AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #1 Skrevet 19. februar 2019 For eksempel, jeg blir forsørget hele livet, må jeg gå på sosialen når jeg blir gammel, eller er minstepensjon en slags aldersbetinget borgerlønn? Anonymkode: 1deab...88e
Million Skrevet 19. februar 2019 #2 Skrevet 19. februar 2019 (endret) Minstepensjonister, som det kalles, er gjerne gamle kvinner som ikke har vært i yrkeslivet, men gått hjemme og tatt hånd om barn og hus hele livet og blitt forsørget av ektefellen. Dette var vanligere før, men en del av dagens alderspensjonister er minstepensjonister nettopp av den grunn. De får ingen tillegg for lønnet arbeid i pensjonen sin, og får derfor den minste alderspensjonen; minstepensjonist. Endret 19. februar 2019 av Million 2
Glitnir Skrevet 19. februar 2019 #3 Skrevet 19. februar 2019 Du får minstepensjon slik systemet er i dag. Men det er ikke noe å bli rik av, og systemet kan endres før du blir pensjonist, så ville ikke satset på det. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #4 Skrevet 19. februar 2019 Dette er ikke helt riktig. Yrkesaktive kan bli minstepensjonister om de har jobbet deltid eller ikke jobbet i alle år. Vet om minstepensjonister med jobb og utdanning men har hatt en stillingsproset på 60% Anonymkode: 81f0b...74a 8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #5 Skrevet 19. februar 2019 https://www.nav.no/383025/minste-pensjonsnivå Anonymkode: 8c1d0...f69 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #6 Skrevet 19. februar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke helt riktig. Yrkesaktive kan bli minstepensjonister om de har jobbet deltid eller ikke jobbet i alle år. Vet om minstepensjonister med jobb og utdanning men har hatt en stillingsproset på 60% Anonymkode: 81f0b...74a Jeg ender nok der 🙁 Det føles veldig urettferdig siden jeg har jobbet fra jeg var 18, men deltid. Jeg lurer på om noen her kan svare på hva de som får asyl her får? Man hører jo at de får full pensjonsopptjening her i Norge når de har fått oppholdstillatelse. Hva betyr det? Anonymkode: 3702d...456 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #8 Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ender nok der 🙁 Det føles veldig urettferdig siden jeg har jobbet fra jeg var 18, men deltid. Jeg lurer på om noen her kan svare på hva de som får asyl her får? Man hører jo at de får full pensjonsopptjening her i Norge når de har fått oppholdstillatelse. Hva betyr det? Anonymkode: 3702d...456 Det betyr at de får minstepensjon selv om de egentlig ikke har bodd her lenge nok. Og det gjelder vel kun flyktninger, ikke asylsøkere... Anonymkode: a8f42...678 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #9 Skrevet 19. februar 2019 Hva får de som har vært uføre da? Anonymkode: f3607...ec0 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #10 Skrevet 19. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ender nok der 🙁 Det føles veldig urettferdig siden jeg har jobbet fra jeg var 18, men deltid. Jeg lurer på om noen her kan svare på hva de som får asyl her får? Man hører jo at de får full pensjonsopptjening her i Norge når de har fått oppholdstillatelse. Hva betyr det? Anonymkode: 3702d...456 Flyktninger får full pensjon så fort de får oppholdstillatelse ja. Skulle bare mangle, deg at jo tross alt ikke jobbet ett minutt for den norske stat. Det er synd på de må du vite. Folk som har jobbet i alle åring blir ødelagt helsemessig av jobben de utfører, må bare pent finne seg i å gå på tiltak etter tiltak og bli enda sykere av det. Jeg skjønner godt de som tar livet sitt i nav systemet. Anonymkode: ad526...1ed 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #11 Skrevet 19. februar 2019 26 minutter siden, AnonymBruker said: Flyktninger får full pensjon så fort de får oppholdstillatelse ja. Skulle bare mangle, deg at jo tross alt ikke jobbet ett minutt for den norske stat. Det er synd på de må du vite. Folk som har jobbet i alle åring blir ødelagt helsemessig av jobben de utfører, må bare pent finne seg i å gå på tiltak etter tiltak og bli enda sykere av det. Jeg skjønner godt de som tar livet sitt i nav systemet. Anonymkode: ad526...1ed Full pensjon? De får vel bare maks minstepensjon uansett? Kan egentlig ikke få noe særlig mindre enn minstepensjon, altså, det er ikke mye å leve av. Anonymkode: b3327...e6c 10
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #12 Skrevet 19. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ender nok der 🙁 Det føles veldig urettferdig siden jeg har jobbet fra jeg var 18, men deltid. Jeg lurer på om noen her kan svare på hva de som får asyl her får? Man hører jo at de får full pensjonsopptjening her i Norge når de har fått oppholdstillatelse. Hva betyr det? Anonymkode: 3702d...456 Men det trekkes vel en liten prosent av lønnen din i tillegg til det du vil få fra NAV? Det er i hvertfall veldig vanlig. Man bør også spare selv til pensjon. Anonymkode: 68dd0...3a8
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #13 Skrevet 19. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva får de som har vært uføre da? Anonymkode: f3607...ec0 Lurer jeg og på. Nå som trygd er skattelagt på lik linje som lønn så er vel opptjeningsgrunnlaget likt for om man har 300000 lønn eller 300000 trygd? Og er pensjon basert på inntekt eller stillingsprosent? Altså kan en person som har 700000 jobbe 50%, og oppnå full pensjon fordi han tjener dobbelt så mye som en person som jobber 100% men har 350000? Hmm.. Anonymkode: 81f0b...74a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #14 Skrevet 19. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer jeg og på. Nå som trygd er skattelagt på lik linje som lønn så er vel opptjeningsgrunnlaget likt for om man har 300000 lønn eller 300000 trygd? Og er pensjon basert på inntekt eller stillingsprosent? Altså kan en person som har 700000 jobbe 50%, og oppnå full pensjon fordi han tjener dobbelt så mye som en person som jobber 100% men har 350000? Hmm.. Anonymkode: 81f0b...74a Hallo! Du kan ikke sammenligne opptjening basert på lønn som har generert skatt til fellesskapet og en uføretrygd som du får av fellesskapet (selv om man betaler skatt). Det blir minstepensjon for uføre. Pensjon er utelukkende basert på inntekt (grunnlaget for skatt til staten), men etter du kommer over et visst nivå på 6-7 g, så opptjener man ikke noe mer. Anonymkode: 6ccf0...e89
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #15 Skrevet 19. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hallo! Du kan ikke sammenligne opptjening basert på lønn som har generert skatt til fellesskapet og en uføretrygd som du får av fellesskapet (selv om man betaler skatt). Det blir minstepensjon for uføre. Pensjon er utelukkende basert på inntekt (grunnlaget for skatt til staten), men etter du kommer over et visst nivå på 6-7 g, så opptjener man ikke noe mer. Anonymkode: 6ccf0...e89 Noe du vet eller noe du tror? Er det automatisk minstepensjonister for uføre? For meg selv kan jeg si at jeg har jobbet 100% i 20 år før jeg ble ufør. Anonymkode: 81f0b...74a 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #16 Skrevet 19. februar 2019 Nivået på alderspensjonen for uføre avhenger av hvor høy lønn man hadde da man ble ufør. Mange vil får mer enn minstepensjon, men hvor mye er vanskelig å si. https://www.minpensjon.no/ gir et anslag, men man kan ikke vite noe helt sikkert siden det avhenger av hvordan Norges økonomi blir og hva politikere lager av regler i mellomtiden. Anonymkode: 0217e...108 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #17 Skrevet 19. februar 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man bør også spare selv til pensjon. Anonymkode: 68dd0...3a8 Man har jo så mye å spare av når man jobber 60%. Anonymkode: 3702d...456 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #18 Skrevet 20. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hallo! Du kan ikke sammenligne opptjening basert på lønn som har generert skatt til fellesskapet og en uføretrygd som du får av fellesskapet (selv om man betaler skatt). Det blir minstepensjon for uføre. Pensjon er utelukkende basert på inntekt (grunnlaget for skatt til staten), men etter du kommer over et visst nivå på 6-7 g, så opptjener man ikke noe mer. Anonymkode: 6ccf0...e89 FEIL!!! https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/uføretrygd-og-opptjening-av-alderspensjon Anonymkode: f3607...ec0 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #19 Skrevet 20. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: FEIL!!! https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/uføretrygd-og-opptjening-av-alderspensjon Anonymkode: f3607...ec0 Herregud, kan du roe deg ned? Anonymkode: 2c159...68d 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #20 Skrevet 20. februar 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Man har jo så mye å spare av når man jobber 60%. Anonymkode: 3702d...456 Ja det bør man ha. Hvis ikke bør man enten jobbe mer eller bo annerledes; flytte til et billigere sted, spise nøkternt, kutte godis og andre goder etc. Anonymkode: 053ad...ba1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå