AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #1 Skrevet 18. februar 2019 Hei Jeg er 23 år fyller 24 iår. Legen min og Nav har søkt uføretrygd for meg, men begge var usikkre på om jeg for ung ufør eller bare vanlig uføre. Jeg vil kjøpe meg mitt egen leilighet men nå er det slik at husbanken har endret reglene. De som får minste insasten på ufør får ikke tatt opp låne. 😕 Jeg kan heler ikke jobbe ved siden av pga. Sykdom Hva er det som avgjøre om jeg får ungføre eller vanlig? Jeg vet ikke åssen dette systemet fungerer. Anonymkode: 3b736...f6f
Gjest BearMama Skrevet 18. februar 2019 #2 Skrevet 18. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg er 23 år fyller 24 iår. Legen min og Nav har søkt uføretrygd for meg, men begge var usikkre på om jeg for ung ufør eller bare vanlig uføre. Jeg vil kjøpe meg mitt egen leilighet men nå er det slik at husbanken har endret reglene. De som får minste insasten på ufør får ikke tatt opp låne. 😕 Jeg kan heler ikke jobbe ved siden av pga. Sykdom Hva er det som avgjøre om jeg får ungføre eller vanlig? Jeg vet ikke åssen dette systemet fungerer. Anonymkode: 3b736...f6f Du må kunne dokumentere at du var under behandling for sykdom før fylte 26.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #3 Skrevet 18. februar 2019 1 minutt siden, BearMama skrev: Du må kunne dokumentere at du var under behandling for sykdom før fylte 26. Jeg har ikke fylt 26 riktig enda fyller 24 iår. Har ikke levert noen dokumentasjon selv men jeg var under behandlinger når jeg var under 18. Anonymkode: 3b736...f6f
Gjest BearMama Skrevet 18. februar 2019 #4 Skrevet 18. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke fylt 26 riktig enda fyller 24 iår. Har ikke levert noen dokumentasjon selv men jeg var under behandlinger når jeg var under 18. Anonymkode: 3b736...f6f Få alt av dokumentasjon. Journaler, epikriser etc som viser at du har vært under behandling og ikke hatt mulighet til å studere og jobbe grunnet sykdom.
Gjest BearMama Skrevet 18. februar 2019 #5 Skrevet 18. februar 2019 https://tonsbergadvokatene.no/fagomrader/jobb-helse/unge-ufore
Teyla Skrevet 18. februar 2019 #6 Skrevet 18. februar 2019 Du må i tillegg til alder dokumentere at du har alvorlig og varig sykdom med høy grad av funksjonsnedsettelse. Det er svært få diagnoser som godtas, og veldig vanskelig å få ung ufør, desverre. Men det du kan gjøre er så sørge for at NAV har tilgang til all dokumentasjon, spesialisterklæringer, og at det kommer tyddelig fram alvorlighetsgrad. 3
Teyla Skrevet 18. februar 2019 #7 Skrevet 18. februar 2019 Eller linken til @BearMama der sto det veldig tydelig og fint hva som kreves 🙂
Missyme2 Skrevet 19. februar 2019 #8 Skrevet 19. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg er 23 år fyller 24 iår. Legen min og Nav har søkt uføretrygd for meg, men begge var usikkre på om jeg for ung ufør eller bare vanlig uføre. Jeg vil kjøpe meg mitt egen leilighet men nå er det slik at husbanken har endret reglene. De som får minste insasten på ufør får ikke tatt opp låne. 😕 Jeg kan heler ikke jobbe ved siden av pga. Sykdom Hva er det som avgjøre om jeg får ungføre eller vanlig? Jeg vet ikke åssen dette systemet fungerer. Anonymkode: 3b736...f6f Hvor har du lest at de som får minstesats på ufør ikke får lån? 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #9 Skrevet 19. februar 2019 12 minutter siden, Missyme2 skrev: Hvor har du lest at de som får minstesats på ufør ikke får lån? Nav har sagt dette til meg. At det kom inn nye regler nå vet ikke om det stemmer har ikke søkt så mye på det. Anonymkode: 3b736...f6f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #10 Skrevet 19. februar 2019 2 timer siden, Teyla skrev: Eller linken til @BearMama der sto det veldig tydelig og fint hva som kreves 🙂 Takk. Nå har nav søkt inn ufør for meg så kanskje litt seint nå? Men siden det er nav selv som søkte så tror jeg de har fått det meste. Anonymkode: 3b736...f6f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #11 Skrevet 19. februar 2019 2 timer siden, Teyla skrev: Du må i tillegg til alder dokumentere at du har alvorlig og varig sykdom med høy grad av funksjonsnedsettelse. Det er svært få diagnoser som godtas, og veldig vanskelig å få ung ufør, desverre. Men det du kan gjøre er så sørge for at NAV har tilgang til all dokumentasjon, spesialisterklæringer, og at det kommer tyddelig fram alvorlighetsgrad. Takk for svar. Jeg har ikke levert noe tydeligvis så får nav alt av lege, behandlere osv elektronisk nå. nav selv søkte inn for meg jeg måte bare møte opp for å skrive under. Saksbehandlere min hadde sagt at jeg kanskje får ung ufør men det ikke var helt sikkert. Jeg får Krysser fingrene på ung ufør. Anonymkode: 3b736...f6f
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #12 Skrevet 19. februar 2019 3 timer siden, BearMama skrev: Få alt av dokumentasjon. Journaler, epikriser etc som viser at du har vært under behandling og ikke hatt mulighet til å studere og jobbe grunnet sykdom. Takk for svar! nav og legen hadde søkt for meg så jeg regner med at det er i orden men de selv var usikkre på om det blir ung ufør eller vanlig ufør. Anonymkode: 3b736...f6f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #13 Skrevet 22. februar 2019 Du sier at du ønsker å kjøpe leilighet. Vil du kunne klare å betjene et lån? Svaret er antagelig nei, og dette er nok årsaken til at Husbanken ikke vil gi deg lån. Anonymkode: 03ee6...f28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå