PetraPerlesukker Skrevet 18. februar 2019 #1 Skrevet 18. februar 2019 Hei! Jeg, samboer og våre to barn bor ca 3 timer unna foreldrene til meg og samboer. Våre foreldre bor ca en time fra hverandre. Når vi skal besøke foreldrene våre i påsken,jul, vinterferie/høstferier prøver vi alltid å passe på at det blir rettferdig med at vi er 2 netter hos svigers og 2 netter hos mine foreldre osv. Feirer jul annethvert år med hver av dem. siden alle våre foreldre er i full jobb enda, vil det alltid være «mest attraktivt» å få besøk av oss på helg isteden for i ukedagene da de er på jobb på dagtid. Men det er noe som plager meg litt. I helgene når vi er hos svigers så er de glade for at vi kommer og sånn, men utenom det så enser de oss ikke så mye iløpet av helgen. De bedriver sine sysslerier på tomten og i huset, drar innom jobben en tur, drar og tar lørdagshandelen i to timer osv(bor langt unna butikk). Tar ingen initiativ til å verken snakke med eller leke med/aktivisere barna gjennom helgen, og hvis barna spør om noe så er det «ikke nå». Mine foreldre derimot er alltid utsultet på barnebarn-tid og gleder seg såå mye til vi kommer på besøk. De kjøper inn og styrer og ordner til barna kommer, og krangler nesten om hvem av dem som skal få stå opp med barna på morgenen og hvem som skal legge dem om kvelden. Noe som selvsagt er LUKSUS for oss som aldri har barnevakt ellers. De leker med barna hele dagen, og vil ha mest mulig tid med barna mens de er der. Dette har jo ført til at barna gleder seg mest til å besøke mormor og bestefar. Dette forstår jeg godt fordi det er mye artigere å være hos dem når de er så flinke til å leke med/kose seg med barnebarna enn hos farfar og farmor som såvidt enser dem. Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, men jeg synes på en måte at det er for ille at svigers alltid skal få like mye tid med oss og barnebarna når mine foreldre setter så mye større pris på det. Bare for at det alltid skal være rettferdig fordelt antall dager. Både barna våre og jeg og samboer koser oss/får mest ut av dagene vi er på besøk hos mine foreldre. Barna koser seg gløgg, og jeg og samboer får etterlegtet avlastning, samtdig som det betyr veldig mye for foreldrene mine at vi er der. Problemet er vel hvis vi er mer hos mine blir jeg automatisk «svigerdatra fra helvete» sikkert......
PetraPerlesukker Skrevet 18. februar 2019 Forfatter #2 Skrevet 18. februar 2019 Obs: svigers er veldig tilbaketrukne og innesluttede, så er ikke «bare å ta opp ting» med dem😬😬
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #3 Skrevet 18. februar 2019 Folk er forskjellige. Svigers setter sikkert pris på besøk, men må da få holde på med sitt likevel. Betyr ikke st barnebarna betyr mindre for dem! Anonymkode: 4877e...e75 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #4 Skrevet 18. februar 2019 Hva sier samboeren din da? Er det slik at dere ønsker å gjøre endringer, så dere er mer hos dine foreldre enn hans? Forventer foreldrene hans at dere skal dra dit annen hver gang, eller er det noe dere har bestemt er riktig? For alt du vet kan de sette pris på at dere kommer sjeldnere 🤷♀️ Hva om dere fortsetter å dele jul og påske i 2, men er mer til dine foreldre i vanlige helger og lange ferier, og bare noen feriedager og helger hos svigers? Anonymkode: de6b8...cb7 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #5 Skrevet 19. februar 2019 10 timer siden, PetraPerlesukker skrev: Hei! Jeg, samboer og våre to barn bor ca 3 timer unna foreldrene til meg og samboer. Våre foreldre bor ca en time fra hverandre. Når vi skal besøke foreldrene våre i påsken,jul, vinterferie/høstferier prøver vi alltid å passe på at det blir rettferdig med at vi er 2 netter hos svigers og 2 netter hos mine foreldre osv. Feirer jul annethvert år med hver av dem. siden alle våre foreldre er i full jobb enda, vil det alltid være «mest attraktivt» å få besøk av oss på helg isteden for i ukedagene da de er på jobb på dagtid. Men det er noe som plager meg litt. I helgene når vi er hos svigers så er de glade for at vi kommer og sånn, men utenom det så enser de oss ikke så mye iløpet av helgen. De bedriver sine sysslerier på tomten og i huset, drar innom jobben en tur, drar og tar lørdagshandelen i to timer osv(bor langt unna butikk). Tar ingen initiativ til å verken snakke med eller leke med/aktivisere barna gjennom helgen, og hvis barna spør om noe så er det «ikke nå». Mine foreldre derimot er alltid utsultet på barnebarn-tid og gleder seg såå mye til vi kommer på besøk. De kjøper inn og styrer og ordner til barna kommer, og krangler nesten om hvem av dem som skal få stå opp med barna på morgenen og hvem som skal legge dem om kvelden. Noe som selvsagt er LUKSUS for oss som aldri har barnevakt ellers. De leker med barna hele dagen, og vil ha mest mulig tid med barna mens de er der. Dette har jo ført til at barna gleder seg mest til å besøke mormor og bestefar. Dette forstår jeg godt fordi det er mye artigere å være hos dem når de er så flinke til å leke med/kose seg med barnebarna enn hos farfar og farmor som såvidt enser dem. Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, men jeg synes på en måte at det er for ille at svigers alltid skal få like mye tid med oss og barnebarna når mine foreldre setter så mye større pris på det. Bare for at det alltid skal være rettferdig fordelt antall dager. Både barna våre og jeg og samboer koser oss/får mest ut av dagene vi er på besøk hos mine foreldre. Barna koser seg gløgg, og jeg og samboer får etterlegtet avlastning, samtdig som det betyr veldig mye for foreldrene mine at vi er der. Problemet er vel hvis vi er mer hos mine blir jeg automatisk «svigerdatra fra helvete» sikkert...... Hei TS, Sånne er det hos oss også, og jeg vil tro at svært mange kjenner seg igjen. Mine foreldre er mer sånn som dine svigers, mens sviger er heeeeelt i 100 når barna kommer og er med dem nesten hele tiden. Nesten så det ikke blir noe voksentid Min far f.eks er så dårlig på dette med barn og bruker så jævla lite tid med dem at jeg nærmest ikke ser poenget at de møtes i det hele tatt... Mora mi derimot er helt motsatt, ungene like henne, hun leker med dem, spiller brettspill, lager mat, bader, legger dem osv osv.. hun gjør ALT! Vi sender ofte barna bort til mine foreldre, men det er UTELUKKENDE pga min mor. Om jeg lot faren min passe på den, trur jeg ikke ungene hadde overlevd. (litt å overdrive, men du skjønner tegningen) Likevel skiller vi ikke på dette med besteforeldre, og prøver å holde det noelunde likt. Husk at folk er forkjellige, og verden kretser ikke bare rundt dine barn. Ikke missfirstå, men man må ta litt hensyn til at folk har hatt ulik liv, ulik oppvekst, ulik levekultur, osv osv noe som har skapt dem ulike som individ. Noen er flinkere med barn enn andre. men det er gir en ingen rett til å skille på besteforeldrene pga dette. Men jeg har full forståelse at dere og barna har det mer hyggelig hos dine foreldre. Det er veldig viktig at besteforeldrene ikke føler seg diskriminert på bakgrunn av det du beskriver. Anonymkode: aa6b8...e64 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #6 Skrevet 19. februar 2019 15 timer siden, PetraPerlesukker skrev: Obs: svigers er veldig tilbaketrukne og innesluttede, så er ikke «bare å ta opp ting» med dem😬😬 Der har du vel svaret ditt..Det er en annen mennesketype enn dine foreldre. Anonymkode: 57cab...38a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå