Gå til innhold

Barn og mobiltelefon

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Så vidt jeg vet, er det ingen i vår datters klasse (3.kl) som har fått mobiltelefon. Datteren vår har spurt, men jeg har sagt at hun må vente et år til.... Både fordi jeg syns det er unødvendig enda, og fordi jeg ikke vil at hun skal være den første i klassen...

Mitt spørsmål er som følger: Når ditt barn fikk eller skal få mobiltelefon, og hvilke regler dere praktiserer ved telefonbruk...

:roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår sønn fikk lov til å kjøpe sin egen mobiltelefon når han ble 10år. (4.klasse)

Andre i klassen hans hadde fått tlf i 2.klasse.

Mobilen var kjempepopulær i ca 2uker, og siden det har den bare ligget ubrukt på rommet hans.

Vi må be han ta den med hvis han skal noe spesielt...

Gjest Madam Felle
Skrevet

Mine fikk kjøpe telefon når de hadde klart å spare til den selv. Mener mellomste var 9-10 år da han kjøpte sin første.

Gjest Carmenlita
Skrevet

At de må vente til de har spart opp penger til å kjøpe selv synes jeg høres ut som en god idé, men neppe før de er 10 år.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva skal barn med mobil? Noen foreldre sier at DE føler trygghet osv. Er ikke det en falsk trygghet?

Noen ringer ungene og forteller når det er mat,komme hjem osv...

Synes ungene skal lære seg å forholde seg til klokken.

Mobil på skolen? Nei.

Skulle de være hos noen en plass, så får de sikkert låne hustlf.

var alle foreldre usikre før mobilen kom?

synes at det kan vente til de har råd selv.

Det er jo ikke ungene,men foreldrene.

Gjest Anonymous
Skrevet

tiden forandrer seg...husker i min tid. da ble det diskutert om vi skulle få kalkulator på skolen, men skolen sa nei.

Nå er kalkulator et :hoho::hoho: krav.

Gjest porselen
Skrevet

Uups, her er visst jeg nokså treig. Min eldste fikk mobil da han begynte på ungdomsskolen. Han er ikke av de som farter mest rundt ennå, men det er lettere å få tak i han med mobilen. Mobilen er ikke med på skolen, den er avslått om natten, han har kontantkort så han må begrense bruken selv.

Jeg er litt spent på om jeg klarer å vente med å kjøpe til de to andre til de begynner på ungdomsskolen også... spørsmålet om mobil til den eldste dukket ikke opp før et år før han fikk mobil, derfor ble det bare ett år for han å vente. Nr. 2 føler at han må vente så mye lenger, og det må han fordi sprøsmålet om mobil dukket opp tidligere for han.

Jeg er nok litt sær og tenker som så at så lenge de ikke farter bygda rundt så har de ikke behov for mobil. Og ja jeg har fått høre fra mine søte små at jeg kan være litt kjip..... :ler: Lever godt med det jeg :)

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg hadde som prinsipp at ungene ikke skulle få mobil før de var 12 år. Det holdt nesten med eldstemann. Han var 11,5 år og hadde spart penger selv. Den nest eldste fikk til jul. Da var hun 9,5 år. Den yngste har nettopp fått overta mobilen etter eldstemann da han kjøpte seg ny. Hun er 8 år. Alle har kontant kort. De to yngste bruker sjelden mobilen. Jeg må be de om å ta den med hvis de skal noe spesielt. Eldstemann ringer/sender SMS veldig sjelden, men kameratene ringer til mobilen hans. Utgifter til å ringe hjem for å gi beskjeder betaler vi. Bruk utover dette må de spare til selv.

Gjest lilletroll
Skrevet

Vår datter får mobil når hun selv kan betale telefonregningen!

Skrevet

Min har kjøpt seg mobil - nesten - selv og han fyller 11 i vår.

Personlig syns jeg ikke barn trenger mobil, men jeg måtte fire litt på det da vi flyttet. Her har omtrent hele klassen hans (5.kl) mobil, og dermed ble det et brennende ønske, selv om behovet nok ikke er spesielt påtrengende enda.

Foreløpig får han kontantkort opp til en viss sum pr. mnd, så får vi se etterhvert.

Han var iallfall mektig stolt da han selv kunne velge mobil og betale sjøl :-)

Gjest Mayamor
Skrevet

Min 8 åring som går i 3 klasse har lyst på mobiltelefon.

Jeg sier nei foreløpig fordi han er så vimste og ville antagelig bare mistet telefonen samme dag...

Er gutten min hjemme hos kamerater forventer jeg at han får låne telefonen å ringe hjem. Har han kamerater på besøk er det en selvfølge at de låner telefonen hvis de trenger det.

Mayamor

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for alle svar :-)

Vi skal i hvertfall vente enda ett år, om ikke to....

Skrevet

Min eldste fikk mobiltelefon til 10 årsdagen sin (han er nå 11), har kontantkort, og må selv betale for dette (selv om mor spanderer et kort i ny og ne - han er utrolig flink til å begrense bruken selv... :wink::ler: )

Yngstemann er 7 1/2 år, og maser fælt om å få mobiltelefon. Det er ikke aktuelt før han fyller 10, selv om jeg ser at flere av barna i nabolaget som er 8-9 år har egen mobiltelefon! :roll:

Skrevet

Vår eldste fikk sin første til 5.klasse, fikk ny til 12årsdagen og da arvet mellomste(9år) den gamle. Synes det er for tidlig men veldig mange i klassen har og mannen og jeg er veldig uenige på det punktet så jeg ga etter.

Skrevet

Min eldste fikk mobiltlf da han begynte på ungdomsskolen. Til de andre har jeg satt en grense på 12 år. Det er ikke mye mas, selv om noen på skolen har mobil helt ned i 8-årsalder. Ser ikke behov for mobil til mine før ungdomsskolealder.

• 1 måned senere...
Gjest tin tin
Skrevet

Min eldste var syv år da han fikk mobiltelefon.

Ikke for at de andre i klassen snakket mye om det, men

han er flink nok til å ta vare på den, vi får tak i ham og han kan sende tekstmeldinger og ringe når/vist det skjer noe når han er ute å leker. han kan dermed bevege seg på et litt større område enn han kanskje ville fått lov til ellers...

Tekstmeldinger er også et fint verktøy i det å ønske seg å bli bedre å lese og skrive... Han bruker den mest som vekkeklokke, litt som spill og litt som telefon/sms...

Jeg tror også at han vil få et uanstrengt forhold til telefonen så han slipper å jøre for mange feil om han får den når det er som mest populært...

Skrevet
Vår datter får mobil når hun selv kan betale telefonregningen!

hei

vorfor skal hun ha regning det er bedre og gi en med kontantkort da må hun selv kjøpe kort når hun føler at hun vil bruke den

hilsen

Skrevet
Uups, her er visst jeg nokså treig. Min eldste fikk mobil da han begynte på ungdomsskolen. Han er ikke av de som farter mest rundt ennå, men det er lettere å få tak i han med mobilen. Mobilen er ikke med på skolen, den er avslått om natten, han har kontantkort så han må begrense bruken selv.

Jeg er litt spent på om jeg klarer å vente med å kjøpe til de to andre til de begynner på ungdomsskolen også... spørsmålet om mobil til den eldste dukket ikke opp før et år før han fikk mobil, derfor ble det bare ett år for han å vente. Nr. 2 føler at han må vente så mye lenger, og det må han fordi sprøsmålet om mobil dukket opp tidligere for han.

Jeg er nok litt sær og tenker som så at så lenge de ikke farter bygda rundt så har de ikke behov for mobil. Og ja jeg har fått høre fra mine søte små at jeg kan være litt kjip..... :ler: Lever godt med det jeg :)

hei

jeg syns ikke du skal ha som mål og vnete helt til ungdomskolen det er i seneste laget jeg syns du skal se an klassen til barna vis de fleste vennene har og kommuniserer slik med hverandre så bør ikke dine må skille seg ut heller det er bedre og vere litt raskere elleve tolv år er nok, jeg syns ikke du kan gå etter dit syn alene jeg syns du og skal se an at verden har forandret seg

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...