatøkonomi- snakke med andre om det?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg leste et annet innlegg der det var en som var bekymret for en venninnes økonomi. Flere svarte at hun ikke skulle bry seg og at privat økonomi er noe som ikke omhandler andre.

Det fikk meg til å tenke på noen ting:

- Er det ikke lov å bry som om sine venner/venninner? Hvis man tror at de gjør et feilgrep, skal man ikke kunne bekymre seg/diskutere det med dem?

- Hvor går grensen for hva man kan prate om med venner (med tanke på privat økonomi)? Er det greit å spørre hva årslønna er, for eksempel i forbindelse med ny jobb? Hva nytt hus/ bil koster? Baksmell/ få igjen på skatten?

Jeg personlig synes det er greit at venner bryr seg, men med en gang de blander seg blir det et problem. Det vil si at de godt kan snakke med meg om hvorvidt vi har tenkt gjennom alt, men ikke fortelle meg hva jeg kan gjøre.

Økonomien vår har jeg ikke noe problem med å snakke med venner om. Det er da ikke uvanlig å snakke om det? (Kanskje jeg har en rar vennekrets... :wink: )

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Økonomien min i detalj er sjeldent noe tema, men heller ikke tabu. Og jeg kan fint legge frem en forsiktig bekymring hvis min ubemidlede venninne holder på å ta av og kjøpe noe dyrt jeg vet hun ikke burde bruke penger på.

Skjønner ikke at det skulle være så mye å hemmeligholde? Med mindre man har vennskap basert på status kanskje?

Noen er flinke med penger, andre ikke. Vennskap er å vise omtanke, ta vare på hverandre og fortelle ubehagelige sannheter om så trengs.

Skrevet

Helt enig.. Skjønner ikke hvorfor det med penger skal være så hemmelig.. :o Jeg har ingenting imot om mine venner vet hva jeg tjener, eller hvor mye bilen min kostet... Men det er vel kanskje "status", som ble sagt tidligere her..!?

Gjest Madeline
Skrevet

Å spørre noen om hva de måtte betale for bilen, båten eller huset ser jeg ikke på som noe problem. Heller ikke om hva årslønna er. Skulle jeg se at ei venninne sliter veldig med å holde orden på økonomien, ville jeg tilbudt meg å hjelpe hvis hun ønsket det.

Jeg hadde ikke likt om noen ville ha detaljert innsikt i vår økonomi. Det er ingenting de har noe med så lenge alle regninger blir betalt når de skal og vi ellers klarer oss. For noen år siden kom svigerfar og ville vite alt om våre inntekter og alle månedlige utgifter. Han mente at han hadde rett til innsyn i vår økonomi. Da tente jeg på alle pluggene. Han hadde ingenting med vår økonomi å gjøre. Jeg er økonom og har alltid hatt full kontroll over økonomien. Faller det naturlig i en samtale å nevne hvor mye en har i utgifter så hadde jeg ikke reagert, men hadde ikke godtatt at noen forlangte full innsikt.

Gjest Embla s
Skrevet

Både ja og nei. Syns det er vanskelig/ekkelt å spørre noen om årslønn. Det gjør jeg bare hvis jeg føler at det åpnes for det, og spør på en forsiktig måte. Syns også det er ekkelt å bli "pumpet" for opplysninger om min økonomi. Svarer da i "runde trekk".

Når jeg snakker med venner om økonomi går vi sjeldent i detalj. eksakte summer nevnes som regel ikke.

Når det gjelder den tråden det refereres til, syns jeg ikke det gjør noe at man stiller anonymt spørsmål på et forum om sånne ting. Syns ikke det er å snoke å lure på hvordan andre får råd til ting.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hehe, hannen - at svigerfar ikke tiltrodde økonomen oversikt og kontroll, tåpelig! Helt enig i reaksjonen din da.

Men ellers, hvorfor skal man ikke diskutere økonomi? Vi diskuterer jo sexliv og personlige forhold. Det er jo adskillig mer "personlige" temaer?

Jeg ville satt stor pris på om min venninne sa ifra om jeg holdt på å begå en stor tabbe, så jeg kunne tenkt meg om, og kanskje unngått den.

Bedre det, enn å virkelig sitte i klisteret etterpå...

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg leste et annet innlegg der det var en som var bekymret for en venninnes økonomi. Flere svarte at hun ikke skulle bry seg og at privat økonomi er noe som ikke omhandler andre.

Det fikk meg til å tenke på noen ting:

- Er det ikke lov å bry som om sine venner/venninner? Hvis man tror at de gjør et feilgrep, skal man ikke kunne bekymre seg/diskutere det med dem?

- Hvor går grensen for hva man kan prate om med venner (med tanke på privat økonomi)? Er det greit å spørre hva årslønna er, for eksempel i forbindelse med ny jobb? Hva nytt hus/ bil koster? Baksmell/ få igjen på skatten?

Jeg personlig synes det er greit at venner bryr seg, men med en gang de blander seg blir det et problem. Det vil si at de godt kan snakke med meg om hvorvidt vi har tenkt gjennom alt, men ikke fortelle meg hva jeg kan gjøre.

Økonomien vår har jeg ikke noe problem med å snakke med venner om. Det er da ikke uvanlig å snakke om det? (Kanskje jeg har en rar vennekrets... :wink: )

Sjeldent tema. man snakker jo løst og fast om dyre avgifter osv. Selfølgelig blir skaten nevnt med: Gikk det greit med deg? Hører ingen spør HVOR mye. Det er vel personlig?

Om jeg er i byen med noen som vet har dårlig råd og vi stikker innom en klesbutikk eks, og hun skulle finne på å kjøpe noe rådyrt, jeg kunne ikke tenke meg å¨komentere det.

Antagelig har hun ordnet seg slik at hun kan handle.

Greit å bry seg, men å gå inn å komentere folks økonomi synes eg grenser til frekkhet.

Det er vel ingen som har intr. av å opplyse hva man har i geld/inntekt/bidrag,avdrag osv....

Nå kan man o sekke skatten til folk på nett, men den summen som står der sier jo lite.

Vet de som har sjekket oss og kan ikke forstå hvor vi FÅR pengene fra. Det er jo deres nysjerrighet og våres hemmelighet.

Gjest Anonymous
Skrevet

til siste gjest:

Jøss! Har dere venner som er så nysgjerrige at de sjekker skattelistene på internett?

WOW, hva slags overfladiske venner har dere egentlig?

Skrevet
Hehe, hannen - at svigerfar ikke tiltrodde økonomen oversikt og kontroll, tåpelig! Helt enig i reaksjonen din da.

Men ellers, hvorfor skal man ikke diskutere økonomi? Vi diskuterer jo sexliv og personlige forhold. Det er jo adskillig mer "personlige" temaer?

Jeg ville satt stor pris på om min venninne sa ifra om jeg holdt på å begå en stor tabbe, så jeg kunne tenkt meg om, og kanskje unngått den.

Bedre det, enn å virkelig sitte i klisteret etterpå...

Jeg diskuterer IKKE sexlivet til meg og min mann med mine venner. Det er en privatsak mellom han og meg. Kan snakke om sex generellt, men ikke om private ting. Diskuterer gjerne økonomi, men ikke så inngående at jeg legger ut om ting som andre ikke har noe med. Feks syns ikke jeg det er noe problem at min bestevenninne får vite omtrent alt om vår økonomi og til tider dårlige økonomi, men siden mannen min syns det er en privatsak legger jeg ikke ut om det til andre.

Heldigvis har jeg ingen venninner som "legger seg oppi" hvordan vi styrer økonomien vår, men jeg har en mor som blander seg, og som ofte bekymrer seg høylytt til meg.-noe jeg syns er VEEELDIG irriterende. Av og til kan det se ut som om vi er på randen til konkurs, men da vet vi at vi får dobbelt opp neste måned, eller at vi har andre måter å ordne opp på som kanskje ikke andre er klar over.-så jeg ville blitt irritert om en venninne skulle bekymre seg over at jeg tok meg vann over hodet. Hvordan jeg styrer økonomien min har ingen andre noe med å blande seg i...

Gjest Anonymous
Skrevet
til siste gjest:

Jøss! Har dere venner som er så nysgjerrige at de sjekker skattelistene på internett?

Ja, noen er såpass ærlige at de innrømmer det. Om du tror noen ikke har sjekka deg? :hoho: Naivt.

Gjest Anonymous
Skrevet

[Men ellers, hvorfor skal man ikke diskutere økonomi? Vi diskuterer jo sexliv og personlige forhold. Det er jo adskillig mer "personlige" temaer?

Diskutere sex? Nei ikke mitt private. Det ville være et stort svik overfor min mann!]

Gjest Anonymous
Skrevet
til siste gjest:

'Skattelister' er faktisk ett av de hyppigst søkte ordene på google pr idag.

'Never keep up with the Joneses. Drag them down to your level.' -Quentin Crisp

Ingen vil være dårligere enn andre/naboen vet du.

Gjest Porselen
Skrevet

Jeg kan snakke om sex generelt med mine venner men jeg snakker ikke om mitt sexliv i detaljer, av hensyn til den andre part i forholdet.

Økonomi derimot, varierer hvor mye snakk det er om det. Det er ikke noe problem å oppgi priser på forskjellige investeringer. Vanskelig å si om jeg burde bekymre meg om venners økonomi eller ikke, selv om vi er venner så kjenner jeg ikke hele bildet. Hvis de derimot i forkant av et huskjøp spør meg om råd så kan jeg si hva jeg mener. Men jeg mener at det ikke har noen hensikt å si hva jeg mener når kontrakten er inngått, da regner jeg med at de vet hva de gjør.

Og mine venner vet at de kan komme til meg og be om hjelp hvis det kniper en gang, og at dette ikke vil komme lenger enn til meg og dem. Og knipe kan det gjøre for alle og enhver en gang i livet.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å spørre om sånne ting. Mine venner spør meg og jeg spør igjen, eller de forteller uoppfordret hvordan de ligger an. Hvis man lurer, spør man, og hvis folk ikke vi si det, så svarer de ikke.

Mine kompiser er ihvertfall åpne om det, og de få som ikke er det respektere jeg, og plager ikke med spørsmål.

Skrevet

Blant mine venner er det vanlig å snakke om økonomi (inntekt/utgifter) på generelt grunnlag. Utfra det kan en gi råd/tips mht prioriteringer osv. Jeg mener det er en ganske stor forskjell på det og det å gå rett inn å si "det har du ikke penger til".

I utgangspunktet er min pengebruk en privatsak, og det er mitt problem om konto'n er tom, inkassosaker renner inn og jeg må selge bil/leilighet osv. Kommer en venn og tilbyr seg å hjelpe meg med å få oversikt over situasjonen så tar jeg i mot hjelpen. Det samme ville jeg gjort om jeg fikk vite at det var en av mine venninner som var i den situasjonen. Det som er avgjørende er hvordan en kommer innpå tema og hvordan en oppfører seg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg snakker om ALT med mine nærmeste venner, trodde det var det som var normalt, jeg :-?

Skrevet

Tja, jeg ser ikke noe poeng i at økonomien skal være hemmelig, men selvsagt er det lettere å fortelle når økonomien er god. Jeg vet med meg selv at jeg hadde lite lyst til å legge ut om bekymringer da vi hadde dårlig økonomi for et par år siden. Kan også komme med noen råd til andre, men det blir mest generelt. Og sexliv - noen få detaljer kan komme frem, men ABSOLUTT ikke alt (har en venninne som beskriver detaljert, og jeg liker ikke bildene jeg får i hodet!!!).

Skrevet

Jeg snakker om økonomi med noen, men legger ikke ut alt. Det er privat, synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...