AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #1 Skrevet 20. februar 2019 Min mann har nettopp mistet jobben... Jeg ønsker ikke å fortelle for mye rundt situasjonen, men det er ingen mulighet for at han får jobben tilbake og det hele er en svært stygg sak fra arbeidsgiver sin side. Så til utfordringene... Vi har lån i tillegg til kausjonist... Vil vi kunne få betale kun renter på lånet vårt en periode fremover til min mann får ny jobb? vi har altså "fult" med lån, i tillegg til kausjonist... hva annet kan vi gjøre for å spare så mye som mulig? Jeg jobber alt jeg kan og har søkt ekstra jobber slik at vi kanskje kan beholde hus og hjem... Det hele er bare ett stort sjokk og jeg føler vi står på ett vippepunkt hvor økonomisk ruin er på en side og "overlevelse" på den andre siden. Andre som har vært i samme situasjon eller har tips og råd? Anonymkode: ecc16...938
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #2 Skrevet 20. februar 2019 Kontakte forbundet slik at dere kan få en erstatning fra arbeidsgiver? Anonymkode: 4597b...384 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #3 Skrevet 20. februar 2019 Husk å søk dagpenger. Og er det virkelig en "svært stygg sak" så gå til sak mot tidligere arbeidsgiver. Anonymkode: 1ab0d...802 9
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #4 Skrevet 20. februar 2019 Ring banken og hør. Som oftest pleier slikt å greit så lenge dere har hatt en ryddig forhold til dem og lån fram til nå. En periode med avdragsfrihet går helt sikkert fint. Banken er interessert i å få pengene sine kontra kun litt av det ved et evt tvangssalg. Anonymkode: 849e9...dac 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #5 Skrevet 20. februar 2019 Hvis han selv er uforskyldt i denne saken har han krav på dagpenger fra dag 1. Og dere har vel lagt opp økonomien slik at dere også overlever om en av dere havner på dagpenger eller aap? Buffer regner jeg med dere har?? Man må alltid ha noe i bakhånd. Det er SVÆRT vanskelig å si opp folk i Norge. Så noe sier meg at han selv er skyld i oppsigelsen? Anonymkode: 7c280...c9a 5
Gjest Blondie65 Skrevet 20. februar 2019 #6 Skrevet 20. februar 2019 (endret) Banken kan svare på avdragsfrihet. Din mann har krav på arbeidsledighetstrygd. Her er det viktig å forstå en del svært elementere regler om oppsigelse og fratreden. Man kan tidligst melde seg ledig den dagen oppsigelstiden er slutt. 1) Din mann blir sagt opp/får sparken grunnet eget forhold (sier opp selv, gjør noe dumt og får avskjed): det er X ukers sperrefrist fra oppsigelstidens utløp for å få dagpenger (tror kanskje det er 12 uker, men husker ikke, da det har vært endret siden jeg var ledig sist). 2) Din mann må gå som følge av nedskjæringer. Arbeidsledighetstrygd løper fra oppsigelsstidens slutt. Man kan altså fritas fra arbeidsplikt - men man skal ALDRI godta sluttpakke som ikke innebærer lønn. Tenkt eksempel: Mannen får beskjed at fra mandag av har vi ikke bruk for deg lenger - helt i orden sier han. Arbeidsgiver sier du må gå på NAV og søke ledighetstrygd. Da må mannen si nei: Dere må betale meg ut den oppsigelsestiden som står i min kontrakt - dere velger selv om jeg også skal arbeide i det tidsrommet. Enhver oppsigelse begrunnet med at man er sparket grunnet eget forhold bør bestrides. Det vil si at man sammen med tillitsvalgt (hvis man er organisert) eller advokat går gjennom sakens fakta og ser på om arbeidsgiver har gjort alle de tiltak som man skal for at en eventuell avskjed skal være gyldig. Svært ofte synder arbeidsgiver grovt her. Da kan det være så mye som seks måneder med lønn helt uten arbeidsplikt å hente. Endret 20. februar 2019 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #7 Skrevet 20. februar 2019 Ville dumpet han. Det finnes mange menn der ute uten økonomiske problemer, det er bare å plukke. Men du velger selv hvilket liv du vil leve. Anonymkode: 711e7...29f
