Gå til innhold

Erfaring som ufør alenemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er midlertidig ufør. Ja,jeg vet at det ikke er noe som heter det lenger, men planen er at jeg på sikt skal begynne å jobbe igjen når helsa tillater det.

Skal nå flytte fra barnefar og blir da alenemor til en 4-åring. Planen er at far skal ha barnet annenhver helg og hver onsdag.

Det jeg lurer på er hva man har rett på av økonomisk støtte? Hva får dere som er i samme situasjon? Jeg har nå utbetalt ca 16600kr i ufør + barnetrygd. Vi bor i en by hvor husleia er veldig høy.Så er det jo strøm,barnehage og andre faste utgifter.. Ønsker ikke å flytte ut av byen heller,siden barnet går i barnehage her og har et godt nettverk. 

Håper på svar fra dere som er i samme situasjon eller dere som kan gi meg noen råd og tips.

Anonymkode: 0df59...c45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med at du får en ekstra barnetrygd. Nå fra 1. mars skal den økes for første gang på et par tiår, til 1035,- kr tror jeg det var. Du får altså "dobbel barnetrygd" siden du kun har ett barn. Men man får i realiteten bare EN ekstra barnetrygd som alenemor, uansett antall barn.

Andre stønader vet jeg ikke om. Har du sjekket litt rundt på regelverket for bostøtte? Det kanskje du bør sjekke. Det er vel endrede regler der og ikke særlig lett å få lenger, men sjekk det i alle fall.

Noen kommuner gir lavere barnehagepris til aleneforsørgere, tror jeg. Ikke sikker. Sjekk opp med din kommune, les på hjemmesidene, google og ring.

Skrevet

du får forsørgertillegg og 1 ekstra barnetrygd og evt bostøtte. så totalt 3000-5000kr i tillegg til det du får utbetalt av trygd nå.

Anonymkode: 48a3f...910

Skrevet
8 minutter siden, Million skrev:

Jeg regner med at du får en ekstra barnetrygd. Nå fra 1. mars skal den økes for første gang på et par tiår, til 1035,- kr tror jeg det var. Du får altså "dobbel barnetrygd" siden du kun har ett barn. Men man får i realiteten bare EN ekstra barnetrygd som alenemor, uansett antall barn.

Andre stønader vet jeg ikke om. Har du sjekket litt rundt på regelverket for bostøtte? Det kanskje du bør sjekke. Det er vel endrede regler der og ikke særlig lett å få lenger, men sjekk det i alle fall.

Noen kommuner gir lavere barnehagepris til aleneforsørgere, tror jeg. Ikke sikker. Sjekk opp med din kommune, les på hjemmesidene, google og ring.

Takk for svar! :)  

Ja,jeg har prøvd den der kalkulateren husbanken har, svaret på den var at jeg ikke har rett på bostøtte..Synes det er veldig rart altså..men som du sier,det er ikke så lett å få lenger..

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du får forsørgertillegg og 1 ekstra barnetrygd og evt bostøtte. så totalt 3000-5000kr i tillegg til det du får utbetalt av trygd nå.

Anonymkode: 48a3f...910

Takk for svar :)

Tror ikke at jeg får bostøtte..Prøvde husbanken-kalkulateren.. Jeg skal uansett søke,når jeg har en leilighet. Litt vanskelig det også,siden jeg ikke vet hva jeg får råd til å leie..

Skrevet

Du får ikke stødnad til barnetilsyn eller overgangsstønad  som ufør da den krever aktivitet (som jobb eller skole).

Men du får, om du ikke allerede har det, barnetillegg på uføren. 

Utvidet barnetrygd får du. Også barnebidrag da. 

Anonymkode: 2b77e...a6c

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ung uføre og alenemamma, vært i alle år, får barnetillegg på trygden som utgjør 3000 i mitt tilfelle, en ekstra barnetrygd og barnebidrag 😊 

Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke at jeg får bostøtte..Prøvde husbanken-kalkulateren.. Jeg skal uansett søke,når jeg har en leilighet. Litt vanskelig det også,siden jeg ikke vet hva jeg får råd til å leie..

Det som er med uføretrygden er at med barnetillegget så er du over grensen for inntekt for bostøtte for 2 personer. Inntektsgrensen er brutto og hva du får i netto er aldri relevant med mindre du snakker med sosialkontoret om stønad til livsopphold. Videre så er grensen for husleie satt til en «maks». De tar ikke hensyn til om du leier til 9.000 eller 14.000, for begge sidestilles og settes til maksgrensen på 8.000 kr. Begge vil derfor få akkurat det samme. (Maks i Oslo er 8.000 - kan ikke uttale meg om resten av Norge). 

Endret av Sylveon
  • Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er midlertidig ufør. Ja,jeg vet at det ikke er noe som heter det lenger, men planen er at jeg på sikt skal begynne å jobbe igjen når helsa tillater det.

Skal nå flytte fra barnefar og blir da alenemor til en 4-åring. Planen er at far skal ha barnet annenhver helg og hver onsdag.

Det jeg lurer på er hva man har rett på av økonomisk støtte? Hva får dere som er i samme situasjon? Jeg har nå utbetalt ca 16600kr i ufør + barnetrygd. Vi bor i en by hvor husleia er veldig høy.Så er det jo strøm,barnehage og andre faste utgifter.. Ønsker ikke å flytte ut av byen heller,siden barnet går i barnehage her og har et godt nettverk. 

Håper på svar fra dere som er i samme situasjon eller dere som kan gi meg noen råd og tips.

Barnetillegg i uføretrygden, barnetrygd og barnebidrag. 

Skrevet

Når vet ikke jeg om du har jobbet før men med ca. 19 % trekk på minstesats med barnetillegg som da blir 23252 så vil du da få utbetalt 18835. Så vil du motta en ekstra barnetrygd som fra mars av blir da samlet blir 2108. Da vil du ha 20943 utbetalt, så hvis du har en brukandes x som har arbeid og betaler et skikkelig barnebidrag så vil du jo ha nok. Bostøtte for man ikke lenger når man har såpass høy inntekt.

Anonymkode: c08de...0b8

• Liker 4
Skrevet

Du kan søke bostøtte(bedre å søke enn å ikke søke), barnebidrag og utvidet barnetrygd. Dersom dette ikke er nok til å betjene utgiftene dine kan du søke sosialstønad fra nav som supplerer opp utgifter til livsopphold, husleie og strømutgifter. Lykke til 💚

Anonymkode: 61e1a...4a9

Skrevet

Du får jo barnebidrag fra far :)

Anonymkode: 1ac62...a3e

Skrevet

Jeg får trygden min, dobbel barnetrygd, barnetillegg (det er noe du må søke om som uføre kan få. Jeg har litt høy uføretrygd og får 2300 i barnetillegg) får også bidragsforskudd på 1200. 

Anonymkode: d7145...856

Skrevet
På 19.2.2019 den 16.13, Sylveon skrev:

Det som er med uføretrygden er at med barnetillegget så er du over grensen for inntekt for bostøtte for 2 personer. Inntektsgrensen er brutto og hva du får i netto er aldri relevant med mindre du snakker med sosialkontoret om stønad til livsopphold. Videre så er grensen for husleie satt til en «maks». De tar ikke hensyn til om du leier til 9.000 eller 14.000, for begge sidestilles og settes til maksgrensen på 8.000 kr. Begge vil derfor få akkurat det samme. (Maks i Oslo er 8.000 - kan ikke uttale meg om resten av Norge). 

Takk for svar :)  Maksgrense på 8000kr er jo ganske lite om man bor i en storby..men sånn er det, fint lite man kan gjøre med disse reglene.. 

Skrevet
På 19.2.2019 den 16.00, AnonymBruker skrev:

Du får ikke stødnad til barnetilsyn eller overgangsstønad  som ufør da den krever aktivitet (som jobb eller skole).

Men du får, om du ikke allerede har det, barnetillegg på uføren. 

Utvidet barnetrygd får du. Også barnebidrag da. 

Anonymkode: 2b77e...a6c

Jeg får barnetillegg på uføren ja, så den blir vel litt høyere nå som inntekten til barnefar ikke er inkludert lenger..

Skrevet
På 19.2.2019 den 16.00, Utroligfortilet skrev:

Jeg er ung uføre og alenemamma, vært i alle år, får barnetillegg på trygden som utgjør 3000 i mitt tilfelle, en ekstra barnetrygd og barnebidrag 😊 

Skrevet
På 20.2.2019 den 1.13, AnonymBruker skrev:

Jeg får trygden min, dobbel barnetrygd, barnetillegg (det er noe du må søke om som uføre kan få. Jeg har litt høy uføretrygd og får 2300 i barnetillegg) får også bidragsforskudd på 1200. 

Anonymkode: d7145...856

Skrevet
På 19.2.2019 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Du får jo barnebidrag fra far :)

Anonymkode: 1ac62...a3e

Ja,det får jeg..men aner ikke hvor mye det blir.. Prøver å få til en privat avtale mellom oss,men vi er ikke helt enig siden han vil ha barnet 50% Må nok ta det via NAV og familievernkontoret..

Skrevet
På 19.2.2019 den 20.19, AnonymBruker skrev:

Du kan søke bostøtte(bedre å søke enn å ikke søke), barnebidrag og utvidet barnetrygd. Dersom dette ikke er nok til å betjene utgiftene dine kan du søke sosialstønad fra nav som supplerer opp utgifter til livsopphold, husleie og strømutgifter. Lykke til 💚

Anonymkode: 61e1a...4a9

Tusen takk 💜 og Takk for svar :) 

Ja, jeg tenker å søke om bostøtte uansett.. Det KAN jo hende at det finnes noen smutthull i reglene :) 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk 💜 og Takk for svar :) 

Ja, jeg tenker å søke om bostøtte uansett.. Det KAN jo hende at det finnes noen smutthull i reglene :) 

Nei, du vil ikke få bostøtte.

On 2/19/2019 at 8:19 PM, AnonymBruker said:

Du kan søke bostøtte(bedre å søke enn å ikke søke)

Det er liten vits i søke noe man på forhånd vet at man ikke har krav på. TS får ikke bostøtte, sånn er det bare.

Anonymkode: 12440...4de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...