Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil. Det er alltids greit å sjekke fakta før man hevder ting, så slipper man å spre om seg med falske fakta. Under en tredjedel av alle uføre er uføre på grunn av psykiske lidelser. 10 % av dem igjen er psykisk utviklingshemmet. Tallet inkluderer naturligvis også for eksempel alle på autismespekteret, alvorlig schizofrene, de som rammes av tidlig alzheimer (og demens av årsaker som for eksempel Huntingtons, AIDS eller Parkinsons), heroinmisbrukerne du ser sitte på Karl Johan, mennesker med alvorlig hukommelsessvikt etter hodeskader eller slag og de som lider av psykogene ikke-epileptiske anfall, som likevel arter seg som epilepsi i praksis. For å nevne noen. Hvis du tror alle disse lever livets glade dager med ferier i øst og vest og ingen ekstrabelastninger bør du tenke deg om en gang til. 

Anonymkode: bbe00...994

Men 60% av de unge som blir uføre blir det på grunn av psykiske lidelser, så det går jo ikke akkurat riktig vei.

Anonymkode: 92896...f9a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men 60% av de unge som blir uføre blir det på grunn av psykiske lidelser, så det går jo ikke akkurat riktig vei.

Anonymkode: 92896...f9a

Helt riktig. Dette er en etablert trend og kommer bare til å bli verre. Det er konstruert over 180 nye diagnoser de siste 10 årene og dette kommer til å ta mer og mer over uføretrykket fremover.

Anonymkode: 9e4d6...b69

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk da på at disse faktisk har mulighet til å utdanne seg videre, bytte jobb, få høyere lønn. Noe en ufør ikke vil ha. For resten av livet for mange. 

Ja, det er jæskla urettferdig at noen går hen og er født syke, blir så syke iløpet av livet eller skadet at de faller utenfor samfunnets normer.

Anonymkode: 8b2d1...380

Dette stemmer faktisk ikke i det hele tatt. Det er ikke sånn at bare fordi man ikke er ufør så kan man bare utdanne seg og få bedre jobb og godt betalt. Det kan være andre ting en uførhet som gjør at man ikke har en godt betalt jobb eller mulighet til å skaffe det.

• Liker 3
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er cirka det dummeste jeg har hørt. I lavtlønnsyrker jobber man hardere for de få kronene man får, i yrker som ofte sliter veldig på kroppen. Tror du forveksler lavtlønnsyrker med utplasseringstiltak via NAV.

Anonymkode: ea618...19e

Kommer helt an på sted og jobb. Sist jeg hadde det så chill i lavtlønnet yrke var i en lagerjobb i en av storbyene. Vi hadde mye pauser, og en av kollegaene våre så jeg til og med nesten aldri fordi han var bortgjemt noe sted (han var ikke særlig sosial), men han fikk fortsatt jobben gjort. Utenom det satt vi på telefonene våre, snakket sammen, drakk kaffe. Løftene var sjeldent tunge. Det var ganske chill og jeg sluttet bare fordi jeg flyttet med kjæresten til nytt sted. Hvor mange lavtlønnede yrker har du vært i? 

Om du jobber i et utaknnmelig yrke med dårlig lønn, så lurer du deg selv om du tror det ikke finnes bedre. Du kan enten finne ny jobb eller ta fagbrev, kanskje til og med utdanning. Det finnes så mye forskjellig der ute, å tro at alle jobbene er som de 2-3 du har vært i er naivt

Anonymkode: 53d7d...006

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Tenk at den uføre kan reise bort når den vil" jaha? Du tror vi bare har råd til dette, sånn helt uten videre?

Du tror virkelig ett liv i jobb er så mye tøffere, enn ett liv med psykiske lidelser? Fyfaen du er uvitende, frekk er du også. 

En jobb handeler om å måtte møte opp, nøyaktig tidspunkt, og gjøre en god jobb. En psykisk psyk vil ikke like lett kunne legge det "dårlige" humøret hjemme, som en frisk person. Det vil da antageligvis ende opp med at den psykisk psyke får sparken, med mindre man har en veldig medgjørlig sjef. Det er ikke godt å ikke ha noe å gjøre. Jeg er stadig på let etter noe jeg kan finne på, men jeg har ting i livet jeg må få kontroll på, før jeg kan gjøre det. Jeg er ufør, men jeg er fortsatt på utkikk, etter HOLD DEG FAST: FRIVELLIG ARBEID. Følte ting gikk bra, begynte å gjøre ting jeg skulle gjøre, så falt jeg tilbake. Tror du det føles bra? 

Du er fryktelig dømmende og ignorant, hvis du tror livet er så jævla mye enklere med uføretrygd. 

Mange misbruker systemenet, men så enkelt er det faktisk ikke å få uføretrygd heller. De fleste trenger det, av forskjellige grunner. Om de ikke hadde hatt den utgiften, hadde de ikke hatt sikkerheten, de kanskje også trenger for å starte ett sted. Det er skummelt og ikke vite hvor du skal få penger fra, mens har du uføretrygd, er du sikkret sånn. 

DA bør du begynne å se om du kan gjøre noe for å forbedre din situasjon, smått prøve deg i jobb, alt fra 1-5 dager i uka (om du finne rett sted) men dette er individuelt. Om du ikke kan jobbe, så har det som regel en grunn. 

Anonymkode: 8725e...010

Bare la være å svare menneskelige amøber, de har en hjernecelle på deling så du kan ikke forvente dypere tankegang av dem ;)  .

Anonymkode: 2b674...9dd

• Liker 1
Skrevet
På 19.2.2019 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Hadde fått mer i en jobb. I tillegg til mer å rutte med i måneden hadde også selvfølelsen økt, det sosiale nettverk og impulser utenfra. Det å være fastbundet med en sykdom som tapper kroppen fysisk og psykisk i tillegg til livsglede er ikke noe å misunne. Er bare de uvitende og kunnskapsløse som tror det å være ufør , eller ung ufør er lukrativt. Hvor mye jeg som ung ufør får i mnden har du ingenting med , men alt jeg taper kan jeg gjerne dele med deg face to face hvis jeg skulle møte deg på gata en gang. Spørs om du tenker at det er noe å misunne da...

Anonymkode: 022b7...a48

Nå finnes det også en god håndfull av unge uføre og generelt uføre, som liker den stilen de har og at de kan leve av skatten til alle andre. Du trenger heler ikke komme her og fortelle meg hvor jævlig dårlig betalt du har i mnd som utføre. Du tjenere flere lapper enn hva jeg gjør som 100% fast ansatt i kommunen.. 

Skrevet
4 minutter siden, malifika said:

Dette stemmer faktisk ikke i det hele tatt. Det er ikke sånn at bare fordi man ikke er ufør så kan man bare utdanne seg og få bedre jobb og godt betalt. Det kan være andre ting en uførhet som gjør at man ikke har en godt betalt jobb eller mulighet til å skaffe det.

Som hva da? MIn bror med 2,5 i snitt på ungdomsskole som aldri fullførte yrkesfag tok fagbrev i senere alder og jobber nå innenfor feltet. Han var ikke et skolelys, og han tok fagbrevet mens han jobbet

• Liker 2
Skrevet

Blir ikke motivert til å jobbe når snylterene får så mye penger av oss. Vi sitter jo bare igjen med bittelitt mer når vi har født på disse. 

Anonymkode: 9e547...f90

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at dette er riktig? Jeg googlet for eksempel renhold, og det står at de skal ha minst 177kr i timen som 18-åring. Noen år i bransjen, så ligger man vel raskt høyere enn det. Jeg syntes det er litt rart at så mange skulle tjene rundt 250 000 i året. Som 18-22-åring som er ny i bransjen, kanskje, men får du 250 000 i året som 30-åring i lavtlønnet yrke, så ville jeg forhandlet lønn, begynt å se etter en annen jobb, tatt fagbrev eller utdanning. Kjenner et par stykker som har tatt fagbrev i godt voksen alder ved siden av jobb (mennesker som ikke var skolelys, som hadde 3 og 4 i snitt fra ungdomsskolen eller vgs). Det er mulig, og hoppet i lønn kan være betydelig. 

