Gå til innhold

Student med barn uten rett på støtte fra Lånekassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg var student i omtrent 3 måneder og halv før jeg gikk i fødselspermisjon. For den grunn så får jeg ikke foreldrestipend eller støtte fra Statens Lånekassen. Ble fortaltt i et vedtaksbrev i dag fra dem at jeg ikke har rett på basisstøtten jeg egentlig fikk heller så lenge jeg er i permisjon.

men da er spørsmålet mitt; hvem skal forsørge oss da? Mannen min er student med deltidsjobb vedsiden av, og vi bor i Oslo så det er neppe nok for oss å leve på hans inntekt. Jeg mottar bostøtte, men det er jo for husleie. Jeg trenger inntekt til privat bruk / mat osv. 

Er NAV pliktige til å hjelpe meg nå som jeg ikke mottar penger fra noen som helst steder? Har i den grunn en bekreftelse fra Lånekassen at jeg ikke har rett til støtte, så det burde holde som bevis.

Håper noen her vet litt om dette og kunne forklart hva som burde bli gjort i slik situasjon. 

Anonymkode: 9cd5e...23a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde vel tenkt å hvordan du skal livnære deg når du bestemte deg for å bli gravid og beholde barnet, ikke komme med det spørsmålet etter at du har gått i permisjons. Du har rett på engangsstønad og barnetrygd, evt blir det å søke sosialstøtte. 

Anonymkode: 9a27e...07a

• Liker 17
Skrevet

Du er ikke nødt til å ta permisjon da. Fortsett studiene, så får du støtte som vanlig fra lånekassen. Jeg selv og flere jeg kjenner gjorde det da vi studerte. 

Anonymkode: 3b43d...b3e

• Liker 6
Skrevet

Har du ikke opptjent rett til permisjon, kan du heller ikke ta permisjon. Med mindre far kan forsørge dere. Du kan få engangsstøtte fra nav. Denne har du kanskje mottatt allerede? 

Anonymkode: e06ae...474

• Liker 2
Skrevet

Du må søke om foreldrestipend fra lånekassa, det tilsvarer det maksimale du kan få i lån og stipend fra lånekassa. Det er stipend som du mottar når du har foreldrepermisjon fra studie, og du trenger ikke betale tilbake noe av det. I mellomtiden må du nok søke sosialen om penger.

Du finner det du trenger av informasjon på lånekassa: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Foreldrestipend/Sa-mye-kan-du-fa/

Anonymkode: e8dcc...411

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må søke om foreldrestipend fra lånekassa, det tilsvarer det maksimale du kan få i lån og stipend fra lånekassa. Det er stipend som du mottar når du har foreldrepermisjon fra studie, og du trenger ikke betale tilbake noe av det. I mellomtiden må du nok søke sosialen om penger.

Du finner det du trenger av informasjon på lånekassa: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Foreldrestipend/Sa-mye-kan-du-fa/

Du har søkt om engangsstønad? Den skal holde til livsopphold i 3 måneder etter fødsel, etter det er det sosialen du må søke penger fra. Ps. ganske lang behandlingstid på foreldrestipend fra lånekassa.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har søkt om engangsstønad? Den skal holde til livsopphold i 3 måneder etter fødsel, etter det er det sosialen du må søke penger fra. Ps. ganske lang behandlingstid på foreldrestipend fra lånekassa.

På sosialstønad er det aktivitetsplikt. 

Anonymkode: e06ae...474

Skrevet

Kom deg i jobb. Det er ikke samfunnets plikt og forsørge korttenkte folk som tardumme avgjørelser. Er dere istand til å ha ansvar for et menneskebarn når dere ikke engang klarer å skjønne at barnet må forsørges av dere? 

Hva med adopsjon? 

Anonymkode: 0ee91...3a2

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha hatt rett på støtte fra lånekassen i fire måneder før permisjon, for å få stipendet. Det sier TS at hun ikke har. 

Du kan få engangsstønad fra nav.

Anonymkode: 4dd51...755

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du må bare la være å ta permisjon. Du kan selvsagt ta eksamener om du får det til, men du har også mulighet til å være et år forsinket i studiene uten at det går ut over studiestøtten. Da vil du få støtte for ett år mer enn normert tid. Jeg mener også at du kan få enda lenger om du har grunner som sykdom og fødsel, men er usikker på om det gjelder deg når du ikke får permisjonspenger. Uansett har du det ene året. I tillegg får du engangsstønad og barnetrygd. Så dette går helt fint!

Edit: begynte å tenke litt. Fristen for semesterregistrering er vel gått ut nå? Da kan det være for sent. Men hør med skolen om det er noe som kan gjøres, evt om det finnes noen enkeltemner med ledig plass hvor du fortsatt kan melde deg på. De trenger ikke å ha relevans for studiene dine, og du trenger ikke å ta eksamen. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg var student i omtrent 3 måneder og halv før jeg gikk i fødselspermisjon. For den grunn så får jeg ikke foreldrestipend eller støtte fra Statens Lånekassen. Ble fortaltt i et vedtaksbrev i dag fra dem at jeg ikke har rett på basisstøtten jeg egentlig fikk heller så lenge jeg er i permisjon.

men da er spørsmålet mitt; hvem skal forsørge oss da? Mannen min er student med deltidsjobb vedsiden av, og vi bor i Oslo så det er neppe nok for oss å leve på hans inntekt. Jeg mottar bostøtte, men det er jo for husleie. Jeg trenger inntekt til privat bruk / mat osv. 

Er NAV pliktige til å hjelpe meg nå som jeg ikke mottar penger fra noen som helst steder? Har i den grunn en bekreftelse fra Lånekassen at jeg ikke har rett til støtte, så det burde holde som bevis.

Håper noen her vet litt om dette og kunne forklart hva som burde bli gjort i slik situasjon. 

Anonymkode: 9cd5e...23a

Utrolig. Du går hen og skaffer barn, og setter deg ned etterpå og lurer på hvem som skal forsørge dere.... Dette skulle du jo planlagt FØR du fikk barnet, før du fant ut at det var en god ide å få barn under studier.

Har du søkt om engangsstøtten arbeidsløse nybakte mødre kan få? Den er på noen og åtti tusen nå, tror jeg. 

Ellers blir det vel sosialstønad på dere.

Anonymkode: 19112...750

• Liker 6
Skrevet

Du har vel søkt om engangstønad fra NAV? Den bør holde noen måneder. Dere får leve nøkternt og så får du begynne på skolen igjen. :)

Anonymkode: f403a...751

• Liker 3
Skrevet

Ts, se bort fra alle de empatiløse idiotene som slenger ut eder og galle her. Gå på NAV, få informasjon om rettigheter. Det ordner seg. Denne tiden skal du kose deg med baby, ikke gå rundt og bekymre deg. Gratulerer med baby!

Anonymkode: cf259...2c6

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-sosialhjelp--87469#chapter-2

Ser noen påstår det er aktivitetsplikt for å få sosialhjelp. Jeg er ikke så sikker på det. Hvis det er aktivitetsplikt, er det mulig det å være mor med spedbarn regnes som aktivitet også.

Anonymkode: 16edc...c17

De som svarer aktivitetsplikt aner ikke hva de snakker om. Selvsagt er det ikke plikt til å møte opp andre steder om man er hjemme med en baby som ikke har noen andre til å passe den, eller om man er syk eller lignende. Man blir ikke pålagt barnehage på en liten baby. 

Anonymkode: b98cd...9df

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange bedrevitere og mennesker som virkelig har et behov for å rakke ned på andre mennesker. Har dere forsøkt å tenke dere litt om før dere svarer? Dette er faktiske mennesker som sitter å leser hva dere skriver! Mennesker i ulike situasjoner som har behov for råd, mens dere sitter her på deres høye hest og belærer. Hva hjelper det tror dere?? 

Anonymkode: 064e9...b8a

• Liker 5
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom deg i jobb. Det er ikke samfunnets plikt og forsørge korttenkte folk som tardumme avgjørelser. Er dere istand til å ha ansvar for et menneskebarn når dere ikke engang klarer å skjønne at barnet må forsørges av dere? 

Hva med adopsjon? 

Hva om du bare slutter å være på Internett? 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange bedrevitere og mennesker som virkelig har et behov for å rakke ned på andre mennesker. Har dere forsøkt å tenke dere litt om før dere svarer? Dette er faktiske mennesker som sitter å leser hva dere skriver! Mennesker i ulike situasjoner som har behov for råd, mens dere sitter her på deres høye hest og belærer. Hva hjelper det tror dere?? 

Den er ganske høy den hesten du sitter på. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir da faktisk råd ut fra hva jeg selv gjorde da jeg var student og fikk barn. Å fortsette studiene uten å ta permisjon går faktisk helt fint, men man er selvfølgelig nødt til å stå på og være effektiv.

Anonymkode: 3b43d...b3e

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er ganske høy den hesten du sitter på. 

Så det er greit å sitte å rakke ned på et menneske som trenger råd, men det er ikke lov til å reagere på den ufyselige oppførselen? Ja da får jeg bare sitte på en hest da, men den hesten er hvertfall mye bedre å sitte på enn for de som ser ned på ett menneske med hovmod 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...