Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaringer med å komme inn i et bemanningsbyrå via tiltak hos NAV? F.eks at ens veileder/saksbehandler har lagt dere frem som kandidat eller at dere har kommet inn via arbeidstrening hos en bedrift som vanligvis bruker innleide?

Hvordan ble dere behandlet av bemanningsbyrået? Hvilken dialog hadde dere?

Anonymkode: fba8e...137

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med et bemanningsbyrå selv... 

Anonymkode: 12158...515

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med et bemanningsbyrå selv... 

Anonymkode: 12158...515

Jeg er allerede i et bemanningsbyrå. Det var ikke det jeg spurte etter.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noen her som har erfaringer med å komme inn i et bemanningsbyrå via tiltak hos NAV? F.eks at ens veileder/saksbehandler har lagt dere frem som kandidat eller at dere har kommet inn via arbeidstrening hos en bedrift som vanligvis bruker innleide?

Hvordan ble dere behandlet av bemanningsbyrået? Hvilken dialog hadde dere?

Jeg ville tatt kontakt selv og ikke nevnt hverken nav eller arbeidstrening. Søk på vanlige premisser.

Anonymkode: 250e4...119

Skrevet

Ser nå at du ikke er søker...

For å svare på spørsmålet ditt så har jeg dårlig erfaring med å nevne hull i cv/nav, men det endte lykkelig for min del allikevel. Nevnte det for ett vikarbyrå og fikk aldri noen oppdrag eller jobb hos dem, men fikk jobb i et annet som etthvert hvert ble et springbrett til en fast jobb. Er glad jeg ikke fikk jobb i det første for hadde mest sannsynlig ikke hatt fast jobb i dag hvis jeg hadde endt opp hos det vikarbyrået som mente jeg ikke var god nok. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå at du ikke er søker...

For å svare på spørsmålet ditt så har jeg dårlig erfaring med å nevne hull i cv/nav, men det endte lykkelig for min del allikevel. Nevnte det for ett vikarbyrå og fikk aldri noen oppdrag eller jobb hos dem, men fikk jobb i et annet som etthvert hvert ble et springbrett til en fast jobb. Er glad jeg ikke fikk jobb i det første for hadde mest sannsynlig ikke hatt fast jobb i dag hvis jeg hadde endt opp hos det vikarbyrået som mente jeg ikke var god nok. 

Tusen takk for svar 👍 Jeg er utleid via et bemanningsbyrå per i dag. Jeg kom dit rett fra et tiltak via NAV, men det var bedriften hvor jeg hadde arbeidstrening som selv ønsket å bruke meg videre på ordinær måte. Nå opplever jeg det jeg selv mener er stigmatisering fra bemanningsbyrået, og jeg er litt rådvill. Ønsket derfor å høre om andre i lignende situasjon har hatt lignende erfaringer.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar 👍 Jeg er utleid via et bemanningsbyrå per i dag. Jeg kom dit rett fra et tiltak via NAV, men det var bedriften hvor jeg hadde arbeidstrening som selv ønsket å bruke meg videre på ordinær måte. Nå opplever jeg det jeg selv mener er stigmatisering fra bemanningsbyrået, og jeg er litt rådvill. Ønsket derfor å høre om andre i lignende situasjon har hatt lignende erfaringer.

Veldig flott at de ønsker å gi deg jobb! Vet ikke hva du legger i stigmatisering, men er det mulig å få til at bedriften som ønsker å bruke deg videre skriver kontrakt og at du bare kan si opp jobben/ikke ta flere oppdrag i vikarbyrået? Hva er det de krangler på?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke ta kontakt med bedriften der du hadde arbeidstrening da? Hva er det de i bemanningsbyrået gjør som du mener er stigmatisering? Jeg jobber i bemanningsbyrå selv, og kjenner til noen andre som også gjør det. Min erfaring er at bemanningsbyråer som alle andre arbeidsgivere helst vil ha ansatte som gjør arbeidsdagen deres enklere. Dvs. de ansetter/bruker folk som er enkle å få tak i (de som tar telefonen og svarer når de ringer), er pålitelige (møter opp til riktig tid og gjør det de sier de skal gjøre), og de som får gode tilbakemeldinger fra kunder (gode tilbakemeldinger = flere bookinger = bra for bemanningsbyrået). 

Hvis du ikke får så mange oppdrag, kan det kanskje være at de kundene du har vært hos hittil ikke har vært så fornøyd? Eller at du er utilgjengelig og vanskelig å få tak i? Jeg sier ikke at det garantert er din egen feil, men bemanningsbyrået tjener vel ikke noe på å nedprioritere en dyktig ansatt?

Anonymkode: 29103...26d

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

For å legge til litt til så opplevde jeg ikke noen problemer med det vikarbyrået jeg var i når det kom på snakk om fast jobb. De var veldig ryddige og hyggelige.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig flott at de ønsker å gi deg jobb! Vet ikke hva du legger i stigmatisering, men er det mulig å få til at bedriften som ønsker å bruke deg videre skriver kontrakt og at du bare kan si opp jobben/ikke ta flere oppdrag i vikarbyrået? Hva er det de krangler på?

