Gå til innhold

Klær i str 80-86 og til barnehagestart. Hva trenger man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva trenger barnet i str 80-86/1 år/til barnehagestart? Hvor mange strømpebukser, sokker, bruker de hovedsaklig bodyer enda? Osv... 

Baby er bare 3 mnd enda, men jeg liker å handle litt og litt ettersom jeg finner ting på tilbud. Vi er praktiske av oss og foretrekker enkle klær (body og strømpebukse de første mnd f.eks), og får nok av kjoler og penklær i gaver fra alle andre. 

Anonymkode: 589ab...dbf

Videoannonse
Annonse
Gjest Mango1234
Skrevet

Er barnet akkurat 12 mnd ved bhg start? Jobber i bhg og en 1 åring bruker alt mellom strl 74-92, så kan blit vanskelig å beregne allerede nå?

uansett; med en gang de starter i bhg er det greit å ha en del tøy (så slipper vaskemaskina å gå konstant) de blir en del til griset i den alderen. De skal lære å spise selv, de leker ute i søledammer og blir våte. Så i perioder går det kanskje minst ett skift til dagen bare i bhg.

Skrevet

Ull!! 

Anonymkode: 94c4b...088

Skrevet

Ville hatt endel ull. Ullbody og longs/stømpebukse er favoritten her, samt ullkjolet for variasjon. Ellers er det vinterdress, parkdress, regntøy, lue og votter. Vi foretrekker kivat halslue på vinteren. De er varme og har vindstoppere over ørene. Barnet må også ha sko, men det får du ikke kjøpt før hun/han går. Vi bruker også melton skinntøfler i barnehagen til 1 åringen.

Skrevet

Regntøy og parkdress (vinterdress og høst/vårdress avhengig av sesong)

Regnvotter og vanlige votter. Kanskje ullvotter til soving. 

Hvor mye klær du behøver avhenger jo av hvor ofte du vasker, men to skift i barnehagen er greit å ha, samt at de gjerne griser til klærne i barnehagen hver dag, så du må ha nok skift ift. hvor ofte du vasker. 

Uill er gull hele vinteren og høsten.

Anonymkode: ad752...f05

Skrevet

Lurer på det samme!

Er det mest praktisk med regndress eller todelt regnsett til en 1-åring?

Anonymkode: da248...4fe

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på det samme!

To delt. På varmere men våte dager blir det for klamt med hel dress

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på det samme!

Regndress! For da er det ingen glipe, små barn har det jo med å være nære bakken og om en da legger seg helt ned på bakken kan det fort bli både vått og kaldt for den lille!

Anonymkode: 8ad5f...661

Skrevet

Jeg ville ventet med ull for å se om barnet tåler det. Eventuelt kjøpt ull med bomull/bambus inni. Selv kjøpte jeg inn masse fine ullbodyer og longser til gutten til vintersesongen da han var ett. Men så fikk han eksem og kan ikke bruke ull rett på huden. .

Mitt råd er å ha mass basic behagelige klær slik at man har nok skift. Ville kanskje ventet med dresser og sånt. Vår måtte ha 92 da han begynte I bhg da han var ett år og noen mnd.

Anonymkode: 8b8c5...ace

• Liker 1
Skrevet

Ungene her går bare med ullstillongs og ullbody inne. Det er lurest med stillongs, for da trengst bare sokkene byttest hvis de blir våte på beina. Ullsokker som sitter godt og ikke har antiskli (vanskelig å få på sko. Janus har iallfall gode sokker! Må være mange sokkeskift i bhg, helst 2-3 skift med ull. 

Strikkebukse og strikkegenser i ull er et must vil jeg si. De blir kalde med alt annet, iallfall under regnklær på høsten. 

Anbefaler todelt regnsett, da kan de bruke bare regnbuksa på våte dager det ikke regner. Blir klamt når det er varmt og vått og ikke regner, med hel dress. Dress med fleece tørker kjempesent, så det liker vi ikke.. 

Votter.. Strikkevotter er kjempelurt. Vottene må ikke være tykke og stive, småbarna klarer ikke bevege hendene sine i de og river de av. 

Lue som dekker mest mulig av hodet. Sånn med hals er kjempepraktiske når det er kaldt. 

Tynn og tykk utedress. 

Hvis de sover ute; ullvotter, tynn lue uten snor, god pose og varme sokker. 

Anonymkode: 95595...f66

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på det samme!

Todelt. 

Men selebukse og jakke. Det blir fort enormt klamt for de små med dress. 

Anonymkode: 7dcdc...f3c

• Liker 1
Skrevet

Regndress! For da er det ingen glipe, små barn har det jo med å være nære bakken og om en da legger seg helt ned på bakken kan det fort bli både vått og kaldt for den lille!

Anonymkode: 8ad5f...661

Blir forferdelig klamt med hel dress på varme, våte dager uten regn. Vi kasta hele dressen og gikk over til todelt.

Skrevet

Todelt regnsett, todelt overtrekkssett (veldig fornøyd med kaxs selebukse) og vinterdress. Todelt er veldig praktisk, om det er varmt men vått kan de bruke bare regnbukse osv. 

Fleecesett, ullsett og tynn ull. Eget sett med ull eller fleece til soving, slik at barnet alltid har tørre soveklær. 

Regnvotter, tynne votter, vintervotter. Tynn og tykk lue, hals. Ullsokker. 

Skotøy kommer an på om barnet går eller ikke, gode fotposer som tåler regn og innlegg som holder føttene varme. Joggesko/vintersko (kommer an på sesong) goretexsko, støvler. 

Anonymkode: da920...fc6

Skrevet

Jeg ville ventet med ull for å se om barnet tåler det. Eventuelt kjøpt ull med bomull/bambus inni. Selv kjøpte jeg inn masse fine ullbodyer og longser til gutten til vintersesongen da han var ett. Men så fikk han eksem og kan ikke bruke ull rett på huden. .

Mitt råd er å ha mass basic behagelige klær slik at man har nok skift. Ville kanskje ventet med dresser og sånt. Vår måtte ha 92 da han begynte I bhg da han var ett år og noen mnd.

Anonymkode: 8b8c5...ace

Vi hadde samme opplevelse med ullundertøy, barnet nekter å bruke det. Det ligger nok mye ubrukt ull rundt omkring i norske barnerom...

Min brukte st 74 ved barnehagestart, så det stemmer at det er vanskelig å forutse hvilken størrelse derekommer til å trenge. Hvis du likevel ønsker å kjøpe i god til, hold deg til enkle bomullsplagg som vil fungere uansett hvilken årstid det blir når de passer.Jeg skjønner at det er fristende, det er så veldig mye fine klær til småbarn. De fleste bruker bodyer sålenge de bruker bleier, så det kan du trygt kjøpe med mindre du planlegger veldig tidlig bleieslutt.

Skrevet

Hun har brukt ull nesten daglig i 3 mnd, stort sett Joha, noe Name it og Cubus. Kan hun plutselig utvikle eksem løpet av sommeren..? 

Hun bruker str 62 nå, og hun begynner forhåpentligvis ikke i barnehagen før nærmere januar. Da vil hun være 14 mnd, så tror nok hun er på 80/86 til da, om ikke større?... 

Skrevet

☝️ TS forresten. 

Skrevet

Min er 8 mnd nå og bruker 80...Vent med å kjøp inn bh tøy til du vet hvordan hun vokser. 

Anonymkode: 7dcdc...f3c

Skrevet

Æ, Min på 14 mnd bruker 74. Nr en brukte 74 når hun var 8 mnd. Begge jenter, ikke så stor vektforskjell ved fødsel, men første var 3 cm lengre. Så hvilken størrelse barnet bruker om et år er ikke godt å si. I tillegg er det jo stor forskjell i størrelsen, 74 i ett merke er stort og i et annet merke blir det lite. Lett for at det blir bomkjøp, og det du får kjøpt billig får du kanskje ikke brukt og må kjøpe dobbelt opp. 

Anonymkode: 7b1de...27b

Skrevet

Ikke strømpebukser, heller stillongs og sokker!

Anonymkode: 11218...209

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...