AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #21 Skrevet 19. februar 2019 Flere muligheter her, forstår du er drittlei tredemøllelivet. Hater det selv, tar meg weekend turer ut i europa så fort jeg kan. Du kan jobbe som selvstendig om du har mulighet, da kan du jobbe fra data hvor som helst i verden. Pass på å ikke kjøp bolig, lei heller. Korte leieavtaler så du kan fristille deg når som helst. Ikke tenkt på at du skal ha det trygt å bli gammel, utrolig mange står i en sur jobb hele livet KUN pga pensjon. Det er NÅ livet er! Tenk så mye du kan oppleve før du blir 60. Da er det ikke så farlig om man dør i 60 åra. Er selv i 40årene, står ved et veiskille selv. Uten barn, i løpet av dette året vil jeg avgjøre om jeg selger alt jeg eier og har. Utenom en ryggsekk med klær for 7 dager. Så kan jeg leie bolig rundt i verden for å kikke meg rundt, evt noen strøjobber på cafe/restaurant. Vil kunne ha ca 4 mill å leve for, det vil holde lenge. Anonymkode: bac74...4bd 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #22 Skrevet 19. februar 2019 9 minutter siden, Kvinne123 skrev: Jeg er 24 år og har en bachelorgrad og arbeidserfaring innen digital markedsføring. Jeg har også jobbet som frilans bryllupsfotograf og skribent. Du burde jo lett kunne jobbe digitalt og reise rundt billig i verden? Har du googlet litt rundt? En del jobber innenfor skriving og sosiale medier kan du gjøre via nett. Lage instagraminnlegg for eksempel og annen type reklame. Anonymkode: d6b7b...c54
Kvinne123 Skrevet 19. februar 2019 Forfatter #23 Skrevet 19. februar 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørs bare helt hvor du jobber hen og hvilken sjef du har 😊 en kollega av meg fikk permisjon (uten lønn så klart) et halvt år for å gå Norge på langs. Han søkte i god tid slik at det skulle passe med prosjektene hans, men utover det så var det da ingen problemer. Anonymkode: 0e7db...ce1 Jeg tror ikke sjefen min sier ja til en lengre permisjon, da jeg jobber på en traust og rigid arbeidsplass som gir lite personlig frihet for enkeltindividet. Dessuten, det finnes vel noen uskrevne regler på hvor lenge man bør ha jobbet en plass før man spør om permisjon? Jeg har jobbet her i omkring ett år, så da er det muligens litt tidlig. Ugh, slike uskrevne regler er så utrolig begrensende!
Kvinne123 Skrevet 19. februar 2019 Forfatter #24 Skrevet 19. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere muligheter her, forstår du er drittlei tredemøllelivet. Hater det selv, tar meg weekend turer ut i europa så fort jeg kan. Du kan jobbe som selvstendig om du har mulighet, da kan du jobbe fra data hvor som helst i verden. Pass på å ikke kjøp bolig, lei heller. Korte leieavtaler så du kan fristille deg når som helst. Ikke tenkt på at du skal ha det trygt å bli gammel, utrolig mange står i en sur jobb hele livet KUN pga pensjon. Det er NÅ livet er! Tenk så mye du kan oppleve før du blir 60. Da er det ikke så farlig om man dør i 60 åra. Er selv i 40årene, står ved et veiskille selv. Uten barn, i løpet av dette året vil jeg avgjøre om jeg selger alt jeg eier og har. Utenom en ryggsekk med klær for 7 dager. Så kan jeg leie bolig rundt i verden for å kikke meg rundt, evt noen strøjobber på cafe/restaurant. Vil kunne ha ca 4 mill å leve for, det vil holde lenge. Anonymkode: bac74...4bd Så spennende veiskille! Hva er grunnen til at du står der nå? Du, ideen din virker helt fantastisk. Du vil kunne klare deg fint på 4 mill, vær sparsom og lag en plan. Dette må du jo gjøre! Hva stopper deg?
Kvinne123 Skrevet 19. februar 2019 Forfatter #25 Skrevet 19. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du burde jo lett kunne jobbe digitalt og reise rundt billig i verden? Har du googlet litt rundt? En del jobber innenfor skriving og sosiale medier kan du gjøre via nett. Lage instagraminnlegg for eksempel og annen type reklame. Anonymkode: d6b7b...c54 Ja, jeg kunne ha gjort dette! Jeg må kanskje bare sette meg inn i det litt mer, men mulighetene er der, helt klart. Tror du det vil se negativt ut for fremtidig arbeidsgiver? Jeg ønsker ikke å fremstå som ei som er illojal eller vimsete.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #26 Skrevet 19. februar 2019 Akkurat nå, Kvinne123 skrev: Ja, jeg kunne ha gjort dette! Jeg må kanskje bare sette meg inn i det litt mer, men mulighetene er der, helt klart. Tror du det vil se negativt ut for fremtidig arbeidsgiver? Jeg ønsker ikke å fremstå som ei som er illojal eller vimsete. Nei, det er nok ikke noe problem. Du er såpass ung. Du kan eventuelt ta en master i utlandet? Anonymkode: d6b7b...c54
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #27 Skrevet 19. februar 2019 2 minutter siden, Kvinne123 skrev: Så spennende veiskille! Hva er grunnen til at du står der nå? Du, ideen din virker helt fantastisk. Du vil kunne klare deg fint på 4 mill, vær sparsom og lag en plan. Dette må du jo gjøre! Hva stopper deg? Er blitt uten jobb, så har bestemt meg for om det ikke dukker opp noe JEG vil selv. Så får det bare være. Når dagpengene tar slutt så tar jeg et valg. Anonymkode: bac74...4bd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #28 Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, Kvinne123 skrev: Ja, jeg kunne ha gjort dette! Jeg må kanskje bare sette meg inn i det litt mer, men mulighetene er der, helt klart. Tror du det vil se negativt ut for fremtidig arbeidsgiver? Jeg ønsker ikke å fremstå som ei som er illojal eller vimsete. Det som er viktig for deg er å spare så mye som mulig. Kanskje du klarer 10 000kr pr mnd? Anonymkode: bac74...4bd
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #29 Skrevet 19. februar 2019 12 minutter siden, Kvinne123 skrev: Dette hørtes surt ut. Trives du med en slik arbeidsmengde? Og hva jobber du med? Jeg vet ikke med deg, men jeg ønsker ikke å leve et liv der jeg må tvinge meg selv til å være fornøyd med noe som får meg til å føle meg som en moderne slave. Ja, det er surt, men det handler også litt om hvordan man tenker på det. Jeg skal ikke ha denne jobben hele livet, og det er bedre å ha en jobb man tjener relativt godt i en stund enn å ikke ha det. Jeg har da reist noe tidligere, og jeg vil gjøre det igjen i fremtiden Og for å være realistisk, så bør man kunne stå i det noen år for å ha en god karriere. En løs tilknytning til arbeidslivet når man er ung, der man jobber 1-2 år, for så å ta veldig lang ferie, for så å jobbe en del igjen (X antall repetisjoner av dette) anbefales av mange ikke, siden det kan få konsekvenser for videre muligheter i arbeidslivet, pensjon osv. Anonymkode: 8929a...6f6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #30 Skrevet 19. februar 2019 Får gjort overraskende mye på helgeturer. Reising er dyrt og forbeholdt de som er i godt betalte jobber. Anonymkode: a3e11...1de
sølvdryss Skrevet 19. februar 2019 #31 Skrevet 19. februar 2019 Jeg ser for meg tre muligheter: 1. Ta kun vikariat. Ulemper: Du har aldri en sikker jobb, kan få problemer med å få lån, usikker inntekt, mulig det ikke ser så bra ut på CV. Fordeler: Du kan jobbe f.eks i et halvt år og deretter ta fri noen måneder før du søker ny jobb. Du kan også jobbe MYE. F.eks jobbe nesten dobbelt opp i ulike jobber om du ønsker. Da tjener du jo mer, men må jo også skatte en del. 2. Ta en utdanning eller søk jobb som innebærer reise eller som gjør det lett for deg å reise. Dersom du f.eks ønsker å jobbe med barn/helse så kan du hospitere ulike steder i verden. F.eks kombinere det å være frivillig på barnehjem med reise. Eller du kan søke en stilling i et annet land og bo og jobbe der f.eks 1-2 år til du er "mettet". 3. Jobb redusert. Ulemper: Du tjener kanskje mindre. Fordeler: Du får mer fri. Du kan f.eks jobbe natt, redusert, men likevel tjene ca det samme som om du jobber dag (Jobb feks 70% natt i stedet for 100% dag og tjen ca likt). Om du er heldig er turnusen lagt opp slik at du har noen friuker her og der og kan reise. Men du kan jo ikke reise flere måneder.
Knirke Skrevet 19. februar 2019 #32 Skrevet 19. februar 2019 Jeg skjønner hva du mener. Jeg drømmer om en jobb på cruiseskip, med 10 uker på jobb fulgt av 10 uker fri. Da får man sett og opplevd verden både på jobben og i friperioden. Man kan også koble helt av og dra på fjellet i noen uker hvis man føler for det.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #33 Skrevet 19. februar 2019 Jeg har ved to anledninger tatt lange reiser, en på hhv 6 uker og en på 5 uker. Det funker det, og jeg slapp til og med å ta ubetalt fordi jeg var flink med feriedagene året før (kan ikke opparbeide til avspasering). Men dette fikk jeg til etter å ha jobba flere år hos samme arbeidsgiver (hhv etter 3 og 7 år), og ved å planlegge og ta ut lite ferie ellers. Det var fantastiske reiser, men jeg har kommet fram til at jeg heller vil ta flere kortere turer for å få spredt ferien utover året. Skal snart i løpet av to måneder på fem reiser, hvorav tre utenlands. Bruker bare 5 feriedager totalt, utnytter altså helger og røde dager i påska. Et slikt liv du ser for deg, er vanskelig å kombinere med en relativt rigid jobb, men det åpner seg stadig nye muligheter for å jobbe «remote», så du må orientere deg i arbeidsmarkedet. Anonymkode: 83b54...b43
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #34 Skrevet 19. februar 2019 Du har jo en unik mulighet til å ta master i utlandet! Mange land har lange ferier i studieåret, blant annet Australia med 3-4 mnd fri mellom november og februar. Med master kommer du hjem med mer kompetanse og masse gode minner. Anonymkode: 2e16c...d33
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #35 Skrevet 19. februar 2019 Studerer du i Singapore er du jo nær store deler av Asia i hvert fall? Anonymkode: d6b7b...c54
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #36 Skrevet 19. februar 2019 Reising er for tapere. Anonymkode: c6514...bad
Stiigen Skrevet 20. februar 2019 #37 Skrevet 20. februar 2019 15 timer siden, Kvinne123 skrev: Dette hørtes perfekt ut! Hvordan klarte du å holde deg økonomisk stabil under det halvannede året du var på reisefot? Mange sier det er problematisk med hull i CVen, og jeg har i grunn vært veldig opptatt av slikt, da jeg er en klassisk flink-pike (som gjør opprør nå). Hvordan svarer du for deg hvis du potensiell arbeidsgiver spør hva du gjorde de månedene eller årene du ikke har vært i arbeid? Har du hatt problemer med arbeidsgivere som opplever det som en risiko å ansette deg pga oppsigelses- og reisemønsteret ditt? Hva gjør du nå arbeidsmessig og når blir neste reise? Takk for svaret ditt, godt å vite at det er likesinnede venner her i verden! Økonomi har aldri vært noe problem for meg. Når jeg først jobber sparer jeg 60-70% av det jeg får utbetalt. Jeg forbruker ikke mye...men gjør heller ikke noen store kompromiss i hverdagen, er bare ikke noe særlig god forbruker Når jeg reiste så var jeg stort sett i billige land, bodde på hostell,eller ofte couchsurfing, og spiste gatemat etc. MEN hvert nytt sted man drar så er det alltid en eller annen attraksjon som man MÅ gjøre som koster en del, og de tingene gjorde jeg alltid... men alt i alt brukte jeg lite penger på tur. Ingen har brydd seg om hull i cv`en. Jobber har alltid kommet veldig lett til meg. Nå skal det sies at jeg foretrekker å ta 1års vikariat istedenfor faste jobber. Har en vikariatjobb no, og tilbud om fast kontrakt..så litt frem og tilbake om å ta det eller ikke no. Ikke så lenge siden jeg reiste i 6mnd, så har fått min "fix" nylig og kan godt være stabilt no i et par år...er jo litt fint når pengene ruller inn også...og er av og til deilig med litt rutine og vanlig liv med dating og slike ting.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #38 Skrevet 20. februar 2019 Jeg arbeider 2-3 måneder i Norge på sommeren og resten av året er jeg utenlands. Noen ganger reiser jeg mye, andre ganger blir jeg på ett sted over lange perioder. Jeg tar på meg alle slags strøjobber jeg kommer over og jeg er så fornuftig som mulig med pengene slik at jeg kan så oppleve mest mulig. Nå er jeg 32 år og har levd slik i snart seks år. Anonymkode: 3c236...b2c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #39 Skrevet 20. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg arbeider 2-3 måneder i Norge på sommeren og resten av året er jeg utenlands. Noen ganger reiser jeg mye, andre ganger blir jeg på ett sted over lange perioder. Jeg tar på meg alle slags strøjobber jeg kommer over og jeg er så fornuftig som mulig med pengene slik at jeg kan så oppleve mest mulig. Nå er jeg 32 år og har levd slik i snart seks år. Anonymkode: 3c236...b2c Du tenker strøjobber i landene du besøker? Får du arbeidsvisum til disse landene? Anonymkode: 8929a...6f6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #40 Skrevet 20. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker said: Du tenker strøjobber i landene du besøker? Får du arbeidsvisum til disse landene? Anonymkode: 8929a...6f6 Jepp, noen ganger er det på hosteller, andre ganger er det gårdsarbeid. Hundepassing. Huspassing. Husmaling. Salg. Matlaging. Anything. Får ikke arbeidsvisum nei, som regel gjøres slike jobber svart Anonymkode: 3c236...b2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå