Gå til innhold

Hverdagsrutiner med skolebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke hverdagsrutiner har dere som har skolebarn? Vi har to barn, i 2.og 5.klasse. Vi har det fortsatt slik at en forelder jobber fra 7-15 og en jobber fra ca 8.30-16.30 (fleksitid, denne rutinen har vi hatt siden barnehagestart). Den som kommer sent på jobb sørger for at barna kommer seg av gårde om morgenen, og hjelper dem litt. Den som kommer tidlig hjem fra jobb hjelper med lekser, lager middag osv. Så er vi stort sett ferdig med lekser og middag før vi følger barna på aktiviteter senere på ettermiddagen/kvelden, og vi slipper veldig stressende ettermiddager.

Føler at dette er en fin rutine for barna, men ikke optimalt for oss voksne. Jeg må innrømme jeg begynner å bli litt sliten av å starte på jobb så tidlig. Jeg legger meg kort tid etter at barna har lagt seg, er så trøtt. Tenker også at barna er så store at de har godt av å være litt mer selvstendige, dvs at vi etter hvert kan dra på jobb litt før de drar, og komme hjem litt etter dem, og dermed forvente at de har gjort lekser, og kanskje til og med gjort litt enkelt husarbeid / startet med å forberede middag.

Hvordan gjør dere andre dette? Er takknemlig for innspill :)

Anonymkode: 8f6d3...733

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke så store barn ennå, men tenker umiddelbart at en andreklassing fortsatt burde ha en voksen tilgjengelig når leksene gjøres. Ser i alle fall for meg at vi må hjelpe vår gutt til å holde fokus på å gjøre en grei jobb neste år også.

Når det er sagt, tenker jeg at femteklassingen kan låse og sørge for at de kommer seg av gårde til riktig tid om morgenen, dersom andreklassingen ikke er av typen som er troende til å sette seg på bakbeina og nekte å gå. Jeg tenker også de kan tåle å være hjemme en stund på ettermiddagen alene. Hva slags oppgaver de kan få i den tiden, vil avhenge av hvor modne de er. Jeg ville vært litt obs på at femteklassingen ikke får ansvaret for at andreklassingen gjør sine plikter.

• Liker 1
Skrevet

Har selv en 2.klassing å han trenger mye hjelp enda med leksene.

Anonymkode: 5788d...042

Skrevet

Vi har barn i 1. og 4. klasse. Starter på jobb åtte, og kommer hjem ca halv fem hver dag.

Barna går på skole (SFO) når vi drar hjemmefra litt før åtte. Og de går selv hjem og låser seg inn etter skole/SFO, og har en times tid hjemme før vi kommer hjem. Denne timen får de gjøre hva de vil (hvilket vil si spille ipad).

Når vi kommer hjem, kl halv fem, går mannen i gang med middagslaging, og jeg setter meg ned med barna og hjelper med leksene.

Vi spiser middag kl fem ca.

Den dagen de har fritidsaktiviteter, er det fullt kaos, og vi må dra tidlig inn til sentrum rett fra skolen. Da blir det kjapp middag på Burger king mens de gjør lekser der, før fritidsaktiviteten begynner.

Anonymkode: 1c8ba...8c6

Skrevet

Våre går i 2.klasse og siste året i barnehagen.

Når mannen er hjemme er han fulltidsstudent, men er ikke på skolen før rundt 9, og slutter før 15. Han fikser derfor levering og henting. Jeg jobber 7-15, og trives med det. Har ikke lyst til å komme senere hjem enn jeg gjør (i beste fall 15:15)- den forholdsvis lange ettermiddagen blir kort nok når vi har aktiviteter å komme oss på. Vi spiser middag mellom 16 og 16:30, og da prøver vi at leksene er gjort før dette.

Når mannen er borte er det veldig mye travlere. :lol: Da leverer jeg i barnehagen rundt klokken 7, mens eldste er hjemme alene til hun går til skolen 07:45. Hun er også hjemme 15-30 minutter når hun er ferdig for dagen (vi har ikke morgen-SFO, og ettermiddags-SFO til kun kl 15). Jeg har null ambisjoner om å få henne til å sette seg ned med leksene alene, men å være alene klarer hun helt fint. 

Skrevet

Min 2. klassing er veldig selvstendig og flink på skolen, men det er veldig greit at hun har en voksen tilgjengelig når leksene skal gjøres. Hender hun har noen spørsmål. Evt så kan hun gjøre lekser hvis hun klarer de, også kan dere se over dem når dere kommer hjem.

Anonymkode: 73e56...4b7

Skrevet

2. klassingen vår går til skolen litt før 8 om morgenen, ca. samtidig som vi drar på jobb. Det hender hun er sist ut av huset, og det går også helt fint.

Hun drar rett hjem fra skolen (har slutta på SFO) og er da hjemme alene (eller hos en venn) i 1-3 timer. Hun gjør som regel ikke lekser alene, for det er ofte høytlesning, men hun gjør litt husarbeid før hun drar ut og leker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...