AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #1 Skrevet 20. februar 2019 Jeg er i en jobb som jeg virkelig misliker. Dette er takket være en grusom sjef som virkelig ikke vet hvordan hun skal styre en arbeidsplass. Dette er min første jobb så jeg har ingen referanser fra tidligere arbeidsplass, og ønsker naturligvis en god referanse fra denne jobben da jeg planlegger å slutte snart. Problemet er at sjefen er rett og slett en dårlig person. Hun har en frekk tone hele tiden, snakker nedsettende til alle, bruker hersketeknikker, baksnakker, kjefter på meg og kollegaer for å ikke ha opplæring i enkelte ting - noe som er hennes jobb å skaffe oss, hun kjefter og tar inn folk på kontoret hvis vi er syke fordi hun mener det er unødvendig å bli syk, jeg har personlig opplevd at hun sa noe så frekt til meg at jeg ble helt satt ut og tenkte med en gang her vil jeg ikke være mer, lista er lang. Jeg er derfor redd for i et fremtidig intervju at de skal spørre om referanse, noe jeg vet jeg ikke kommer til å få, eller sjefen kommer til å skrive noe negativt, hva sier man da? Jeg har ingen referanser, eller jeg vil ikke gi fra meg referanse fra denne jobben? Kan man rett og slett være ærlig og si det som det er at jeg mistrivdes ekstremt og håper på forståelse. Og er referanse fra jobben viktig for arbeidsgiver å ha i en ny jobb? Anonymkode: 009a2...3b0
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #2 Skrevet 20. februar 2019 Slutt. Fra dårlige sjefer som dette vil du sannsynligvis ikke få noen god referanse eller referanse i det hele tatt, så ta med deg en sluttatest og bruk den til å søke nye jobber. Jo raskere du kommer over i en annen jobb med en bedre sjef, jo bedre er det. Anonymkode: f4b03...ff2 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #3 Skrevet 20. februar 2019 Bruk kollega som referanse og/eller andre i ledergruppa/HR. Anonymkode: 32e0c...2b0 1
Gjest dittogdatt Skrevet 20. februar 2019 #4 Skrevet 20. februar 2019 Få en jobbattest som kun bekrefter at du har jobbet der, og bruk kollega/tillitsvalgt/tidligere lærer etc. som referanse. Referansen må ikke komme fra sjefen, det må bare være en voksen person utenom familie som kan gå god for deg.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #5 Skrevet 20. februar 2019 Jeg har hatt tre sånne sjefer i mitt liv. Faktisk har jeg fått bruke alle 3 som referanse. 2 av dem sa helt ok ting, den 3. sa veldig bra ting. Det jeg tror er at alle tre ønsket å være viktig. Jeg tror de ville at mine egenskaper skulle stille dem i et positivt lys, ved å skryte av meg kunne de skryte av seg selv. Jeg tror også at i hvert fall én av dem hadde et mye mer fiendtlig ytre enn indre. Hun var egentlig fornøyd med mesteparten, men var mye stressa, og pirket derfor uhorvelig mye på det som ikke var på plass. Så det skader ikke å spørre om å få en referanse. Sier hun nei så spør noen andre. Anonymkode: da874...ec3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #6 Skrevet 20. februar 2019 Er det et mellomstort selskap og har du en HR avdeling? 1. Snakk med HR og legg ut alt på bordet: baksnakking, mobbing, trakkasering...hva det enn måtte være. Spesielt dette med sykdom er faen i meg ikke hennes sak. 2. Opplys at dersom situasjonen fortsetter slik, vil se etter andre muligheter. (mulig din avskjed ikke kommer til å spille noe rolle, men kommer helt sikker til å vende blikket mot sjefen din fra hennes egne sjefer dersom turnover i avdelingen går opp). 3. Poengter at sjefen er helt ubrukelig og du ikke er i stand til å utføre oppgavene nettopp pga sjefen (men sørg for å ha eksempler på dette). 4. Sørg at det blir skrevet ned og notert Hvorfor? Fordi du går fra å være et offer til å være i angrepsposisjon. Det er nå sjefen din som skal forklare seg og sin atferd. Slike som hun fortjener ikke å være sjefer og burde få sparken asap. I dagens arbeidsmarked og arb.situasjon, hvor det er utrolig mange om beinet, bør disse "sjefene" innse at det finnes 20-30 stykker som kan ta plassen deres. Det verste du kan gjøre er å bare slutte...dette gir sjefen din en signal at hun kan oppføre seg slik som hun gjør uten noen konsekvenser. Anonymkode: 676eb...762 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå