AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #1 Del Skrevet 19. februar 2019 Spørsmålet står i tittelen. Hvilken laks eller ørret bør jeg gå for om jeg ikke ønsker oppdrett? Anonymkode: 3ff9c...94f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #2 Del Skrevet 20. februar 2019 Jeg skal ikke si det sikkert, men du får sånne pakker med frossen fjellørret fra Peru i mange butikker. De er ganske små og med flere i pakken. Jeg har ikke peiling på om denne er vill eller oppdrett, men du kan jo lese og finne ut. Jeg vil tro at all den vanlige store ørreten og laksen (enten den er hel eller i stykker) er alt oppdrettsfisk. Er det en spesiell grunn til at den ikke kan være oppdrett? Peru ørret er blant annet en del magrere og sikkert foret på en annen måte (om den skulle vise seg å være fra oppdrett) om det er noe slikt som gjør at du ikke vil ha oppdrettsfisk. Anonymkode: e74a9...bd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #3 Del Skrevet 20. februar 2019 Fjellørret fra Peru er jo selvsagt like mye oppdrett som en fjellørreten fra Norge man får i butikkene utenfor sesong. Man kan jo feks få kjøpt norsk fjellørret produsert på paddeflate Jæren nåtildags. Villaks selges i fiskebutikker i sesongen, altså på forsommeren, og koster enormt mye. Jeg får meg som regel et par middager i året. Jølsterørret er også villfisk, og er å få tak i i august-september. Også særdeles dyr og vanskelig å få tak i. Det finnes også økologisk laks på markedet, men det er et omstridt produkt. Anonymkode: 9a793...fc4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #4 Del Skrevet 20. februar 2019 Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her i bygda er villaks noe vi kun får tak i en gang i året, i sesong. Da pleier vi å kjøpe 6 hele fisker, dele de i to, og så har vi hel (halv) - stekt laks en gang i mnd. Vill Ørret får vi ikke tak i her. Er en litt heftig investering, men det er jo kun en gang i året. Kjøper ikke oppdrett, så ellers spiser vi mest sei og makrell og sånn. Og en god del kjøtt. Kjøper villt fra lokale jegere, lam (som kun har vært på fjellbeite hele livet) fra en kompis som er bonde, gris fra Stølsvidda.no, og storfe fra Horgen Gård (gressforet og utegående hele året). Stikk innom nærmeste butikk med fiskedisk og spør når villaksen kommer, og begynn å spare nå. Anonymkode: 4860c...084 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogshuldra Skrevet 20. februar 2019 #5 Del Skrevet 20. februar 2019 Oppdrettslaks smaker høgg! Så forstår godt at du er på jakt etter noe annet. Jeg spiser ikke fisk om jeg ikke har fiska den sjøl (ørret), kanskje et måltid makrell eller to om sommeren. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #6 Del Skrevet 20. februar 2019 Jeg har kjøpt villaks på Grorud Fisk og Vilt i Oslo. Anonymkode: 4c540...4a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #7 Del Skrevet 14. mars 2019 På 20.2.2019 den 0.07, AnonymBruker skrev: Spørsmålet står i tittelen. Hvilken laks eller ørret bør jeg gå for om jeg ikke ønsker oppdrett? Anonymkode: 3ff9c...94f Da må det være villfisk da, til nød så har du økologisk oppdrettlaks som fores annerledes. Selv spiser jeg ikke oppdrettslaks/fisk. Jeg vet hvordan denne lages, det er så mye dritt og giftstoffer. Staten holder tilbake alt dette bare pga det er en kjempevare for norge med mye penger. Det er nok ikke mange de som jobber med dette som spiser denne fisken, den er utrolig skitten. Pirat-fisk: ikke ekte. Har selv familie som driver med dette, det handler kun om pengene. Hele opplegget er jo en skandale, er jo snakk om å bygge anlegg på land nå. Det hjelper endel for alt som kommer ut i sjøen. Anonymkode: b11d6...3bf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #8 Del Skrevet 14. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må det være villfisk da, til nød så har du økologisk oppdrettlaks som fores annerledes. Selv spiser jeg ikke oppdrettslaks/fisk. Jeg vet hvordan denne lages, det er så mye dritt og giftstoffer. Staten holder tilbake alt dette bare pga det er en kjempevare for norge med mye penger. Det er nok ikke mange de som jobber med dette som spiser denne fisken, den er utrolig skitten. Pirat-fisk: ikke ekte. Har selv familie som driver med dette, det handler kun om pengene. Hele opplegget er jo en skandale, er jo snakk om å bygge anlegg på land nå. Det hjelper endel for alt som kommer ut i sjøen. Anonymkode: b11d6...3bf Men hvordan får du i deg nok D vitamin om du ikke spiser fisk? Det frister å slutte å spise fisk når jeg leser det du skriver. Men hvordan få i seg nok D vitamin? Anonymkode: 980e5...7d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #9 Del Skrevet 14. mars 2019 Jeg fant dypfryst villaks (hvert porsjonsstykke pakket i ene pose og flere posjonsposer samlet i en pakke) i frysedisken på min lokale Europris Pluss for en stund siden. Plukket med meg en pakke for å teste, og den smakte helt flott. Anonymkode: 1f193...cb8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #10 Del Skrevet 14. mars 2019 Jobber selv i oppdrett, mye av miljø progand er overdrevet. Det er såklart noen meir seriøs aktører enn andre, men mattilsynet er ganske på i alle distanser. I Utlands er det meir variabelt Anonymkode: 7aef5...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #11 Del Skrevet 14. mars 2019 Villaks inneholder mye miljøgifter, jo større jo mer. Mener ikke at oppdrettslaks er noe bedre, men iķke tro på at fet villfisk er ren. Anonymkode: 32664...cb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #12 Del Skrevet 15. mars 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: Men hvordan får du i deg nok D vitamin om du ikke spiser fisk? Det frister å slutte å spise fisk når jeg leser det du skriver. Men hvordan få i seg nok D vitamin? Anonymkode: 980e5...7d9 Du kan spise annen villfisk, torsk, sei, makrell, uer, kveite osv. Men unngå tunfisk da det er mye kvikksølv i den. Anonymkode: 4aaa8...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 15. mars 2019 #13 Del Skrevet 15. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan spise annen villfisk, torsk, sei, makrell, uer, kveite osv. Men unngå tunfisk da det er mye kvikksølv i den. Anonymkode: 4aaa8...f02 Absolutt ikke torsk og sei! Det er mager fisk og inneholder ikke nevneverdig vitamin D. (Unntak: levra). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #14 Del Skrevet 15. mars 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Du kan spise annen villfisk, torsk, sei, makrell, uer, kveite osv. Men unngå tunfisk da det er mye kvikksølv i den. Anonymkode: 4aaa8...f02 Kveite inneholder mye miljøgifter, det er problemet med fet fisk, vill eller ikke. Miljøgifter lagres i fettet. Anonymkode: 32664...cb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå