AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #1 Del Skrevet 19. februar 2019 Fikk søknadsskjema kredittkort fra Coop i posten, jeg er bruker av Coop, så det er greit, og de ønsker å gjøre liknende Kiwi med 1% ekstra bonus ved bruk av kredittkort alså. Men jeg reagerer på alle spørsmålene på søknadskjemaet, greit nok med fødselsnummer, mail, tlf, brutto årsinntekt, det må de jo ha på en slik søknad. Men her spør de også om sivilstatus, barn under 18, boforhold (andel/selveier/leier/hos foreldre) ansattforhold (fast/pensjonist/ufør/vikar/selvstendig næringsdrivende/student/trygdet/arbeidsledig) og de vil også vite samlet boliglån, samlet gjeld, og om jeg har andre kredittkort. Er dette innafor? Jeg syntes det ble vel mye privat informasjon man skal gi. Anonymkode: db979...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 19. februar 2019 #2 Del Skrevet 19. februar 2019 Dette er en del av risikovurderingen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs.Under Skrevet 19. februar 2019 #3 Del Skrevet 19. februar 2019 Dette er ikke unikt for Coop. Dette er helt vanlig når du søker om kredittkort hos stort sett hvem som helst. Jeg har Coop mastercard, og bruker det til absolutt alt. Ved å handle i Coop sine butikker får du 2% på alt, men du får også 1% på all handel i andre butikker. Så jeg betaler service på bilen, reiser og alt annet med kortet, og får faktisk ganske mye kr til slutt i løpet av året! Dette forutsetter selvsagt at regninga blir betalt innen fristen, for renta er selvsagt horribel! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #4 Del Skrevet 19. februar 2019 Selvfølgelig vil de vite slikt før de låner deg penger?! De vil jo ha dem tilbake også. Anonymkode: a0117...c44 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #5 Del Skrevet 19. februar 2019 Spørsmålene du reagerer på benyttes for å vurdere om du har tilstrekkelig betjeningsevne for å oppta kreditten. Forskrift om krav til finansforetakenes utlånspraksis for forbrukslån § 2 fastslår følgende: " "Finansforetaket skal ikke yte forbrukslån dersom kunden ikke vil ha tilstrekkelige midler til å dekke normale utgifter til livsopphold ved en renteøkning på 5 prosentpoeng på kundens samlede gjeld. Vurderingen av kundens betjeningsevne skal være basert på kundens inntekt og alle relevante utgifter, herunder renter, avdrag på lån og normale utgifter til livsopphold. For rammekreditter skal full utnyttelse av samlede rammer ligge til grunn for vurderingen." Det gjøres riktignok unntak for kredittkort med kredittramme inntil 25k i § 6, men det forutsetter at kunden ikke har andre kredittkort fra før. Anonymkode: 7b9b9...dc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. februar 2019 #6 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Ja, selvfølgelig er det innafor. De skal gjøre en helhetsvurdering, som hjelper dem å se om du er i stand til å betale tilbake den kreditten de gir deg. Det er helt normalt å måtte opplyse om sånt hos noen man søker kreditt og lån hos. For eksempel er det dyrt å forsørge barn. Det betyr mindre penger til overs til å betale kreditorer. Om du bor alene eller deler utgiftene sammen med f.eks. en samboer, er også viktig å vite, for man har ikke like god råd når man bor alene. De låner ikke ut penger og kreditt til folk ene og alene på grunnlag av deres ærlige ansikt Endret 19. februar 2019 av Million 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #7 Del Skrevet 19. februar 2019 Jeg forstår hva dere skriver ang lån/kreditt, jeg ser den, men det var bare mye synes jeg, det er jo "bare" et mat-kort, på lik linje som jeg har trumf-kredittkort og 365-bensinkredittkort, for å få de rabattene jeg kan få. Kan ikke huske jeg fikk så omfattende spørsmål på søknaden på de to nevnte kort. TS Anonymkode: db979...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #8 Del Skrevet 19. februar 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår hva dere skriver ang lån/kreditt, jeg ser den, men det var bare mye synes jeg, det er jo "bare" et mat-kort, på lik linje som jeg har trumf-kredittkort og 365-bensinkredittkort, for å få de rabattene jeg kan få. Kan ikke huske jeg fikk så omfattende spørsmål på søknaden på de to nevnte kort. TS Anonymkode: db979...292 Det har kommet nye og mer omfattende retningslinjer over de siste årene. Som du ser over, er det nå et forskriftsfestet krav om beregning av kundens betjeningsevne. Betjeningsevnen er umulig å beregne uten opplysningene du reagerer på. Anonymkode: 7b9b9...dc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. februar 2019 #9 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår hva dere skriver ang lån/kreditt, jeg ser den, men det var bare mye synes jeg, det er jo "bare" et mat-kort, på lik linje som jeg har trumf-kredittkort og 365-bensinkredittkort, for å få de rabattene jeg kan få. Kan ikke huske jeg fikk så omfattende spørsmål på søknaden på de to nevnte kort. TS Anonymkode: db979...292 Det er ikke "bare et matkort". Det er et Mastercard, og kan brukes på nettet til å kjøpe hva som helst og på alle steder i hele verden som aksepterer Mastercard. Du kan kjøpe hva som helst med det. En Louis Vitton veske til 20.000 om du vil. Det er potensiale for misbruk, og derfor er de litt nøye med hvem de vil gi kreditt til. De vil gjerne ha tilbake pengene sine. Endret 19. februar 2019 av Million 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #10 Del Skrevet 19. februar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk søknadsskjema kredittkort fra Coop i posten, jeg er bruker av Coop, så det er greit, og de ønsker å gjøre liknende Kiwi med 1% ekstra bonus ved bruk av kredittkort alså. Men jeg reagerer på alle spørsmålene på søknadskjemaet, greit nok med fødselsnummer, mail, tlf, brutto årsinntekt, det må de jo ha på en slik søknad. Men her spør de også om sivilstatus, barn under 18, boforhold (andel/selveier/leier/hos foreldre) ansattforhold (fast/pensjonist/ufør/vikar/selvstendig næringsdrivende/student/trygdet/arbeidsledig) og de vil også vite samlet boliglån, samlet gjeld, og om jeg har andre kredittkort. Er dette innafor? Jeg syntes det ble vel mye privat informasjon man skal gi. Anonymkode: db979...292 Coop sender neppe den typen søknadsskjemaer i posten. Alle kredittkort søker du enkelt om via nettet. Så her bør du ta og undersøke hvem som skal ha skjemaet i retur. Uansett, så bør du ikke sende pr postbud, men gå inn på coop.no og søke via siden deres. Og alle apøramålene de stiller er spørsmål som stilles ved aøknad om kredittkort. Uansett, så blir opplysningene kredittsjekket enten direkte mot altinn og selvangivelsen din, (det skjedde i dag da jeg søkte om et annet kort), eller det blir gjort kredittsjekk av deg av et kreditkortsjekkefirma -husker ikke hva det heter, men bison mener jeg er et slikt selskap. Anonymkode: adaa5...9ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #11 Del Skrevet 19. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår hva dere skriver ang lån/kreditt, jeg ser den, men det var bare mye synes jeg, det er jo "bare" et mat-kort, på lik linje som jeg har trumf-kredittkort og 365-bensinkredittkort, for å få de rabattene jeg kan få. Kan ikke huske jeg fikk så omfattende spørsmål på søknaden på de to nevnte kort. TS Anonymkode: db979...292 Du kan ikke sammenligne 365 kortene med medlemskort til Trumf elelr kredittkortene til Trumf. Et kredittkort er et lån kortutsteder gir deg og som du kan bruke kredittkortpengene til hva du vil. 365 er et masterkort med gode fordeler på bensin kjøpt på essostasjoner. Men du kan bruke hele kreditten på ferie, i klesbutkkken eller hvor du vil. Ville du lånt penger til noen du ikke visste noe som helst om? Anonymkode: adaa5...9ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 20. februar 2019 #12 Del Skrevet 20. februar 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Coop sender neppe den typen søknadsskjemaer i posten. Alle kredittkort søker du enkelt om via nettet. Så her bør du ta og undersøke hvem som skal ha skjemaet i retur. Uansett, så bør du ikke sende pr postbud, men gå inn på coop.no og søke via siden deres. Og alle apøramålene de stiller er spørsmål som stilles ved aøknad om kredittkort. Uansett, så blir opplysningene kredittsjekket enten direkte mot altinn og selvangivelsen din, (det skjedde i dag da jeg søkte om et annet kort), eller det blir gjort kredittsjekk av deg av et kreditkortsjekkefirma -husker ikke hva det heter, men bison mener jeg er et slikt selskap. Anonymkode: adaa5...9ec Bisnode, kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå