AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #1 Skrevet 19. februar 2019 Hei, jeg trenger hjelp fra noen som får AAP og samtidig er i jobb. Jeg har nylig startet i en 50 % stilling, men har gått på AAP 100% frem til jeg fikk denne jobben. Planen min med nav er at jeg skal trappe opp til 100 % via samme jobb eller via annen praksisplass. Min veileder sier til meg at hun anbefaler at jeg kutter AAP-vedtaket fordi jeg allikevel vil få mer i lønn som ansatt. Jeg får veldig dårlig betalt i denne jobben, og vil få i 50% utbetalt ca 12 500 kr i mnd. Med AAP vil jeg får jeg 12 800 med tilleggsstønad på 2500 kr. Om jeg kutter vedtaket vil jeg derfor få ca 300 +2080 kr mindre utbetalt i måneden. Jeg vet at andre jobber og får AAP samtidig men jeg har glemt å spørre dem om man da får lønn (uansett lønn) + AAP i tillegg. Om dette er tilfellet vil jeg jo få faktisk ca 15 700 kr i måneden. Er det slik at dere som har denne ordningen får utbetalt lønn og AAP i tillegg, og at dere da får mer utbetalt enn om dere bare hadde fått AAP uten lønn? Problemet er at jeg faktisk ikke klarer meg økonomisk om jeg kun skal motta lønn, og pga helse er den super-viktig at jeg finner riktig jobb og trapper opp i sakte tempo. Jeg kan jo ikke leve på gata mens jeg trapper opp i arbeidsprosent. Please help! Anonymkode: 1ed58...755
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #2 Skrevet 19. februar 2019 Får 50% aap og 50% lønn. Mer totalt enn bare aap. Du vil jo absolutt tape på å si fra deg aap. Da får du jo kun lønn 50%. Du fører opp timene du jobber på meldekort og mottar aap for resten. Når/om du kommer opp i 100% jobb, faller naturlig nok aap bort og du vil mest sannsynlig likevel ha mer inn hver mnd. Rart av en veileder å anbefale slikt.. Anonymkode: e298d...83a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #3 Skrevet 19. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker said: Får 50% aap og 50% lønn. Mer totalt enn bare aap. Du vil jo absolutt tape på å si fra deg aap. Da får du jo kun lønn 50%. Du fører opp timene du jobber på meldekort og mottar aap for resten. Når/om du kommer opp i 100% jobb, faller naturlig nok aap bort og du vil mest sannsynlig likevel ha mer inn hver mnd. Rart av en veileder å anbefale slikt.. Anonymkode: e298d...83a Ja det var det jeg visste!! TAKK:) Ja jeg synes også dette var merkelig å anbefale. Jeg skal sende henne en forklaring på at jeg faktisk vil tape på det, og som jeg nå har skjønt så har jeg faktisk krav på å få AAP i tillegg. Jeg har hørt at jeg kan velge å klage på vedtaket om hun allikevel skal finne på avslutte vedtaket, og da vil jeg ha med meg både lege og psykolog i ryggen. Hun er veldig grei min veileder og jeg har ikke hatt noe problem med nav-systemet så langt, så jeg tror dette bare er en misforståelse fra hennes side om at jeg vil tjene mer, selv om jeg ikke kan forstå hvorfor hun vil anbefale noe sånt selv om jeg ville tjent mye mer. Uansett, min dag er reddet 😄 Anonymkode: 1ed58...755
applestories Skrevet 19. februar 2019 #4 Skrevet 19. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får 50% aap og 50% lønn. Mer totalt enn bare aap. Du vil jo absolutt tape på å si fra deg aap. Da får du jo kun lønn 50%. Du fører opp timene du jobber på meldekort og mottar aap for resten. Når/om du kommer opp i 100% jobb, faller naturlig nok aap bort og du vil mest sannsynlig likevel ha mer inn hver mnd. Rart av en veileder å anbefale slikt.. Anonymkode: e298d...83a Når man kommer opp i 61% faller AAP bort for det meldekortet. Dersom TS klarer å stå i 60% og tenker at det vil gå bra å jobbe mer, ville jeg bedt om et opptrappingsvedtak. Da kan du i 12 måneder jobbe opp til 80% og samtidig få 20% AAP.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #5 Skrevet 19. februar 2019 8 minutter siden, applestories skrev: Når man kommer opp i 61% faller AAP bort for det meldekortet. Dersom TS klarer å stå i 60% og tenker at det vil gå bra å jobbe mer, ville jeg bedt om et opptrappingsvedtak. Da kan du i 12 måneder jobbe opp til 80% og samtidig få 20% AAP. Riktig. Var kommet enda lenger fram jeg Godt råd! Anonymkode: e298d...83a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #6 Skrevet 19. februar 2019 1 hour ago, applestories said: Når man kommer opp i 61% faller AAP bort for det meldekortet. Dersom TS klarer å stå i 60% og tenker at det vil gå bra å jobbe mer, ville jeg bedt om et opptrappingsvedtak. Da kan du i 12 måneder jobbe opp til 80% og samtidig få 20% AAP. Jeg har sett dette "tilbudet" på nettsidene deres. Vet du hva som kan være kriteriene for å få et slikt vedtak? Jeg tror det er dette med å jobbe mer enn 50 % min veileder mener, fordi jeg har sagt det er mulig jeg kan få flere vakter enn 50 % og da må jeg plutselig jobbe veldig mye mer for å få samme lønn som når jeg jobbet kun 50 % og får AAP. Eller jeg vet ikke, det hele er forvirrende. Jeg vet ikke hva jeg mener selv engang. Anonymkode: 1ed58...755
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #7 Skrevet 19. februar 2019 Uff ja det lønner seg å jobbe på aap, men det lønner seg da virkelig ikke å si fra seg aap så fort man begynner å jobbe🙈 hva om du ikke klarer å jobbe 50% som avtalt? Merkelig veileder.. Anonymkode: dfc3f...9ad
applestories Skrevet 19. februar 2019 #8 Skrevet 19. februar 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sett dette "tilbudet" på nettsidene deres. Vet du hva som kan være kriteriene for å få et slikt vedtak? Jeg tror det er dette med å jobbe mer enn 50 % min veileder mener, fordi jeg har sagt det er mulig jeg kan få flere vakter enn 50 % og da må jeg plutselig jobbe veldig mye mer for å få samme lønn som når jeg jobbet kun 50 % og får AAP. Eller jeg vet ikke, det hele er forvirrende. Jeg vet ikke hva jeg mener selv engang. Anonymkode: 1ed58...755 Nei, jeg vet dessverre ikke hva de ser etter eller om der er krav som må innfris. Fant veldig lite på nettsidene også, men det kan nok veilederen på NAV undersøke nærmere.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #9 Skrevet 19. februar 2019 Jeg har nå igjen gått igjennom tilbakemeldingen fra min veileder og jeg forstår faktisk ikke hva hun mener. Og om hun tar direkte feil er jo dette veldig beklagelig for noen som kanskje ikke sjekker dette ut eller ja for noen som går med på å avslutte et vedtak som er fult ut gyldig. Først skriver hun at jeg ikke vil få utbetalt AAP fordi lønnen jeg mottar vil være en større sum enn det jeg vil få av AAP, så derfor går AAP ut. Og hun skriver: at jeg og må passe på å melde på meldekortet at jeg jobber slik at jeg ikke mottar aap og lønn samtidig, fordi da vil jeg få tilbakebetalingskrav. Jeg har jo nå funnet frem til reglene på nettsidene til nav (burde gjort dette først, men fint å få tilbakemelding fra noen slik at jeg ikke har misforstått det jeg leser): Der står det jo svart på hvitt at jeg motta AAP ved siden av opp til 60 % jobb før AAP faller ut. Det skal jo ikke gå an å være veileder og ta så feil, eller? Jeg blir bare så forfjamset det er derfor jeg bare må dele dette. Uansett så er det ikke min veileder som regulerer utbetalingene eller bestemmer reglene der, så jeg kommer til å fortsette å levere meldekort, og nekte å avslutte vedtaket før jeg får en forståelig forklaring på problemet. Hilsen TS Anonymkode: 1ed58...755
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #10 Skrevet 19. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nå igjen gått igjennom tilbakemeldingen fra min veileder og jeg forstår faktisk ikke hva hun mener. Og om hun tar direkte feil er jo dette veldig beklagelig for noen som kanskje ikke sjekker dette ut eller ja for noen som går med på å avslutte et vedtak som er fult ut gyldig. Først skriver hun at jeg ikke vil få utbetalt AAP fordi lønnen jeg mottar vil være en større sum enn det jeg vil få av AAP, så derfor går AAP ut. Og hun skriver: at jeg og må passe på å melde på meldekortet at jeg jobber slik at jeg ikke mottar aap og lønn samtidig, fordi da vil jeg få tilbakebetalingskrav. Jeg har jo nå funnet frem til reglene på nettsidene til nav (burde gjort dette først, men fint å få tilbakemelding fra noen slik at jeg ikke har misforstått det jeg leser): Der står det jo svart på hvitt at jeg motta AAP ved siden av opp til 60 % jobb før AAP faller ut. Det skal jo ikke gå an å være veileder og ta så feil, eller? Jeg blir bare så forfjamset det er derfor jeg bare må dele dette. Uansett så er det ikke min veileder som regulerer utbetalingene eller bestemmer reglene der, så jeg kommer til å fortsette å levere meldekort, og nekte å avslutte vedtaket før jeg får en forståelig forklaring på problemet. Hilsen TS Anonymkode: 1ed58...755 Svært til feilinformering ja. Aap blir redusert time for time/dag for dag, ikke krone. Du gjør helt rett Anonymkode: e298d...83a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå