Gå til innhold

Hadde du turt å kjøpa ting til baby frå f.eks Wish og Ebay?

mammahjarte

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Å kjøpe ting fra Ebay og Wish eller andre nettsider gir oss et ansvar for å ikke kjøpe plast dritt eller giftig plast. Bare på den måten stopper vi nemlig produksjon av plast vi ikke bør støtte opp om at blir produsert. Hvem trenger dritt til til kjøkkenet eller til sine barn? (Bruker her dine begrep, selv om jeg ikkes synes om ordbruken din, og synes du kunne funnet mer passende ord og begrep). 

Hva man kjøper på nett og at man kan finne samme produkt i butikk gjør ikke at vi ukritisk skal kjøpe fordi tingene er fine, morsomme eller andre impulsaktige og overilte grunner. Vi har et ansvar for hva vi drar i hus, uansett hvordan vi velger å handle. 

Men mange er overoppmerksomme på plast, uten å tenek over at nåde parfyme, sprayrengjøring og skyllemiddel kan være langt farligere enn både BPA og plastmaterialers mange kjemikalier. 

Anonymkode: aa414...620

Men det er jo det folk gjer, kjøper plastdritt frå Kina utan å reflektera over kva det fører med seg. Det er generelt betre å støtta næringa i landet man bur i. Eg har framleis ikkje handla noko frå Wish, men blir bombandert med reklame konstant. Kva ord burde eg har brukt? Plastjuggel? Masseprodusert lavkvalitets ting? Det er for å understreka poeng du allereie har utdjupa. Eg er veldig skeptisk til Wish trenda. Men det blir jo slutt på detta tullet når tollgrensa blir endra. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har handlet på ebay for babyen, men ikke ting som skal i munnen. 

Handler ting fra merker som er vanskelig/umulig å få tak i i Norge fra ebay UK eller US. Handlet dåpspynt i papir fra Kina. 

Anonymkode: bd48d...936

Ja eg importerer kun ting eg ikkje får tak i norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men for de som ikke sitter på sin høye hest og har 200 kr å bruke på hver smekke, så kan jeg poste litt flere linker.

https://www.ebay.com/itm/Baby-Infant-Kids-Development-Toy-Soft-Animal-Plush-Doll-Rattle-Educational-Gift/401649507562?epid=943707314 - kjempegøy, hele kan vaskes i vaskemaskinen

eller den - https://www.ebay.com/itm/Baby-Infant-Kids-Development-Toy-Soft-Animal-Plush-Doll-Rattle-Educational-Gift/262073424167

Anonymkode: 24494...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mammahjarte said:

Men det er jo det folk gjer, kjøper plastdritt frå Kina utan å reflektera over kva det fører med seg. Det er generelt betre å støtta næringa i landet man bur i. Eg har framleis ikkje handla noko frå Wish, men blir bombandert med reklame konstant. Kva ord burde eg har brukt? Plastjuggel? Masseprodusert lavkvalitets ting? Det er for å understreka poeng du allereie har utdjupa. Eg er veldig skeptisk til Wish trenda. Men det blir jo slutt på detta tullet når tollgrensa blir endra. 

Ja, man gjør det. Og det presses på å si at det er uetisk å handle direkte fra produsent, i Kina, forbi fordyrende ledd som norske butikker. Men hvorfor er ikke det uetisk ovenfor kunden å selge varer dobbelt så dyrt, og mer, enn det koster å produsere de? Fordi Internett har gjort det mulig å handle direkte fra fabrikk, ikke sant? For norske produsenter, de tenkte ikke på internett, den fantes ikke, da de flyttet alt produksjonen til Kina, eller andre lavskostandsland. Og nå klager de på at noen velger å kjøpe billigere, og forbi dem. Det er karma, sånn egentlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Men for de som ikke sitter på sin høye hest og har 200 kr å bruke på hver smekke, så kan jeg poste litt flere linker.

https://www.ebay.com/itm/Baby-Infant-Kids-Development-Toy-Soft-Animal-Plush-Doll-Rattle-Educational-Gift/401649507562?epid=943707314 - kjempegøy, hele kan vaskes i vaskemaskinen

eller den - https://www.ebay.com/itm/Baby-Infant-Kids-Development-Toy-Soft-Animal-Plush-Doll-Rattle-Educational-Gift/262073424167

Eller så kan du kjøpe noen til 59.50. Du får det i ALLE matbutikker..

Anonymkode: 8feb9...af0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet! 

For det første vil jeg ikke at barna mine skal utsettes for giftstoffer og kjemikalier som ikke er regulert etter Norsk/Europeisk lovverk. 

For det andre nekter jeg å støtte uetisk fortetningsdrift og barnearbeid. En ting er å handle i god tro, men ved å handle på eBay og Wish er man virkelig bare ignorant etter min mening. 

Kjøp heller brukt om poenget er at det skal være rimelig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller så kan du kjøpe noen til 59.50. Du får det i ALLE matbutikker..

Anonymkode: 8feb9...af0

Eller de store firkanta smekkene til 25kr på Princess. De beste smekkene!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke tenkt så mye over farlige stoffer i leker. Handler vanligvis ikke på nett. Men gikk inn her fordi jeg tenkte jeg kunne lære ett og annet om temaet.

Men all kunnskapen jeg har tilegnet meg i denne tråden er hvordan å slenge passiv aggressiv dritt og rakke hverandre ned 😂 

Anonymkode: f6cee...339

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tenkt så mye over farlige stoffer i leker. Handler vanligvis ikke på nett. Men gikk inn her fordi jeg tenkte jeg kunne lære ett og annet om temaet.

Men all kunnskapen jeg har tilegnet meg i denne tråden er hvordan å slenge passiv aggressiv dritt og rakke hverandre ned 😂 

Anonymkode: f6cee...339

De som blir opplyst om giftige og skadelige stoffer i produktene men fortsatt bevisst velger å kjøpe de til ungene sine fortjener all den kritikken de får. De burde skamme seg.

Anonymkode: 44764...c4a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr og klær, men ikke sutteleker. Da skulle det vært fra europa eller usa, ikke fra kina eller korea. Fins europeiske og amerikanske selgere på ebay også da som er samme kvalitetssikring som i europeiske og amerikanske fysiske butikker. 

Anonymkode: 66149...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2019 den 21.21, mammahjarte skrev:

Tørr du kjøpa ting frå f.eks Wish og Ebay til baby? Grunnen til at eg lurer er fordi eg er usikker på om tollen stoppe giftige leiker? Kva garanti har man for at det trygt og ikkje inneholder BPA o.s.v? Eg kjenner diverre mange folk som importerer plast dritt frå Wish til barna sine og huset forøvrig. Er eigentlig ikkje SÅ interessert fordi at mesteparten av det som er på Wish får eg uansett tak i her i landet. Kva tenkje du om detta? 

Helt uaktuelt å handle fra Wish eller eBay. Det er nesten bare kopivarer, særlig til barn. Nylig så jeg at de solgte bl.a. «Mini Rodini» og MeMini» til en 50 lapp! Ordinært koster Mini rodini opp mot 1000 og mer. Har man ikke råd til å kjøpe originalmerket, bør en heller kjøpe billige kjedeklær. Masse salg året rundt. Blir provosert når jeg ser slikt og skjønner ikke at noen har hjerte til å handle kopivarer. Det med giftstoffer er et annet argument. Kan ikke stole på hva som er i disse billige kjipe produktene. Og hvem produserer disse varene? Barnehender? 

Anonymkode: 57d6e...0e1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lekene jeg kjøpte til baby (hvilket jeg kastet asap da jeg skjønte hva som kunne være i de) gikk en av delene fra hverandre raskt.. så i tillegg til miljøgifter så kan deler løsne og settes i halsen! Kjempefarlig!

Anonymkode: 69da2...f56

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Å de så jo genial ut. Aldri tenkt tanken om å kjøpe leiker på eBay men nå skal jeg nå ta å kikke litt på hva mer spennende jeg kan finne der. Er jo bare å bruke hode når man handler 😊 smekker skal jeg også kikke på. Over 100 kr for ein enkel smekke på coop😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt smekker, kluter og store, deilige gaskluter. Fortsatt like fine, 1,5 år seinere. Alt blir kokvasket før bruk. Jeg har også kjøpt et par rytmeinstrymenter i tre (stoler ikke på at de bruker blyfri maling) , men ikke noe som går i munnen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 13.34, AnonymBruker skrev:

Hører at du ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Ungen spiser ikke smekker, nemlig. Så hvorfor kjøper du ikke en billigere type i butikken da? Hvorfor må du absolutt ha de dyreste, slik at du ender opp med å måtte bestille billige kopier og deretter uansett vil ende opp med enda dårligere enn det du hadde fått billig i butikken? "Ingenting som tilsier at noen av lekene er giftige", tror du de skriver det på pakken? Du bruker jo ikke hodet, så du kan ikke argumentere med det. Det er forresten ikke bare EN avis artikkel - et raskt søk på google får opp en haug med sider. Det sier seg selv at når du får kjøpt en vare på wish til 10 kr hvor førprisen angivelig har vært 1000 kr så er det enten falsk vare eller laget med billige, muligens giftige stoffer/materialer. Ladere o.l. tar også fyr. Helt utrolig at folk faktisk faller for disse "tilbudene". Norge har regler og krav til hva som er lov til å importere og selge, om du leste artikkelen står det blant annet: "Kun en av de 32 lekene, barnestellproduktene, smykkene og elektriske installasjoner oppfylte de europeiske kravene". Det er du som må lese deg opp. Du høres ikke særlig oppegående ut. Er egentlig ingen vits i å diskutere med ignorante folk som deg. 

Anonymkode: 44764...c4a

Kjøper de smekkene nettopp fordi jeg ønsker de smekkene, at jeg har kjøpt en leke som kan vaskes på høy temperatur og samtidig tålt mer enn de dyre lekene som er blitt kjøpt i Norge så kan du jo ikke forvente at jeg bryr meg om galskapen din? 

Du virker veldig ustabil, du bør virkelig oppsøke hjelp. Misunner ikke noen som er i nærheten av deg. 

Du kommer med drittslenging i hver eneste setning nettopp fordi noen ikke er enige med deg.  Altså skaff deg hjelp kvinne, det er tross alt mulig å innse at andre har en helt annen mening enn deg uten å vise at du er psykisk ustabil.

Anonymkode: ac29e...dfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt uaktuelt å handle fra Wish eller eBay. Det er nesten bare kopivarer, særlig til barn. Nylig så jeg at de solgte bl.a. «Mini Rodini» og MeMini» til en 50 lapp! Ordinært koster Mini rodini opp mot 1000 og mer. Har man ikke råd til å kjøpe originalmerket, bør en heller kjøpe billige kjedeklær. Masse salg året rundt. Blir provosert når jeg ser slikt og skjønner ikke at noen har hjerte til å handle kopivarer. Det med giftstoffer er et annet argument. Kan ikke stole på hva som er i disse billige kjipe produktene. Og hvem produserer disse varene? Barnehender? 

Anonymkode: 57d6e...0e1

Helt enig i at man bør være skeptisk. Men, nå har det jo kommet fram en del om uetisk produksjon og barnearbeid i forbindelse med klær som selges på H&M også. Så det er ikke alt som er stuerent selv om man handler i butikker i Norge.. 

Anonymkode: 4bf84...5fa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 22.2.2019 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Aldri sett ei smekke til 200kr i Norge jeg, kjøpte på princess som var i god kvalitet til 29kr stk. 

Anonymkode: 64a5c...8ac

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å kjøpe ting som direkte er til babyen, men har bestilt en sånn ting som skal henge på vognen.. 

handler veldig lite på wish/ebay generelt sett.. men akkurat denne så veldig praktisk ut 🙈 om det er noe tull, så har det ikke kostet skjorten iallefall.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 19.01, Miss.Wildfox skrev:

Aldri i livet! 

For det første vil jeg ikke at barna mine skal utsettes for giftstoffer og kjemikalier som ikke er regulert etter Norsk/Europeisk lovverk. 

For det andre nekter jeg å støtte uetisk fortetningsdrift og barnearbeid. En ting er å handle i god tro, men ved å handle på eBay og Wish er man virkelig bare ignorant etter min mening. 

Kjøp heller brukt om poenget er at det skal være rimelig.

Enig med Miss.Wildfox! Billige produkter er sjelden det de gir seg ut om

Det har vært saker i mediene om falsk CE-merking og produkter som inneholder høye nivåer av skadelige stoffer, eller som ramler fra hverandre. Fatter ikke at noen tør.

Anonymkode: 2176f...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...