AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #1 Skrevet 18. februar 2019 Hei! Litt langt innlegg men jeg har ikke så mange å snakke med om dette rare problemet. Jeg har tidligere jobbet med en jobb der jeg stod på beina og bevegde meg hele arbeidsdagen utenom 30 min lunsjpause. Her jobbet jeg ofte 12 timers shift også. Når jeg kom hjem dro jeg på trening i 2 timer før det ble ca 2-3 timer på sofaen på kvelden, så altså ikke så mye sitting gjennom dagen. Nå har jeg fått ny jobb der vi må sitte på en kontorstol i 7,5 timer med minimal bevegelse av overkroppen og jeg kjenner at jeg sliter skikkelig med dette! Det er ikke mulig å få en stående benk eller lignende. Jeg har jobbet der i en måned og jeg får så vondt i rompa, korsryggen og nakken at jeg nesten ikke holder ut. Jeg prøver å sitte med en bra holdning osv men etter noen minutter gjør dette vondt også. Det er ofte overtidsjobbing og jeg har lyst til å takke ja men må si nei hver gang fordi jeg ikke klarer flere timer med sitting. Jeg har ikke fått så god kontakt med kollegaene mine men når jeg spør om ikke de får vondt så svarer de bare nei, de er vant med det. Jeg trener fortsatt 2 timer etter jobb (styrke og løping) men jeg føler kroppen rotner bort med så lite bevegelse. Er det noen som har kontorjobb eller annen sittestillende jobb som har noen tips til hvordan jeg skal overleve hverdagen? Blir man vant til det med tiden? Anonymkode: 6d8b5...545
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #2 Skrevet 19. februar 2019 Det er noe man må bli vant til, fikk også skrekkelig vondt i ryggen av å sitte i kassa på matbutikk, men det gikk seg til. kanskje du kan sitte på yogaball eller kjøpe en bedre stol? Anonymkode: cdd39...5eb 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #3 Skrevet 19. februar 2019 Du har krav på pauser iløpet av arbeidsdagen. Ingen sitter pal på stolen 7,5 timer i strekk. Bruk pausene til litt tøy og bøy. Gå noen runder i lokalet, til kantina, gjerne luft deg litt ute. En person som sitter inne på kontoret hele dagen blir en lite effektiv ansatt etter lunsj. Om du har mulighet til det kan du sykle til jobben, eller ta en treningsøkt før du begynner på jobb. Anonymkode: b8bf5...61f 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #4 Skrevet 19. februar 2019 Kan du høre om tilrettelegging i form av heve- og senkepult? Anonymkode: 7ebf0...0e6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #5 Skrevet 19. februar 2019 Der jeg jobber er det noen som har heve- og senkepult. De har også yoga all, så de veksler mellom å stå, sitte på stol og yogaball. Det ene kontoret har faktisk en sånn gåmølle, så de går rolig mens de jobber på PCen. Du har krav på tilrettelegging hvis du får smerter /plager. Så må du passe på å ta små pauser. En gang i halvtimen kan du reise deg opp, strekke på deg, ta noen knebøy. En gang i timen kan du rusle litt rundt, hente deg kaffe, gjøre litt tøyeøvelser osv. Jeg tar meg en tur ut, går rundt bygget en gang i løpet av dagen. Anonymkode: ad1d1...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #6 Skrevet 19. februar 2019 Jeg er ute og går litt hver time, har tilpasset stol, mousetrapper og heve/senke-pult. Det er billigere for arbeidsgiver med tilrettelegging enn sykemelding. Anonymkode: 15b62...848 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #7 Skrevet 19. februar 2019 Jeg har kontorjobb, men sitter aldri i ro i mer enn en halvtime om gangen. Tar pauser for å hente kaffe, gå til lunsj, og to ganger per dag lurer jeg meg ut for å løpe opp og ned alle etasjene i bygget (10 etg). I tillegg veksler jeg med å sitte og stå siden de fleste kontorer har heve/senkepult. Vi har også mulighet for gruppetrening i arbeidstiden, men jeg venter til etter jobb med å trene fordi jeg liker å dusje hjemme. Ergonomi er ofte et fokus på jobb, og fysioterapeuten vår har sagt at man aldri vil finne en "perfekt" sittestilling dersom man sitter og sitter i timesvis. Avbrekk og variasjon er det optimale. Anonymkode: f6315...28b 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #8 Skrevet 20. februar 2019 Det er noe du blir vant til. Men noe som kanskje kan hjelpe litt er å gjøre noen ekle øvelser innimellom samt tøye en del etter trening. Anonymkode: 1ce52...9c8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #9 Skrevet 20. februar 2019 For noe dritt å sitte på kontor hver dag 7,5 timer om dagen! Jeg hadde gått på veggen. skaff deg en aktiv jobb isteden, MYE bedre for helsen din. Anonymkode: ebcf5...4ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå