Gå til innhold

Min sønn sier på nett at han er bifil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Et lite dilemma her. Min sønn på 12 år sier til andre venner (han aldri har møtt eller kommer til å møte IRL) at han er biseksuell. Han snakker ganske mye om det og har gjort det i ca 6 mnd. Helt i starten sa han at han var homofil, men det varte veldig kort før han begynte å skrive bi.

Han vet ikke at jeg har sett dette. Det har jeg heller ikke lyst å avsløre. Men bør han gå rundt å bære på dette alene? Han uttrykker frustrasjon til tider, til disse vennene.  At ingen her i rundt er homofile etc. At alle kommer til å hate han om han sier noe osv.

Her i miljøet er han en svært populær gutt og har alltid vert det. Tidligere kranglet de om å være bestevennen hans. Det siste to året har han gradvis trukket seg mer og mer unna venner i nærmiljøet og isteden dyrket chatt med venner i utlandet. Vi oppfordrer ukentlig å være sammen med venner fra skolen, noe han heldigvis gjør. Men føler vi til tider må mase på han. 

Jeg tenker han er i en " finne seg selv fase" Og er også usikker på denne påståtte legningen om det er lov å si det. Vi har aldri oppfattet han som skeiv og han har alltid vært "gutte-gutt" Mulig jeg har for snevert syn på dette. Det er helt sikkert mange som er a-typisk gutter men som likevel er skeiv. Uansett, jeg og faren har snakket om det og det har selvsagt ingen betydning for oss hvilken legning han har. Men vi tenker selvsagt at han er lettere utsatt for mobbing etc. om han er bifil. Og at det er trist om skjer. Derfor vil vi være litt rustet og gjerne støtte han.

Så hva gjør vi? Avsløre at vi vet det? Eller vente til han selv sier det? 

Er det andre som har vært i lignende situasjon og kan fortelle litt?

Når jeg leser om temaet på nett, står det mye om at det er viktig at familie støtter osv. Men hvordan skal vi kunne støtte når han ikke forteller oss noe.. 

Anonymkode: 0933c...2d3

Videoannonse
Annonse
Gjest Yng Plyng
Skrevet

Ta praten om blomster og bier. Jeg snakker i disse pratene helt naturlig om at noen blomster liker blomster og at noen bier liker bier. Hetrofili, homofili, kondomer, overgrep osv må snakkes om. Vi snakker om det i sammenhenger med tv-program, nyheter, ting ungene sier, ting jeg sier, ting vi serr på tv eller gjerne i bilen. 

Skrevet

Når jeg var tenåring sa moren min til meg "Du Jens, det er helt greit for oss hvis du er homofil, altså". Jeg tror jeg var 16, og hadde ikke hatt kjæreste enda. Er ikke homofil, men synes det var en ok måte å si det på.

Anonymkode: bfb25...d86

• Liker 23
Skrevet
10 minutter siden, Yng Plyng said:

Ta praten om blomster og bier. Jeg snakker i disse pratene helt naturlig om at noen blomster liker blomster og at noen bier liker bier. Hetrofili, homofili, kondomer, overgrep osv må snakkes om. Vi snakker om det i sammenhenger med tv-program, nyheter, ting ungene sier, ting jeg sier, ting vi serr på tv eller gjerne i bilen. 

Nei... gutter trenger ikke sånne prater lenger...

Anonymkode: c33cb...d58

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Eh.. jo.

• Liker 33
Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... said:

Eh.. jo.

Ehh... nei... vi har internett nå skjønner du. Er mer og bedre info der enn noen forelder kan tilby - og i et mye mindre kleint format.

Gjest Yng Plyng
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutter trenger disse pratene mer en noen gang.

Skrevet
13 minutter siden, Yng Plyng skrev:

Ta praten om blomster og bier? Haha. Gutten er 12 år. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Yng Plyng said:

Gutter trenger disse pratene mer en noen gang.

Nope. Ikke i nærheten engang. Før var det ikke info tilgjengelig, det var helt logisk å spre kunnskap blant "stammen". Nå har vi internett. Ny era. 

