Gå til innhold

Apatisk av Cymbalta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte på Cymbalta for 6 uker siden pga. smerter, har mye muskel og nervesmeter pga. kronisk sykdom. Begynte på de siden vanlige smertestillende ikke hjelper. Etter jeg begynte å bruke Cymbalta, har det selvfølgelig komt noen bivirkninger også. Noen forsvant etter noen uker, mens andre er der fortsatt. Merker mer å mer at jeg blir mer å mer apatisk etter jeg startet med de, alt er liksom et ork og har ikke interessen i noe som helst om dagen. Sitter snart bare å glor i veggen, siden jeg ikke har tolmodigheten til å gjøre det jeg ellers gjør. Er både utmattet i kroppen, men også ganske rastløs/uro i kroppen om dere skjønner. Noe som gjør dagene mine ganske lange, siden kun sover 4 timer i døgnet.

Noen som har erfaringer med Cymbalta? Er dette noe som går over, eller kommer det alltid til å være slik? Kjenner jeg begynner å bli litt lei, er det virkelig hvert en mere smertefri hverdag å gå rundt slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke bivirkninger fikk du? Om du vil fortelle.. 

Anonymkode: 7ba36...bea

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke bivirkninger fikk du? Om du vil fortelle.. 

De to første ukene var det mye tankekjør, det var hardt mentalt. Smertene ble bedre allerede etter første tablett. Ellers var det nedsatt søvnbehov, urolige bein når jeg skulle sove, snudde meg mye og fikk nattsvette. Det har heldigvis roet seg noe nå, sover generelt mindre enn før, men det går greit. Fikk også nedsatt matlyst, nedsatt sex lyst og vanskelig med å få orgasme. Greier å få orgasme nå, men er ikke det samme som før å det må jobbes litt ekstra med. Kan få litt rykkninger i kroppen, det har vel med nervene å gjøre. Merker også at hjerterytmen øker når jeg er aktiv, eller blir stresset. Faktisk fått et par panikkanfall etter jeg begynte med Cymbalta, det har jeg aldri fått før. Virker som ting som stresset meg eller gjorde meg ukomfortabel nå blir forsterket. Fikk også mye luft i magen og tarmene, det roet seg heldigvis ned en del.

Blitt en del roligere mentalt og kvitt 90% av smertene mine, det med kun halv dose enn så lenge. Men er usikker på om jeg vil fortsette om jeg skal være så apatisk som jeg er nå og om panikkanfallene er noe som fortsetter. Selv om det er en drøm å ikkje ha det så vondt, viste ikke slike smerter gikk an før jeg ble syk. Har også greid å gjøre en del mere enn jeg greide før jeg startet på de. Har prøvd både Lyrica og Sarotex, men det gikk ikke for min del.

Skrevet

Hvilken dose går du på? Cymbalta skal også hjelpe mot angst og depresjon, så kan være derfor du føler deg apatisk. Dette er vanlig ved bruk av antidepressiva. Ettersom du bare har gått på de i 6 uker kan det hende det går over etterhvert, men det kan også vedvare. Du kan prøve noen uker til og se om det gir seg? Ellers bør du oppsøke lege for råd. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken dose går du på? Cymbalta skal også hjelpe mot angst og depresjon, så kan være derfor du føler deg apatisk. Dette er vanlig ved bruk av antidepressiva. Ettersom du bare har gått på de i 6 uker kan det hende det går over etterhvert, men det kan også vedvare. Du kan prøve noen uker til og se om det gir seg? Ellers bør du oppsøke lege for råd. 

Det veit jeg, derfor jeg er under oppfølging med fastlegen. Skal dit om ikke så lenge for å se hvordan det går. Nå går jeg på 30mg, skal opp til 60mg, er det som er vanlig å gi når du tar det for smerter.

Håper virkelig det går over, for det har vært veldig fint med en livskvalitet som er mere levbar :)

Skrevet

Håper det ordner seg :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper det ordner seg :)

Takk for det :) 

Skrevet

Jeg brukte Cymbalta i noen år mot depresjon og angstlidelse. Den gjorde meg også apatisk og likegyldig, og jeg gikk opp en del kilo i vekt også. Det var denne likegyldigheten som var verst. Jeg kuttet ut alle venner jeg hadde, sluttet å ta telefonen når noen ringte, for jeg "orket ikke" og brydde meg ikke.

Sånn var det i flere år. Så fikk jeg nok, og kuttet ut medisinen. Ville heller leve med angsten og de problemene. Orket ikke de bivirkningene!

Gikk ned 8 kg ganske raskt etterpå.

Anonymkode: a2837...d03

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte Cymbalta i noen år mot depresjon og angstlidelse. Den gjorde meg også apatisk og likegyldig, og jeg gikk opp en del kilo i vekt også. Det var denne likegyldigheten som var verst. Jeg kuttet ut alle venner jeg hadde, sluttet å ta telefonen når noen ringte, for jeg "orket ikke" og brydde meg ikke.

Sånn var det i flere år. Så fikk jeg nok, og kuttet ut medisinen. Ville heller leve med angsten og de problemene. Orket ikke de bivirkningene!

Gikk ned 8 kg ganske raskt etterpå.

Anonymkode: a2837...d03

Det har gjort meg mye roligere innvendig, kjenner det gjør godt. Liker derimot ikke å være så apatsik og likegyldig av meg, er egentlig en person som bryr seg veldig om andre. Nå isolerer jeg meg bare mer å mer, føler ikke at det er verdt å fortsette på de om dette skal fortsette :/ 

Jeg har faktiks gått ned 4 kg på de, å det virker som det fortsetter. Tror det enkelt å greit kommer av at jeg ikke har så mye betennelser i kroppen som jeg bruker å ha.

Skrevet

er cymbalta antidepp? jeg sliter med nervesmerter, angst og depresjon. men livredd bivirkninger av cipralex, lyrica, satotex og lignende. skulle gjerne tatt en pille mot alt, med lite bivirkninger.

synes du de seksuelle bivirkningene er det er til å leve med?

Anonymkode: ee8ae...e81

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

er cymbalta antidepp? jeg sliter med nervesmerter, angst og depresjon. men livredd bivirkninger av cipralex, lyrica, satotex og lignende. skulle gjerne tatt en pille mot alt, med lite bivirkninger.

synes du de seksuelle bivirkningene er det er til å leve med?

Anonymkode: ee8ae...e81

Det kan brukes mot depresjon, angst og nervesmerter. De har bivirkninger slik som andre medisiner, hos meg gikk de fleste bort etter de 2-3 første ukene. Men dette er ulikt for hver enkelt hvordan en reagerer på det. Satotex for meg var et reint helvete og Lyrica fikk jeg allergiske reaksjoner av, pluss at de hjalp ikke mot smertene. Man må nesten prøve seg frem, se hva som funker.

Egentlig ja, for jeg har en livskvalitet som det nå går ann å leve av. Før kunne jeg ha så vondt at jeg greide nesten ikke ha på meg klær eller at noen pustet på meg snart. I starten var det ganske dødt, men lysten kommer sakte men sikkert tilbake til bedre jeg føler meg. Får ikke like lett orgasme, å det er ikke det samme som uten medisiner. Men når man har mere å gi generelt, å greier mere, skal jeg holde ut det :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...