Skal sies at mange jobber ikke krever særlig mye, selv om man jobber 5 dager i uka ala 8 timer. Har hatt diverse lavtlønnede yrker selv, (men må si at etter jeg var 25 år tjente jeg aldri under 320 000 i året). Noen av de innebærte til og med ekstra lange pauser de dagene det skjedde lite. Så ville ikke fremstilt alle i lavtlønnede som ofre slik som de virker som du ymter om her. Noen lavtlønnede yrker er faktisk ganske chill og det skjer lite og man drikker mye kaffe og snakker "drit" med kollegaer. 

Jeg sier ikke at de er noen ofre men, alle som ikke er uføre har ikke mulighet til å skaffe seg godt betalte jobber. Alle klarer ikke nødvendigvis å ta et fagbrev eller en høyere utdanning. Hva med de som er for å si det pent, litt mindre smarte da? Eller de som har gått hjemme med barn store deler av livet og ikke har opptjent ansiennitet? Eller utlendinger som ikke kan språket? Disse menneskene finnes det mange av og de må pent bare ta den lønna de får. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke motivert til å jobbe når snylterene får så mye penger av oss. Vi sitter jo bare igjen med bittelitt mer når vi har født på disse. 

Anonymkode: 9e547...f90

Så syke mennesker er snyltere? Det må være godt å være så tett mellom ørene, livet består av å spise, sove og drite, og all kompleks tankegang overlates til andre.

Anonymkode: 2b674...9dd

• Liker 2
Skrevet
Just now, malifika said:

Jeg sier ikke at de er noen ofre men, alle som ikke er uføre har ikke mulighet til å skaffe seg godt betalte jobber. Alle klarer ikke nødvendigvis å ta et fagbrev eller en høyere utdanning. Hva med de som er for å si det pent, litt mindre smarte da? Eller de som har gått hjemme med barn store deler av livet og ikke har opptjent ansiennitet? Eller utlendinger som ikke kan språket? Disse menneskene finnes det mange av og de må pent bare ta den lønna de får. 

De som er mindre smarte har gjerne ikke store behov og klarer seg ganske bra bare på å få skryt for sin meningsløse jobb og liker bruke penger på blurayfilmer eller andre merkelige greier. 

De som har gått hjemme store deler av livet kan ikke forvente fet lønn de første 5 årene i arbeid,.de har i tillegg fått barnepenger fra staten. Men som alle andre vil de få en bra lønn om de jobber normalt i samme bransje noen år, eller tar fagbrev. Det er ikke synd på noen som velger være hjemme og lar andre forsørge seg. Disse har valgt sin skjebne. De kan også overleve noen år med lav lønn før de kommer tilbake i arbeidslivet ordentlig. De har fortsatt mange muligheter, elelr de kan velge få barn i ung alder og ødelegge egen fremtid. De som blir syke hadde aldri dette valget (med mindre vi snakker om livsstilssykdom)

Utnytting av mennesker som ikke kan lover og regelverk er et helt annet tema enn den gjengse nordmann i den gjengse jobb. Du kan ikke sammenligne utenleninger som blir utnyttet med vanlige arbeidstakere i Norge. De som blir utnyttet er selvsagt i en helt egen gruppe og burde hjelpes på samme måte som man hjelper syke. 

• Liker 1
Skrevet

Så er det andre som har laveste sats ufør, og har ca 14 000 utbetalt. Jeg er uheldig der, har vært fysisk syk hele livet, men har jobbet siden jeg var 13 år, fant ut etter hvert at jeg måtte har jobb, som ikke var like fysisk krevende, så satte meg på skolebenken. På slutten av min bachelorgrad, gikk jeg på en smell, og sykdommene mine ble betraktelig mye verre. Jeg er nå i 40 årene, og ender derfor opp med laveste sats ufør. Siden jeg studerte årene før jeg havnet på AAP. Og jeg mangler 30 studiepoeng fra en bachelorgrad, og hvor jeg hadde hatt inntekt på 500 000 i året.

For de som er friske, de kan faktisk ta et valg, de kan ta utdannelse, så de kan tjene mer. Vi som er syke, vi har ikke noe valg.

Anonymkode: 25232...c10

Feil. Jeg har svart et par andre i tråden med det samme. Det er ikke alltid sånn at folk som ikke er ufør bare kan utdanne seg og få seg god jobb. Folk er i forskjellige og noen ganger vanskelige livssituasjoner selv om de ikke er ufør.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får 18k i mnd, og jeg selv føler jeg setter veldig pris på det jeg får, det er ikke så aller værst, men samtidig, en husleie på eks 10-12 k i oslo, pluss ekstra utgifter, kanskje har man ett kjæledyr, eller andre viktige ting i livet man trenger for å holde seg oppe, da sitter man ikke igjen med så veldig mye. Når det er sakt, så er det mulig (for de som kan) å tjene litt ekstra uansett om man er uføretrygded, å da kan man tjene sånn ca normalt (i think) så egentlig får vi uføretrygdede en OK sum i mine øyne. Har tilogmed spart opp en god del. Hender jeg må leve fattig på slutten av mnd, men det tror jeg gjelder mange, spesielt de som ikke er såå flink med pengene sine (meg) 

Anonymkode: 8725e...010

Jeg synes at du har en flott holdning til din livssituasjon, og jeg tror at hvis alle uføre hadde vært som deg så hadde ikke enkelte hatt så stort behov på å rakke ned på uføre.

Skrevet
6 minutter siden, malifika skrev:

Feil. Jeg har svart et par andre i tråden med det samme. Det er ikke alltid sånn at folk som ikke er ufør bare kan utdanne seg og få seg god jobb. Folk er i forskjellige og noen ganger vanskelige livssituasjoner selv om de ikke er ufør.

Man kan faktisk gå opp til å ta fagbrev om man har jobbet mer enn 5 år i et å samme yrke, ikke alle som er klar over den muligheten. Er en fin mulighet for de som kanskje ikke fikk til vidergående eller aldri helt fant ut hva de ville bli. Kjenner flere voksne som har fått seg fagbrev i godt voksen alder, er aldri forseint :) 

Anonymkode: f3bd3...cb7

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en venninne som har gått på aap i mange år nå, og som er i gang med å få innvilget uføretrygd. Hun er i 20-årene. Og jo, det er faktisk mulig å få ufør på et ræva grunnlag. Hun er ofte på byen i helgene, spiser ute med venner, drar på shopping, hytteturer etc. Hennes grunnlag er psykiske lidelser. Og det kjenner jeg faktisk at jeg blir mektig provosert over. Jeg betaler hennes alkohol, klær og byturer med mine skattepenger. Hvis man er «så syk» så klarer man ikke å leve på den måten. 

Utover det, så betaler jeg gledelig til dem som faktisk er alvorlig syke eller har skader som gjør at man ikke kan jobbe.

Anonymkode: ad595...bce

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk at den uføre kan reise bort mår den vil, ikke behøve å spørre om lov av sjefen til å ta med hunden til veterinær en fredag, ikke måtte forholde seg til evt mobbing på arbeidsplass, barnehagebarn som gir en tinnitus, behøve å gjøre alt man trenger å gjøre for å få livet til å gå opp etter en hel arbeidsdag. 

Du lan si at ingen uføre heller gjør dette fordi de er så fryktelig syke, men de fleste uføre er ufør pga psykiske lidelser og da er det ikke måte på hva de får til bare det ikke er jobb. 

Anonymkode: 2840c...669

Du skjønner hvertfall ikke hvordan syke mennesker har det. Ville du heller hatt uhelbredelig kreft så du kunne reist bort når du vil kanskje? Eller Ms? ALS? Alvorlig psykisk syk? For da hadde du jo sluppet å be sjefen din om fri for å ta med hunden til dyrlegen..... er det mulig 🙄🙄🙄🙄

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Få uføre har råd til å reise bort når de vil, ta hunden til veterinæren. Men du har helt rett, de slipper mobbing på arbeidsplass. De må bare forholde seg til mobbing fra resten av samfunnet. 

Anonymkode: 8b2d1...380

👏🏼

3 timer siden, Fjellmonkey skrev:

Nå finnes det også en god håndfull av unge uføre og generelt uføre, som liker den stilen de har og at de kan leve av skatten til alle andre. Du trenger heler ikke komme her og fortelle meg hvor jævlig dårlig betalt du har i mnd som utføre. Du tjenere flere lapper enn hva jeg gjør som 100% fast ansatt i kommunen.. 

Da lurer jeg virkelig hva du som jobber 100% i kommunen får i lønn. Du må jo ha langt under minstesats. Merkelige greier 🤔

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som har gått på aap i mange år nå, og som er i gang med å få innvilget uføretrygd. Hun er i 20-årene. Og jo, det er faktisk mulig å få ufør på et ræva grunnlag. Hun er ofte på byen i helgene, spiser ute med venner, drar på shopping, hytteturer etc. Hennes grunnlag er psykiske lidelser. Og det kjenner jeg faktisk at jeg blir mektig provosert over. Jeg betaler hennes alkohol, klær og byturer med mine skattepenger. Hvis man er «så syk» så klarer man ikke å leve på den måten. 

Utover det, så betaler jeg gledelig til dem som faktisk er alvorlig syke eller har skader som gjør at man ikke kan jobbe.

Flott venninne du er 😊 👍🏼

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk at den uføre kan reise bort mår den vil, ikke behøve å spørre om lov av sjefen til å ta med hunden til veterinær en fredag, ikke måtte forholde seg til evt mobbing på arbeidsplass, barnehagebarn som gir en tinnitus, behøve å gjøre alt man trenger å gjøre for å få livet til å gå opp etter en hel arbeidsdag. 

Du lan si at ingen uføre heller gjør dette fordi de er så fryktelig syke, men de fleste uføre er ufør pga psykiske lidelser og da er det ikke måte på hva de får til bare det ikke er jobb. 

Anonymkode: 2840c...669

Problemet er at dere ikke ser de som virkelig er syke, dere ser de uføre som er friske nok til å være ute av døra noen dager i uken. Alle disse uføre som er lenket til hjemme det meste av tiden ser dere ikke. Du ser vel fetteren min på butikken 1 gang i mnd. Resten av tiden ligger han i en seng. Det har han gjort på 8året nå. Alvorlig depresjon. Dagen hans er redde når han greier å komme seg på butikken. Men det skjer toppen 1 gang i mnd. 

Og så er det greit å vite at selv om du ser uføre du vet hvem er rundt i byen så vet du ikke hva de gjør store deler av tiden. Veninnen min er schizofren, har vrangforestillinger og dype hallusinasjoner. Det ser du ikke på henne. 

Anonymkode: a3a00...0c7

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte gjør hun disse aktivitetene da? Hva slags psykiske lidelser har hun?? Du må nesten beskrive på hvilket grunnlag hun er ufør, det er null og niks nada å gå utifra her. For alt du vet kan hun ha blitt voldtatt hele barndommen av faren og lider av en eller annen personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: a3a00...0c7

• Liker 2
Skrevet

Virker som om enkelte her på forumet helst ville sett uføre enten på store asyl eller gata og fått daglige rasjoner på suppekjøkken. Så lenge det ikke er dem selv det gjelder, vel å merke.

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, Fjellmonkey skrev:

Utsett deg selv for en ulykke , kjør bevisst inn i en fjellvegg eller noe og håp det går så bra at du blir alvorlig og varig skadet (i stedet for å dø i sammenstøtet) slik at du blir ute av stand til å jobbe igjen og kanskje etterhvert kvalifisere til uføretrygd og "rikdom" på andres skattepenger. 

Anonymkode: 022b7...a48

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...