AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #1 Skrevet 19. februar 2019 Jeg skal begynne å ta legevisitt på kanskje en eller to pasienter. Jeg vet ikke hvorfor men jeg er utrolig nervøs. Noen tips fra andre som er/har vært i en lignende situasjon?🙈 Anonymkode: 01d96...bd7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #2 Skrevet 19. februar 2019 Det legen er opptatt av er hvordan pasienten har det. Feber, smerter, noe spesielt med morgenens målinger? Spiser og drikker han og tar medisiner? Skal det føres liste over drikke, diurese, dren etc. Sår? O2-måling, blodgass? Dette kommer jo an på hvilken avd det er. Har det skjedd noen endring siden visittid i går? Det kreves ikke at du kan spesielt mye om sykdom etc, men at du kjenner din pasient. Anonymkode: 01607...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #3 Skrevet 19. februar 2019 Det kommer til å gå bra, det er ikke noe big-deal. Og legen vet jo at du er student hvis det skulle være noe du ikke mestrer eller ikke klarer å svare på. Lykke til . Anonymkode: f49b3...495
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #4 Skrevet 19. februar 2019 Og ikke spør masse om hvordan gjør jeg dette og hint, som går på tekniske ting og avdelingens rutiner som veilederen din bør svare på. Leger flest er vennligsinnede, men travle 😊 Spør heller om sykdom og medisiner etc 😅 Anonymkode: 01607...fdb
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #5 Skrevet 19. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og ikke spør masse om hvordan gjør jeg dette og hint, som går på tekniske ting og avdelingens rutiner som veilederen din bør svare på. Leger flest er vennligsinnede, men travle 😊 Spør heller om sykdom og medisiner etc 😅 Anonymkode: 01607...fdb Det kommer jeg ikke til å gjøre. Har jo veilederne mine til sånt Anonymkode: 01d96...bd7 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #6 Skrevet 19. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det legen er opptatt av er hvordan pasienten har det. Feber, smerter, noe spesielt med morgenens målinger? Spiser og drikker han og tar medisiner? Skal det føres liste over drikke, diurese, dren etc. Sår? O2-måling, blodgass? Dette kommer jo an på hvilken avd det er. Har det skjedd noen endring siden visittid i går? Det kreves ikke at du kan spesielt mye om sykdom etc, men at du kjenner din pasient. Anonymkode: 01607...fdb Ja, det er sant. Bare usikker på hva som skal tas opp...hva om jeg glemmer noe. Aaargh alle disse negative tanker 😖😅 Takk for svar! Anonymkode: 01d96...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #7 Skrevet 19. februar 2019 Har du gått visitt med legene før, slik at du kjenner dem litt/vet hvordan de er? Noen av oss er nok snillere enn andre, og det er ikke alle som tar like mye hensyn.. 😛men håper de stort sett er greie på din avdeling! Det jeg som lege er interessert i på visitt vil variere, avhengig av hvorfor personen er innlagt (en person med beinbrudd krever andre observasjoner og vurderinger enn en med hjertesvikt). Et tips kan være å lese legejournalen fra de siste dagene, da vil du se hva vi har dokumentert (altså vært mest interessert i). Det står gjerne også noe om videre plan/hva som skal vurderes de neste dagene. Utover det er vi jo interessert i hvordan personen faktisk har det! Så hvis alt annet ser fint ut men personen har det fælt er det også nyttig informasjon. Ellers slikt som de nevner over - dagens målinger, hva har skjedd siden sist, går det bedre eller verre, er det noe dere ser kan være nyttig... Og en godt utfylt kurve slik at vi ser trendene med bare et blikk er kjempefint Gode sykepleiere og gode rapporter har reddet mang en pasient Lykke til! Anonymkode: 2ad03...0fe 6
Muffin Skrevet 19. februar 2019 #8 Skrevet 19. februar 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det legen er opptatt av er hvordan pasienten har det. Feber, smerter, noe spesielt med morgenens målinger? Spiser og drikker han og tar medisiner? Skal det føres liste over drikke, diurese, dren etc. Sår? O2-måling, blodgass? Dette kommer jo an på hvilken avd det er. Har det skjedd noen endring siden visittid i går? Det kreves ikke at du kan spesielt mye om sykdom etc, men at du kjenner din pasient. Anonymkode: 01607...fdb Dette! Vi er opptatt av hvordan du oppfatter pasienten også utover det som kan kurveføres. Mental status/orienteringsevne/evt delir, funksjonsnivå og mobiliseringsgrad, ernæring (behov for tilskudd, evt sondekost eller parenteral ernæring), boevne og på sikt planlegging av utskrivelse (eget hjem, korttidsplass etc). Jeg er ikke nevneverdig opptatt av at du kan alle preparatnavn og all patofysiologi til fingerspissene (det trenger du ikke), men blir veldig glad for en nøyaktig og oversiktlig kurve og at du har et overblikk over pasientens generelle tilstand. Gjerne oppdater om det har skjedd noe spesielt på natten som kanskje ikke er journalført. Vi biter ikke, men er veldig travle og blir glad for en oversiktlig rapport og en vakker kurve😄 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #9 Skrevet 20. februar 2019 De fleste legene vet at sykepleierne er deres øyne og øre på avdelingen, og er både forståelsesfulle og viser respekt Det finnes noen få som ikke er særlig vennlige selvsagt, men de fleste vet at de to yrkesgruppene er helt avhengig av hverandre! Dette går fint, du skal vel ka kontakten din med deg? Denne skyter jo inn hvis du har glemt noe viktig. Anonymkode: 0670d...137
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #10 Skrevet 20. februar 2019 Gode råd ovenfor 👌 Snakk med kontaktsykepleieren din om at du gruer deg. Du er student og ikke ferdig utdannet og uansett er vi bare mennesker. Spør legen om noe du ikke har observert så ikke synk helt i jorda av det ta det heller med deg som læring og se etter det fra da. Anonymkode: d50b1...d86 2
Nuttery Skrevet 22. februar 2019 #11 Skrevet 22. februar 2019 Jeg syntes det å gå legevisitt er noe av det mest morsomme Bare dann deg et godt bilde av hvordan pasienten har det, og rapporter det som er av relevans prat med kontaktsykepleier.
Christina82 Skrevet 1. mars 2019 #12 Skrevet 1. mars 2019 Regner med du har med deg veileder? Du får føre samtalen så kan veileder supplere om du glemme roe. Husk at legen er ikke ute etter å ta deg, men å svare på spm, vurdere videre behandling, endre/fjerne/nye medikamenter. Tenk de grunnleggende behovene og utfordringer til din pasient. Dette kommer til å gå veldig bra:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå