Gå til innhold

Vondt under venstre ribbein - 3. trimester

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen flere som også har hatt vondt under venstre ribbeinsbue rett under brystet? Og vet hva det kommer av? 😊

Er i uke 36 og har kjent på denne sviende vonde følelsen der komme og gå de siste ukene. I går og i dag har det blitt direkte vondt etter jeg har vært litt aktiv og gått.. Ut i fra hvordan baby ligger så skjønner jeg ikke hva som evt. presser på under der. 

Anonymkode: 79f36...f1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ligger ikke magesekken på venstre side? Heller mot venstre iallefall? Kan være magesyre.

Anonymkode: 18776...9ea

• Liker 2
Skrevet

Smerter under ribbein skal undersøkes da det kan være svangerskapsforgiftning. Det er vel typisk på høyre side, men de sa jeg skulle ta kontakt så lenge smertene var under ribbein/Smerter i øvre del av magen.

Anonymkode: 011c5...3ac

• Liker 1
Skrevet

Ring føden! Ta med urinprøve eller spar opp urin til test der. Forhåpentligvis ingenting galt, men sånt skal alltid sjekkes på føden :) 

Anonymkode: d2720...807

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

Hmm, var sist på kontroll i går tidlig før jeg begynte å få vondt. Hadde lettere forhøyet blodtrykk og spor av proteiner, men ingen hevelser/vondt i hodet. Men ble bedt om å komme i neste uke også da baby ikke hadde fulgt vekstkurva si...

Smertene gir seg litt når jeg setter meg ned. Ville de ikke ha fortsatt hvis det var svangerskapsforgiftning? 🤔TS

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smerter under ribbein skal undersøkes da det kan være svangerskapsforgiftning. Det er vel typisk på høyre side, men de sa jeg skulle ta kontakt så lenge smertene var under ribbein/Smerter i øvre del av magen.

wow sier du det.. det har ingen sagt til meg og jeg er tredjegangs fødende snart.. 

Anonymkode: e1b34...25f

Skrevet

Det der sleit jeg med i 3 svangerskap. Helt nummen og sviende øverst i magen ved ribbeina.  Fikk beskjed det hadde noe med at nerver kom i klem i 3. trimester. Irriterte vettet av meg! Men ingenting farlig. Svangerskapsforgiftning regner jeg med de følger med på under kontrollene dine.

Anonymkode: 0b929...b3e

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

wow sier du det.. det har ingen sagt til meg og jeg er tredjegangs fødende snart.. 

Jeg hadde risiko for svangerskapsforgiftning. Ingen sa noe første svangerskap:)

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Hmm, var sist på kontroll i går tidlig før jeg begynte å få vondt. Hadde lettere forhøyet blodtrykk og spor av proteiner, men ingen hevelser/vondt i hodet. Men ble bedt om å komme i neste uke også da baby ikke hadde fulgt vekstkurva si...

Smertene gir seg litt når jeg setter meg ned. Ville de ikke ha fortsatt hvis det var svangerskapsforgiftning? 🤔TS

Ring føden og hør :)

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Noen flere som også har hatt vondt under venstre ribbeinsbue rett under brystet? Og vet hva det kommer av? 😊

Er i uke 36 og har kjent på denne sviende vonde følelsen der komme og gå de siste ukene. I går og i dag har det blitt direkte vondt etter jeg har vært litt aktiv og gått.. Ut i fra hvordan baby ligger så skjønner jeg ikke hva som evt. presser på under der. 

Opplevde selv, irriterende og plagsomt. Tenkte at det var fordi d var trangt om plassen, det var som om j holdt på å gå gnagsår på nederste ribben. Helt ufarlig da🙂

Anonymkode: 0ab97...f46

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

ikke hørt d jeg heller... plagdes litt m gnagsår på ribbein-følelsen, men hadde ikke tegn til svangerskapsforgiftning.

Anonymkode: 0ab97...f46

Skrevet

Alvorlig svangerskapsforgiftning:

Det er viktig å være obs på symptomer som kan tyde på forverring. Alvorlig svangerskapsforgiftning kan arte seg som

flimring for øynene

dobbeltsyn hodepine

kvalme

plutselige hevelser i ansikt, på hender og føtter

smerter under ribbensbuene

Ved slike symptomer må lege eller jordmor kontaktes snarest!

https://helsenorge.no/gravid/svangerskapsforgiftning

Skrevet

Ville ringt føden, jeg hadde smerter under ribben pga svangerskapsforgiftning. 

Anonymkode: f495d...3ee

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Ville tatt en ekstra sjekk når du går med alle disse symptomene som kan være starten på en svangerskapsforgiftning. Det er sikkert ingenting, men svangerskapsforgiftning tuller man ikke med, så heller en sjekk for mye. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville ringt føden, jeg hadde smerter under ribben pga svangerskapsforgiftning. 

Anonymkode: f495d...3ee

Hadde du noen andre symptomer i tillegg eller kun dette? Og gikk smertene litt i berg-og-dalbane, eller var de der konstant?

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du noen andre symptomer i tillegg eller kun dette? Og gikk smertene litt i berg-og-dalbane, eller var de der konstant?

Det som er mye av problemet med svangerskapsforgiftning er at det utspiller seg så forskjellig på person til person. Jeg fikk hellp uten et eneste symptom. Var heldigvis innlagt pga veldig høyt blodtrykk. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det, og det var fordi det var trangt der. Fikk det vel også fra uke 36.

Men har du tatt keisersnitt tidligere kan det være greit å sjekke opp mtp livmorruptur.

Anonymkode: 04ed1...2d5

Skrevet

Dersom du har SF er smertene vanligvis på høyre side, ikke venste. Men det er ikke verre enn å sikke innom legen med urinprøve og sjekke blodtrykket.

Skrevet

En liten update:

Spurte JM om dette i dag og hun ba meg stikke innom en tur slik at vi fikk sjekket litt. Blodtrykk litt ned siden sist (veldig fint i dag) og kun spor av proteiner i urin, så ikke noe å bekymre seg for med tanke på SF 👍🏼 

Hun visste ikke helt hva smertene kom av, men mente det muligens var muskulært/nerver som kommer i klem.

Nå er smertene skikkelig vonde... Bygget seg opp igjen utover dagen. Men får vel bare holde ut 😏 Hvis jeg ikke klarte mer skulle jeg ringe føden.

TS

Skrevet

Så godt du ikke hadde noen tegn til SF i hvertfall:) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...