Ja, er veldig fornøyd med å ha fått videre jobb! Digger både arbeidsoppgavene, kollegaene og miljøet.

Av ulike årsaker (som ikke er under min kontroll) så er det ikke aktuelt med fast kontrakt hos bedriften selv.

De krangler ikke, men har hatt en nokså ubehagelig opplevelse. Ønsker ikke å gi detaljer med fare for å bli gjenkjent.

Hvem kan jeg eventuelt ta dette opp med? Hjelper det å ta en samtale med tillitsvalgt i bedriften jeg er utleid hos eller har det ingen nytte siden bemanningsbyrået er en egen arbeidsgiver? Bør jeg organisere meg i så fall hvor?

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke ta kontakt med bedriften der du hadde arbeidstrening da? Hva er det de i bemanningsbyrået gjør som du mener er stigmatisering? Jeg jobber i bemanningsbyrå selv, og kjenner til noen andre som også gjør det. Min erfaring er at bemanningsbyråer som alle andre arbeidsgivere helst vil ha ansatte som gjør arbeidsdagen deres enklere. Dvs. de ansetter/bruker folk som er enkle å få tak i (de som tar telefonen og svarer når de ringer), er pålitelige (møter opp til riktig tid og gjør det de sier de skal gjøre), og de som får gode tilbakemeldinger fra kunder (gode tilbakemeldinger = flere bookinger = bra for bemanningsbyrået). 

Hvis du ikke får så mange oppdrag, kan det kanskje være at de kundene du har vært hos hittil ikke har vært så fornøyd? Eller at du er utilgjengelig og vanskelig å få tak i? Jeg sier ikke at det garantert er din egen feil, men bemanningsbyrået tjener vel ikke noe på å nedprioritere en dyktig ansatt?

Anonymkode: 29103...26d

Jeg har kun hatt ett oppdrag, som er det jeg er i nå. Har ikke jobbet som utleid så lenge, men har vært hos selve bedriften en stund pga. arbeidstreningen.

Jeg er pliktoppfyllende, ærlig og åpen for alle tilbakemeldinger. Jeg er ikke vanskelig å nå og jeg gjør en god jobb hos bedriften.

Som nevnt ønsker jeg ikke å utgi detaljer, men det handler litt om at jeg føler at bemanningsbyrået allerede har bestemt seg for hvem jeg er utelukkende basert på at jeg kommer via NAV og at dette allerede har lagt føringer på videre samarbeid med bemanningsbyrået. 

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, er veldig fornøyd med å ha fått videre jobb! Digger både arbeidsoppgavene, kollegaene og miljøet.

Av ulike årsaker (som ikke er under min kontroll) så er det ikke aktuelt med fast kontrakt hos bedriften selv.

De krangler ikke, men har hatt en nokså ubehagelig opplevelse. Ønsker ikke å gi detaljer med fare for å bli gjenkjent.

Hvem kan jeg eventuelt ta dette opp med? Hjelper det å ta en samtale med tillitsvalgt i bedriften jeg er utleid hos eller har det ingen nytte siden bemanningsbyrået er en egen arbeidsgiver? Bør jeg organisere meg i så fall hvor?

Vet ikke om jeg har noen gode råd, men ville lest kontrakter og informasjonsskriv med lupe i tillegg til informasjon om HMS, varsling osv på bemanningsbyråets hjemmeside. Selv om du er i et vikarbyrå så har du rettigheter som er nedfelt i arbeidsmiljøloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62 og https://www.regjeringen.no/no/tema/arbeidsliv/arbeidsmiljo-og-sikkerhet/innsikt/vikarbyradirektivet/id672407/

Hvis du har mulighet så høres det ut som om det kan være lurt å ta en prat med tillitsvalgt der du jobber for vikarbyrået for å få litt tips og innspill om hvor du eventuelt kan organisere deg.

Skriver dette med et lite men foran fordi jeg tror det er lurt å velge sine kamper i den situasjonen du er i. Vet ikke hva saken dreier seg om, men hvis det er en situasjon du ikke kan leve med overhodet så ville jeg vurdert å søke jobb et annet sted og avsluttet med et smil om munnen fordi det vil gagne deg best selv om det føles aldri så kjipt.Det finnes andre gode steder å jobbe også. Genrelt sett så liker ikke arbeidsgivere folk som stiller for mye krav eller lager for mye bølger i vannet. Vær forsiktig med hvem du stoler på og tenk smart med tanke på fremtiden/referanser

Skrevet

Bemanningsbyrå har alltids noe å gjøre. Veldig mange generelle bære / hjelpejobber som "alle" kan gjøre - og byrået tjener uansett fett på deg, så de sender ut hvem som helst til slikt.

Anonymkode: 8270a...050

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...