Gå til innhold

Er det noen som har 12 åringer akkurat nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og som går i 7. Klasse? 

Hvordan er miljøet på skolen, på fritiden, på fritidsaktiviter, hva gjør de på osv? Ønsker svar fra både bygd og by.

Her er de i gang med røyking (også i friminuttene på skolen) drikking, sex (sånn type den 12 årige jenta gir blowjobs til vennene sine, sex på toalettet på skolen, nakenbilder på Snapchat, pulevenner) foreldremøter pga seksualisert språk, det er kjøp og salg av narkotiske stoffer (hasj, tabletter osv) ved skoler og varesenter, grov mobbing som skolene ikke klarer å stoppe (så grov at enkelte elever ikke klarer å oppholde seg i klasserommet fordi læreren har så mye fravær fra skolen at hun ikke klarer å bidra til trygghet og stabilitet)..ja bare et lite utvalg av hva som skjer her vi bor akkurat nå.

Det jeg lurer på, er om dette er «normal» oppførsel av 12 åringer i resten av landet, eller om det bare er her. Rektorene på skolen er svært bekymret.

Anonymkode: 7d0f7...f6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud! Det der kan ikke være normalt! Hvor bor du? 😮 

Hilsen mamma til 12-åring

• Liker 5
Skrevet

Aldri hørt om før! IKKE normalt!

Har hørt om dårlig skolemiljø, men da gjerne med mobbing, støy og generell dårlig oppførsel, men dette er LANGT over hva jeg noen gang har hørt om.

Anonymkode: 306d7...01b

• Liker 2
Skrevet

Har en gutt som nå går i 8. klasse, i en mellomstor by. og nei har ikke vært borti noen av de problemene du nevner hverken på barneskolen eller nå på ungdomsskolen. Har mange kjente med barn på samme alder på forskjellige steder i landet, og har aldri hørt om noe sånt fra dem heller. Vet det her har vært problemer med hasjrøyking i en klasse som nå er 10.klasse (har pågått siden de begynte på ungdomsskolen), det er det eneste jeg har hørt om her.

Min gutt er ganske rolig da. Gamer, men han har mange gode venner, både i klassen og utenom. Møtes de så sitter de og spiller eller ser film og spiser pizza liksom... Eller drar på kino. Var litt på ungdsomsklubben i 7. klasse, men syns fort at det ble kjedelig. Var mest nyhetens interesse når de endelig fikk lov til å gå der. De møtes heller hjemme hos hverandre.

Anonymkode: dcc34...1f3

• Liker 4
Skrevet

Gutten min er litt eldre enn 12, men fremdeles tenåring, og nei, vi har aldri vært borti noe sånt. Ikke noe sånt på skolen hans.

Mulig det var noen få ungdommer som kom borti piller og slikt etterhvert på ungdomsskolen, men de var eldre enn 12.

Har aldri hørt om noen som har det sånn som 12 åringer på en vanlig norsk skole. Det høres ekstremt ut...?

Anonymkode: bade3...32a

• Liker 1
Skrevet

Her må det jo uten tvil gjøres noe.

Snap hadde blitt sletta. Det må vakter inn i friminuttene, rektorer som er bekymret, men ikke gjør noe fortjener å få passet påskrevet i pressen.

Koble inn mobbeutvalget, fau, politi, fylkesmann osv osv.

Anonymkode: 5b82c...7b7

• Liker 5
Skrevet

Ikke vanlig praksis i klassen til min 7.klassing, og heldigvis for det! 

Anonymkode: 06a47...96c

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og som går i 7. Klasse? 

Hvordan er miljøet på skolen, på fritiden, på fritidsaktiviter, hva gjør de på osv? Ønsker svar fra både bygd og by.

Her er de i gang med røyking (også i friminuttene på skolen) drikking, sex (sånn type den 12 årige jenta gir blowjobs til vennene sine, sex på toalettet på skolen, nakenbilder på Snapchat, pulevenner) foreldremøter pga seksualisert språk, det er kjøp og salg av narkotiske stoffer (hasj, tabletter osv) ved skoler og varesenter, grov mobbing som skolene ikke klarer å stoppe (så grov at enkelte elever ikke klarer å oppholde seg i klasserommet fordi læreren har så mye fravær fra skolen at hun ikke klarer å bidra til trygghet og stabilitet)..ja bare et lite utvalg av hva som skjer her vi bor akkurat nå.

Det jeg lurer på, er om dette er «normal» oppførsel av 12 åringer i resten av landet, eller om det bare er her. Rektorene på skolen er svært bekymret.

Vet ikke helt om jeg skal tro på dette... hvis du i tillegg nevner våpen, ran, drap og at de muligens er koblet opp mot El Chapo, så blir historien mer troverdig....

Anonymkode: 34f82...86a

• Liker 2
Skrevet

Ikke vanlig i det hele tatt!! Herregud, for et skolemiljø😔 Bor selv på en liten plass med 10 000, ikke vanlig i det hele tatt. Vet det har vært et par episode i 10.klasse med alkohol på skolen, men det ble hardt slått ned på. 

Anonymkode: 3d0ed...603

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde bytta skole!

Anonymkode: 3fe0c...52c

• Liker 2
Skrevet

Min jente er 13 og går i 8.klasse. Det du beskriver er ikke normalt. Pulevenner.. blowjob i en alder av 12? Skrekk.

Anonymkode: b94de...838

• Liker 3
Skrevet

Har riktignok ikke 7- klassing i år, men hadde i fjor. 

Liten skole og oversiktlige forhold, ikke noe av dette foregår og nærmeste kjøpesenter er 4 mil unna. Er ikke alle som liker hverandre like godt i klassen, men det er godt klassemiljø og elevene sier at det ikke er noen direkte mobbing.

De forrige 7. Klassingene jeg hadde, som gikk på en middels stor skole: 

1. En del mobbing, utestenging. Da de begynte i 10 hadde noen begynt å røyke og drikke. 

2. En del utestenging, antagelig litt annen mobbing og stygg språkbruk. Ikke noe av det andre du nevner.

Da jeg var på den alderen, drev noen på med dette: Mobbing, drikking på fritiden, røyking - I avgangsåret gikk det noen som møtte rusa på skolen og det hendte det var voldsbruk. ( Samme skole som de to siste) 

• Liker 1
Skrevet

What😳 nei til alt! Ikke sånn her i det hele tatt! Høres jo helt vanvittig ut og jeg klarer ikke tro det du skriver.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt om jeg skal tro på dette... hvis du i tillegg nevner våpen, ran, drap og at de muligens er koblet opp mot El Chapo, så blir historien mer troverdig....

Anonymkode: 34f82...86a

Jeg skulle ønske det var slik at dette var tatt ut av fantasien, men det er det desverre ikke. 

Vi har en gutt på 12 som står midt oppi dette nå, og vi jobber for å forebygge, trygge og gi faste rammer/regler, men gutten er veldig skremt over det som foregår, og flere i klassen har det på samme måte. Det er snakk om flere barneskoler med samme problem (flere barneskoler i samme nærmiljø), og både lærere/ledere er skremt, og føler at ting er ute av kontroll. De vet rett og slett ikke hva de skal gjøre. Vårt ansvarsområde er selvfølgelig gutten vår, men samtidig vil jeg at plassen vår skal være trygg for alle. Lærere og rektorene forteller om foreldre som nekter og lukker øynene når de får telefon hjem hvor de sier at datteren/sønnen din har røykt i friminuttet, eller datteren din har vært på butikken og stjålet i friminuttet. De føler at de står fullstendig fast i situasjonen, og kommer ingen vei fordi de ikke får foreldrene med på lag. 

Barnet mitt er en av dem som har trukket seg fullstendig ut av miljøet, og blir grovt mobbet for dette, og jeg er så livredd for at han ikke skal orke mer 😔 Det er så galt 😔 Vi jobber for å finne aktiviteter som ikke foregår på hjemplassen, slik at han blir kjent med nye folk, og får nye input. Men han skal fortsette å gå her på barneskolen, og ungdomsskolen (han nekter å bytte skole, vi har prøvd). Da er jeg så redd han plutselig skal gi etter og havne i feil miljøv han også, slik som mange av kompisene hans og venninnene hans har gjort. 

Vi er rett og slett rådløse. Det er trist å se at så mange flotte barn/ungdommer gir etter for gruppepresset. Vi ser også at svært mange av foreldrene til de barna som har de største problemene er fraværende (mye festing blant foreldrene), og at disse barna egentlig bare mangler trygghet og rammer. Barnevernet er jo en mulighet, men det blir vanskelig å melde en gruppe på 20-25 stk.

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og som går i 7. Klasse? 

Sånn er det ikke her i hvert fall, det er jeg 100 % sikker på! 

Bonusdatter på snart 16 år har opplevd litt mer enn bonussønn på snart 13, men det har vært "det vanlige" som at noen har tidlig sex, noen få har røyka hasj og drukket alkohol. Men utenfor skoletid, vel og merke. 

Skrevet

Jeg har en 8.klassing og selv om det er et par i klassen jeg ikke helt stoler på, er det ikke i nærheten av det du beskriver. Jeg er rystet. Sex og rus... Herregud. 

Skrevet

Nå har jeg 2 barn, ene i 7. klasse nå, andre første året på videregående. Og det er overhodet ikke sånn her. På barneskolen har de alle vært barn, ikke røyking, drikking, sex eller lignende. De som startet tidligst startet på ungdomsskolen, men da var det svært få som gjorde det. Det er først på videregående de har startet med fester og alkohol. Noen få holder på med dop. 

Anonymkode: 5de0f...f37

• Liker 1
Skrevet

Ts:

Det er egentlig litt godt å lese det dere skriver, for da er det i hvert fall ikke et landsdekkende problem, men et problem som ligger lokalt. Det er vanvittig skremmende å se denne utviklingen, for det har skjedd i løpet av 5-6 mnd. Før denne tiden har nærmiljøet vært trygt og godt. Vi har også et annet barn som er eldre enn det barnet det gjelder, og der var det ALDRI snakk om noe slik. Det groveste der var en jente som hadde sex i 9. Klasse. Og ett par stykk som begynte å drikke i 8-9 klasse. Det som var forskjellen da og nå, er at da var det de som skilte seg ut, og ville være litt ekstra «kule» som var drakk. Det var liksom snakk om 2-3 stykk. Nå er det snakk om oppegående, smarte, skoleflinke barn, som aldri tidligere har vært borti problemer. Det er så sinnsykt skremmende! Det er vanskelig å vite hvor man skal gripe fatt, men jeg står fast ved at nøkkelen her er fraværende foreldre, og fraværende regler. Jeg vet at alle foreldre komme til å bli invitert til et møte sammen med politi og barnevern, men problemet er at vi som bryr oss og er redde, vi stiller opp, mens de som nekter å innse problemet (og har barn som gjør de tingene jeg nevnte i HI) kommer ikke til å stille opp. Da er vi like langt :( Jeg syns det er så forferdelig trist å se alle de barna som gir etter (og det er nye barn hver dag) og jeg er selvfølgelig ekstremt redd for at vår gutt også skal gi etter. Han opplever mobbing både på skolen, på fritiden (nettmobbing, mobbing gjennom gaming osv) fordi han har meldt seg ut. 

Helt hjelpesløs her. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts:

Det er egentlig litt godt å lese det dere skriver, for da er det i hvert fall ikke et landsdekkende problem, men et problem som ligger lokalt. Det er vanvittig skremmende å se denne utviklingen, for det har skjedd i løpet av 5-6 mnd. Før denne tiden har nærmiljøet vært trygt og godt. Vi har også et annet barn som er eldre enn det barnet det gjelder, og der var det ALDRI snakk om noe slik. Det groveste der var en jente som hadde sex i 9. Klasse. Og ett par stykk som begynte å drikke i 8-9 klasse. Det som var forskjellen da og nå, er at da var det de som skilte seg ut, og ville være litt ekstra «kule» som var drakk. Det var liksom snakk om 2-3 stykk. Nå er det snakk om oppegående, smarte, skoleflinke barn, som aldri tidligere har vært borti problemer. Det er så sinnsykt skremmende! Det er vanskelig å vite hvor man skal gripe fatt, men jeg står fast ved at nøkkelen her er fraværende foreldre, og fraværende regler. Jeg vet at alle foreldre komme til å bli invitert til et møte sammen med politi og barnevern, men problemet er at vi som bryr oss og er redde, vi stiller opp, mens de som nekter å innse problemet (og har barn som gjør de tingene jeg nevnte i HI) kommer ikke til å stille opp. Da er vi like langt :( Jeg syns det er så forferdelig trist å se alle de barna som gir etter (og det er nye barn hver dag) og jeg er selvfølgelig ekstremt redd for at vår gutt også skal gi etter. Han opplever mobbing både på skolen, på fritiden (nettmobbing, mobbing gjennom gaming osv) fordi han har meldt seg ut. 

Helt hjelpesløs her. 

Huff!!! Får helt vondt av å lese det du skriver. Masse lykke til! Jeg tror også at fraværende foreldre og manglende regler har mye å si for hvordan utviklingen har vært. Håper at det kommer en løsning (naivt, muligens), og at sønnen din får det bedre! 

Anonymkode: 3d0ed...603

• Liker 1
Skrevet

Er det lov å spørre hvilke fylke dette er? Jeg ville ha meldt dette til fylkesmannen, sendt en bekymring og sagt at noe må gjøres. Evt drøft det med barnevernet. Siden dette er en lokalsak, må jo noen i kommunen eller fylket ta ansvar. 

Unormalt i mine øyne.

Anonymkode: 1ab9b...d43

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...