Fjellmonkey Skrevet 21. februar 2019 #101 Skrevet 21. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan du ikke klage over at folk snylter heller, når du ikke gidder å gjøre en innsats for å fikse problemet. Den som tier samtykker. Anonymkode: 47a59...a59 Selv om jeg ikke melder fra, betyr ikke det at jeg ikke kan si hva jeg mener og syns om det. Greit at KG er fult av folk som melder fra i hytt og gevær, men da har ikke jeg gjort. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2019 #102 Skrevet 21. februar 2019 45 minutter siden, Fjellmonkey skrev: Ja jeg velger heler og stå i arbeid enn og måtte leve resten av livet mitt på nav. Det har vært tett oppfølging på arbeidsplassen mtp om jeg skulle fortsette og jobbe eller sette igang prosessen med og bli ufør. Så har hat møte med arbeidsgiver og lege, fordi jeg vil jobbe. Og da er dem sin/vår løsning at nav utbetaler arbeidsplassen fra 1 dagen jeg er sykemeldt, når de gangene skjer. At min arbeidsgiver faktisk velger og gå med på en sånn avtale over det lange løp syns jeg er supert. Jeg kunne hat en bedriten sjef som ga meg sparken pga fravær. Men tror sjefen har veldig god forståelse og vi har hat flott kommunikasjon hele veien ang mitt fravær pga sykdom. Jeg vet om flere med samme sykdom som meg som har endt opp med og være uføre, ung u, trygde eller hva det måtte være. Som ufaglært innen helse er i lønnen noen og skryte av nei, og minstesatsen er ligger vel på 143-145 om jeg ikke husker feil. Jobber meg selfølgelig mot en utdannelse så jeg får litt høyere betalt i timen. En x venninne av meg er unguføre og får 20K utbetalt i mnd for å drive dank, bokstavelig talt, jeg har 15-17K avhgengi av kveldene jeg jobber. Men er ikke du ts som også skrev tidligere at du er i tiltak via nav ? 😅 Anonymkode: 022b7...a48 1
Fjellmonkey Skrevet 21. februar 2019 #103 Skrevet 21. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke du ts som også skrev tidligere at du er i tiltak via nav ? 😅 Anonymkode: 022b7...a48 Nei, ts var anonym og har ikke skrevet her siden hun ble gjennomskuet, anonym brukeren hennes slutter på 200, ser det ble helt stille etter noen la merke til at hun diskutere med seg selv 😂😂👍🏼
Miewyn77 Skrevet 24. februar 2019 #104 Skrevet 24. februar 2019 På 20.2.2019 den 2.27, malifika skrev: Noen ganger så virker det som at enkelte uføre er blottet for tanken om at det finnes massevis av lavt lønnede yrker også. Som barnehageassistent, frisør, vaskehjelp etc så har man ofte ikke utbetalt særlig mye mer enn rundt 20 000 pr mnd. Og hvis man som noen i tråden fortalte får 18 000 på ufør så er det faktisk jæskla bra. Tenk da på at andre som jobber 8 timer om dagen 5 dager i uka ikke har mer enn et par tusen mer i mnd og de kan like fullt trenge medisiner, behandlinger, tannlege osv selv om dem er i jobb. Jeg bedriver på Ingen måte noen heksejakt mot de syke og jeg unner uføre hver eneste krone de får men, noen er rett og slett skikkelig utakknemlige. Du glemmer at uføre ikke får feriepenger. Som er 10,2 eller 12 % av forrige års lønn. Dermed har de som jobber gjerne råd til ferie, mens uføre (minstesatser) får problemer med å klare å få råd til det. Gjennom et helt yrkesliv er det mange hundretusen i forskjell på en som jobber og en som er ufør.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #105 Skrevet 24. februar 2019 Utbetalt litt over 18000. Nok til at jeg har fått spart til 3 ukers ferietur til Frankrike, Spania og Italia i år Anonymkode: bec92...ab1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #106 Skrevet 24. februar 2019 Har ikke hatt råd til ferie på 10 år nå, er nå 30 år. Anonymkode: f3bd3...cb7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2019 #107 Skrevet 24. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Utbetalt litt over 18000. Nok til at jeg har fått spart til 3 ukers ferietur til Frankrike, Spania og Italia i år Anonymkode: bec92...ab1 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke hatt råd til ferie på 10 år nå, er nå 30 år. Anonymkode: f3bd3...cb7 Hva man har råd til av ferie kommer nok mye an på hva man har i boutgifter. Anonymkode: 2a967...b36
Peter007 Skrevet 24. februar 2019 #108 Skrevet 24. februar 2019 (endret) Er du ung ufør og lever sammen med ektefelle eller samboer, er minste årlige ytelse 2,66 ganger folketrygdens grunnbeløp. Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp. Grunnbeløpet (G) er per 1. mai 2018 kr 96883. Uføretrygden blir skattlagt som lønnsinntekt. Det er ikke skattetrekk på utbetalingen av uføretrygd i juni og det er halvt skattetrekk i desember. For hvert barn kan det gis inntil 0,4 G (folketrygdens grunnbeløp) i barnetillegg per år. Barnetillegget er behovsprøvd. Det vil si at hvis den samlede inntekten i familien overstiger et visst beløp, blir størrelsen på barnetillegget redusert eller faller helt bort. Singel mamma som har et barn gir brutto 26730 kr. I tillegg kommer barnetrygd m/ekstra, barnebidrag og evt.bostøtte. Av uføretrygden trekkes det inntektsskatt. Endret 24. februar 2019 av Peter007
Gjest Anonym Bruker Skrevet 24. februar 2019 #109 Skrevet 24. februar 2019 (endret) På 19.2.2019 den 20.26, AnonymBruker skrev: Jeg er ung ufør, ca 17.900 inn pr mnd. Anonymkode: 6a091...355 Netto utbetalt ca 17.900 pr.mnd Tilsvarer omlag igjennomsnittet av det ein pensjonist m/ 50 års opptjening i yrkeslivet får når han / hun som går av m/ AFP. Endret 24. februar 2019 av Anonym Bruker
Missyme2 Skrevet 25. februar 2019 #110 Skrevet 25. februar 2019 2 timer siden, Anonym Bruker skrev: Netto utbetalt ca 17.900 pr.mnd Tilsvarer omlag igjennomsnittet av det ein pensjonist m/ 50 års opptjening i yrkeslivet får når han / hun som går av m/ AFP. Hva har det med saken å gjøre? 🤔 i de fleste tilfeller har da pensjonistene nedbetalt hus, og har hatt god inntekt i arbeidslivet 😊 Helt annen livssituasjon enn uføretrygdede.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #111 Skrevet 25. februar 2019 På 19.2.2019 den 21.12, AnonymBruker skrev: Kan du gi et eks. Jeg tenker på i måned, forstår ikke hva du mener når du skriver sånn i året. Anonymkode: 71bd5...200 Klarer du ikke dele opp per mnd tror jeg du bør gå skolen på nytt 😶 Anonymkode: 38edd...717
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #112 Skrevet 25. februar 2019 Blir folk seriøst aldri lei av å rakke ned på uføre? Idioter/snyltere finnes det i alle sammenhenger, så det er jo ikke noe argument overhodet. Lett å sitte på sin høye hest, helt til den dagen det skjer noe med en selv. Anonymkode: 2127e...8ec 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #113 Skrevet 25. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Blir folk seriøst aldri lei av å rakke ned på uføre? Idioter/snyltere finnes det i alle sammenhenger, så det er jo ikke noe argument overhodet. Lett å sitte på sin høye hest, helt til den dagen det skjer noe med en selv. Anonymkode: 2127e...8ec Så derfor er det ikke et tema? Anonymkode: 9e4d6...b69
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #114 Skrevet 25. februar 2019 9 timer siden, Miewyn77 skrev: Du glemmer at uføre ikke får feriepenger. Som er 10,2 eller 12 % av forrige års lønn. Dermed har de som jobber gjerne råd til ferie, mens uføre (minstesatser) får problemer med å klare å få råd til det. Gjennom et helt yrkesliv er det mange hundretusen i forskjell på en som jobber og en som er ufør. Du får feriepenger, istedenfor lønn. Anonymkode: 963b6...215
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #115 Skrevet 25. februar 2019 14 timer siden, Miewyn77 skrev: Du glemmer at uføre ikke får feriepenger. Som er 10,2 eller 12 % av forrige års lønn. Dermed har de som jobber gjerne råd til ferie, mens uføre (minstesatser) får problemer med å klare å få råd til det. Gjennom et helt yrkesliv er det mange hundretusen i forskjell på en som jobber og en som er ufør. Som ufør får man utbetaling 12 mnd i året. 1 mnd er halv skatt, 1 mnd er helt skattefritt. I jobb «tvangspares» det litt av lønnen din hver måned. Som man får utbetalt under ferie ISTEDENFOR lønn. Den tid man er PÅLAGT å være borte fra jobb. Anonymkode: 8b2d1...380
Miewyn77 Skrevet 25. februar 2019 #116 Skrevet 25. februar 2019 Mitt poeng var at det kan virke som om uføre få mye med 18 000 utbetalt i måneden. Men de får bare det hver måned. Se bort fra skatt nå. Lønnsmottakere får i tillegg feriepenger. Hvis du ser på totalsummen per år på en lønnsmottaker med 18 000 utbetalt og en ufør med 18 000 utbetalt får lønnsmottakeren mer. Ja man blir trukket for ferieukene, men feriepengene er mer enn det som blir trukket.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #117 Skrevet 25. februar 2019 2 minutter siden, Miewyn77 skrev: Mitt poeng var at det kan virke som om uføre få mye med 18 000 utbetalt i måneden. Men de får bare det hver måned. Se bort fra skatt nå. Lønnsmottakere får i tillegg feriepenger. Hvis du ser på totalsummen per år på en lønnsmottaker med 18 000 utbetalt og en ufør med 18 000 utbetalt får lønnsmottakeren mer. Ja man blir trukket for ferieukene, men feriepengene er mer enn det som blir trukket. Uføretrygden er skattefri i juni. Ergo, man _får_. Som arbeidstaker er man pålagt ferie. Derav feriepenger. Som erstatter lønn den tid man er tvunget til å være vekke fra jobb. Det finnes absolutt ingenting urettferdig ved dette. Anonymkode: 8b2d1...380
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå