Thomasine Skrevet 12. april 2005 #1 Skrevet 12. april 2005 Skal ha nynorsk eksamen snart. Vil lese aviser på nynorsk før det. Hvilke aviser i vårt langstrakte land skrives på nynorsk??!! :klø:
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #2 Skrevet 12. april 2005 Dag og tid Diverse lokalaviser på vestlandet, blant annet Mørenytt, Firda, Møreposten...
Ingeborg Skrevet 12. april 2005 #3 Skrevet 12. april 2005 Sunnmørsposten (tror jeg?), mye av Bergens Tidende, Sogn Avis - bare for å nevne noen.
Thomasine Skrevet 12. april 2005 Forfatter #4 Skrevet 12. april 2005 Ok, takk! Dag og Tid ble jeg anbefalt tidligere også. Er noen av de avisene dere nevner å få kjøpt i Oslo-området? Og nevn gjerne flere om dere kan. Jeg skal begi meg inn på en Narvesen etterpå og da må jeg ha lista klar!! Noen som ikke er så veldig lokale, kanskje?! Slik at den kan være interessant å lese for andre i landet også!!
Ingeborg Skrevet 12. april 2005 #5 Skrevet 12. april 2005 Du bør kunne finne både Bergens Tidende, Sunnmørsposten og Sogn Avis i Oslo, tenker jeg - og så absolutt Dag og Tid.
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #6 Skrevet 12. april 2005 Dag og tid er nok den minst lokale av nynorsk-avisene. Har masse kulturstoff og er en bra avis. Mener å huske at Sunnmørsposten ikke er så veldig nynorsk, uansett er den omtrent på linje med Adresseavisa hva innhold angår. Lokal (for et ganske stort område) uten å handle om Gudrun i butikken:) Klassekampen har også en del nynorske artikler - denne avisa har også mye interessant stoff (utover det politiske som man kanskje kan være uenig i). Lurer på om Nationen også har en del nynorsk? Dette er jo ikke en lokalavis, men det er en fordel å ha glede av å lese om landbrukspolitikk.
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #7 Skrevet 12. april 2005 Morgenbladet har gjerne en artikkel eller to - minst - på nynorsk.
Thomasine Skrevet 12. april 2005 Forfatter #8 Skrevet 12. april 2005 Takk for hjelp, allesammen!! Da er Dag og Tid kjøpt inn - riktignok fra lørdagen, og nå skal det leses!! Kommer den forresten kun ut enkelte dager i uka?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå