AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #1 Del Skrevet 18. februar 2019 Jeg har avsluttet mitt kundeforhold til tannlegen. Det er mye som tyder på at jeg har vært utsatt for feilbehandling. Muligens også andre forhold av økonomisk art og støtteordninger jeg burde hatt som tannlegen ikke har tatt initiativ til. Jeg vil ha tilsendt journal og bilder til meg selv. Hva skriver man til tannlegen? Er det ok med email? Et råd jeg har fått, pga fare for manipulasjon av journalen, er å møte uanmeldt opp og kreve journalen utlevert der og da, men dette oppleves som ubehagelig? Anonymkode: 2dcdd...fd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 18. februar 2019 #2 Del Skrevet 18. februar 2019 Er det mulig å manipulere journaler? Jeg trodde de ble "låst" sånn at de ikke kunne endres i etterkant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #3 Del Skrevet 18. februar 2019 Det høres helt koko ut. Forresten kan man heller ikke manipulere journal. Ting kan slettes kun ved tungtveiende grunner, grunn må oppgis. Jeg har heller aldri hørt om noen som har fått/ vist interesse for utlevering av journal fra en tannlege. Syns ikke du skal kreve noe, du kommer ikke langt med den umodne fremtoningen. Spør pent. Anonymkode: 4cdf1...d74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #4 Del Skrevet 18. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det høres helt koko ut. Forresten kan man heller ikke manipulere journal. Ting kan slettes kun ved tungtveiende grunner, grunn må oppgis. Jeg har heller aldri hørt om noen som har fått/ vist interesse for utlevering av journal fra en tannlege. Syns ikke du skal kreve noe, du kommer ikke langt med den umodne fremtoningen. Spør pent. Anonymkode: 4cdf1...d74 Når jeg henvender meg til noen ad. mine rettigheter, så ber jeg ikke pent. Jeg bruker en korrekt og høflig tone, riktig nok. Journalen er ikke tannlegens, men min nå når pasientforholdet er avsluttet. Jeg ber her om råd om hvordan jeg bør kontakte tannlegen. Anonymkode: 2dcdd...fd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #5 Del Skrevet 19. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har avsluttet mitt kundeforhold til tannlegen. Det er mye som tyder på at jeg har vært utsatt for feilbehandling. Muligens også andre forhold av økonomisk art og støtteordninger jeg burde hatt som tannlegen ikke har tatt initiativ til. Jeg vil ha tilsendt journal og bilder til meg selv. Hva skriver man til tannlegen? Er det ok med email? Et råd jeg har fått, pga fare for manipulasjon av journalen, er å møte uanmeldt opp og kreve journalen utlevert der og da, men dette oppleves som ubehagelig? Anonymkode: 2dcdd...fd8 Du får ikke en journal utlevert ved å møte opp hos tannlegen. I beste fall får du tannlegen mot deg fordi du oppfattes å ikke forstå reglene. Tannlegejournaler omfattes av pasientrettighetsloven der det i paragraf 5-1. Heter at du har rett på innsyn i egen journal og på særlig forspørsel rett på kopi av journal. Journalen er pasientens eiendom, men tannlegens arbeidsnotater. Derfor får du aldri en journal utlevert, du får en utskrift eller en kopi. Røntgenbilder regnes som vedlegg til journalen. Disse vil neppe tannlegen utlevere til pasienten. Epost skal aldri brukes til å be om pasientrelatert informasjon. Selv om noen bryter loven og deler og mottar denne typen info på epost. Du må skrive en papirlapp der du ber om kopi av journalen enten til deg selv eller til ny tannlege. Vis til pasientrettighetsloven 5-1. Send med frimerke eller gå og lever, men uten å provoser, om du forstår? 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg henvender meg til noen ad. mine rettigheter, så ber jeg ikke pent. Jeg bruker en korrekt og høflig tone, riktig nok. Journalen er ikke tannlegens, men min nå når pasientforholdet er avsluttet. Jeg ber her om råd om hvordan jeg bør kontakte tannlegen. Anonymkode: 2dcdd...fd8 Her tar du feil. Journalen er pasientens eiendom, men legens arbeidsnotater. Leverer tannlegen fra seg arbeidsnotatene sine, hvordan skal han da kunne bevise hva han har gjort og ikke når en pasient beskylder han for noe? Det vil jo være å sette seg selv lagelig til for hugg for en helsearbeider å gi fra seg alle arbeidsnotater. Forøvrig inneholder ikke en tannlegejournal så mye interessant, at det er noe stort å finne i dem. 5 timer siden, petterm skrev: Er det mulig å manipulere journaler? Jeg trodde de ble "låst" sånn at de ikke kunne endres i etterkant? Alt er nok mulig dersom man vil, men journalnotater blir normalt låst når oppdateringer ol kjøres en gang i døgnet, nettopp for bevissikring og manglende mulighet til å endre når man kan bli fristet til det. Endringer skal skje ved ny tilføyelse. Ikke som i gamle kirkebøker og regnskapsprotokoller med to vannrette streker. Anonymkode: bd442...ddf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #6 Del Skrevet 19. februar 2019 Jeg har ærligtalt ALDRI opplevd at en tannlege selv har tatt initaitv til å se på om en pasient har rett til økonomisk støtte. Jeg har tatt det som en selfølge at en tannlege er ute etter penger, og at jeg selv må presse på/undersøke dette. Jeg trodde det var vanlig? Anonymkode: 1cd0d...5cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #7 Del Skrevet 19. februar 2019 Det er nermest umulig etter min erfaring. Jeg fikk beskjed om å fjerne alle visdomstennene før de gikk adundas og jeg endte opp med betennelser langt oppi hjernen osv. Var ikke måte på hvor alvorlig det kunne bli til tross for at jeg ikke hadde hatt noen problemer med de tennene. Iallefall. Jeg har en traume, eller hadde (har fått hjelp til å håndtere den) da ang sprøyter i munnen. Jeg fikk tak i en tannlege som kunne ordne fjerning av alle fire tenner under narkose. Koste flesk men verdt det. Denne tannlegen som var oralkirurg ville gjerne se bildene jeg hadde tatt hos tannlegen. Det var spesielt ett 360grader bilde (?) han ville se og mente min tannlege burde kunne sende dem over til han på lån slik at jeg slapp å betale for nye bilder til den nette pris av 1200,- (mye penger for 20 år siden for en enslig mor). Men nei. Tannlegen ble rasende når jeg spurte. De bildene var hans og ferdig med det. Oralkirurgen ble rimelig oppgitt, såpass til han tok nye bilder for meg uten å ta betalt ekstra. Anonymkode: 65a28...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #8 Del Skrevet 19. februar 2019 Takk AB ...ddf, dette var oppklarende. Jeg uttrykte meg upresist. Det er en kopi av journalen jeg har krav på og skal ha. Når det gjelder muligheter for manipulasjon av journal, hørte jeg litt om dette fra en tannpleier med 25 års erfaring. Det var hun som anbefalte meg å møte opp på tannlegekontoret. Anonymkode: 2dcdd...fd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #9 Del Skrevet 19. februar 2019 De tannlegene jeg har jobbet for har ikke hatt noen problemer med å skrive ut journalen til pasienter som av ulike grunner ønsker dette. Men vi sender da helst direkte til tannlegekontoret som skal ha journalen. Skal det gå via mail skal begge parter ha norsk helsenett. Man skal ikke sende slik informasjon på mail som ikke er sikret. Men vi får forespørsler på mail, svarer gjerne. Men pasienten får da beskjed om hvordan vi sender fra oss journaler. Ang. å manipulere journalen. Det er ganske vanskelig. For som skrevet over så får man ikke gjort endringer dagen etter. Man må da ringe etter en kode, å da skal man ha en grunn. Det er også ganske strengt, alle skal ha egen innlogging slik at det blir loggført hvem som har vært inne og skrevet der. Ang. hva man har krav på av refusjon. De fleste tannleger har direkteoppgjør med helfo. Det vil si at hvis man har krav på refusjon så blir dette gjort opp direkte. Men, helfo sine regler blir tolket av hver tannlege. Det er ikke alle tannleger som tolker likt. Noen for mye, noen kanskje for lite. Men bare ta en telefon. Si at du ønsker en utskrift av journalen din. Det byr mest sannsynlig ikke på noen problemer. Anonymkode: cf542...575 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2019 #10 Del Skrevet 19. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: De tannlegene jeg har jobbet for har ikke hatt noen problemer med å skrive ut journalen til pasienter som av ulike grunner ønsker dette. Men vi sender da helst direkte til tannlegekontoret som skal ha journalen. Skal det gå via mail skal begge parter ha norsk helsenett. Man skal ikke sende slik informasjon på mail som ikke er sikret. Men vi får forespørsler på mail, svarer gjerne. Men pasienten får da beskjed om hvordan vi sender fra oss journaler. Ang. å manipulere journalen. Det er ganske vanskelig. For som skrevet over så får man ikke gjort endringer dagen etter. Man må da ringe etter en kode, å da skal man ha en grunn. Det er også ganske strengt, alle skal ha egen innlogging slik at det blir loggført hvem som har vært inne og skrevet der. Ang. hva man har krav på av refusjon. De fleste tannleger har direkteoppgjør med helfo. Det vil si at hvis man har krav på refusjon så blir dette gjort opp direkte. Men, helfo sine regler blir tolket av hver tannlege. Det er ikke alle tannleger som tolker likt. Noen for mye, noen kanskje for lite. Men bare ta en telefon. Si at du ønsker en utskrift av journalen din. Det byr mest sannsynlig ikke på noen problemer. Anonymkode: cf542...575 Takk for utfyllende og godt svar! Ja, jeg vet det er mest vanlig å sende kopi av journalen til et annet tannlegekontor. I mitt tilfelle må den til meg av praktiske grunner. Så lenge jeg har krav på dette trenger heller ikke tannlegen noen begrunnelse. Når du sier det er ok å ringe, kan jeg like gjerne sende en email. Føler meg mer komfortabel med skriftlig kommunikasjon. Og for tannlegen en bedre dokumentasjon. Selvsagt skal ikke pasientopplysninger sendes på en usikret elektronisk linje som email. Jeg oppgir min postadresse og regner jo med tannlegen benytter den. Anonymkode: 2dcdd...fd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2019 #11 Del Skrevet 20. februar 2019 Jeg har to ganger fått hentet ut journalen min hos tidligere tannleger ved flytting, har aldri vært noe problem. Har fått hele journalen med bilder å alt, siden jeg har noen skader som trenger oppfølging osv. Anonymkode: 205e9...bc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå