Gå til innhold

7-åring som ikke liker å tørke seg selv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 7 år gamle jente liker ikke å tørke seg selv når hun har vært på do. Når hun er hos faren sin, gjør hun det selv. Men hos meg, pleier hun alltid å rope på meg når hun er ferdig.

Har selvfølgelig prøvd å lære henne til å gjøre det ordentlig, men hun er ikke selv trygg på at det blir gjort ordentlig. 

Noen som har opplevd det samme? Hvordan hjelpe henne å bli mer tryggere på dette?

Anonymkode: 42a22...142

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal tørke henne og være en god mor. 

Skam deg

Anonymkode: 5e52f...5ef

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal tørke henne og være en god mor. 

Skam deg

Skam meg? Hun er snart 8 år og går i 2.klasse, de får ikke hjelp når de skal på do på skolen, så er vel på tide å lære seg å gjøre dette selv. Jeg lurer bare på hvordan jeg går frem for å gjøre henne mer selvstendig og trygg.

TS

• Liker 41
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skam meg? Hun er snart 8 år og går i 2.klasse, de får ikke hjelp når de skal på do på skolen, så er vel på tide å lære seg å gjøre dette selv. Jeg lurer bare på hvordan jeg går frem for å gjøre henne mer selvstendig og trygg.

TS

Håper barnevernet tar tak i henne. Grov omsorgssvikt

Skrevet

Øvelse gjør mester ,hun lærer det ikke vis hun ikke gjør det selv . 

• Liker 10
Skrevet

Min bror på 8 år vil ikke tørke seg selv og vil at moren vår skal tørke han. Min mor er en people-pleaser. Når familien min er på besøk hos meg, må han gjøre det selv fordi jeg er litt streng mot han. Jeg sier alltid når han er på besøk at han må tørke seg selv når han skal på do. 

Anonymkode: 93ebf...95b

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grov omsorgssvikt ville vært om jeg ikke hjalp henne, men det gjør jeg altså.

TS

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 7 år gamle jente liker ikke å tørke seg selv når hun har vært på do. Når hun er hos faren sin, gjør hun det selv. Men hos meg, pleier hun alltid å rope på meg når hun er ferdig.

Har selvfølgelig prøvd å lære henne til å gjøre det ordentlig, men hun er ikke selv trygg på at det blir gjort ordentlig. 

Noen som har opplevd det samme? Hvordan hjelpe henne å bli mer tryggere på dette?

Nesten samme situasjon her. Sjuåring som har panikk for å få avføring på fingrene, og nekter å tørke selv. Jeg har ingen råd, men nå er vi i alle fall to 😉

Anonymkode: 8189d...f6d

Skrevet

Nesten samme situasjon her. Sjuåring som har panikk for å få avføring på fingrene, og nekter å tørke selv. Jeg har ingen råd, men nå er vi i alle fall to 😉

Tørk hann henne selv. Vær god forelder

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må jo da forsøke å forklare ungene at selv om de skulle slumpe til å få litt bæsj på fingrene, så er det ikke farlig. Da må man bare ikke smøre det utover eller komme borti noe annet, og sørge for å vaske hendene skikkelig etterpå. Vis/lær dem god håndsåpehygiene og hvordan/hvor lenge hendene skal vaskes.

Anonymkode: ba90c...ca5

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man må jo da forsøke å forklare ungene at selv om de skulle slumpe til å få litt bæsj på fingrene, så er det ikke farlig. Da må man bare ikke smøre det utover eller komme borti noe annet, og sørge for å vaske hendene skikkelig etterpå. Vis/lær dem god håndsåpehygiene og hvordan/hvor lenge hendene skal vaskes.

Barn er for ung til å forstø det der

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i huset har vi følgende regel siden barnet var 4: 

Barnet tørker seg selv, helt til papiret blir hvitt

Når papiret er hvitt, roper barnet på oss for inspeksjon ;)

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tørk hann henne selv. Vær god forelder

Man er ikke en god foreldre av å servere alt for barna på sølvfat. Gode foreldre lærer barna å bli selvstendige 

• Liker 11
Skrevet

Barn er for ung til å forstø det der

Dette er elementær barnehagekunnskap

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Mrs Robinson skrev:

Her i huset har vi følgende regel siden barnet var 4: 

Barnet tørker seg selv, helt til papiret blir hvitt

Når papiret er hvitt, roper barnet på oss for inspeksjon ;)

Man er ikke en god foreldre av å servere alt for barna på sølvfat. Gode foreldre lærer barna å bli selvstendige 

Ikke når man ikke hjeloer barnet når det trenger hjelp, slik ts beskrev at datteren trengte :) 

Skrevet

Vi snakker panikk type tilnærmet fobi med hyperventilering og full pakke av tanken her. Det er like lite 'bare' å vaske hendene som det for enkelte er å 'bare' kverke en edderkopp eller 'bare' å stå i en gardintrapp. 

Skrevet

Min 7 år gamle gutt vil heller ikke. Han sier han gjør det på skolen og på besøk, men det er visst vanskeligere hjemme når jeg er tilgjengelig... Jeg har sagt han må tørke tre ganger selv, så kan han rope på meg hvis det fortsatt kommer noe på papiret.

Regner med det går over av seg selv. Han får jo øvelse når han ikke er hjemme, og etter hvert må det jo bli flaut å få mamma til å tørke seg også...

Det er forresten en gutt i klassen hans som også pleier å be meg tørke ham når han er på besøk her. Og en annen som tørker seg selv når han rekker å gå på do, men som ofte har uhell og må ha hjelp til å skifte og vaske seg. Så det er ikke sååå unormalt å trenge litt hjelp i den alderen, selv om de fleste klarer sånt selv.

Anonymkode: 4624b...3f3

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke når man ikke hjeloer barnet når det trenger hjelp, slik ts beskrev at datteren trengte :) 

Men trenger datteren hjelp når hun klarer det hos faren? 

• Liker 1
Skrevet

Da hadde jeg rett og slett latt være å komme og tørke. En på snart 8 år er fult kapabel til å tørke seg selv i rumpa altså.  

Anonymkode: f3027...95b

• Liker 2
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Da hadde jeg rett og slett latt være å komme og tørke. En på snart 8 år er fult kapabel til å tørke seg selv i rumpa altså.  

Anonymkode: f3027...95b

Akkurat. Barnet må bare øve og øve til det sitter. 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs? Dette er så langt fra omsorgssvikt som det kan komme. Dette er å stille et helt normalt og vanlig krav til noe en 8 åring klarer helt selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...