AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #1 Skrevet 19. februar 2019 Jeg synes det er helt hårreisende at man for å bli lærer i fremmedspråk på ungdomsskolen og VGS bare trenger å studere språket i ét år. Jeg har selv studert fremmedspråk ved et universitet, og jeg ser at samtlig nivå i klassen ikke er særlig høyt. Noen er selvsagt flinke, mens andre innrømmer høyt at de ikke skjønner noenting og klarer ikke bygge opp en setning engang på språket. Og noen av disse ønsker å bli lærere. Det er heller ikke et krav om gode kunnskaper for å komme inn. Det anbefales nivå II fra VGS, men det er ingen krav. Noen søker inn på fremmedspråk uten særlige forkunnskaper. Hvorfor er det ikke krav om at man må kunne et fremmedspråk flytende for å være lærer? Noen elever er bedre i grammatikk enn lærerne, og sånn skal det ikke være (med mindre eleven er har språket som morsmål). Hvis læreren ikke kan språket godt nok, så forsvinner jo interessen hos elevene om de ikke klarer å lære noe fordi læreren ikke har nok kunnskaper. Hvis noen lurer, så skal jeg ikke bli lærer selv. Anonymkode: 309f9...ebf 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #2 Skrevet 19. februar 2019 Stole litt på systemet kanskje? De som kan språket best, får jobben. Det stemmer at man bare behøver 60 stp for å undervise utover barneskolen, men man behøver en master for å komme inn på PPU. Dette ordner seg selv. Anonymkode: 60f9b...29a 3
solmåneogstjerner Skrevet 19. februar 2019 #3 Skrevet 19. februar 2019 Helt enig! Har selv hatt lærere som knapt nok kan grammatikken de skal lære bort, og som har veldig dårlig uttale og setningsoppbygning. Helt tydelig at de har pugget dagens pensum (med varierende resultat) men om man spør om noe utenom så kan de ingenting. Barna har ikke begynt med andre språk enn engelsk enda, men der er det helt latterlig dårlig. Ikke en gang de usle fem 'ukens ord/setninger' klarer lærerne å stave riktig mye av tiden. Men opplever forsåvidt mye av det samme i andre fag også. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #4 Skrevet 19. februar 2019 Ts her Jeg hadde en lærer engang på ungdomsskolen hvor jeg spurte om hjelp til noe i et fremmedspråk. Læreren kunne ikke svaret og svarte tilbake, «Jeg vet ikke, jeg skal hjem og spørre mamma» Anonymkode: 309f9...ebf 3
solmåneogstjerner Skrevet 19. februar 2019 #5 Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts her Jeg hadde en lærer engang på ungdomsskolen hvor jeg spurte om hjelp til noe i et fremmedspråk. Læreren kunne ikke svaret og svarte tilbake, «Jeg vet ikke, jeg skal hjem og spørre mamma» Anonymkode: 309f9...ebf Haha!! 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #6 Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, solmåneogstjerner said: Haha!! 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her Jeg hadde en lærer engang på ungdomsskolen hvor jeg spurte om hjelp til noe i et fremmedspråk. Læreren kunne ikke svaret og svarte tilbake, «Jeg vet ikke, jeg skal hjem og spørre mamma» Anonymkode: 309f9...ebf Ehm... det der kunne vært meg. Min mor er engelsk, og ofte har jeg spurt henne om hvorfor ting er slik de er i grammatikk Feks, eller bedt om synspunkt på diverse. Lærere er ikke feilfri og vi kan ikke alt. Jeg kan veldig mye i faget mitt, og snakker flytende engelsk. Men av og til kommer det et ukjent ord også for meg og da er det kjekt å kunne sende en meld hjem til min mor som var oppvokst i England. Hvis du tror alle lærere er ferdig utlærte, så tar du feil- du vil heller aldri bli ferdig utlært. På universitetet studerte jeg engelsk, og vi måtte ha en muntlig og skriftlig test for å vise at vi var gode nok i språket. Anonymkode: b94fc...8e8 7
