AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #41 Skrevet 22. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig i dette. Men dette gjelder forøverig også Wedgwood, de og har flagget ut produksjonen til Kina. Anonymkode: 75486...566 Ok, det var jeg ikke klar over. Royal Copenhagen har forresten også flagget ut produksjonen, til Thailand, men de har egen fabrikk, i motsetning til Porsgrund som får laget varene sine på Shinkepur Ceramics i Bangladesh som produserer for mange ulike merker, bl.a. Fiskars-gruppen som eier Iittala og Rörstrand. Det som gjør at jeg er mer skeptisk når det gjelder Porsgrund er at de i liten grad designer ting selv, de designer i hovedsak dekoren og tilpasser den et av servisene fabrikken allerede har i sin produksjon. Dette ble de jo tatt på av Brennpunkt på NRK tilbake i 2004. De fikk "Merket for god" design for serviset "TID" og det viste seg at 15 av 20 servisedeler ikke var norsk design i det hele tatt, de var designet av fabrikkens designer. Anonymkode: 6e834...b8d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #42 Skrevet 22. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har Arabia 24h som jeg har hatt i snart 20 år og det er like fint. Bruker det hver eneste dag og jeg får fortsatt tak i deler så jeg kan anbefale å kjøpe den typen servise selv om det koster litt. Man kan samle over tid, ønske seg til jul/bursdager og handle på salg. Anonymkode: 0716b...408 jeg har Arabia Ego og Sarjaton, og begge er det vanskelig å få deler til nå (eller Ego har vel gått ut), så det er min grunn til å angre på at jeg ikke valgte Teema istedet. Kunne gjerne hatt 24h, men det kom vel samtidig som Ego, så det er jo litt hit&miss hvilke av de "nye" serviser som blir i produksjon. Origo er vel fortsatt i produksjon, og er et fint alternativ for de som ikke vil ha det helhvitt. Anonymkode: f07bf...440
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #43 Skrevet 22. februar 2019 Billige serviser er så innmari tunge. Kan bare løfte en og en middagstallerken ut av oppvaskmaskina om gangen liksom. Da er det en helt annen sak med kvalitetsservise - i hvert fall det Iittala-serviset jeg har - sterkt og tåler "alt", men likevel lett og elegant! Anonymkode: eff08...42c
Gjest Geirfuglen Skrevet 22. februar 2019 #44 Skrevet 22. februar 2019 Selv om jeg har bestemt meg, liker jeg veldig godt hvordan tråden lever videre! Så mange fine, hyggelige, kunnskapsrike og hjelpsomme svar, til et tema som servise! 😄
Djungelvrål Skrevet 22. februar 2019 #45 Skrevet 22. februar 2019 Anbefaler Porsgrund Porselen. Brukt hver dag i 10 år og fremdeles like fint. Vårt er i mønsteret Maxistrå. https://www.cg.no/tallerken-25cm-9860?___store=default&gclid=Cj0KCQiA2L7jBRCBARIsAPeAsaNw5IeFlMhc2Gn73zOR0GwLsmIR_dSX3Ndn680DYG2vee7L8cuTyRYaAuR4EALw_wcB
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #46 Skrevet 22. februar 2019 17 minutter siden, Geirfuglen skrev: Selv om jeg har bestemt meg, liker jeg veldig godt hvordan tråden lever videre! Så mange fine, hyggelige, kunnskapsrike og hjelpsomme svar, til et tema som servise! 😄 Jeg er nok litt i overkant interessert i glass, serviser og kjøkkenutstyr siden jeg har jobbet med det i omtrent 20 år og synes det er hyggelig å hjelpe folk om jeg kan. Når det gjelder serviser har jeg bestandig undret meg over at folk gjerne sparer på svindyre penserviser som står å støver ned i skapet det meste av tiden, men til hverdags kjøper de noe billig "for det er jo bare noe vi skal bruke til hverdags". Ja, nettopp! Det skal brukes til hverdags. Det er det serviset som faktisk blir brukt hver dag. Som stadig blir tatt inn og ut av skap, oppvaskmaskin og av og på bord, gjerne flere ganger daglig. Som blir kjørt i oppvaskmaskin både en og to ganger daglig. Som kanskje blir behandlet litt uvørent av de yngste i familien. Det lønner seg å legge noen kroner i noe som tåler "en støyt" - og som kan suppleres i lang tid om noe blir ødelagt. Anonymkode: 6e834...b8d 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #47 Skrevet 23. februar 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: jeg har Arabia Ego og Sarjaton, og begge er det vanskelig å få deler til nå (eller Ego har vel gått ut), så det er min grunn til å angre på at jeg ikke valgte Teema istedet. Kunne gjerne hatt 24h, men det kom vel samtidig som Ego, så det er jo litt hit&miss hvilke av de "nye" serviser som blir i produksjon. Origo er vel fortsatt i produksjon, og er et fint alternativ for de som ikke vil ha det helhvitt. Anonymkode: f07bf...440 Ja, det er sant. Det går vel ikke an å vite hvilke som forblir i produksjon, men det er vel større sjanse for at de enkleste modellene blir værende lenge vil jeg tro. Kjedelig for deg, håper det går an å få tak i på Finn for eksempel. Har kjøpt noe Arabia der selv. Anonymkode: 0716b...408
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #48 Skrevet 23. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er sant. Det går vel ikke an å vite hvilke som forblir i produksjon, men det er vel større sjanse for at de enkleste modellene blir værende lenge vil jeg tro. Kjedelig for deg, håper det går an å få tak i på Finn for eksempel. Har kjøpt noe Arabia der selv. Anonymkode: 0716b...408 jeg har et autosøk på finn, ja 🙂 Anonymkode: f07bf...440
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #49 Skrevet 28. februar 2019 On 2/22/2019 at 10:40 PM, Geirfuglen said: Selv om jeg har bestemt meg, liker jeg veldig godt hvordan tråden lever videre! Så mange fine, hyggelige, kunnskapsrike og hjelpsomme svar, til et tema som servise! 😄 Da bruker jeg din tråd gjerne videre, Geirfuglen. Var og så på Teema i butikken i går, og jeg likte ikke skålene, for min del blir det feil størrelse på de. Så er fortsatt åpen for forslag. Likte rustikk utseende av Figgio Skygge, og de er tynne og lette, men de er jo ikke å få kjøpt noen plass omtrent? Man må kanskje bare kjøre til fabrikkutsalg. Og om noen har noe å si om Gordon Ramsay Maze, er de tunge? Anonymkode: 725b2...c52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå