Gå til innhold

Budsjett: hvor mye går til hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet nylig å sette opp budsjett fordi jeg la merke til at jeg kastet fra meg penger i øst og vest når jeg følte for det. Har ikke all verdens, så er greit med litt kontroll. Men jeg kom til å tenke på, hvor mye penger er det egentlig vanlig å bruke på ting fra måned til måned for folk flest?

Budsjettet mitt ser ca. sånn her ut:
5600 kr. for mars
Mat (Mye av maten kjøper jeg ikke inn selv, men bidrar til en husholdning delt på 3. Dette er inkl. mat ute, godteri og alkohol) : 2000 kr
Velvære (tannbørste/krem, hudkrem, hårprodukter osv.): 200 kr
Sminke (kun det jeg eventuelt går tomt for): 300 kr
klær og sko: 1000 kr
Reisepenger (månedskort): 1300 kr
Interiør: 100 kr
Hobby og aktiviteter: 500 kr
Gaver (bursdag e.l. om det kommer opp): 200 kr

I tillegg prøver jeg å spare litt, men dette er mest kroner og ører som er til overs når jeg handler og en 50-lapp her og der.

Lurer mest på hvor mye andre bruker på spesielt klær/sko, sminke og lignende i måneden. Ligger jeg nogenlunde innafor? 😄
Eventuelt, er det noen som har noen bra tips for sparing? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det ser helt normalt ut, men klær og sminke kan du kutte ned på, kanskje velvære også. Trenger du å bruke så mye på sminke? Du har jo sikkert nok fra før? :) Wow, er månedskort så dyrt der du bor? 😱

Når det gjelder klær, kan du kanskje bytte klær du er lei av med venninner? Jeg har lært meg å tenke meg om to ganger når jeg shopper. Kjøper kun klær jeg er sikker på at  jeg kommer til å bruke ofte, og klær som er lette å kombinere med flere antrekk. 

Anonymkode: 91220...472

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Heisann_hoppsann skrev:

Jeg startet nylig å sette opp budsjett fordi jeg la merke til at jeg kastet fra meg penger i øst og vest når jeg følte for det. Har ikke all verdens, så er greit med litt kontroll. Men jeg kom til å tenke på, hvor mye penger er det egentlig vanlig å bruke på ting fra måned til måned for folk flest?

Budsjettet mitt ser ca. sånn her ut:
5600 kr. for mars
Mat (Mye av maten kjøper jeg ikke inn selv, men bidrar til en husholdning delt på 3. Dette er inkl. mat ute, godteri og alkohol) : 2000 kr
Velvære (tannbørste/krem, hudkrem, hårprodukter osv.): 200 kr
Sminke (kun det jeg eventuelt går tomt for): 300 kr
klær og sko: 1000 kr
Reisepenger (månedskort): 1300 kr
Interiør: 100 kr
Hobby og aktiviteter: 500 kr
Gaver (bursdag e.l. om det kommer opp): 200 kr

I tillegg prøver jeg å spare litt, men dette er mest kroner og ører som er til overs når jeg handler og en 50-lapp her og der.

Lurer mest på hvor mye andre bruker på spesielt klær/sko, sminke og lignende i måneden. Ligger jeg nogenlunde innafor? 😄
Eventuelt, er det noen som har noen bra tips for sparing? 

Du har to muligheter, minst. En, å spare på alle kvitteringer og føre regnskap i 1 -3 måneder for å få overskikt over ditt dorbruk. (Luksusfellen bruker siate 6 mnd.) Samtidig som du følger med i nettbanken, men dette forutsetter at du bruker kort til alt.)

To, sette opp et ssb/sifo budsjett. 

Hva man bruker penger på og når er veldig avhengig av hvor man er i livet og hva man prioriterer samt hvor mye man har til rådighet til å fordele. 

Anonymkode: 4d98d...10f

Skrevet

.9

Anonymkode: d7089...2e7

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det ser helt normalt ut, men klær og sminke kan du kutte ned på, kanskje velvære også. Trenger du å bruke så mye på sminke? Du har jo sikkert nok fra før? :) Wow, er månedskort så dyrt der du bor? 😱

Når det gjelder klær, kan du kanskje bytte klær du er lei av med venninner? Jeg har lært meg å tenke meg om to ganger når jeg shopper. Kjøper kun klær jeg er sikker på at  jeg kommer til å bruke ofte, og klær som er lette å kombinere med flere antrekk. 

Anonymkode: 91220...472

Nei, jeg må jo ikke bruke så mye penger på sminke, men noen ganger går man tom for f.eks maskara og foundation samtidig og da.. må man ut med litt :( Hvis jeg ikke bruker de pengene kan jeg jo uansett bare sette det til sparing 😄 
Ja, jeg reiser i 2 soner mellom Akershus og Oslo så.. sånn går det når man hverken er ungdom, student eller honnør 😂 Takk for det siste tipset, det var ikke dumt! 

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har to muligheter, minst. En, å spare på alle kvitteringer og føre regnskap i 1 -3 måneder for å få overskikt over ditt dorbruk. (Luksusfellen bruker siate 6 mnd.) Samtidig som du følger med i nettbanken, men dette forutsetter at du bruker kort til alt.)

To, sette opp et ssb/sifo budsjett. 

Hva man bruker penger på og når er veldig avhengig av hvor man er i livet og hva man prioriterer samt hvor mye man har til rådighet til å fordele. 

Anonymkode: 4d98d...10f

Er vel egentlig det jeg holder på med nå. Begynte 1. januar og tar vare på alt og fører det inn i Excel. Men samtidig er det fint å få innsyn i hva andre mener, og kanskje tips til hvordan ting kan gjøres bedre :) 
Visste ikke at det andre fantes, det skal jeg sjekke ut, takk! 

Skrevet

Sleng deg med i denne tråden, da vel :) Her postes budsjett, økonomiske tips og triks og generell prat om alt innen privatøkonomi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...