Gå til innhold

Stemmer dette regnestykket? (Huslån)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg står i fare for å miste jobben grunnet knusningsskader etter en ulykke. Så nå vurderer vi å selge huset for å få ned lånet.

Vi sitter med et hus til 7500000. Lån på 2500000, dvs 10.000 pr måned i lån.

Vi vurderer å kjøpe et hus til 6500000. Det har utleiedel som får inn 14.000 p.m.

Dvs. ifølge mine utredninger så blir lånet ca 4000 (lån på 1mill) pr måned, + 14.000 i utleie = ''null i lån'' + 4000 ekstra pr måned i forhold til i dag. 

Stemmer denne utregningen? Vet at det foreløper utgifter med tanke på utleie. Men det frister veldig å kvitte seg med 10.000 i utgifter og heller få 4000 p.m, spesielt når det kun blir en av oss som kan jobbe.

Takker for svar :)

Anonymkode: 39d32...ea2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil jo ta noen år før du har spart inn meglerkostnader+dokumentavgift+øvrige flyttekostnader. Særlig om du baker det inn i nytt lån. 

Det er veldig dyrt å flytte, særlig i den priskategorien da både avgifter og meglerkostnader regnes i promille av kjøpssum. 

Så kommer jo all usikkerheten med endelig verdi ny og gammel bolig på toppen.

Trur i det hele tatt du har ekstremt lite å vinne på dette, bør nok kjøpe dere en del mer ned. 

Anonymkode: 928af...148

• Liker 1
Skrevet

Du må ikke glemme å ta med kostnader for kjøp og salg, for eksempel dokumentavgift på 2,5%, megler etc. Dette koster kjapt over 200 000,-. Dere får også dårligere rente for et lån på 1 mill. 

Anonymkode: cc8b8...63f

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg står i fare for å miste jobben grunnet knusningsskader etter en ulykke. Så nå vurderer vi å selge huset for å få ned lånet.

Vi sitter med et hus til 7500000. Lån på 2500000, dvs 10.000 pr måned i lån.

Vi vurderer å kjøpe et hus til 6500000. Det har utleiedel som får inn 14.000 p.m.

Dvs. ifølge mine utredninger så blir lånet ca 4000 (lån på 1mill) pr måned, + 14.000 i utleie = ''null i lån'' + 4000 ekstra pr måned i forhold til i dag. 

Stemmer denne utregningen? Vet at det foreløper utgifter med tanke på utleie. Men det frister veldig å kvitte seg med 10.000 i utgifter og heller få 4000 p.m, spesielt når det kun blir en av oss som kan jobbe.

Takker for svar :)

Nå må du ikke gjøre noe overilt. 

Har du en yrkesskade? Da har su fordeler andre uten godkjent yrkesskade har. 

Har du blitt påført en peraonskade av andre? Da skal du også ha fordeler tilsvarende om skaden ikke hadde skjedd. 

Tenk deg om, tre ganger til. 

Anonymkode: 177c8...2c7

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du ikke gjøre noe overilt. 

Har du en yrkesskade? Da har su fordeler andre uten godkjent yrkesskade har. 

Har du blitt påført en peraonskade av andre? Da skal du også ha fordeler tilsvarende om skaden ikke hadde skjedd. 

Tenk deg om, tre ganger til. 

Anonymkode: 177c8...2c7

Har ikke yrkesskade, rett og slett ett fall i fjellet som har gitt store skader. Må på AAP allerede i august, dvs at jeg får 7000 mindre utbetalt enn nå, og det blir totalt 14.000 pr måned.. veldig kjedelig, men ulykken skjedde da jeg var i 50% - stilling (har små barn). Derfor lurer vi veldig på hva vi skal gjøre. Lånet blir ille høyt når jeg begynner på AAP, mannen min har 27.000 utbetalt. 

Skrevet

Dette er jo en økonomisk situasjon du skal leve med i mange år fremover. I så fall holder regnskapet ditt vann, og det er et klokt valg. 

Anonymkode: 0621c...0a4

• Liker 3
Skrevet

Er dette et hus dere kan bo i, i 10+ år så ville jeg gått for det. Da blir den økonomiske situasjonen deres en helt annen, selv om det koster flesk å skifte bolig i den prisklassen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...