Gå til innhold

Jeg klarer ikke slutte å spise!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på diett, men den har sklidd helt ut de siste ukene. Jeg er konstant sulten og klarer ikke la være å spise alt jeg kommer over. Jeg vil bare ha mer og mer og mer av alt. Poteter, ost, sjokolade, ris og bernaissaus, Pepsi Max, kake.. jeg vil ha alt! Hva hjelper når det blir slik? Jeg blir gal. Jeg har heldigvis ikke gått opp i vekt ennå, men fortsetter jeg slik kommer jeg til å gå forbi der jeg startet... 

jeg prøver å spise små måltider ofte, og spise mye grønt og frukt (spesielt mye grønnsaker til middag) jeg gir snart opp!

er det noen kloke råd der ute?❤️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gå på diett. Dropp alle de reglene. Bare spis normalt.

Anonymkode: 7116d...33c

• Liker 5
Skrevet

Første tipset mitt til deg må være å puste med magen. Du høres stresset ut, og havner i en vond sirkel der du stresser over at du er sulten, stresset over at du spiser, og føler du må kontrollere situasjonen. Prøv å finne på noe hyggelig en dag, der du for eksempel tilbringer hele dagen med en eller flere andre personer. Spis når de spiser (så fremt dette er sånn halv-sunne mennesker). Prøv å ikke tenke at du er inne i en "overspisingsfase". Tenk at spist er spist, nå skal jeg fokusere på noe annet. Jeg tror det vil hjelpe deg en hel del bare å senke skuldrene litt, få fokuset bort fra maten. Spis næringsrik mat og etter dagsbehovet ditt fordelt på måltider. 

Anonymkode: 934c0...91f

• Liker 4
Skrevet

Hva pleier du sånn ca å spise på en dag? 

Anonymkode: 55e10...93c

• Liker 2
Skrevet

Har du ikke gått opp i vekt noe ila de siste ukene, så er det ikke sikkert at du har spist så mye som du føler, selv om du føler maten ikke er sunn. 

Min første tanke er at du er på en for streng diett der du ikke får i deg alt du skal. Da vil kroppen ofte reagere med å bli ekstra sulten. 

Tenk balanse. Et kosthold du skal opprettholde, ikke en streng, midlertidig diett.

Anonymkode: d132f...c01

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, blomaden said:

Jeg er på diett, men den har sklidd helt ut de siste ukene. Jeg er konstant sulten og klarer ikke la være å spise alt jeg kommer over. Jeg vil bare ha mer og mer og mer av alt. Poteter, ost, sjokolade, ris og bernaissaus, Pepsi Max, kake.. jeg vil ha alt! Hva hjelper når det blir slik? Jeg blir gal. Jeg har heldigvis ikke gått opp i vekt ennå, men fortsetter jeg slik kommer jeg til å gå forbi der jeg startet... 

jeg prøver å spise små måltider ofte, og spise mye grønt og frukt (spesielt mye grønnsaker til middag) jeg gir snart opp!

er det noen kloke råd der ute?❤️

Dette skjer med alle som "er på diett".

Det er derfor man har hundrevis av tråder som handler om at noen skal ned x antall kilo på noen måneder. Dette er oppskriften på jojo-slanking.

Noen råd: Spis sunt og tren jevnlig (og kast badevekta).

Dersom man gjør dette og aldri slutter (dette er hele trikset), så vil resultatene komme. Det viktigste er å ikke slutte. Ingen kommer i kjempeform etter noen måneder med trening.

Dette med at man må spise mange små måltider er bare tull. Dette er noe en eller annen sjarlatan har funnet på, trolig for å tjene penger.

Gjør fysisk aktivitet til en livsstil og du kan spise deg så mett du vil hver dag.

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva pleier du sånn ca å spise på en dag? 

På en vanlig dag spiser jeg frokost: litt havregryn med melk og litt honning, lunsj: enten noen mellombarer hvis jeg er ute, er jeg hjemme så enten noen brødskiver eller knekkebrød med skinke og tomat og agurk, middag består mye av søtpotet, gullerot og potet med enten kylling eller svin, hvis jeg spiser kveldsmat er det kanskje smoothie eller det samme som til lunsj. Prøver å holde meg innenfor 1700 kalorier, men lurer på om dette er for mye.

Jeg skal ha brystreduksjon, og må derfor ned 13 kilo. Jeg har egentlig alltid holdt meg unna slanking og slik, siden jeg tidligere har blitt veldig opphengt i dette. På VGs gikk det mye i overspising og kaste opp eller kun spise og drikke hver 24 time. Jeg prøver veldig å bevare kontrollen, og jeg er så redd for å miste den. 

Jeg føler at jeg er mislykket dersom jeg ikke får til denne vektreduksjonen 

Anonymkode: e4ddf...0f2

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På en vanlig dag spiser jeg frokost: litt havregryn med melk og litt honning, lunsj: enten noen mellombarer hvis jeg er ute, er jeg hjemme så enten noen brødskiver eller knekkebrød med skinke og tomat og agurk, middag består mye av søtpotet, gullerot og potet med enten kylling eller svin, hvis jeg spiser kveldsmat er det kanskje smoothie eller det samme som til lunsj. Prøver å holde meg innenfor 1700 kalorier, men lurer på om dette er for mye.

Jeg skal ha brystreduksjon, og må derfor ned 13 kilo. Jeg har egentlig alltid holdt meg unna slanking og slik, siden jeg tidligere har blitt veldig opphengt i dette. På VGs gikk det mye i overspising og kaste opp eller kun spise og drikke hver 24 time. Jeg prøver veldig å bevare kontrollen, og jeg er så redd for å miste den. 

1700 kalaorier er ikke mye det, målet ditt burde være å holde deg mett uten å overspise, da blir man mer motivert å finne ting som metter deg.

Dette er hva jeg gjør personlig, noe du ikke trenger å gjøre, men jeg pleier å drikke en del vann før måltider og etter måltider. Sånn at jeg føler meg mett hele tiden, har hjulpet meg en del

Anonymkode: 4986d...c9f

Skrevet

Spise grønnsaker til ALLE måltider

Pass på HVORDAN du spiser, ikke bare hva. Spis sakte, senk gaffelen mellom hver munnfull, ta deg tid til å tygge og smake, kjenn etter på smak, tekstur osv. Dette. Vil gjøre deg mer bevisst og gjøre at du forhåpentligvis også nyter måltidet og føler deg mer tilfredsstilt. (du kan evt google "mindfull eating"). Lær deg også av med å spise foran tv. Da blir d fort til at du automatisk assosierer tv med mat. Spis for å spise, ikke for å "kose deg" mens du gjør andre ting. 

Når tanken på å spise utenom måltidet kommer - gjør d til en regel å Drikke en kopp te og spis noe grønt før du evt finner frem mer mat

Ikke kjøp inn fristelser /mat du holder deg unna

Hold deg opptatt - yoga, tur, strikking, spill, sudoku - la hendene gjøre noe annet enn å spise 

Ha en plan for når suget dukker opp - hva kan du gjøre for å distrahere deg selv, hva kan du evt spise i stede for snacks? 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser for «dårlig»! Jeg spiser også rundt 1700 kalorier, og er alltid mett. Det er viktig å spise gode måltider som gjør deg mett. 

Dette er det jeg spiser, det er i underkant av 1700 kalorier.

frokost: havregrøt med 40g havre og vann med en halv banan. (200 kcal)

lunsj: to knekkebrød med en halv avocado, noen ganger med et egg. (Ca 350 kcal)

middag: en laksefilet med grønnsaker og poteter. (Ca 400 kcal)

kvelds: to knekkebrød med pålegg. (200 kcal)

spiser også litt frukt/grønnsaker om jeg blir småsulten.

Jeg har bare cirka regnet, så det er selvfølgelig mer/mindre kcal enn det jeg har skrevet. 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser for «dårlig»! Jeg spiser også rundt 1700 kalorier, og er alltid mett. Det er viktig å spise gode måltider som gjør deg mett. 

Dette er det jeg spiser, det er i underkant av 1700 kalorier.

frokost: havregrøt med 40g havre og vann med en halv banan. (200 kcal)

lunsj: to knekkebrød med en halv avocado, noen ganger med et egg. (Ca 350 kcal)

middag: en laksefilet med grønnsaker og poteter. (Ca 400 kcal)

kvelds: to knekkebrød med pålegg. (200 kcal)

spiser også litt frukt/grønnsaker om jeg blir småsulten.

Jeg har bare cirka regnet, så det er selvfølgelig mer/mindre kcal enn det jeg har skrevet. 

Men dette er jo bare 1150 kcal. Det er vesentlig under 1700 kcal. Hvilke kilder kommer de "manglende" kcal fra? Spør ikke for å pirke, men er interessert i helheten av kostholdet. Er det mer protein eller sukker feks. :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er jo bare 1150 kcal. Det er vesentlig under 1700 kcal. Hvilke kilder kommer de "manglende" kcal fra? Spør ikke for å pirke, men er interessert i helheten av kostholdet. Er det mer protein eller sukker feks. :)

Ja, jeg vet. Når jeg skrev innlegget så, så jeg at det var langt under 1700. Orket bare ikke viske ut🤫

Skrevet

1700ish kalorier ser sånn ut for meg: 

Frokost: 1 SS tran + 50 g havregryn i mikro på ca 2 dl mandelmelk, blander inn 23 g proteinpulver, 8 g chiafrø, ca 50 g blåbær, 80 - 100 g jordbær, og ca 50 - 60 g banan (500ish kalorier) 

Lunsj: 3 Rugsprø med 2 små bokser makrell i tomat + 1 liten boks leverpostei + 1 skyr + 1 appelsin + en håndfull varierte usaltede nøtter (mandler, valnøtter, paranøtter og cashewnøtter) (ca 550 kalorier) 

Middag: 200 g kylling med 6 g olivenolje, 170 g søtpotetfries, 400 g grønnsaker (brokkoli, blomkål, rosenkål og asparagesbønner) (670 kalorier) 

I dag spiste jeg en skyr ekstra på kvelden, som utgjorde ca 100 kalorier, så dagen min i dag var ca 1850 kalorier

183 g karbohydrater, 123 g protein, og 61 g fett :) 

Ja, jeg kan oppleve å bli sulten i løpet av dagen, men jeg spiser ikke med en gang jeg kjenner sultfølelse. Jeg spiser mellom ca 08 - 09 til 18 - 19 på kvelden.

Anonymkode: 041b7...9f2

Skrevet

PS: Du må lære kroppen din å "holde ut" i ubehagelige situasjoner. Jeg kan gå sulten en liten stund før jeg spiser, rett og slett fordi det ikke er nødvendig å spise HELE tiden, eller hver eneste gang jeg kjenner på sult. Sultfølelse er bare hormoner i kroppen din, så hvis du klarer å ignorere de signalene en liten stund, så går det over :) Jeg sier ikke du skal sulte deg, men ta det litt med ro og gjør noe annet. Mye handler om selvdisiplin 

Anonymkode: 041b7...9f2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...