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #8 Skrevet 20. februar 2019 Arbeidsgiver sier opp mannen min, eller han kan si opp selv.. med andre ord får han sparken... Han har 3 mnd oppsigelsetis... Må han vente 3 mnd ETTER disse 3 mnd på å motta penger fra nav? Betyr det da at han vil gå 3 mnd uten NOE lønn? (3 mnd oppsigelsestid med lønn og derertter 3 mnd uten noe??) Nei, vi har ingen sparekonto eller buffer, det har ikke vært økonomisk mulig. Anonymkode: ecc16...938
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #9 Skrevet 20. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver sier opp mannen min, eller han kan si opp selv.. med andre ord får han sparken... Han har 3 mnd oppsigelsetis... Må han vente 3 mnd ETTER disse 3 mnd på å motta penger fra nav? Betyr det da at han vil gå 3 mnd uten NOE lønn? (3 mnd oppsigelsestid med lønn og derertter 3 mnd uten noe??) Nei, vi har ingen sparekonto eller buffer, det har ikke vært økonomisk mulig. Anonymkode: ecc16...938 Hvis han sier opp selv må dere vente x antall uker før dagpenger inntrer (husker ikke eksakt, men mulig andre vet?) hvis han får sparken - arbeidsgiver sier han opp, så har han krav på dagpenger fra dag 1. Så det kommer jo an på hva som blir tilfellet her da... Anonymkode: 6c2ef...21e 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #10 Skrevet 20. februar 2019 Mannen din bør ikke si opp! Da får han 12 ukers karantene på dagpenger. La arbeidsgiver si han opp slik at han har krav på dagpenger fra dag 1! Anonymkode: 9c3b0...357 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #11 Skrevet 20. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver sier opp mannen min, eller han kan si opp selv.. med andre ord får han sparken... Han har 3 mnd oppsigelsetis... Må han vente 3 mnd ETTER disse 3 mnd på å motta penger fra nav? Betyr det da at han vil gå 3 mnd uten NOE lønn? (3 mnd oppsigelsestid med lønn og derertter 3 mnd uten noe??) Nei, vi har ingen sparekonto eller buffer, det har ikke vært økonomisk mulig. Anonymkode: ecc16...938 Ja, dersom han sier opp selv må han vente tre måneder etter oppsigelsestiden har gått ut før han får noe fra NAV (hvis ikke han har funnet seg en annen jobb i mellomtiden) Anonymkode: 9c3b0...357
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #12 Skrevet 20. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver sier opp mannen min, eller han kan si opp selv.. med andre ord får han sparken... Han har 3 mnd oppsigelsetis... Må han vente 3 mnd ETTER disse 3 mnd på å motta penger fra nav? Betyr det da at han vil gå 3 mnd uten NOE lønn? (3 mnd oppsigelsestid med lønn og derertter 3 mnd uten noe??) Nei, vi har ingen sparekonto eller buffer, det har ikke vært økonomisk mulig. Anonymkode: ecc16...938 Men likevel har dere en bolig som er belånt til pipa.... Vet du, jeg synes ikke synd på dere. Dette er et skoleeksempel på hvor galt det kan gå hvis man ikke har noen form for sikkerhet... Du må kontakte banken asap å forklare situasjonen. Kanskje kan de hjelpe. Kanskje må dere selge. Mannen din må skaffe seg en ny jobb NÅ. Hva som helst, hvor som helst. Tilkallingsvikar i barnehager, på sykehjem, butikker, etc etc. Anonymkode: 7c280...c9a 3
Glitnir Skrevet 20. februar 2019 #13 Skrevet 20. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver sier opp mannen min, eller han kan si opp selv.. med andre ord får han sparken... Han har 3 mnd oppsigelsetis... Må han vente 3 mnd ETTER disse 3 mnd på å motta penger fra nav? Betyr det da at han vil gå 3 mnd uten NOE lønn? (3 mnd oppsigelsestid med lønn og derertter 3 mnd uten noe??) Nei, vi har ingen sparekonto eller buffer, det har ikke vært økonomisk mulig. Anonymkode: ecc16...938 Dersom han selv er skyld i at han blir sagt opp får han karantene på dagpenger uansett om arbeidsgiver sier ham opp eller han gjør det selv. Dersom han ikke selv har skyld får han ingen karantene. 