Gå til innhold

Riktig skattekort med overtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg har fått så mange ulike svar angående dette så prøver igjen. 

Jeg jobber 100% og har en årslønn på 410 000 i følge kontrakten. Likevel hender det jeg går i turnus dersom det er sykdom og det er mye overtid så jeg tjener gjerne 10 000 mer i mnd enn det som står i kontrakten. Kan jeg likevel oppgi at åralønnen er 410 000 uten å få baksmell med tabelltrekk? 

Jeg vil gjerne betale så korrekt skatt som mulig og heller spare i fond. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lagt til det jeg regner med å ha i overtidslønn siden det utgjør ca 100.000 kroner. 

Anonymkode: a96fc...bd6

Skrevet

La inntekten stå på grunnlønn og sett av penger på sparing til å betale baksmellen dersom du jobber mer.

Anonymkode: 542a9...efd

Skrevet

Du får sjekke hva som er grunnlaget på skattekortet ditt ved å logge deg inn på skatteetaten.no

Dersom totalinntekten er for liten, så kan du endre den. Dersom du ikke ønsker baksmell, legger du da til mer på inntekten. Her kan du gjerne også overdrive og skrive 600k som innntekt. 

Dersom det går greit med baksmell, lar du bare den vanlige inntekten ligge til grunn.

Hvis du vil prøve å treffe så mulig, bør du også følge inntekt vs skatt gjennom hele året og dermed gjøre evt endringer på skattekortet. Skattekortet kan endres helt til desember, og kan endres omså hver måned. Jeg ville dog fulgt litt ekstra med etter feriepenger da de også er med i grunnlaget selv om de ikke skattes av direkte.

Anonymkode: 3ec09...96c

Skrevet

Det trekkes prosent av overtiden og evt bijobber, så tabellen er noenlunde korrekt. 

Anonymkode: ddab2...7d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...