AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #1 Skrevet 20. februar 2019 Jeg skal kanskje flytte til Mo i Rana i forbindelse med studier og lurer veldig på hvordan det er å bo der? Noen som har vært der eller bor der som kan fortelle litt? Noe spesielt man burde tenke på? Anonymkode: 9885e...368
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #2 Skrevet 21. februar 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal kanskje flytte til Mo i Rana i forbindelse med studier og lurer veldig på hvordan det er å bo der? Noen som har vært der eller bor der som kan fortelle litt? Noe spesielt man burde tenke på? Anonymkode: 9885e...368 Jeg er fra Mo i Rana. Kjedelig by jeg ikke trives i. Men finnes jo folk som trives. Kommer ann på hva du liker å gjøre. Anonymkode: b4b8e...593
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #3 Skrevet 21. februar 2019 Eneste man bør tenke på er at Moværingene skjært over en kam, er omtrent som de fra Narvik, når vi skjærer de over en kam. Dvs litt sånn bråkjekke, småfrekke og « in your face» . Liker å si meningen sin og kan oppfattes som kranglete. Store i kjeften men egentlig gode på bunnen. I Mo i Rana og Mosjøen er motebildet, rimelig ensartet. Kommer selv fra et litt mindre sted og la raskt merke til hvor utrolig likt folk kledte seg i denne byen, Disse to småbyene har siden tidenes morgen kranglet seg i mellom om alt man kan krangle om. Før i tiden, dro gjenger fra den ene byen til den andre for å slåss. Dersom du skal lage litt action og er sammen med folk fra begge plassene, er det bare å si ordet « storflyplass» Du kan også si « sykehus». Bli ikke sjokka over språkbruk, det er ikke ment så brutalt som det høres ut til. Anonymkode: b2bde...a0d 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #4 Skrevet 21. februar 2019 Hva skal du studere? Nabokommunen, Nesna, har et veldig bra studiested, der du får rimelig bolig, godt studentmiljø og fine fasiliteter. Har vært mye der og er imponert over kulturliv og læremiljø. Anonymkode: b2bde...a0d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #5 Skrevet 21. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Eneste man bør tenke på er at Moværingene skjært over en kam, er omtrent som de fra Narvik, når vi skjærer de over en kam. Dvs litt sånn bråkjekke, småfrekke og « in your face» . Liker å si meningen sin og kan oppfattes som kranglete. Store i kjeften men egentlig gode på bunnen. I Mo i Rana og Mosjøen er motebildet, rimelig ensartet. Kommer selv fra et litt mindre sted og la raskt merke til hvor utrolig likt folk kledte seg i denne byen, Disse to småbyene har siden tidenes morgen kranglet seg i mellom om alt man kan krangle om. Før i tiden, dro gjenger fra den ene byen til den andre for å slåss. Dersom du skal lage litt action og er sammen med folk fra begge plassene, er det bare å si ordet « storflyplass» Du kan også si « sykehus». Bli ikke sjokka over språkbruk, det er ikke ment så brutalt som det høres ut til. Anonymkode: b2bde...a0d Haha. Mosjøen som krangler med Mo, med ordføreren i spissen. Anonymkode: b4b8e...593
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #6 Skrevet 22. februar 2019 På 21.2.2019 den 10.34, AnonymBruker skrev: Hva skal du studere? Nabokommunen, Nesna, har et veldig bra studiested, der du får rimelig bolig, godt studentmiljø og fine fasiliteter. Har vært mye der og er imponert over kulturliv og læremiljø. Anonymkode: b2bde...a0d Nesna er jo veeeldig lite, så det avhenger av hva man liker å gjøre! I den tiden jeg var der var det studentmiljøet (lite og kan ikke sammenlignes med større byer, selv om det sikkert er greit), asylmottaket (som i den tiden var omtrent 10% av innbyggertallet), og "de lokale". Ca 1 time til Mo eller Sandnessjøen med lite kollektivtrafikk hvis man fikk behov for noe større. Mindre muligheter for deltidsjobb hvis man vil ha det. Bil anbefales (er et must?). Mo er større, flere tilbud, nærmere feks flyplassen. Lenger borte fra kysten hvis det er den du er interessert i. Hva liker du å holde på med? Det er flere idrettstilbud, Tip Toe dansestudio er veldig bra, jeg synes generelt Mo-væringene er veldig hyggelige, men så liker jeg direkte folk og da! For Helgeland generelt anbefaler jeg bil, et åpent sinn, og at du liker friluftsliv sommer som vinter Anonymkode: 31579...f9b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #7 Skrevet 23. februar 2019 Bodde på Mo i noen år da jeg var yngre, kan ikke si jeg lengter tilbake. Men naturen på Helgeland er kanonfin. Hvis du er interessert i friluftsliv er det en stor fordel. Ville absolutt hatt bil hvis jeg skulle bodd der, sentrum har blitt mer dødt etter hvert som det har poppet opp kjøpesentre litt i utkanten. Ellers vil jeg tro at trivselen vil avhenge veldig av folka du havner med på studiet. Anonymkode: ab2e2...b8f
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #8 Skrevet 23. februar 2019 Hvis du liker friluftsliv, så er det veldig gode muligheter for trivsel der! 😊 På 21.2.2019 den 10.30, AnonymBruker skrev: I Mo i Rana og Mosjøen er motebildet, rimelig ensartet. Kommer selv fra et litt mindre sted og la raskt merke til hvor utrolig likt folk kledte seg i denne byen, Anonymkode: b2bde...a0d Don't you diss my Bergans-Bunad 😂 Anonymkode: 939bc...d3a 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #9 Skrevet 23. februar 2019 Generelt en kjedelig og harry plass. For å generalisere: folk bryr seg om snøscooter og hytte i Sverige. Vanskelig å bli kjent med folk og generelt mye krangling om flyplass og sykehus. Ikke det at Mosjøen eller Sandnessjøen er noe bedre. I tillegg er sentrum utrolig dødt. Anonymkode: 83c88...d11 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #10 Skrevet 19. januar 2023 Er fra Mo selv, og er faktisk å nevne "flyplass" så er det i gang. Mo i rana og Mosjøen har alltids knivet om ting, men har erfart at det er noe med sandesjøen og (er vel sykehuset). En i familien min ble nesten utstøtt hær på mo fordi han var fra sandesjøen.. Er alvorlige greier, men litt latterlig egentlig Anonymkode: c5c7e...8b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå