MakeItHappen Skrevet 20. februar 2019 #1 Skrevet 20. februar 2019 Barnet litt liker ikke barnet til venninnen min. De er begge 11 år. Hun har akkurat flyttet hjem igjen og har ikke særlig nettverk enda, så derfor ønsker hun å finne på ting med oss. I utgangspunktet veldig hyggelig, men så ser jeg at barnet mitt mistrives sammen med dem. Det er ikke helt uten grunn, for barnet til venninnen min er krevende og vant til å få viljen sin. Jeg har snakket med barnet mitt om situasjonen, og h*n ønsker ikke være så mye sammen med dem. Dette er en enveisgreie, da det andre barnet ønsker å være sammen med oss. Nå har de invitert barnet mitt med seg en helg, og barnet mitt vil ikke. Syns dette er vanskelig. Vil jo ikke såre venninnen min ved å si at mitt barn ikke ønsker å være så mye sammen med hennes barn, men kan jo ikke finne på tusen dårlige unnskyldninger hele tiden. Noen synspunkt?
exictence Skrevet 20. februar 2019 #2 Skrevet 20. februar 2019 Å, jeg husker jeg var i samme dilemma da jeg var 12 år. Min mor også. Husker jeg slo hodet hardt i veggen, for å si at jeg hadde vondt i hodet, og ikke kunne være med. Jeg synes når det gjelder en hel helg, at mor, evt barnet, kan si direkte at hun ikke vil være borte en hel helg. Ellers kan dere kanskje være litt sammen, men ikke at ditt barn hele tiden må. Det er sunt å være med forskjellige mennesker. Har ditt barn andre venner som også kan være med på ting? Hvis det er jente, fungerer ofte 4 jenter sammen. 3 kan noen ganger være vanskelig i den alderen. 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #3 Skrevet 20. februar 2019 Trenger jo ikke si at det er fordi ungen din ikke vil være med ungen hennes. Kan vel heller si at ungen din ikke er så glad i å reise bort med andre over lenger tid osv. Akkurat her synes jeg det er bedre å lage noen uskyldige unskyldninger enn å si det som det er. Var en gang jeg sov over hos en venninne og jeg haaatet det. Skulle egentlig sove over der senere den samme uken av diverse årsaker, men i stedet for å si at jeg ikke trivdes med å sove over der, kom jeg opp med en troverdig unskyldning og slapp å såre noen. Anonymkode: 47a03...43e 1
MakeItHappen Skrevet 20. februar 2019 Forfatter #4 Skrevet 20. februar 2019 Takk for tilbakemeldinger. Vi har prøvd å introdusere flere venner, men uten hell. Har hintet om at barnet mitt ikke ønsket å reise bort, men den ble kontret med at det andre barnet heller skulle komme hit og overnatte siden min ikke ville reise bort. 1
FrodeF Skrevet 20. februar 2019 #5 Skrevet 20. februar 2019 Voks opp. Det er ingen grunn til å ikke si sannheten. Nå må folk slutte å være så jævla feige. 9
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #6 Skrevet 20. februar 2019 Prøv å gi den mel og sardiner Anonymkode: 6128a...0d4 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 20. februar 2019 #7 Skrevet 20. februar 2019 (endret) Her syns jeg du skal være ærlig, ja din venninne vil bli såret, men barnet ditt er viktigere enn en såret venninne. Endret 20. februar 2019 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #8 Skrevet 20. februar 2019 Synes du kan si ifra. Husker jeg var på den alderen og det var ei jeg ikke likte å være med, det var alltid så mye mas om overnatting osv og hun skulle alltid invitere andre venninner jeg ikke kjente og ble sittende alene... si ifra. Jeg sa ifra og slapp å tilbringe lang tid der:) Anonymkode: 47126...45a 2
Olsen Skrevet 20. februar 2019 #9 Skrevet 20. februar 2019 "Det passer ikke". God nok forklaring. Vi kvinner skal helst holde en lang utredning om hvorfor. Helt unødvendig. Det passer ikke. Vi har andre planer . Ikke denne gangen. Jeg forstår at det å si at din venninnes barn er så dominerende at min datter ikke har lyst til å være med henne- ikke er så lett å si. Men at noen matcher bedre enn andre er da ganske ufarlig. Kanskje er denne datteren så krevende at det gjentar seg med flere….Viktig å ikke ofre sin egen datter for å få fred. Sitat 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #10 Skrevet 20. februar 2019 1 time siden, Olsen skrev: Det passer ikke". God nok forklaring. Vi kvinner skal helst holde en lang utredning om hvorfor. Helt unødvendig. Det passer ikke. Vi har andre planer . Ikke denne gangen. «Vi kvinner» - snakk for deg selv. Personlig synes jeg den evinnelige late-som med «passer ikke» er så gjennomsiktig at man heller burde sagt «jeg liker deg ikke». Hva med å si det som det er, «barnet ditt er litt for dominerende»? Så kan de jobbe med det, og slippe tusen avvisninger senere - kamuflert som «ikke i dag», «kanskje neste uke», «en annen gang» og «det passer ikke». Anonymkode: 6470e...cc9 9
Olsen Skrevet 20. februar 2019 #11 Skrevet 20. februar 2019 Hva er galt med "passer ikke"? Jeg forstår godt at å si til en venninne at barnet er krevende/masete/for mye osv ikke er så lett. At barnet er for dominerende - ok! Jeg forstår likevel at det ikke er like enkelt for alle å si, iallfall ikke til en nyinnflyttet som ikke har funnet seg til rette. Alle må finne sin måte, du har tydeligvis funnet din. 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #12 Skrevet 20. februar 2019 6 minutter siden, Olsen skrev: Hva er galt med "passer ikke"? Det skrev jeg jo en lang avhandling om rett over innlegget ditt. Anonymkode: 6470e...cc9
Minitroll Skrevet 20. februar 2019 #13 Skrevet 20. februar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøv å gi den mel og sardiner Anonymkode: 6128a...0d4 🤣
Kvinne87Rogaland Skrevet 20. februar 2019 #14 Skrevet 20. februar 2019 Du kan jo si det på en mer skånsom måte? For eksempel at jentene er veldig forskjellige, og at de passer ikke nok sammen til å være med hverandre over lengre tid. Ta en hvit løgn og si at datteren din blir fort sliten og trenger alenetid. Så kan det bli korte besøk istedenfor overnattinger/helgeturer. 1
Miss moneypenny Skrevet 20. februar 2019 #15 Skrevet 20. februar 2019 Er i samme situasjon, følger med her for flere gode råd 😊
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #16 Skrevet 20. februar 2019 Hva med å si at jentene har dårlig kjemi, og at det derfor passer bedre med korte besøk innimellom? Fokus bør kanskje ikke ligge på hva som er så galt med den ene eller andre eller at det er så uønsket med overnatting, men heller fokuser på det som er greit. Ser for meg at venninnen din da blir mindre fornærmet. Hvis venninnen din da har noen form for sosiale antenner så skjønner hun jo at det ikke nødvendigvis blir et nært vennskap mellom barna. Anonymkode: cb7c4...94a 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #17 Skrevet 20. februar 2019 Det er vanskelig å si at barna ikke passer sammen, om venninnen din ikke ser det samme. Da er det ikke sikkert hun forstår det likevel. Særlig ikke om det er hun som lar barnet få viljen sin støtt og stadig. Jeg forstår det sånn at du fremdeles ønsker et vennskap med henne, så da kan det være lurt å si i fra på en måte så ingen blir fornærmet. Du bør også si noe som varer. «Det passer ikke» vil nok bare føre til mas påfølgende helger. Du kan si at barnet er veldig sliten for tiden, og trenger mye alenetid for å slappe av når det endelig er helg. Derfor kan h*n ikke dra bort en helg eller få besøk en helg. Ingen kan ta deg på å sette helsen til barnet ditt først! Anonymkode: 5b1f5...439
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #18 Skrevet 21. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vanskelig å si at barna ikke passer sammen, om venninnen din ikke ser det samme. Da er det ikke sikkert hun forstår det likevel. Særlig ikke om det er hun som lar barnet få viljen sin støtt og stadig. Jeg forstår det sånn at du fremdeles ønsker et vennskap med henne, så da kan det være lurt å si i fra på en måte så ingen blir fornærmet. Du bør også si noe som varer. «Det passer ikke» vil nok bare føre til mas påfølgende helger. Du kan si at barnet er veldig sliten for tiden, og trenger mye alenetid for å slappe av når det endelig er helg. Derfor kan h*n ikke dra bort en helg eller få besøk en helg. Ingen kan ta deg på å sette helsen til barnet ditt først! Anonymkode: 5b1f5...439 Det høres ut som en dårlig idé. Da må man jo begrense barnet i forhold til eventuelle invitasjoner fra andre også. Her er det lett å spinne seg inn i et nett av løgn. Anonymkode: 855f1...f46 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #19 Skrevet 21. februar 2019 20 hours ago, exictence said: Å, jeg husker jeg var i samme dilemma da jeg var 12 år. Min mor også. Husker jeg slo hodet hardt i veggen, for å si at jeg hadde vondt i hodet, og ikke kunne være med. Jeg synes når det gjelder en hel helg, at mor, evt barnet, kan si direkte at hun ikke vil være borte en hel helg. Ellers kan dere kanskje være litt sammen, men ikke at ditt barn hele tiden må. Det er sunt å være med forskjellige mennesker. Har ditt barn andre venner som også kan være med på ting? Hvis det er jente, fungerer ofte 4 jenter sammen. 3 kan noen ganger være vanskelig i den alderen. wtf, foreldrene dine vare ikke god på å lære deg hvordan håndtere vanskelige situasjoner. Anonymkode: 3b608...b52 2
Gjest BearMama Skrevet 21. februar 2019 #20 Skrevet 21. februar 2019 Her er det barnet ditt som skal prioriteres. Ingen mennesker liker å bli presset til å være sammen med noen en ikke har en god kjemi med. Barn er ikke annerledes. Det er fint om det er snakk om en gjeng eller noen i klassen, at det er viktig at alle blir inkludert, men dette er en jente som din datter aldri ville hengt med om ikke du var venn med moren. Jeg ville vært ærlig. Sagt at din datter er forsiktig av seg og at veninnes datter er en flott jente, men at hun blir veldig dominerende og mye for min datter. Min datter har ikke noe imot henne, men hun har ikke rette kjemien med hennes datter og ønsker ikke å tilbringe masse alenetid med henne. Om min venninne hadde blitt fornærmet for dette så var det bare sånn det måtte blitt. Mitt barn skal ikke gå rundt å grue seg eller føle at hun er i en presset situasjon der hun skal påtvinges et vennskap hun ikke ønsker. Hun er 11 år. Hun er stor nok til å få velge egne venner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå