AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #1 Skrevet 19. februar 2019 Jeg lurer på om barnevernet har vært inni bildet ? Hvis barnevernet har det grunnet mors (eller fars) psykiske helse. Tenker på større diagnoser som personlighetsforstyrrelse, asperger m.m. Men vil også gjerne høre fra andre. Hva er det som skal til før en får barnevernet inn i bildet ? Har hørt om enkelte som ikke vet at de har fått diagnosen enklere psykisk utviklingshemming, hvor barnevernet kommer på fødestuen. Det er skrekken. Hva skal til for at det skjer ? Er veldig engstelig for at noe slikt vil skje meg da jeg for tiden lar meg utrede for diverse. Vil ikke at evt. diagnoser skal skape problemer for meg i framtiden når jeg får barn. Hvis jeg velger å få barn i fremtiden så skal alt være på plass og i skjønneste orden. Men hva når mor har en psykisk diagnose hengene over seg ? Anonymkode: 40149...337
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #2 Skrevet 19. februar 2019 Jeg har hatt depresjon og har diagnosen kompleks ptsd. Har aldri hatt kontakt med barnevernet. Anonymkode: 7cde0...27c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #3 Skrevet 19. februar 2019 Omsorgsevner måles ikke ut i fra en diagnose eller ikke. Noen foreldre er trygge, gode omsorgspersoner både med/ uten diagnoser og ivaretar barna godt nok. Mens andre foreldre er ikke trygge/ gode omsorgspersoner både med/ uten diagnoser. Barneverntjenesten blir ikke kontaktet kun pga at mor/far har en diagnose. Da går det på at fungeringen med den diagnosen er bekymringsfull. Instanser plikter å melde fra ved bekymring også er det barneverntjenesten som gjør helhetlige vurderinger om barnet blir godt nok ivaretatt hos mor/ far. Anonymkode: ded47...ac3 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #4 Skrevet 19. februar 2019 Jeg har asperger og har ikke hatt barnevernet inne i bildet. Jeg var gravid da jeg ble ferdig utredet, og så fort diagnosen var satt ville psykologen henvise meg til sped- og småbarnsteamet på bup for veiledning. Jeg nølte litt og fikk beskjed om at jeg hadde valget mellom bup eller bekymringsmelding til barnevernet. Valgte bup. Jeg var veldig fornøyd med hjelpen og veiledningen jeg fikk på bup, og ikke minst så de at "trusselen" fra den første psykologen hadde gått litt ut over selvtilliten min som mor, og de hjalp meg å bygge den opp igjen. Jeg var redd de skulle lete etter feil, men i stedet passet de på å påpeke alt jeg gjorde riktig og trygge meg på at jeg var god nok. Barnevernet ble aldri nevnt der. De skrev meg ut da barnet var 1 år gammelt, selv om jeg gjerne ville fortsette, og følte det var en trygghet i å ha dem der, men de kunne ikke forsvare å bruke mer ressurser på meg. Har ikke vært noe etter det, 8 år siden. Det blir jo ikke sendt noen bekymringsmelding om ikke noen faktisk ser noe bekymringsverdig. Det er ingen automatikk i det fordi man har en diagnose. Anonymkode: fa72a...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #5 Skrevet 19. februar 2019 Det er funksjonsevnen som er det vesentlige ikke diagnosen i seg selv, men hvis man har en personlighetsforstyrrelse så bør man ihvertfall ta tak i utfordringene før man setter et barn til verden eller eventuelt vurderer hvorvidt det er lurt å få barn i det hele tatt. Anonymkode: d4110...475
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #6 Skrevet 19. februar 2019 Jeg er utredet for og diagnostisert med ADHD og ptsd i voksen alder, etter jeg fikk barn. Jeg sliter i forhold til egen oppvekst og det gjør ting vanskelig for meg nå som jeg selv er i morsrollen. Jeg er så redd for at barnet mitt skal få en vond oppvekst som meg, og jeg er så redd for å bli som mamma.... og barnevernet har aldri blitt innblandet på grunn av dette. Det folk må forstå er at det handler om hvor god omsorgsevne man har, om man klarer å ta imot hjelp, man er bevisst på hva man sliter med osv så er det ingen umiddelbar fare for at en er dårlig mor eller far Anonymkode: 1b4e8...b07
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #7 Skrevet 19. februar 2019 Jeg har slitt med alvorlig depresjon hvor jeg var suicidal og angst hvor jeg sleit med å komme meg ut, ble ikke meldt til bv av psykologen. Men nå har jeg en fungerende mann. Men jeg har alltid passet på barna, jeg har klart mye pga dem. Anonymkode: 24fd2...83f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #8 Skrevet 19. februar 2019 Jeg har en bipolar type 2 diagnose. Hatt problemer med alvorlig selvskading, men funksjonsnivået nå som jeg er riktig medisinert er bra. Har ikke hatt kontakt med barnevernet siden jeg selv var i systemet. Tror funksjonsevnen kommer langt foran diagnosen. Anonymkode: 63229...15b
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #9 Skrevet 19. februar 2019 Jeg har selv unnvikende personlighetsforstyrrelse. Det er riktignok en av de mildere pfene, så diagnosen påvirker egentlig bare mitt eget sosiale liv. Barnevernet har aldri vært inne i bildet. Anonymkode: a75b1...d0d 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #10 Skrevet 20. februar 2019 På papiret har jeg noen diagnoser. Bla t annet personlighetsforstyrrelse. Og adhd. Sleit med mye selvskading som ung, og var suicidal. Men gikk ikke lenger i behandling når jeg ble gravid. Og nevnte aldri diagnosene mine til jordmor ol. Men var åpen om selvskadingen pga den vistes enda. Fikk litt tettere oppfølging. Og en time til psykososialt team ved føden. Fordi de trudde jeg hadde angst for fødselen eller noe, noe jeg aldeles ikke hadde. Ellers har jeg aldri sett noe til bv, aldri hørt noe om bv eller noe. Men jeg vil definere meg selv som helt frisk i dag uten personlighetsforstyrrelser. Trur egentlig det var feilsiagnostisert. Men det er mine tanker. Poenget er at jeg aldri har hatt noe kontakt med barnevernet i forbindelse med at jeg ble mamma. Anonymkode: 929ed...929
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå