Gå til innhold

Aktiviteter i barnehagebursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

sønnen min fyller 4 år i mai, og i den anledning så skal vi invitere hele avdelingen hans hjem til oss i kl.12-14 på en hverdagen. Planen er å ha selskapet ute i hagen. Har dere noen tips om noen enkle og gøyale leker vi kan organisere? Barna er mellom 3-6 år, 18 barn. Totalt vil det være 5 voksne tilstede. 

Takk for innspill😊

Endret av CKT
Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Hinderløype» med litt ulike hindere eller poster. Premien kan være godtepose. Bare et forslag. 

Anonymkode: 457df...364

Skrevet

Pinata!

Anonymkode: 37946...5dd

Skrevet

Duk av papir, og fargestifter til å tegne på den :)

• Liker 2
Skrevet

Vår erfaring er at leken mellom barna går helt av seg selv i den alderen og at aktivisering ikke var nødvendig. Bare nevner sånn i tillfelle dere tror dere ha aktivitet :)

Anonymkode: d0e6d...d8b

• Liker 4
Skrevet

Min erfaring er at bursdag på 2 timer er en halv time for lenge for barn under 8 år. Vær forberedt på at den siste halvtimen blir en prøvelse! ;)

Mine tips: 
Trekk ut tiden så lenge du kan når barna kommer.  Da er de gjerne litt sjenerte (og rolige...).  Når du merker at noen bør skje, inviterer du til bords.  Da er det lurt å ha mat på bordet som trigger barnas nysgjerrighet.  Fruktspyd på melon, plassert midt på bordet, er midt i blinken. Unger er glade i frukt og bær. 

Når bursdagskaka skal serves slår vi av alle lys og barna må være helt stille..  Så bæres burdsagskaka høytidelig inn.  Da har jeg tente stjerneskudd plassert i kaka.  Du skal tro det skaper stemning! :)

Så leker de små..  Og jeg gjør klart for servering av pølser i "pølseboden".  Ungene må stille seg i kø (som tar sin tid...).  Så selger jeg pølser..  

Etter pølsesping tar festen gjerne noe mer av...  Alle er kjent og stemningen er høy.  Da, når jeg hører at det er på tide, åpner jeg isdisken.  De står i kø, og er vel tilfredse når isen er mottatt - og foreldrene (endelig) kommer og henter deres små krapyler...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvorfor midt på dagen på en hverdag? Da er barna i barnehagen. Har skjedd noen ganger at barna mine har vært med på det, føler ikke at jeg kan si nei. Men liker det ikke. Jeg sender barna i barnehagen, der har de regler og rutiner når det gjelder sikkerhet osv. Skal de plutselig være i et privat hjem så vet jo ikke jeg hva som foregår der. Og skulle noe gå galt, hvem har ansvaret? 

Det der liker jeg ikke i det hele tatt. Inviter etter barnehagen eller i helgen. Evt kan du møte opp i barnehagen med en kake. 

Legger til: synes det er rart at barnehagene godkjenner slik praksis 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Hvorfor midt på dagen på en hverdag? Da er barna i barnehagen. Har skjedd noen ganger at barna mine har vært med på det, føler ikke at jeg kan si nei. Men liker det ikke. Jeg sender barna i barnehagen, der har de regler og rutiner når det gjelder sikkerhet osv. Skal de plutselig være i et privat hjem så vet jo ikke jeg hva som foregår der. Og skulle noe gå galt, hvem har ansvaret? 

Det der liker jeg ikke i det hele tatt. Inviter etter barnehagen eller i helgen. Evt kan du møte opp i barnehagen med en kake. 

Hva tenker du kan skjer i forhold til sikkerhet fra mandag-fredag, som ikke kan skje i helgen? 🤔

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Hva tenker du kan skjer i forhold til sikkerhet fra mandag-fredag, som ikke kan skje i helgen? 🤔

Har lite med det å gjøre. Men vi har altså bare fått beskjed om at i dag skal vi være hjemme hos 'Per' for han har bursdag. Ikke vet jeg hvor Per bor eller hvem foreldrene hans er. Hadde vi blitt invitert på fritiden så hadde jeg levert barnet, hilst på, kanskje tatt en kaffe. Det blir noe helt annet. Så driver de med trampoline-hopping og alt mulig, får jeg høre etterpå. Det er en ting når jeg selv leverer i bursdag, men jeg forventer at når barna er i barnehagen så er de på deres områder eller turer med de ansatte. Ikke hvilke som helst andre voksne på områder som ikke er underlagt noen form for kontroll. 

Jeg er ikke spesielt hysterisk men akkurat dette synes jeg blir feil. 

• Liker 4
Skrevet

Lurer også på hvorfor dere velger hverdag. Hvem tenker dere skal levere barna? Foreldrene er på jobb, og du kan ikke regne med at de tar fri for å levere barna i en barnebursdag, for så å måtte ta seg fri nok en gang for å hente de før en vanlig jobb dag er overstått. 

Har feiret bursdag siden 3 år, og det har ikke vært nødvendig å legge opp til andre aktiviteter enn mat og kake. Eller, fisking av godteposer er gøy ;)

• Liker 1
Skrevet

Skattejakt! Med skattekart som viser veg til neste post osv. En voksen på hver gruppe. På de ulike postene kan det være en aktivitet eller bare et nytt kart og premie til slutt.

Anonymkode: a8328...894

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Lurer også på hvorfor dere velger hverdag. Hvem tenker dere skal levere barna? Foreldrene er på jobb, og du kan ikke regne med at de tar fri for å levere barna i en barnebursdag, for så å måtte ta seg fri nok en gang for å hente de før en vanlig jobb dag er overstått. 

Har feiret bursdag siden 3 år, og det har ikke vært nødvendig å legge opp til andre aktiviteter enn mat og kake. Eller, fisking av godteposer er gøy ;)

Barnehagen tar det som en tur. Noen av de ansatte er med. Men foreldrene kan liksom ikke si nei til det...

Skrevet
4 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Barnehagen tar det som en tur. Noen av de ansatte er med. Men foreldrene kan liksom ikke si nei til det...

Jeg synes også at dette er helt bak mål. De er vel ikke nok ansatte til å ivareta sikkerheten? (vil jeg tro).

Anonymkode: 457df...364

Skrevet

Jeg liker heller ikke sånt opplegg, man har ikke kontroll på hva slags hjem de er i, kjenner ikke foreldre osv. Dessuten synes jeg det er snikete å gjøre det i barnehagetiden slik at de ansatte skal være det og hjelpe til - vi andre tar ansvar for å feiringen og arbeidet med den selv... jeg jobber på skole, og det har skjedd én gang at ledelsen sa ja til sånt opplegg i sfo-tid, det var helt forferdelig, masse kaos, kjempeslitsomt for de ansatte, og mye mer arbeid enn en vanlig dag (jeg for min del synes det holder lenge å organisere bursdager for egne barn om jeg ikke skal måtte gjøre det på jobb og). Men foreldrene til bursdagsbarnet var fornøyd...

For å svare på det du spør om pleier vi å ha flasketuten-peker-på ifm gaveåpning (men det blir gjerne ikke tradisjonell gaveåpning når dette blir i barnehagetiden). Ellers får ungene leke mye fritt, de liker ofte bedre det, enn at det er overplanlagt. Men pleier å sette i gang noen leker på slutten, som en over nevnte, den siste slitsomme halvtimen😜 feks kaste ringer på kjegler, evt erteposer mot en rockering. Danseleken er også en slager. 

Anonymkode: 6dedd...02f

• Liker 1
Skrevet

Vi pleide å lage ulike lekestasjoner utover i hagen, for å friste barna til lek. Et teppe med småbiler og dukker på, pil og bue med blink (sugekopp-piler), såpebobler osv. Ungene elsket det, og lekte seg selv hele bursdagen uten behov for at noen voksne tok ledelsen. Våre barn syntes også det var stor stas å vise frem rommet sitt til vennene, og så lekte de med leker der. De fikk pølser først når de kom, og kake en stund etterpå.

Anonymkode: cadb7...c28

Skrevet (endret)

TS her.

Takk for alle tilbakemeldinger, mange flotte forslag!

I og med at det var noen som stilte seg kritisk til en slik feiring, tok jeg likegodt kontakt med ped.leder på avdelingen. Hun forklarte at dette var et flott tiltak, og de har ikke fått negative tilbakemeldinger fra øvrige foresatte på avdelingen når andre har valgt en slik feiring. Vi tar oss av all organisering, og de ansatte er med på leker etc. 

Når det gjaldt sikkerhet, så hun ikke noe problem med dette. Det ble som en vanlig turdag for de. Selskapet holdes i vår private hage, uten trampoline og langt færre trær å klatre i sammenlignet med lekeplasser/uteområder og skog. For jeg vil anta at deres barn går på tur i skog og mark jevnlig eller tar toget til biblioteket?Eller er dere negative til det? Vi er oppegående mennesker og vi vil selvfølgelig ikke skape situasjoner som går på helsa løs for barna.

Du som påpeker at dette er en easy way out for oss som foreldre; vi ønsker å inkludere alle barna ettersom vår sønn har venner i alle aldersgrupper og av begge kjønn. Skulle vi holdt det på en lørdag, måtte vi da ha valgt å invitere kun gutter eller et bestemt årskull ettersom vår bhg har en policy på at ingen barn skal ekskluderes i slike settinger. Og 8 barn er mye lettere å håndtere enn 18 barn. Så jeg vil heller påstå at vi skaper mer jobb for oss selv ved å gå for denne løsningen.

Krysser fingrene for sol og glade barn, dagen blir forhåpentligvis topp for både liten og stor😊 

Endret av CKT
  • Liker 1
Skrevet

Dere får sikkert en fin dag, men jeg håper virkelig ikke noen av foreldrene i «min» bhg hvor jeg har barna finner på noe slikt. Det har jeg faktisk aldri hørt om før, liker ikke ideen heller. Jeg synes det er greit at en forelder er med i bursdagen i slik aldersgruppe. Gylden anledning til også å bli bedre kjent med de andre foreldrene.. 

Anonymkode: bf2ad...d97

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, CKT skrev:

Hei,

sønnen min fyller 4 år i mai, og i den anledning så skal vi invitere hele avdelingen hans hjem til oss i kl.12-14 på en hverdagen. Planen er å ha selskapet ute i hagen. Har dere noen tips om noen enkle og gøyale leker vi kan organisere? Barna er mellom 3-6 år, 18 barn. Totalt vil det være 5 voksne tilstede. 

Takk for innspill😊

Her hadde vi ingen organiserte aktiviteter... I den alderen kan det være vanskelig å holde styr på alle barna og ha noe organisert. I hvert fall de minste. Vi lot barna holde på av seg selv.. Det vart kjempebra! De koste seg og lekte, spiste kake og muffins, mens vi voksne satt bare i ro drakk kaffe og kosa oss vi også.

Erfaringer med slike bursdager at jo mindre organisert det er, jo mindre stress er det for alle og jo BEDRE blir det! :) 

Anonymkode: b6a4c...01e

Skrevet

Jeg syntes det høres gøy ut, jeg :) Det er vel stas for barna å dra et nytt sted, og de barnehageansatte er jo med. 

Skulle gjerne hatt slik feiring selv, men visste ikke at det var mulig og etter alle de surmaga innleggene her så tør jeg heller ikke spørre barnehagen :P 

Anonymkode: cf0f4...7a6

Skrevet
4 timer siden, CKT skrev:

TS her.

Takk for alle tilbakemeldinger, mange flotte forslag!

I og med at det var noen som stilte seg kritisk til en slik feiring, tok jeg likegodt kontakt med ped.leder på avdelingen. Hun forklarte at dette var et flott tiltak, og de har ikke fått negative tilbakemeldinger fra øvrige foresatte på avdelingen når andre har valgt en slik feiring. Vi tar oss av all organisering, og de ansatte er med på leker etc. 

Når det gjaldt sikkerhet, så hun ikke noe problem med dette. Det ble som en vanlig turdag for de. Selskapet holdes i vår private hage, uten trampoline og langt færre trær å klatre i sammenlignet med lekeplasser/uteområder og skog. For jeg vil anta at deres barn går på tur i skog og mark jevnlig eller tar toget til biblioteket?Eller er dere negative til det? Vi er oppegående mennesker og vi vil selvfølgelig ikke skape situasjoner som går på helsa løs for barna.

Du som påpeker at dette er en easy way out for oss som foreldre; vi ønsker å inkludere alle barna ettersom vår sønn har venner i alle aldersgrupper og av begge kjønn. Skulle vi holdt det på en lørdag, måtte vi da ha valgt å invitere kun gutter eller et bestemt årskull ettersom vår bhg har en policy på at ingen barn skal ekskluderes i slike settinger. Og 8 barn er mye lettere å håndtere enn 18 barn. Så jeg vil heller påstå at vi skaper mer jobb for oss selv ved å gå for denne løsningen.

Krysser fingrene for sol og glade barn, dagen blir forhåpentligvis topp for både liten og stor😊 

Det høres ut som det blir en fin bursdagsfeiring og en topp turdag for barna😀 det blir nok en tur de snakker lenge om! 

og til alle som er så skeptiske: da regner jeg med dere er kritiske til turdager generelt? 

Anonymkode: 5fb21...317

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...