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #14 Skrevet 20. februar 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men likevel har dere en bolig som er belånt til pipa.... Vet du, jeg synes ikke synd på dere. Dette er et skoleeksempel på hvor galt det kan gå hvis man ikke har noen form for sikkerhet... Du må kontakte banken asap å forklare situasjonen. Kanskje kan de hjelpe. Kanskje må dere selge. Mannen din må skaffe seg en ny jobb NÅ. Hva som helst, hvor som helst. Tilkallingsvikar i barnehager, på sykehjem, butikker, etc etc. Anonymkode: 7c280...c9a Eller ringevikar på skole. Det er ganske godt betalt og store behov. Anonymkode: 8145f...8bd
Gjest Blondie65 Skrevet 21. februar 2019 #15 Skrevet 21. februar 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver sier opp mannen min, eller han kan si opp selv.. med andre ord får han sparken... Han har 3 mnd oppsigelsetis... Må han vente 3 mnd ETTER disse 3 mnd på å motta penger fra nav? Betyr det da at han vil gå 3 mnd uten NOE lønn? (3 mnd oppsigelsestid med lønn og derertter 3 mnd uten noe??) Nei, vi har ingen sparekonto eller buffer, det har ikke vært økonomisk mulig. Anonymkode: ecc16...938 Med mindre mannen din har gjort seg skyldig i grov utroskap skal han selvsagt ikke si opp selv siden han da taper 3 måneder med ledighetstrygd. Det var dette jeg prøvde å forklare i mitt første innlegg. Han skal ikke la seg true til å si opp heller - har de en god sak så får de hversågod si han opp. Har de ikke en god sak og av denne grunn ikke kan vifte med en saklig oppsigelse ja da hadde jeg bedt dem komme igjen når de har det.
Gjest Blondie65 Skrevet 21. februar 2019 #16 Skrevet 21. februar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Men likevel har dere en bolig som er belånt til pipa.... Vet du, jeg synes ikke synd på dere. Dette er et skoleeksempel på hvor galt det kan gå hvis man ikke har noen form for sikkerhet... Du må kontakte banken asap å forklare situasjonen. Kanskje kan de hjelpe. Kanskje må dere selge. Mannen din må skaffe seg en ny jobb NÅ. Hva som helst, hvor som helst. Tilkallingsvikar i barnehager, på sykehjem, butikker, etc etc. Anonymkode: 7c280...c9a Hvorfor er det nødvendig å gni dette inn? Vet du noe om forutsetningene her? Vet du noe som helst om deres situasjon?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #17 Skrevet 21. februar 2019 Hun skriver at de er belånt til pipa. Jeg spør om buffer. Det har de ikke hatt økonomi til. Samtidig hadde de ikke økonomi til å kjøpe bolig. Huset er fullt belånt med kausjonist. Ergo: de har IKKE spart opp egenkapital til boligen. Hvorfor kjøper de da bolig??? De har ikke spart noe FØR boligkjøpet etter det jeg leser mellom linjene. Og når de ikke har hatt økonomi til å spare opp noe etterpå har de enten levd over evne og sløst bort alt, eller rett og slett ikke hatt økonomi til å leve som de har gjort. Og da sitter de jo her med skjegget i postkassa. Leve fra måned til måned, bruke opp alt man har,, BOM! Der ble plutselig den ene arbeidsledig! Hva om bilen nå havarerer? Vaskemaskinen ryker? Man skal ALLTID ha minimum 6 månedslønner stående i en buffer. Nettopp til slike tilfellersom dette. En er uten jobb og de mister hus og hjem. Spør enhver økonom og du vil få det samme svaret. Anonymkode: 7c280...c9a 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #18 Skrevet 21. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun skriver at de er belånt til pipa. Jeg spør om buffer. Det har de ikke hatt økonomi til. Samtidig hadde de ikke økonomi til å kjøpe bolig. Huset er fullt belånt med kausjonist. Ergo: de har IKKE spart opp egenkapital til boligen. Hvorfor kjøper de da bolig??? De har ikke spart noe FØR boligkjøpet etter det jeg leser mellom linjene. Og når de ikke har hatt økonomi til å spare opp noe etterpå har de enten levd over evne og sløst bort alt, eller rett og slett ikke hatt økonomi til å leve som de har gjort. Og da sitter de jo her med skjegget i postkassa. Leve fra måned til måned, bruke opp alt man har,, BOM! Der ble plutselig den ene arbeidsledig! Hva om bilen nå havarerer? Vaskemaskinen ryker? Man skal ALLTID ha minimum 6 månedslønner stående i en buffer. Nettopp til slike tilfellersom dette. En er uten jobb og de mister hus og hjem. Spør enhver økonom og du vil få det samme svaret. Anonymkode: 7c280...c9a Og hvor mange prosent av Norges befolkning tror du faktisk klarer å ha minimum 6 månedslønner stående i buffer??? Trenger ikke sitter der på din høye hest og snakke ned om andre... Anonymkode: 375ce...01a 16
Mariss@68 Skrevet 21. februar 2019 #19 Skrevet 21. februar 2019 Her er det noe som skurrer. Om han må gå på dagen, har han gjort noe grovt alvorlig. Er han sagt opp løper ordinær oppsigelsestid - denne er gjensidig - og det samme hvem av partene som sier opp. Forskjellen på å si opp og bli sagt opp er karantene for dagpenger fra NAV. Dette bør være advokatmat om det ikke dreier seg om underslag eller lignende... 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #20 Skrevet 21. februar 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvor mange prosent av Norges befolkning tror du faktisk klarer å ha minimum 6 månedslønner stående i buffer??? Trenger ikke sitter der på din høye hest og snakke ned om andre... Anonymkode: 375ce...01a Jeg sitter da ikke på noen høy hest og snakker ned! Er så lei av at hver gang noen faktisk tar bladet fra munnen og sier det som er sannheten så får man slengt tilbake at man «sitter på sin høye hest og snakker ned om andre». Det er overhodet ikke det som er tilfellet! Nå er det slik at man må faktisk leve etter evne. Det ser ikke ut som ts og familien har gjort akkurat det. Hadde de levd etter evne ville de klart seg en stund om en havnet på dagpenger eller aap. Og hvis situasjonen hadde blitt vedvarende med f.eks uføretrygd ville de, om de levde etter evne, kanskje kunne klare å beholde hus og hjem i en slik situasjon. Ved å justere ned forbruket. Men her er det krise fra dag en fordi en mister jobben. Det tyder på at de har ikke tenkt på at livssituasjonen plutselig kan forandre seg. Det tyder på at de har levd kun i dag, uten å tenke på morgendagen. Og for mange kan det gå bra i år etter år. Men for andre (ts) går det ikke bra. Og det er nettopp DET som er poenget. Man kan fint leve slik uten å tenke framover. Men da må man også være forberedt på konsekvensene den dagen alt går «til skogs». Som i ts sitt tilfelle kan være å måtte gå fra hus og hjem, med slle de tragiske ringvirkninger det måtte medføre. Å poengtere det er ikke å «sitte på sin høye hest og snakke ned om andre». Det er så enkelt som å konstatere hva som er dagens fakta. Og som jeg og flere nevner: ingen mister jobben på dagen i Norge uten å ha opptredt dypt illojalt mot arbeidsgiver. Hva som ligger i det kan kun ts og hennes mann og hans overordnede vite. Men du får ikke avskjed på dagen for «ingenting». Ved en normal oppsigelse har man som oftest 3 måneders oppsigelsestid med lønn. God tid til å snu situasjonen og til å søke andre jobber eller dagpenger. Ved nedbemanning har man krav på dagpenger fra dag 1. Så her skjønner vel alle at noe ikke er som det skal. Det skal ekstremt mye til for å få sparken på dagen. Og at ts sin mann har fått «muligheten» til å si opp selv vil jeg tro er en siste liten «goodwill» fra arbeidsgiver. Man får ikke dagpenger på dagen hverken ved å få sparken eller si opp selv. Men det tar seg litt bedre ut på CVen at man har sagt opp selv. Så nei, jeg «sitter ikke på min høye hest og snakker ned» om ts og hennes situasjon. Jeg konstaterer fakta. Fakta er at ts og mannen har «driti seg ut». Og da må ts (og du og alle andre) tåle argumenter til oss som faktisk mener at her har de bæsjet på leggen. At man kommer med agrumenter og berettiget kritikk på et forum må nesten ts og andre godta. Har du driti deg ut må du ta konsekvensene av det. Anonymkode: 7c280...c9a 8
Anbefalte innlegg