• Liker 1
Gjest Yng Plyng
Skrevet
Akkurat nå, MegHer skrev:

Ta praten om blomster og bier? Haha. Gutten er 12 år. 

Ja, det er den perfekte alderen å snakke om sex, om hva man gjør når man er dritings og jenta enda mer driting. Hva gjør man når kompisen konker på fest, når kompisen drar meg seg hun som er dritings mot hennes vilje og hva man gjør om noen tar på deg steder du ikke vil. Man bør i tillegg snakke om gruppepress, om drikkepress, om sexpress og ikke minst legning. 

Det er for sent når guttungen er fjorten og kompisen filmer at han puler ei bevisstløs jente på et badegulv (true story, heldigvis ikke min sønn). 

Gjest Yng Plyng
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nope. Ikke i nærheten engang. Før var det ikke info tilgjengelig, det var helt logisk å spre kunnskap blant "stammen". Nå har vi internett. Ny era. 

Så internett forteller deg hva foreldrene dine tenker om homofili, hva du skal gjøre om du føler deg presset til noe, hvordan det føles når kompisen din gjør noe du ikke ønsker mot en jente du kjenner? Internett forteller deg hvordan sex kan være, men veldig lite rundt følelsene. I såfall handler de ofte ikke om reelle følelser, men hvordan man BURDE føle det. 

Internett sier noe om hvordan snøflakgenerasjonen oppleves av andre, men lite om hvordan det er å være den generasjonen. Generasjonen som skal være flink og best, snillest og greiest, men også fullest, festligst, være den som ikke sier nei og den som ligger med ei dame som var for full.

Har man ikke etablert en dialog med barna sine risikerer man at det er familieterapeuten på BUP som må ta ansvaret. 

Skrevet
1 minutt siden, Yng Plyng skrev:

Ja, det er den perfekte alderen å snakke om sex, om hva man gjør når man er dritings og jenta enda mer driting. Hva gjør man når kompisen konker på fest, når kompisen drar meg seg hun som er dritings mot hennes vilje og hva man gjør om noen tar på deg steder du ikke vil. Man bør i tillegg snakke om gruppepress, om drikkepress, om sexpress og ikke minst legning. 

Det er for sent når guttungen er fjorten og kompisen filmer at han puler ei bevisstløs jente på et badegulv (true story, heldigvis ikke min sønn). 

Poenget mitt var at han er 12 år og for gammel til å bli snakket til om blomster og bier når det gjelder sex. Med en 12 åring så behøver man ikke gå rundt grøten så mye. De forstår mer enn en 8 åring.

• Liker 2
Gjest Yng Plyng
Skrevet

Poenget mitt var at han er 12 år og for gammel til å bli snakket til om blomster og bier når det gjelder sex. Med en 12 åring så behøver man ikke gå rundt grøten så mye. De forstår mer enn en 8 åring.

Så det var begrepet blomster og bier som forvirret deg? Skulle jeg skrevet kuk og fitte? Sex? Hormoner og tenåringer? Livet som halvvoksen? Eventuelt laget en synonymordbok?

Skrevet
4 minutter siden, Yng Plyng said:

Så internett forteller deg hva foreldrene dine tenker om homofili, hva du skal gjøre om du føler deg presset til noe, hvordan det føles når kompisen din gjør noe du ikke ønsker mot en jente du kjenner? Internett forteller deg hvordan sex kan være, men veldig lite rundt følelsene. I såfall handler de ofte ikke om reelle følelser, men hvordan man BURDE føle det. 

Internett sier noe om hvordan snøflakgenerasjonen oppleves av andre, men lite om hvordan det er å være den generasjonen. Generasjonen som skal være flink og best, snillest og greiest, men også fullest, festligst, være den som ikke sier nei og den som ligger med ei dame som var for full.

Har man ikke etablert en dialog med barna sine risikerer man at det er familieterapeuten på BUP som må ta ansvaret. 

Hva har foreldrenes tanker noe som helst å gjøre med han? Det er subjektive temaer. Internett gir deg alle sider av en sak, så kan du ta stilling til det selv. Ofte er det veldig innlysende hva som stemmer. Jeg kan garantere at internett er en bedre kilde for alle de sakene der. De som ligger med fulle damer er nesten alltid fulle selv. Delt ansvar kalles det.

Skrevet

Blomsten og Bien praten tok vi når han var 6-7 år ;) Vi har også pratet om hvordan behandle jenter (Da metoo startet som verst) ikke bare seksuelt, men også  at vi ønsker at han skal være den som følger jenter hjem om de er overstadig beruset. At nei betyr nei. Og at han må bruke sin stemme om at ser andre bli utsatt for mobbing eller annet.  At han kan ringe oss om han havner oppi noe som ikke er bra (fulle venner, venner/han selv som har begått noe ulovlig osv.) Vi har også tatt praten om alkohol og narkotika, selv om de gjerne ikke starter med det før de er 16-18 her. Alkohol altså ;)

Så vi er ganske åpne om alt her. Men akkurat det med homofili har vi aldri tenkt på! Vi har selvsagt nevnt det i bisettinger av andre ting vi har snakket om. Så han vet at vi aksepterer alle typer mennesker. 

Føler det blir veldig påtatt om vi plutselig begynner å bringe temaet på banen nå. 

TS

• Liker 9
Skrevet

Vent til han selv føler for å betro dere det.

Jeg er mor til en sønn selv. Det begynte å komme noen drypp om hans seksuelle orientering da han var 14-15, om at det kanskje ikke bare var jenter han fant attraktive. Gjettet på at han enten er homo eller bifil, men fikk ikke avklart noe. Ville ikke mase. Har senere sett at han ser på store pupper på damer og sånn på pc, så fant ut at han kunne ikke være heeelt homo heller. Men ga det bare litt tid, så han finner ut av det selv.

Da han var 18, sa han til meg en dag vi var i stua hjemme, at han var bifil. Rett ut. Jeg sa javel, det er greit, og så smilte jeg, og vi fortsatte med det vi holdt på med.

Anonymkode: 05f4e...967

• Liker 7
Gjest Yng Plyng
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blomsten og Bien praten tok vi når han var 6-7 år ;) Vi har også pratet om hvordan behandle jenter (Da metoo startet som verst) ikke bare seksuelt, men også  at vi ønsker at han skal være den som følger jenter hjem om de er overstadig beruset. At nei betyr nei. Og at han må bruke sin stemme om at ser andre bli utsatt for mobbing eller annet.  At han kan ringe oss om han havner oppi noe som ikke er bra (fulle venner, venner/han selv som har begått noe ulovlig osv.) Vi har også tatt praten om alkohol og narkotika, selv om de gjerne ikke starter med det før de er 16-18 her. Alkohol altså ;)

Så vi er ganske åpne om alt her. Men akkurat det med homofili har vi aldri tenkt på! Vi har selvsagt nevnt det i bisettinger av andre ting vi har snakket om. Så han vet at vi aksepterer alle typer mennesker. 

Føler det blir veldig påtatt om vi plutselig begynner å bringe temaet på banen nå. 

TS

Jeg kan helt naturlig spørre alle barna her i huset om de tror de vil finne seg en dame- eller mannekjæreste. Snakk om det, jo før, jo bedre. 

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Yng Plyng skrev:

Så det var begrepet blomster og bier som forvirret deg? Skulle jeg skrevet kuk og fitte? Sex? Hormoner og tenåringer? Livet som halvvoksen? Eventuelt laget en synonymordbok?

En sinnatagg du 😉 Når du skriver blomster og bier, ja så forholder jeg meg til det, og ikke bruker for mye tankegang om at du egentlig mente kuk og fitte. Haha.

Endret av MegHer
Gjest Yng Plyng
Skrevet

En sinnatagg du 😉 Når du skriver blomster og bier, ja så forholder jeg meg til det, og ikke bruker for mye tankegang om at du egentlig mente kun og fitte. Haha.

Så du så for deg en liten blomst og en bie? Søtt. :ler:

Skrevet
1 minutt siden, Yng Plyng skrev:

Så du så for deg en liten blomst og en bie? Søtt. :ler:

Var mer at en 12 åring er gammel nok til å ikke få blomster og bier fortellingen når det gjelder sex, men ser hva du sier du egentlig mente. 😉

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...