Gå til innhold

Hvilken erfaring har du med Cavalier king charles spaniel?

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tidligere hatt 3 cavalierer. Alle fra oppdretterlisten og alle døde pga de kjente sykdommene på rasen. Oppdrettere nektet for at det hadde noe med de å gjøre. 

For mange år siden var jeg også valpeformidler for Norsk Cavalier Klubb. Jeg sluttet da styreleder ga meg munnkurv og forbud om å uttale meg om helse. De ville ikke at det skulle være "dårlig reklame" for helsen.

Det skal sies at dette er mange år siden. Men når øverste leder i den norske raseklubben sier noe sånt så kan man tenke seg hvor gjennomsyret denne rasen er av sykdom. For ikke å snakke om benektelse fra oppdrettere osv.  Helt håpløst.

Jeg ELSKER gemyttet på rasen! Og har i ettertid fått forespørsler fra flere (registrerte oppdrettere i Norge) om jeg kan ta i mot hunder fra de som er syke pga hjertet og ikke kan selges... men jeg har sagt nei fordi jeg ikke orker det hjerteskjærende å ha en syk hund. 

Nå har jeg de siste årene hatt golden retrievere fordi jeg synes de er mest like i gemyttet.

Anonymkode: 1ecda...12b

Takk for at du delte dette. Hva er din erfaring med helsen til golden retrievere? :)

Anonymkode: 361e5...d7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du delte dette. Hva er din erfaring med helsen til golden retrievere? :)

Ja de sliter jo med helsen som mange raser gjør. HD blant annet. Men mine har vært friske og de er nå 9 år og 11 år gamle. Helsemessig er de i hvert fall på langt nær så syke som cavalieren.

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, MissPierce skrev:

Du er ikke garantert en frisk hun med den rasen, uansett hvem som er oppdretter. For så vidt jeg vet er ingen blodlinjer fri fra både syringomyeli og Chiari Malformation. Det er syringomyeli de fleste kjenner til, men Chiari Malformation er like grusomt. Å så lenge rasen har det utseende den har på hode sitt, vil ikke denne lidelsen forsvinne. 

Ja, det kan være riktig... Huff. Ganske sørgelig.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
På 19.2.2019 den 18.05, AnonymBruker skrev:

Ja de sliter jo med helsen som mange raser gjør. HD blant annet. Men mine har vært friske og de er nå 9 år og 11 år gamle. Helsemessig er de i hvert fall på langt nær så syke som cavalieren.

Kjøper du golden av en seriøs oppdretter med ad/hd frie foreldre får de mest sannsynlig ikke disse problemene, men man kan jo aldri være helt sikker uansett hvilken rase man går for da tenker jeg. Min golden er fortsatt frisk og rask.

Skrevet (endret)
På 19.2.2019 den 17.45, AnonymBruker skrev:

Har tidligere hatt 3 cavalierer. Alle fra oppdretterlisten og alle døde pga de kjente sykdommene på rasen. Oppdrettere nektet for at det hadde noe med de å gjøre. 

For mange år siden var jeg også valpeformidler for Norsk Cavalier Klubb. Jeg sluttet da styreleder ga meg munnkurv og forbud om å uttale meg om helse. De ville ikke at det skulle være "dårlig reklame" for helsen.

Det skal sies at dette er mange år siden. Men når øverste leder i den norske raseklubben sier noe sånt så kan man tenke seg hvor gjennomsyret denne rasen er av sykdom. For ikke å snakke om benektelse fra oppdrettere osv.  Helt håpløst.

Jeg ELSKER gemyttet på rasen! Og har i ettertid fått forespørsler fra flere (registrerte oppdrettere i Norge) om jeg kan ta i mot hunder fra de som er syke pga hjertet og ikke kan selges... men jeg har sagt nei fordi jeg ikke orker det hjerteskjærende å ha en syk hund. 

Nå har jeg de siste årene hatt golden retrievere fordi jeg synes de er mest like i gemyttet.

Dette er så sant. Det med benektelse fra oppdrettre har jeg fått kjenne på. De vil ikke høre om syke hunder fra dem.. SM virker nesten bannlyst. Det skal være allergier, øresopp, nesemidd eller alt mulig annet enn SM. Helt umulig å få til en god dialog når man blir møtt med benektelse.. 

Endret av Vinky
AnonymBruker
Skrevet

Fantastiske hunder når de er frisk! Begge de to som har hatt rasen, som jeg kjenner, endte dessverre opp med avliving altfor tidlig, på grunn av den sykdommen som gjør dem gal. Begge hadde kjøpt av seriøse oppdrettere. Ble det hevdet fra oppdretter. 

Anonymkode: 0dea1...312

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...