solmåneogstjerner Skrevet 19. februar 2019 #7 Skrevet 19. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ehm... det der kunne vært meg. Min mor er engelsk, og ofte har jeg spurt henne om hvorfor ting er slik de er i grammatikk Feks, eller bedt om synspunkt på diverse. Lærere er ikke feilfri og vi kan ikke alt. Jeg kan veldig mye i faget mitt, og snakker flytende engelsk. Men av og til kommer det et ukjent ord også for meg og da er det kjekt å kunne sende en meld hjem til min mor som var oppvokst i England. Hvis du tror alle lærere er ferdig utlærte, så tar du feil- du vil heller aldri bli ferdig utlært. På universitetet studerte jeg engelsk, og vi måtte ha en muntlig og skriftlig test for å vise at vi var gode nok i språket. Anonymkode: b94fc...8e8 Ok, kan forstå det du sier der. Ingen kan absolutt alt. Men altså, min erfaring er at nivået ofte er skremmende lavt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #8 Skrevet 19. februar 2019 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Ok, kan forstå det du sier der. Ingen kan absolutt alt. Men altså, min erfaring er at nivået ofte er skremmende lavt. Det er det jeg vil frem til. Selv de beste lærerne kan si noe feil, selv de som er innfødte. Men noen kan jo ikke grunnleggende grammatikk og må slå opp i læreboka når de skal svare på hvordan man bøyer verb i presens. Andre klarer ikke å snakke uten masse grammatiske feil, noe som gjør at elevene kan lære de samme feilene. Anonymkode: 309f9...ebf 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #9 Skrevet 19. februar 2019 Man bør kunne språket flytende for å være lærer tenker jeg. Det nytter ikke å bare kunne kommunisere Anonymkode: 309f9...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #10 Skrevet 19. februar 2019 Om det var et krav å kunne et språk flytende (klart nivå C2) for å bli lærer, hadde det knapt vært fremmedspråkslærere i skolen. Skal man som norsk snakke et fremmedspråk flytende, må man bo og studere/jobbe der i mange år. Det er strengt talt heller ikke nødvendig å kunne et fremmedspråk på C2-nivå for å kunne være en god lærer i faget. En del lærere på ungdomsskolen har blitt satt til å undervise i fremmedspråk fordi de hadde det på vgs, eller de blir sendt på månedspris i f.eks. spansk om sommeren før de skal undervise i det om høsten. De har knapt formell kompetanse i faget, og føler nok ofte at de ikke kan det godt nok til å undervise i det. Rektor har dog styringsrett og kan bestemme hva de ansatte skal undervise i. Når det er sagt. Jeg er helt enig i at mange som studerer fremmedspråk har svært, svært dårlige forkunnskaper. Man sitter der som en vanlig, gjennomsnittlig student og vrir seg fordi man er flau på medstudenter vegne. Forhåpentligvis jobber de bedre og bedre og blir flinkere og flinkere i løpet av studietida, slik at de er flinke nok når de begynner å jobbe. Anonymkode: 425a2...9c3 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #11 Skrevet 19. februar 2019 Det kreves en del av fremmedspråklærerne i dag, sammenlignet med for f.eks. 20 år siden. Det er mange flere multikulturelle barn, mange som har spansk valgfag har spansk mor eller far, for eksempel, og er vokst opp med språket. Når det gjelder engelsk språk, for eksempel, er norske barn som driver mye med data veldig gode i språket fra ung alder av. Selv om de ikke kan språket bedre enn læreren, kan de det på en annen måte, og det vil nok være vanskelig for en lærer å henge med i uttrykk og begreper som barna bruker. Tror språk ofte blir nedprioritert i skolen, eller sett på som mindre viktig av ledelsen. Det gjør at det blir stilt få krav til språklærere, som gjerne er vikarer eller lærere med annen utdanning som har litt språkbakgrunn og som trenger å få fylt opp stillingen sin. Jeg har vært vikarlærer innimellom i tysk og fransk i ungdomsskolen. Selv om jeg snakker begge språkene, er jeg absolutt ikke kvalifisert til å undervise... Men det brydde ikke skoleledelsen seg om. Anonymkode: 71769...b4e 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #12 Skrevet 19. februar 2019 Helt enig. Tar selv årsstudium i et fremmedspråk nå, og det er ekstremt lavt nivå. De fleste der er eller skal bli lærere i VGS. Når det er sagt så var det virkelig ikke de flinkeste fra mitt alderskull som valgte å bli lærere, for å si det sånn.. Så jeg er redd dette gjelder langt flere fag enn bare fremmedspråk. Anonymkode: c73cf...ea7 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #13 Skrevet 19. februar 2019 Jeg har selv tatt fransk grammatikk på gøy, og det var ganske lavt nivå. Jeg er selv lektor, men jeg har engelsk og historie. De som blir lektor i fremmedspråk tar ofte master i språket de skal undervise i. Jeg har master i engelsk. Anonymkode: b2e79...07b
missmcbeal Skrevet 19. februar 2019 #14 Skrevet 19. februar 2019 (endret) Jeg er en av de som kunne ha blitt lærer i fremmedspråk, jeg har master. Jeg har sikkert bedre kunnskaper enn mange lærere i dette språket, men siden jeg har studert dette språket så mye er jeg også veldig klar over mine svakheter og synest blant annet at jeg ikke kan grammatikken godt nok. Jeg tenker jeg nemlig må kunne det helt perfekt, så stor respekt har jeg for språket. Med litt oppfriskning og og forberedelse til timer hadde jeg sikkert taklet det bra, men siden jeg ikke var helt feilfri etter jeg var ferdig med masteren turte jeg aldri helt å prøve, og nå har jeg kombinert masteren med ny utdanning. Hadde dette vært morsmålet mitt hadde jeg kanskje følt meg sikrere, men samtidig ikke. Jeg har nemlig nok poeng til å bli norsklærer også, men dette synes jeg heller ikke at jeg er flink nok til å bli, fordi jeg ikke skriver helt feilfritt. Jeg sier ikke at det er sånn for alle, men folk som har inngående kunnskap i noe har gjerne også litt ærefrykt for det og er klar over sine svakheter. Jeg tror ikke skoler ansetter folk med minst kompetanse med vilje. De vil selvfølgelig ha de som er best kvalifisert til jobben, og de fleste ville nok foretrukket og ansette folk med masterutdanning i fremmedspråk i ulike språkfag, men vær klar over at det er relativt få som går lektorutdanning i fremmedspråk utenom engelsk, eller som tar en hel master. Da er det lite å velge mellom, og man må ansette de nest best kvalifiserte etter dette. Da blir det de med 60 stp i språk og pedagogikk. Endret 19. februar 2019 av missmcbeal
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #15 Skrevet 19. februar 2019 Jeg synes i det minste det burde være krav om bachelor/ evt et år i utlandet før man kan bli lærer i fremmedspråk. Anonymkode: 309f9...ebf
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #16 Skrevet 19. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Tar selv årsstudium i et fremmedspråk nå, og det er ekstremt lavt nivå. De fleste der er eller skal bli lærere i VGS. Når det er sagt så var det virkelig ikke de flinkeste fra mitt alderskull som valgte å bli lærere, for å si det sånn.. Så jeg er redd dette gjelder langt flere fag enn bare fremmedspråk. Anonymkode: c73cf...ea7 Hvor studerer du? Anonymkode: 309f9...ebf
missmcbeal Skrevet 19. februar 2019 #17 Skrevet 19. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg synes i det minste det burde være krav om bachelor/ evt et år i utlandet før man kan bli lærer i fremmedspråk. Anonymkode: 309f9...ebf Det høres fint ut det, men da ville det blitt svært vanskelig å fylle stillingene om det skulle blitt et absolutt krav og da vil mange kanskje ikke få tilbud om å ta fremmedspråket de ønsker. Såvidt jeg vet er dette allerede et problem en del plasser. Jeg fikk ikke ta fremmedspråket jeg ønsket på ungdomsskolen fordi de ikke hadde lærere som kunne undervise i det.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #18 Skrevet 19. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor studerer du? Anonymkode: 309f9...ebf Det vil jeg helst ikke si, da jeg ønsker å forholde meg anonym på kvinneguiden. Vi er ikke så mange på studiet. Håper det går greit. Anonymkode: c73cf...ea7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #19 Skrevet 19. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil jeg helst ikke si, da jeg ønsker å forholde meg anonym på kvinneguiden. Vi er ikke så mange på studiet. Håper det går greit. Anonymkode: c73cf...ea7 Det er helt greit Anonymkode: 309f9...ebf
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #20 Skrevet 19. februar 2019 3 minutter siden, missmcbeal skrev: Det høres fint ut det, men da ville det blitt svært vanskelig å fylle stillingene om det skulle blitt et absolutt krav og da vil mange kanskje ikke få tilbud om å ta fremmedspråket de ønsker. Såvidt jeg vet er dette allerede et problem en del plasser. Jeg fikk ikke ta fremmedspråket jeg ønsket på ungdomsskolen fordi de ikke hadde lærere som kunne undervise i det. Ja, det kan jeg forstå. Personlig hadde jeg en helt fantastisk lærer første året på ungdomsskolen. Hun hadde bodd i landet i 25 år, og var virkelig flink. Selvsagt kunne ingen av de senere lærerne måle seg med henne, og alle kan ikke bli like flink som henne fordi det er omtrent ikke mulig. Man trenger ikke «bli innfødt» for å være en god lærer. Jeg hadde flere lærere senere jeg syntes var flinke, de var henholdsvis svenske og danske, noen også norske. Anonymkode: 309f9...ebf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå