Gå til innhold

Flere hundre tusen i kredittkortgjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skammer meg så og har vondt i magen hver eneste dag over dette. Jeg har flere forskjellige kredittkort og forbrukslån. Jeg har ikke brukt pengene på tull, men det har sakte men sikkert ballet på seg da jeg ble alenemor for et barn i ung alder, studerte i seks år,  dyr leie osv. Jeg tør ikke fortelle dette til noen.

Jeg har i mange år tenkt at jeg ikke skal samle alle lånene. Jeg har tenkt at det er verre å ha et kjempelån enn å kanskje klare å betale ned ett og ett lån. Snøballmetoden kalles vel det? 

Men det ser ut som at jeg kan spare 3000,- i måneden på å samle alt til et stort lån. Bør jeg gjøre det? Det har vel ingenting å si for meg for et eventuelt boliglån (det må jeg få med medlånetaker evt.) For alle lånene regnes vel sammen uansett? 

Noen som har noen råd til meg?

Fortvilet

Anonymkode: b9d8d...91d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du faktisk klarer å holde motet oppe selv om du ikke kan krysse av på å få ett og ett lån ferdig betalt, men kun redusert sum hver måned, bør du selvsagt samle alt i ett lån. Men sørg for at du uansett betaler max sum, ellers forsvinner vinninga. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg regner med de 3000 spart er pga lavere renter og ikke lavere avdrag med lenger nedbetalingstid? Uansett om du refinansierer så burde du betale de 3000 inn på lånet for å bli kvitt det så fort som mulig. Det viser og banken at du har betalingsvillighet, og kan telle positivt inn på evt boliglån i framtiden.

Om du har 20 kredittkort eller 1 stort lån så har det ikke noe å si på gjeldsgraden banken ser på, men de ser jo selvfølgelig også på hva du sitter igjen med for å kunne betjene lånet du ber om.

Skrevet

Jeg ville samlet lånene. Kanskje blir renten litt bedre, og du slipper flere adm. gebyr.

Det høres jo ut som du nå betaler ned og blir kvitt gjelden, den fortsetter ikke å vokse. Det er jo kjempebra!! Husk at det er utrolig mange i Norge med mye dyr gjeld. Sikkert flere av vennene dine som er i samme situasjon og ikke sier noe. Ikke skam deg, vær stolt over at du blir kvitt problemet helt på egenhånd! 

Anonymkode: 39d4f...419

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville samlet lånene. Kanskje blir renten litt bedre, og du slipper flere adm. gebyr.

Det høres jo ut som du nå betaler ned og blir kvitt gjelden, den fortsetter ikke å vokse. Det er jo kjempebra!! Husk at det er utrolig mange i Norge med mye dyr gjeld. Sikkert flere av vennene dine som er i samme situasjon og ikke sier noe. Ikke skam deg, vær stolt over at du blir kvitt problemet helt på egenhånd! 

Anonymkode: 39d4f...419

Tusen takk. Det føles bare enda mer skummelt å ha et så stort lån, enn mange mindre lån. Men jeg må nok bare gjøre det. Nå betaler jeg nesten 8000,- hver måned i lån.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skammer meg så og har vondt i magen hver eneste dag over dette. Jeg har flere forskjellige kredittkort og forbrukslån. Jeg har ikke brukt pengene på tull, men det har sakte men sikkert ballet på seg da jeg ble alenemor for et barn i ung alder, studerte i seks år,  dyr leie osv. Jeg tør ikke fortelle dette til noen.

Jeg har i mange år tenkt at jeg ikke skal samle alle lånene. Jeg har tenkt at det er verre å ha et kjempelån enn å kanskje klare å betale ned ett og ett lån. Snøballmetoden kalles vel det? 

Men det ser ut som at jeg kan spare 3000,- i måneden på å samle alt til et stort lån. Bør jeg gjøre det? Det har vel ingenting å si for meg for et eventuelt boliglån (det må jeg få med medlånetaker evt.) For alle lånene regnes vel sammen uansett? 

Noen som har noen råd til meg?

Fortvilet

Les Halvard Kvasheim sitt råd på tv2.no til folk med lån. 

Å tro du får refinansiert med så mye lån er temmelig naivt. 

Anonymkode: d8421...936

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les Halvard Kvasheim sitt råd på tv2.no til folk med lån. 

Å tro du får refinansiert med så mye lån er temmelig naivt. 

Anonymkode: d8421...936

Har du link? Trodde det var ganske enkelt å få refinansiert jeg. Er jo en haug av banker som tilbyr det. Men jeg har jo ikke prøvd..

Skrevet (endret)

Prøv å registrere deg på Lendo.no. Der kan lånetilbydere (som er villige til å låne deg pengene) komme til deg med sine tilbud, og du kan velge det som er best rente.

Det er ikke sikkert du får noen tilbud, om du har veldig høy usikret gjeld, men du kan jo prøve?

Endret av Million
Skrevet (endret)

Det er temmelig enkelt, men man må ha sikkerhet i noe. Enten bolig eller kausjonist.

bluestep og bank2 er vel de 2 mest kjente tilbyderene av slikt til folk med betalingsproblemer.

Endret av Avalor
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje du burde si det til noen? Få lånt penger av foreldre eller arbeidsgiver slik du kan få låne penger til lavere rente. Sjekke om du kan få forskudd på lønn/feriepenger. Søke om utsatt nedbetaling av studielånet(om du betaler ned på det)

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du link? Trodde det var ganske enkelt å få refinansiert jeg. Er jo en haug av banker som tilbyr det. Men jeg har jo ikke prøvd..

Ikke for å være slem, men du virker litt usikker og uvitende om disse tingene, kan du snakke med en rådgiver i banken din og høre om de kan tilby deg refinansiering? Kan noen være kausjonist hvis de trenger det? Eller har du noe du kan bruke som sikkerhet? Eiendom eller noe?

Anonymkode: 50898...8d4

Skrevet
1 minutt siden, SVK skrev:

Kanskje du burde si det til noen? Få lånt penger av foreldre eller arbeidsgiver slik du kan få låne penger til lavere rente. Sjekke om du kan få forskudd på lønn/feriepenger. Søke om utsatt nedbetaling av studielånet(om du betaler ned på det)

Jeg tør rett og slett ikke. Synes det er ekstremt pinlig. Men det går vel kanskje den veien jeg må gå. Jeg har utsatt studielånet maks. Kan ikke gjøre det lenger..

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg tør rett og slett ikke. Synes det er ekstremt pinlig. Men det går vel kanskje den veien jeg må gå. Jeg har utsatt studielånet maks. Kan ikke gjøre det lenger..

Er nok best å legge kortene på bordet ja. Er ingen skam i å spørre om hjelp når man sliter og det er ingen skam i å prøve å rette opp i feilene man tidligere har gjort. 

Bedre å bite i det sure eplet enn å la denne gjelden ødelegge alt.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å være slem, men du virker litt usikker og uvitende om disse tingene, kan du snakke med en rådgiver i banken din og høre om de kan tilby deg refinansiering? Kan noen være kausjonist hvis de trenger det? Eller har du noe du kan bruke som sikkerhet? Eiendom eller noe?

Anonymkode: 50898...8d4

Det er jeg nok :( Har ikke eiendom, neI. Trodde det var nesten like lett å få refinansiering som lån. Bra at det blir vanskeligere å få lån fremover da. 

TS

• Liker 2
Skrevet

Klem på deg. Det er mange som sliter med kredittkortgjeld. Det er bra at du betaler ned det du klarer, da er du på god vei.

Ville tatt kontakt med de selskapene du har lån på og spurt om mulighet for å samle og sjekket renten. Så velger du der du får best betingelser. Det er lurt å samle alt til et sted.

Jeg har på en eller annen måte fått økt krediten på Norwegiankortet mitt til 100tusen. Det er helt sykt. Og litt farlig.... Sjekket det nå i helgen faktisk så jeg fant ut at jeg kunne endre den selv på nett så jeg har satt den ned til 20tusen. Bra å vite at jeg ikke kan surre det så veldig til iallefall. Gjør ikke det unasett da men synes det er litt uansvarlig av bankene å la meg få så høy kreditgrense...

Lykke til.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg nok :( Har ikke eiendom, neI. Trodde det var nesten like lett å få refinansiering som lån. Bra at det blir vanskeligere å få lån fremover da. 

TS

Nei, det er heldigvis litt vanskeligere. Det er nok av eksempler på folk som tar lån for å betale lån, og ender opp i en helt håpløs sirkel med stadig økende gjeld. 

Det kan sikkert være litt vanskelig å forstå at refinansiering av kredittgjeld medfører økt risiko siden man faktisk får lavere utgifter, men stort sett er det en grunn til at man havner i en slik situasjon, og det er fort gjort å låne opp igjen de pengene man sparer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...