PecanPie Skrevet 20. februar 2019 #21 Skrevet 20. februar 2019 9 timer siden, Geirfuglen skrev: Tusen takk for hjelpen, alle sammen! Veldig snilt! 😊 Jeg tror vi ender på Teema. Falt litt for det, og ser at de har store «startpakker» i mange deler, så kan man heller bygge på etter hvert. Vi har arvet noe porselen som vi aldri bruker, og jeg tenker at Teema var såpass ålreit at vi kan bruke det både til hverdags og fint. Det så også ut som man kunne freshe det opp med litt i farger som kan passe til. Takk igjen! Ja, Teema er såpass enkelt at det nok fint kan kombineres med deler fra andre serviser. Vi brukte det under julemiddagen. Pyntet opp med rød duk, røde linservietter og grankvister. Det ble veldig fint! Vi liker godt de høye,smale kantene på frokost- og middagstallerknene, det gjør at man liksom får brukt hele tallerkenen, også «fanger» de opp saus o.l. De små bollene er perfekte til frokost, dessert, små serveringsskåler, snacks osv. De store, dype tallerknene bruker vi til for eksempel suppe, salat, pasta og gryteretter. Jada, jeg er over snittet begeistret for serviset mitt. 😂 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #22 Skrevet 21. februar 2019 Porsgrund Sense! Anonymkode: 183c2...437
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #23 Skrevet 21. februar 2019 Men Teema er jo ikke billig Det blir 2,5 tusen om man vil ha 8-12 tallerkener av hver type. For meg blir Teema for dyr. Også virker den kjedelig? Er det noe fine detaljer der som jeg ikke ser på bildene kanskje. Anonymkode: 725b2...c52 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #24 Skrevet 21. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men Teema er jo ikke billig Det blir 2,5 tusen om man vil ha 8-12 tallerkener av hver type. For meg blir Teema for dyr. Også virker den kjedelig? Er det noe fine detaljer der som jeg ikke ser på bildene kanskje. Anonymkode: 725b2...c52 nå spurte vel ts etter noe som ikke var "like dyrt som et typisk finservise". Hvis du går inn på royaldesign.no og søker på tallerken, og sorterer etter pris, så ser du jo lett at Teema er relativt rimelig i forhold til de andre servisene de fører. Og så er det en kvalitet som er verd de kronene, og vel så det. Jeg angrer som en hund på at jeg ikke valgte Teema da vi kjøpte servise. Anonymkode: f07bf...440 3
PecanPie Skrevet 21. februar 2019 #25 Skrevet 21. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men Teema er jo ikke billig Det blir 2,5 tusen om man vil ha 8-12 tallerkener av hver type. For meg blir Teema for dyr. Også virker den kjedelig? Er det noe fine detaljer der som jeg ikke ser på bildene kanskje. Anonymkode: 725b2...c52 Det er ikke noe særlig detaljer nei, men det er etter min mening det beste med hele serviset. Det er umulig å bli lei fordi det ikke er noe å bli lei av. 😉 Det er jo mulig å ønske seg deler til jul og bursdag. Teema har eksistert i snart 70 år, så det forsvinner nok ikke med det første. Det er ofte på salg også 😊 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #26 Skrevet 21. februar 2019 Figgjo og Porsgrund produserer vel ikke egne varer lenger? De kjøper serviser fra Asia og får dem merket med eget stempel - og tidobler prisen. Minst. Da kjøper jeg heller retroserviser som faktisk er produsert i Norge (eller Skandinavia forøvrig). Anonymkode: 1e2ee...b59 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #27 Skrevet 21. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Figgjo og Porsgrund produserer vel ikke egne varer lenger? De kjøper serviser fra Asia og får dem merket med eget stempel - og tidobler prisen. Minst. Da kjøper jeg heller retroserviser som faktisk er produsert i Norge (eller Skandinavia forøvrig). Anonymkode: 1e2ee...b59 Figgjo har fabrikk på Ålgård. Anonymkode: 50465...131
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #28 Skrevet 21. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Figgjo har fabrikk på Ålgård. Anonymkode: 50465...131 Det er et fabrikkutsalg og en nedlagt fabrikk, men produseres det Figgjo-varer i Norge? Det virker ikke sånn, når jeg googler. Anonymkode: 1e2ee...b59 1
Ullvott Skrevet 22. februar 2019 #29 Skrevet 22. februar 2019 En liten avsporing, men dette tror jeg er den første tråden i Kvinneguidens historie der alle har skrevet servise på riktig måte, og ingen har skrevet service. Det er nærmest for en bragd å regne! 👏👏 👏 16
Muskath Skrevet 22. februar 2019 #30 Skrevet 22. februar 2019 Jeg har Iittala Teema, og blander det med de delene jeg har av Taika innimellom. Fint og anvendelig, synes jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #31 Skrevet 22. februar 2019 40 minutter siden, Muskath said: Jeg har Iittala Teema, og blander det med de delene jeg har av Taika innimellom. Fint og anvendelig, synes jeg. Ja, det er kanskje en god idé. Men bruker du det til hverdags? Til hverdags dekker man jo ikke med flere tallerkener samtidig. Jeg føler ihvertfall at helhvite serviser uten detaljer er kjedelig. Men nå har jeg små barn, så det er også der det ligger. De ønsker nå å bruke "voksne" tallerkener men allikevel helst med farger. Anonymkode: 725b2...c52
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #32 Skrevet 22. februar 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Figgjo og Porsgrund produserer vel ikke egne varer lenger? De kjøper serviser fra Asia og får dem merket med eget stempel - og tidobler prisen. Minst. Da kjøper jeg heller retroserviser som faktisk er produsert i Norge (eller Skandinavia forøvrig). Anonymkode: 1e2ee...b59 Jo, Figgjo produseres forsatt i Norge. https://nyheter.culina.no/content/2018/9/figgjo-kvalitetsporselen-produsert-i-norge Anonymkode: 75486...566
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #33 Skrevet 22. februar 2019 Jeg kjøpte forresten et billigservise til jul, fra en plass som heter Klingel. Det var veldig billig, og helt ok kvalitet, tåler oppvaskmaskin og rask leverig, og like fint som på bilde. Dette: La merke til at de hadde mange andre serviser også, en del pakketilbud for eksempel. Varierene piser, men ikke noe spesielt dyrt. Nettside: https://www.klingel.no/serviser/ Anonymkode: bd9e3...94a 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #34 Skrevet 22. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er kanskje en god idé. Men bruker du det til hverdags? Til hverdags dekker man jo ikke med flere tallerkener samtidig. Jeg føler ihvertfall at helhvite serviser uten detaljer er kjedelig. Men nå har jeg små barn, så det er også der det ligger. De ønsker nå å bruke "voksne" tallerkener men allikevel helst med farger. Anonymkode: 725b2...c52 Teema finnes jo i mange farger, ikke bare helhvitt, og det går jo an å blande og ha deler i forskjellige farger. Og så er jo Mummitrollserien som sagt laet på Teemadeler, så de kan og blandes inn. Anonymkode: f07bf...440
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #35 Skrevet 22. februar 2019 17 timer siden, PecanPie skrev: Det er ikke noe særlig detaljer nei, men det er etter min mening det beste med hele serviset. Det er umulig å bli lei fordi det ikke er noe å bli lei av. 😉 Det er jo mulig å ønske seg deler til jul og bursdag. Teema har eksistert i snart 70 år, så det forsvinner nok ikke med det første. Det er ofte på salg også 😊 Enig! Det er en designklassiker som har eksistert lenge og så lenge Iittala består består nok Teema. Jeg har jobbet mange år interiørbransjen, bl.a. Christiania GlasMagasin, og min oppfatning er at det lønner seg å kjøpe kvalitet, spesielt til hverdags, selv om det koster litt. Kvalitetsserviser tåler mer og det skal mer til for at det går skall av ting, at dekoren blir stygg osv. Et er faktisk bedre å kjøpe noe rimeligere til pent (og evt. sesosngserviser til jul, påske, sommer osv.), da det ikke blir brukt like mye eller hardt som hverdagsserviset blir. Hverdagsserviset blir brukt flere ganger hver eneste dag. Penserviset tar man frem til spesielle anledninger, det blir kanskje brukt en gang eller to i måneden - eller mindre. Det er også lurt å velge et servise som har eksistert en stund fra en av de "store" produsentene. Da er det lite fare for at det går ut av produksjon og man kan samle over tid og får supplert om noe blir ødelagt på et eller annet tidspunkt. Noen eksempler på hverdagsserviser jeg mener det er "trygt" å samle på: Wedgwood Edme Rörstrand: Swedish Grace (finnes i flere farger) Mon Amie (opprinnelig lansert i 1952, relansert i 2008 og fikk nylig flere deler) Ostindia Villeroy & Boch Cottage Design Naïf Manoir New Wave Old Luxembourg Petit Fleur Iittala Teema Royal Copenhagen Det klassiske stråmønsteret, Musselmalet, har eksistert siden 1775. Dyrt, ja, men det er mulig å gjøre gode kjøp på bruktmarkeder, i antikvariater osv. Musselmalet kan gjerne blandes med f.eks. Hvid Riflet, Mega Riflet, Riflet Signatur, Blå Palmette, Blå Riflet osv. Ellers er jo Pillivuyt en leverandør man ikke skal glemme. Hvitt porselen som er utrolig sterkt og alle deler er ildfaste og tåler å tas rett fra fryser til varm ovn. Enormt utvalg av servisedeler, ildfaste fast, serveringsfat, boller osv. Jeg er personlig skeptisk til å samle på noe fra Porsgrund ettersom de ikke produserer selv lenger, men kjøper inn fra fabrikker i Asia. Anonymkode: 6e834...b8d 6
Muskath Skrevet 22. februar 2019 #36 Skrevet 22. februar 2019 46 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er kanskje en god idé. Men bruker du det til hverdags? Til hverdags dekker man jo ikke med flere tallerkener samtidig. Jeg føler ihvertfall at helhvite serviser uten detaljer er kjedelig. Men nå har jeg små barn, så det er også der det ligger. De ønsker nå å bruke "voksne" tallerkener men allikevel helst med farger. Anonymkode: 725b2...c52 Jeg bruker det til hverdags ja. Har Teema i lys-og mørk blå. Noe i hvitt. Så har jeg kopper og krus i Taika, det blir veldig koselig. Har også boller i flere farger.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #37 Skrevet 22. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er personlig skeptisk til å samle på noe fra Porsgrund ettersom de ikke produserer selv lenger, men kjøper inn fra fabrikker i Asia. Anonymkode: 6e834...b8d Enig i dette. Men dette gjelder forøverig også Wedgwood, de og har flagget ut produksjonen til Kina. Anonymkode: 75486...566
Faith- Skrevet 22. februar 2019 #38 Skrevet 22. februar 2019 Jeg har Aida Passion og er veldig fornøyd. Kan kjøpes på Kitchn og er til 25-30% med jevne mellomrom. Bruker det sammen med glassproduktene til Rosendal Grand Cru.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #39 Skrevet 22. februar 2019 4 timer siden, Ullvott skrev: En liten avsporing, men dette tror jeg er den første tråden i Kvinneguidens historie der alle har skrevet servise på riktig måte, og ingen har skrevet service. Det er nærmest for en bragd å regne! 👏👏 👏 Dra meg nå baklengs inn i fuglekassa! Kryss i taket og bank i bordet - du har jaggu rett. Tenk at jeg skulle få oppleve dette! Anonymkode: 27c1f...888 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #40 Skrevet 22. februar 2019 On 2/20/2019 at 2:03 PM, AnonymBruker said: Jeg ville kjøpt Teema fra Arabia/Iittala - det er tidløst og enkelt og har god kvalitet, og kommer aldri til å gå ut av produksjon, så du vet at du alltid kan få supplert det. Anonymkode: f07bf...440 Jeg har Arabia 24h som jeg har hatt i snart 20 år og det er like fint. Bruker det hver eneste dag og jeg får fortsatt tak i deler så jeg kan anbefale å kjøpe den typen servise selv om det koster litt. Man kan samle over tid, ønske seg til jul/bursdager og handle på salg. Anonymkode: 0716b...408
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå