Gå til innhold

Hva tenker du om andre mennesker, er de først og fremst kvinner/menn eller først og fremst mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du ser en kvinnelig mekaniker, tenker du at det er en "kvinne som er mekaniker" eller tenker du at det er en mekaniker?

Hvis du ser en mannlig ballettdanser, tenker du at det er "en mann som danser ballett", eller tenker du at det er en ballettdanser?

Hvis du ser ser en mann i kvinneklær, tenker du først og fremst "en mann i kvinneklær", eller tenker du "et menneske"?

Hvis du ser en gutt bli banket av en jentegjeng, tenker du "en gutt blir banket av jenter", eller tenker du at det er et barn som blir banket opp av andre barn?

Hvis en mann sier noe nedsettende om kvinner (generelt), tenker du om mannen at han i den sammenhengen først og fremst er en mann som sier sånt, eller at det er en person som sier sånt?

Hvis en kvinne snakker nedsettende om kvinner (generelt), tenker du at hun snakker nedsettende om sitt eget kjønn, eller tenker du at det er en person som snakker nedsettende om kvinner?

Hvis du hører om en person som mener at kvinner hører hjemme på kjøkkenet, hvilke tanker gjør du deg om den meningen? Når du senere får vite hvilket kjønn personen bak uttalelsen har, ville din reaksjon vært lik uansett kjønn?

I hvilken grad mener du det er viktig å støtte eget kjønn? Burde denne støtten gå på bekostning av fakta? Burde man først og fremst støtte mennesker eller kvinner/menn? Hva er dine prinsipper her?

Prøv å tenke etter og være helt ærlig.

(Og hva synes du om eksemplene jeg valgte å bruke?)

Anonymkode: 33df5...ade

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm... litt usikker 🤔 Jeg vet ikke om jeg er så opptatt av om det er en mann eller en kvinne, men jeg registrerer jo allikevel hvilket kjønn det er snakk om! Selv tenker jeg nok f.o.f på meg selv som "et menneske" (og ikke "en kvinne"). Jeg vil si at jeg er mer opptatt av selve saken og hvordan den blir fremstilt, enn kjønn og/eller rolle. Her inne synes jeg f.eks det er slitsomt med folk som ikke enser faktaene som blir lagt frem, men ensporet tar side med "mor", eller "stemor" eller hva det måtte være, for ikke å snakke om mennene som påstår at "alle kvinner er slik og slik". De er stuck i en rolle og ser ingen nyanser. 

Anonymkode: 646b3...f0f

• Liker 1
Skrevet

Ser først og fremst på alle som mennesker. Dømmer gjør jeg først når jeg blir dømt selv, som kvinne f.eks. Da tar jeg igjen. Gidder ikke la meg tråkke på. Såpass smålig er jeg da, som menneske!

Jeg støtter for øvrig mennesker. Jeg lytter til kvinnelige erfaringer (her kan jeg også identifisere meg enklere) og mannlige erfaringer, men jeg gidder verken misogyni eller misandri.

Anonymkode: e6ec7...ad1

Skrevet

Menneske, individ. Husker jeg som barn syntes det var merkelig at andre ikke gjorde det samme. Men i voksen alder forstår jeg det er en måte å redusere hvor mye informasjon hjernen må ta inn og prosessere, det er en måte å forenkle/ effektivisere tankene på, slik at det krever mindre konsentrasjon og jobbing for hjernen

Anonymkode: f402c...466

Skrevet

Jeg er ikke blind, så jeg kan jo SE at det er en mann som går med «dameklær» eller dame i «manneklær», f.eks. Men jeg tenker ikke noe over det, for å være ærlig. 

Jeg kan SE at rørleggeren som kommer på besøk er kvinne, men jeg bryr meg ikke. Jeg kan SE at personen i kassa på Rimi er mann, men jeg bryr meg ikke. Tenker ikke over det, bare observerer og... går videre i livet. Det gjelder det meste. 

Oppførsel er noe jeg får med meg og tenker på da. Og det en kvinne som har ropt og vært sur på bussen, så forteller jeg hjemme til samboer at «du skulle vært på bussen i dag, det var ei dame som klikka». Det er et ekte eksempel, for det skjedde nylig... :fnise: Kjønnet blir av og til nevnt fordi, vel det skjedde, er fakta og jeg forteller det jeg husker. Noen ganger sier jeg bare «person», det kommer an på hvor detaljert jeg vil fortelle historien min mtp på innlevelse, osv. Ikke fordi kjønnet er så sykt viktig. 

Sånn generelt driter jeg i hva folk styrer med, uansett kjønn, utseende, religion eller hva enn det skulle være. Har som regel ikke noe med meg å gjøre, eller påvirker meg på noe vis. 

Skrevet

Helt ærlig tenker jeg mennesker og individer, og i liten grad kjønn, selv om jeg naturligvis ser kjønnet. Jeg gir verken menn eller kvinner freepass på å være idioter, og jeg liker personer (eller ikke), uavhengig av kjønnet deres. 

Kun i forhold til dating og forhold er kjønn ganske vesentlig. Jeg kan tenne på kvinner, men har ikke truffet den kvinnen jeg kunne valgt å leve med, istedenfor en mann. Det går på seksuelle preferanser. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ser en kvinnelig mekaniker, tenker du at det er en "kvinne som er mekaniker" eller tenker du at det er en mekaniker?

Hvis du ser en mannlig ballettdanser, tenker du at det er "en mann som danser ballett", eller tenker du at det er en ballettdanser?

Hvis du ser ser en mann i kvinneklær, tenker du først og fremst "en mann i kvinneklær", eller tenker du "et menneske"?

Hvis du ser en gutt bli banket av en jentegjeng, tenker du "en gutt blir banket av jenter", eller tenker du at det er et barn som blir banket opp av andre barn?

Hvis en mann sier noe nedsettende om kvinner (generelt), tenker du om mannen at han i den sammenhengen først og fremst er en mann som sier sånt, eller at det er en person som sier sånt?

Hvis en kvinne snakker nedsettende om kvinner (generelt), tenker du at hun snakker nedsettende om sitt eget kjønn, eller tenker du at det er en person som snakker nedsettende om kvinner?

Hvis du hører om en person som mener at kvinner hører hjemme på kjøkkenet, hvilke tanker gjør du deg om den meningen? Når du senere får vite hvilket kjønn personen bak uttalelsen har, ville din reaksjon vært lik uansett kjønn?

I hvilken grad mener du det er viktig å støtte eget kjønn? Burde denne støtten gå på bekostning av fakta? Burde man først og fremst støtte mennesker eller kvinner/menn? Hva er dine prinsipper her?

Prøv å tenke etter og være helt ærlig.

(Og hva synes du om eksemplene jeg valgte å bruke?)

Anonymkode: 33df5...ade

Jeg tenker mekaniker

Jeg tenker ballettdanser

Jeg tenker mann

Gutt blir banket av jenter.

Jeg tenker at det er en mann som sier det

Jeg tenker det er en kvinne som sier det

Jeg ser ikke noen grunn til at man skal støtte sitt eget kjønn.

Skrevet

Og hvis en kvinne snakker nedsettende om menn?

Anonymkode: 0eb92...58b

Skrevet

Jeg ser jo kjønnet og i mange tilfeller tenker kjønn, men da i positiv mening. Det er jo helt supert at noen går mot strømmen og gjør ting fordi de vil gjøre det og ikke bryr seg om hva andre tenker. 

Anonymkode: 2912b...4b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...