AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #1 Skrevet 20. februar 2019 Hei. jeg skal til hudlegen til neste uke og få resept på ISO kur. Jeg lurer på om noen av dere har brukt denne og kan hjelpe meg med å svare på noe?😊 1. Måtte dere også henvises Tim fastlegen for prevensjon eller skriver hudlegen ut dette også? 2. Hvor lang tid tok det før dere kunne få resepten? Får man det med en gang eller må man vente en stund? 3. Hva koster det i mnd? Anonymkode: df727...5e3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #3 Skrevet 23. februar 2019 Hei, hei! 😊 Jeg gikk på iso for cirka ett år siden, og håper dette kan være til litt hjelp! Vil for øvrig anbefale deg å snakke med hudlegen din, er rimelig sikker på at han eller hun gjerne hjelper deg med det du måtte lure på. 1. Hudlegen kan skrive ut resept på prevensjon, så du trenger ikke å gå til fastlegen for dette. Dette betinger jo selvfølgelig at det er snakk om prevensjon som ikke krever innsettelse; regner med du må til fastlege eller gynekolog dersom du skal ha p-stav eller spiral. 2. Er ganske sikker på at du kan få resepten med en gang, men da må du betale for medisinen selv ettersom at det ofte tar litt tid å behandle søknaden om blå resept. 3. Jeg valgte å vente til jeg fikk medisinen på blå resept, så jeg er veldig usikker på pris. Anonymkode: edabd...fbc
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #4 Skrevet 23. februar 2019 Gikk på isokur for 5 år siden. Hold deg unna sol når du begynner og minst ett år etterpå. Må du ut i sola, så bruk solfaktor 50. Jeg kødder ikke. 2) Først var jeg hos hudlegen, og der tok vi først blodprøve, også fikk jeg ny time noen uker senere og da fikk jeg resept på en eske iso. Deretter var det inn på ny blodprøvekontroll også noen uker senere fikk jeg resept på fire esker til. 3) Jeg betalte rundt 650 kr for pr. eske med 20 mg og 100 piller. Du sender inn kvitteringene til HELFO også får du refundert alt over egenandelen. Hvis jeg husker riktig. Noen tips som du kan ta med deg når du begynner: - Du kommer til å bli tørr. Lepper, nesebor, ansikt. Lypsyl på leppene, vaselin smøres i neseboret så du ikke begynner å blø neseblod hver gang du snufser, og fuktighetskrem smøres i ansiktet. Hvor tørr du kommer til å bli avhenger av dosen din, jeg gikk på 5x20 mg når det stod på som verst og ble rimelig tørr. - Ikke gå opp i vekt under kuren. Jeg vet at dette gjelder flere, men ikke alle, men jeg fikk faktisk strekkmerker på biceps samtidig som jeg gikk på iso, mest sannsynlig fordi jeg var veldig aktiv med trening på den tida. Eller hvis du er litt overvektig, sånn at huden strekker seg nå uten at du har fått strekkmerker, så gå ned noen kilo slik at du ikke får flere strekkmerker. - Som jeg nevnte innledningsvis, hold deg unna sol. For alt i verden, ikke sol deg, og må du ut i sola så er det solfaktor 50 som gjelder. Huden din blir så skjør at du risikerer hyperpigmentering om du er ute i sola. - Du kommer til å bli verre før du blir bedre, og ikke klem på kvisene som kommer under kuren. Du kommer sikkert til å oppdage at du har arr, og disse kommer du til å slite med, men alt er avhengig av hvor ille det er, og noen typer arr kan gjøres betydelig mindre synlige. Skal du behandle arrene så finnes det mange metoder, men ikke prøv disse før 2 år etter isokuren, selv om hudlegene sier ett år er nok. F.eks, jeg har enda ikke fått tilbake naturlig fuktighet på leppene, og er fremdeles veldig tørr i ansiktet etter at jeg har dusjet (så tørr at du kan se det på huden), så kuren tærer på kroppen, men dæven så det funka. Har vært kvisefri siden 5 uker etter at jeg begynte på min isokur. Lykke til! Har du flere spm, så bare spør. Har garantert mange flere tips som jeg ikke kommer på akkurat nå. Anonymkode: e4942...21c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2019 #5 Skrevet 23. februar 2019 På 20.2.2019 den 9.09, AnonymBruker skrev: Hei. jeg skal til hudlegen til neste uke og få resept på ISO kur. Jeg lurer på om noen av dere har brukt denne og kan hjelpe meg med å svare på noe?😊 1. Måtte dere også henvises Tim fastlegen for prevensjon eller skriver hudlegen ut dette også? 2. Hvor lang tid tok det før dere kunne få resepten? Får man det med en gang eller må man vente en stund? 3. Hva koster det i mnd? Anonymkode: df727...5e3 Finnes en egen tråd for alt du lurer på og mer til om den medisinen. Ellers finner du også info på felleskatalogen.no Anonymkode: b8b80...81a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå