Gå til innhold

Har så veldig sjokoladesug hver dag....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ei dame på 40... Trener endel og spiser relativt sunt,men uansett har jeg sjokolade i tankene....igår kjørte jeg til butikken kun for å få kjøpt meg smil sjokolade. Så kommer dagen etter....og jeg har like lyst på en sjokolade. Noen tips til hvordan jeg kan slutte med dette? Noen form for motiivasjon?

Anonymkode: a0690...c8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det er et litt kjedelig råd, men du får mindre lyst på om du kutter helt ut. Eller kun unner deg litt på lørdager. Dessuten må du passe på å ikke bli skrubbsulten for da er det lett å falle for fristelsen. Jeg vet hva det vil si å være sjokoman, så klarer ikke helt å følge mitt eget råd alltid:)

• Liker 1
Skrevet

Ja, her er et tips. 

BARE SLUTT! 

Det er faktisk så enkelt. Ta deg sammen. Etter et par dager er suget borte. 

Skrevet

Jeg har også daglig sjokoladesug. Jeg elsker sjokolade! Har ikke klart å slutte med dette på hverdagene. Har ingen planer om å bli "totalavholds" når det gjelder sjokkis, men mandag-torsdag + søndag kunne jeg helst holdt meg unna. Lørdag og fredag er det lov å spise.

Klarte det i fire dager i strekk for en stund siden, men så var det på'n igjen.... Har ikke noe godt råd å gi deg, dessverre, bortsett fra å trylle frem en hel del viljestyrke. Og som vi vet, er det lettere sagt enn gjort! 😛

• Liker 1
Skrevet

Sjokolade er godt 

Sjokolade er livet ❤️

Sjokolaaaaadeeee 🍫😍

Skrevet

Dette spørres det om her inne flere ganger hver dag, så jeg vet ikke hvor oppriktig det er, men uansett, ikke tenk på motivasjon, og dropp antakeligvis å spise relativt sunt. Når du tenker at du skal være "motivert", sitter du og venter på å bli motivert, istedenfor å bare gjøre, noe som er dobbelt idiotisk fordi her er det noe du skal la være å gjøre - ikke dra på butikken for sjokolade, ikke spise sjokolade hele tiden. Når det kommer til "relativt sunt" kan det bety nær sagt hva som helst, men vanligvis betyr det et kosthold ribbet for selvbestemmelse og matglede. Hvis dette gjelder for deg, så er det bare å slutte med det du gjør nå, og gjøre det motsatte. Du kan feks starte med å ikke dra på butikken for sjokolade. Men uansett må du, for å slutte å spise sjokolade hele tiden, slutte å spise sjokolade hele tiden, og det er det i grunnen bare å gjøre.

Anonymkode: 95b10...99e

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette spørres det om her inne flere ganger hver dag, så jeg vet ikke hvor oppriktig det er, men uansett, ikke tenk på motivasjon, og dropp antakeligvis å spise relativt sunt. Når du tenker at du skal være "motivert", sitter du og venter på å bli motivert, istedenfor å bare gjøre, noe som er dobbelt idiotisk fordi her er det noe du skal la være å gjøre - ikke dra på butikken for sjokolade, ikke spise sjokolade hele tiden. Når det kommer til "relativt sunt" kan det bety nær sagt hva som helst, men vanligvis betyr det et kosthold ribbet for selvbestemmelse og matglede. Hvis dette gjelder for deg, så er det bare å slutte med det du gjør nå, og gjøre det motsatte. Du kan feks starte med å ikke dra på butikken for sjokolade. Men uansett må du, for å slutte å spise sjokolade hele tiden, slutte å spise sjokolade hele tiden, og det er det i grunnen bare å gjøre.

Ja relativt sunt kan være så mangt....er ei dame som elsker både å eksperimentere med middager fra alle verdenshjørner...baker mye grovt og speltbrød...og koser meg med å prøve noe nytt. Veit at jeg bare bør lutte ut sjokolade....men det som kan være motiverende er å høre fra folk her inne som forteller om tanker som har hjulpet dem på denne søte veien:) hvis det var så enkelt som å bar slutte hadde jeg gjort det....

Skrevet
39 minutter siden, Million skrev:

Jeg har også daglig sjokoladesug. Jeg elsker sjokolade! Har ikke klart å slutte med dette på hverdagene. Har ingen planer om å bli "totalavholds" når det gjelder sjokkis, men mandag-torsdag + søndag kunne jeg helst holdt meg unna. Lørdag og fredag er det lov å spise.

Klarte det i fire dager i strekk for en stund siden, men så var det på'n igjen.... Har ikke noe godt råd å gi deg, dessverre, bortsett fra å trylle frem en hel del viljestyrke. Og som vi vet, er det lettere sagt enn gjort! 😛

Takker for svar. Ja kanskje jeg skal innføre en sjokoladedag i uka igjen....tenk om jeg kan klare det:) 

Skrevet
46 minutter siden, FrodeF skrev:

Ja, her er et tips. 

BARE SLUTT! 

Det er faktisk så enkelt. Ta deg sammen. Etter et par dager er suget borte. 

Du er neppe noen pedagog.....

• Liker 2
Skrevet

Take a gulrot

Anonymkode: 02d01...572

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja relativt sunt kan være så mangt....er ei dame som elsker både å eksperimentere med middager fra alle verdenshjørner...baker mye grovt og speltbrød...og koser meg med å prøve noe nytt. Veit at jeg bare bør lutte ut sjokolade....men det som kan være motiverende er å høre fra folk her inne som forteller om tanker som har hjulpet dem på denne søte veien:) hvis det var så enkelt som å bar slutte hadde jeg gjort det....

Ja, altså, det har hjulpet meg. Noen "søt" vei er det ikke, det er utfordrende, og motiverende for andre å høre om er det knapt, det skaper mer misunnelse. Men det er så enkelt som å bare slutte. Det vil ikke si at det er lett. Sjokolade er jo godt. Det er heller ikke giftig. Derfor er det en god ide å ikke prøve å kutte ut sjokolade. Men du kan absolutt klare å slutte å spise sjokoalde hver dag. Jeg har gjeninnført lørdagsgodt, noe jeg gjennomfører "sådär".

Skrevet

Spis frukt! F.ex. forslag til smoothie:
Bananer, vann og frosne, økologiske jordbær
Mango, ferkspresset appelsinjuice og bananer, evt. litt moden ananas og ingefær

Får du nok frukt forsvinner det meste av søtsug etter ting som ikke er sunt. Grunnen til søtsug er at vi trenger naturlig glukose, og så spiser vi ikke nok frukt til å få dekket behovet. Sjokolade og annet snop gjør ingenting bra for oss da det er feil type sukker, raffinert sukker fra GMO-mais og Gud vet hva, samtidig som at det ikke er bundet til de utallige fordelaktige næringsstoffene som finnes i frukt.

Anonymkode: 6eb24...0fc

Skrevet

Sjokolade=sukker=endorfiner=avhengighet.

Anonymkode: d1a03...c85

Skrevet
1 hour ago, Million said:

Det er en uke som gjelder, du var der nesten! Jeg kuttet ut for mange år siden, og kjenner ikke noe sug nå. Det går fint å spise sjokolade en sjelden gang, uten å trigge avhengigheten, men jeg passer meg for å ikke spise mer enn max to dager på rad.

Men om du ikke har en veldig god grunn for å kutte ut, er det jo ingen vits! :)

Anonymkode: 81ae5...ddc

Skrevet

Jeg måtte også før ha sjokolade hver dag, men bestemte meg for å slutte helt, med alt godteri og kake/bakst fordi jeg ikke klarer å styre meg. Er i skrivende stund over 50 dager uten! Føler meg mye friskere, og uten tomme kalorier får jeg i meg mye mer ordentlig mat som får meg til å føle meg mye bedre. 

Anonymkode: c40c9...910

• Liker 1
Skrevet

Kan være du mangler magnesium . Det er magnesium i sjokolade derfor sender kroppen signal om den vil ha sjokolade. 

Spis magnesium og ta krom-tilskudd. Du er muligens også avhengig av sukker. 

Anonymkode: ff834...1d6

Skrevet

Jeg har også sjokoladesug hver dag men drikker en kopp rett i koppen kakao i stedet. Er ikke det samme men tar en god del av det

Anonymkode: 67981...b4f

Skrevet

Skulle gjerne likt selv å hold meg unna, men jeg trenger den gleden i livet. Jeg holder på å gå ned i velt v/kalori telling, og en liten bit sjokolade blir lagt inn hver dag. Den lille søte biten etter middag! 

Jeg har prøvd før å gå ned i vekt. Kuttet ut søtt og godt, hatt det elendigt og såklart holdt det ikke.

Nå har jeg holt på siden starten av januar, holder enna på nesten ned 6kg :) og den lille biten med sjokolade har jeg hver dag etter middag, en liten glede i hverdagen :) 

*Dette vil jo bare fungere om man klarer å holde seg til den lille biten da og ikke hiver i seg hele plata😅 

Ellers råd for å slutte: kutte ut alt av søtsaker. Man blir avhengig av sukker som alt annet. Om du kommer deg over «kneika», så vil du slutte å ha lyst på søtt. Men når hjerne først får sukker så vil den si «Det der var godt! Det må vi ha mer av!», og du får søtsug. Hjernen er ikke smartere 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...