Gå til innhold

Kjøpe leilighet spm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som førstegangskjøper har jeg noen spm jeg håper å få svar inn med tskje, det trengs !

Jeg ser å leiligheter i boretslag og sliter litt med dette med fellesgheld som skal betales hver mnd. Hvis leiligheten har en fellesjeld på 5000,- som inkluderer det meste utenom strøm. Vil det si at jeg skal betale 5000,- pluss lånebeløpet mitt ? 

noen som vil forklare dette helt for meg?

Mvh stussende førstegangskjøper

Anonymkode: 983ba...fc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette forklarte vi i den forrige tråden du lagde.

Anonymkode: 8d526...d0c

Skrevet

I husleien inngår det meste av internett/TV, fellesgjeld, dugnadspenger, vask av fellesarealer om det er blokk, eventuelle vaktmestre osv. osv. Så ja, det vil si at du må betale 5000kr i husleie + månedsbeløpet på nedbetalingen av lånet ditt. Det står også i boligannonsen hvor mye andel av fellesgjelden som blir din, den kan være på alt fra 0kr, noen hundre kroner og opp til flere tusen, det kommer helt an på hvor stort lån borettslaget har.

Anonymkode: f65a0...a23

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som førstegangskjøper har jeg noen spm jeg håper å få svar inn med tskje, det trengs !

Jeg ser å leiligheter i boretslag og sliter litt med dette med fellesgheld som skal betales hver mnd. Hvis leiligheten har en fellesjeld på 5000,- som inkluderer det meste utenom strøm. Vil det si at jeg skal betale 5000,- pluss lånebeløpet mitt ? 

noen som vil forklare dette helt for meg?

Mvh stussende førstegangskjøper

Anonymkode: 983ba...fc4

Så klart du må betale drift av brl og nedbetaling av felleslånet hver måned i tillegg til ditt eget lån. 

Du bør begynne å sette deg inn i hva du skal betale og lese både prospektene og be om brl sitt regnskap samt generalforsamlingsdokumenter.  Da ser du om det er planer om å ta opp mer i fellesgjeld og dermed øke felleskostnadene. 

I selveierbolig kan du, som hun i den andre tråden, bli pålagt å skifte ut ting som koster mye. Et brl så tas det opp lån på felleskapet som alle må være med å betale ned på. 

Anonymkode: 985c6...6e3

Skrevet

Ja, da betaler du lånet pluss fellesutgifter hver måned. Eksempel: Den første leiligheten min kostet 1 million,  i tillegg hadde den 700 000,- i fellesgjeld. Fellesutgiftene jeg betalte til borettslaget per måned var 5000,- den summen innbefattet TV, Internett, oppvarming og nedbetaling av fellesgjeld. Til sammen hadde jeg boligutgifter på ca 11 000, - per måned. Snakk med banken din og få dem til å sette opp noen regnestykker for deg. De lar deg uansett ikke kjøpe noe med mer fellesgjeld enn økonomien din tåler. 

Det å bo i leilighet med høy fellesgjeld var ikke noe jeg merket noe til i det daglige, men det skal sies at jeg fikk litt problemer med å få solgt den. Det skyldtes flere ting, men høy fellesgjeld gjorde den helt klart mindre attraktiv i et tøft marked. 

Anonymkode: 6551c...85c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...