Gå til innhold

OBOS forkjøpsrett: Noen som vil dele sin historie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har både tapt to leiligheter og vunnet en med OBOS forkjøpsrett.

Er det noen her som har lyst til å dele sine historier? Og hva syns dere egentlig om denne forkjøpsretten?

Jeg får inntrykk av at den ikke er så veldig populær blant meglerne heller. Noen her som vet hvorfor?

Anonymkode: 0f5b5...165

• 2 år senere...
Skrevet

Grunnen til at meglerene ikke liker den er for at folk ikke gidder å by på leilighetene, da de vet at de som regel taper den uansett. Og de som har ansiennitet sitter bare å venter noe som gjør at prisen blir lavere enn den skulle vært.  Jeg er nå i en situasjon med Usbl der jeg har vunnet en bud runde på 100 over takst. Nå skal jeg sitte i 14 dager og vente på om en av medlemmene vil kjøpe den. Det jeg synes er at disse selskapene gir medlemmene latterlig lang tid på å bestemme seg, da jeg hadde 4 dager fra den ble lagt ut til jeg hadde vunnet budrunden, og de har 14. Er nesten 100% sikker på at den glipper da jeg ikke har noe ansiennitet. Dette er pga ansiennitets systemet der du kan Arve ansiennitet.

Med dette er du nesten avhengig av å betale sykt mye over takst, eller så må du ha opp mot 50 år ansiennitet da det virker som at alle har en bestefar som er medlem.

Anonymkode: bc40a...8f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Grunnen til at meglerene ikke liker den er for at folk ikke gidder å by på leilighetene, da de vet at de som regel taper den uansett. Og de som har ansiennitet sitter bare å venter noe som gjør at prisen blir lavere enn den skulle vært.  Jeg er nå i en situasjon med Usbl der jeg har vunnet en bud runde på 100 over takst. Nå skal jeg sitte i 14 dager og vente på om en av medlemmene vil kjøpe den. Det jeg synes er at disse selskapene gir medlemmene latterlig lang tid på å bestemme seg, da jeg hadde 4 dager fra den ble lagt ut til jeg hadde vunnet budrunden, og de har 14. Er nesten 100% sikker på at den glipper da jeg ikke har noe ansiennitet. Dette er pga ansiennitets systemet der du kan Arve ansiennitet.

Med dette er du nesten avhengig av å betale sykt mye over takst, eller så må du ha opp mot 50 år ansiennitet da det virker som at alle har en bestefar som er medlem.

Uff, denne mister du med stor sannsynlighet dessverre - 100’ over prisantydning er perfekt for de som sitter med forkjøpsrett.

Forkjøpsrett er en uting, iallfall for oss er er tilflyttere i Oslo og ikke har nubbesjans til å trumfe forkjøpsrett fra bestefar. Siste visningen jeg var på hadde både intern forkjøpsrett og medlemsskap fra 1980 og sikkert mye mer foran meg i køa, da mister man motet før visningen i det hele tatt er avholdt. 

Anonymkode: 58d9e...9b2

• Liker 2
Skrevet

Synes det er noe tull, selger får også lavere pris og budgivere blir irriterte. Skal oppgradere til 4-roms nå, og alt med forkjøpsrett blir ignorert - gidder ikke vente i ukesvis på å få et nei.

Anonymkode: 68562...95f

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde skrevet kontrakt, avtalt overtagelse om en uke og Solgt min egen leilighet. De fikk også rask overtagelse siden jeg skulle jo raskt inn i ny bolig.

Dagen før overtagelse ringer megler meg. Dessverre, noen har brukt forkjøpsretten. Lykke til med videre boligkjøp.

Jeg måtte campe på sofaen til mamma en mnd før jeg fikk kjøpt en annen leilighet. Heldigvis var det bare meg den gangen. 

Etter det, har jeg alltid gjort et poeng av dette. Jeg drar på visning. I det jeg blir spurt om å skrive meg opp på budrunde spør jeg. Er det forkjøpsrett her? Får jeg et ja. Sier jeg bare neitakk og drar.

Anonymkode: 8d774...b92

• Liker 1
Skrevet

Jeg tapte først min første leilighet som jeg vant budrunden på. Sykt kjedelig.

Nå har jeg kjøpt en annen hvor jeg tok den på forkjøpsrett. Skal betale prisantydning på den, men har en følelse av at jeg har betalt for mye og at jeg vil tape penger da jeg ikke vet hva den reelle verdien er. Ikke kult å tape verdi på første boligen on for eksempel 5 år når jeg må ha noe større pga barn og liknende. Er litt stressa over det. Så det er jo det negative ved å ta den på forkjøpsrett.

skal skes at dette ikke er OBOS men noe likenende i en annen by.

Anonymkode: 2d8e0...734

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tapte først min første leilighet som jeg vant budrunden på. Sykt kjedelig.

Nå har jeg kjøpt en annen hvor jeg tok den på forkjøpsrett. Skal betale prisantydning på den, men har en følelse av at jeg har betalt for mye og at jeg vil tape penger da jeg ikke vet hva den reelle verdien er. Ikke kult å tape verdi på første boligen on for eksempel 5 år når jeg må ha noe større pga barn og liknende. Er litt stressa over det. Så det er jo det negative ved å ta den på forkjøpsrett.

skal skes at dette ikke er OBOS men noe likenende i en annen by.

Anonymkode: 2d8e0...734

Skjønner ikke. Noen har vel lagt inn bud på prisantydning om det er det du har tatt den på? Det er den reelle verdien da markedet har priset den til den verdien

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Tror du mister denne ja, helt enig at 14 dager er lenge!
100k er ingenting, vi var 600k over for en leilighet til 6m, vi fikk ikke leiligheten...

Anonymkode: 9cf00...6e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror du mister denne ja, helt enig at 14 dager er lenge!
100k er ingenting, vi var 600k over for en leilighet til 6m, vi fikk ikke leiligheten...

600 over og den ble tatt? Det er brutalt…

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

600 over og den ble tatt? Det er brutalt…

Jepp... Oslo, ganske populært område. Brutalt, det var etter 11 dager vent...

• Liker 1
Skrevet

Har kjøpt to på forkjøpsrett og solgt to som ble tatt på forkjøpsrett på tross av vill budrunde. Synes OBOS har en mer effektiv og ryddig prosess enn usbl. 

Anonymkode: aedb1...c3c

• Liker 3
Skrevet

Tok boligen på forkjøpsrett. Satt på gjerdet i budrunden og tok leiligheten dagen før fristen gikk ut :) Veldig behagelig og mer tid til å tenke meg om. Hadde 30-års ansinnitet 

Anonymkode: 31062...f91

• Liker 2
Skrevet

Ikke Obos men i Bergen. Meldte forkjøp på alt av leiligheter som kunne være interessante. Gikk på visning, og satt på gjerdet i budrunden. Etter budrunden hadde jeg lengst ansiennitet og tok den på forkjøp. Ikke noe venting. Best med leiligheter hvor forkjøpsrett er meldt på forhånd, da ringes de som har meldt interesse etter budrunden og må svare med en gang. Ulempen er for selger som må vente 14 (?) dager før leilighet kan legges ut. 

Anonymkode: da1f2...806

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 2.50):

...

I OBOS kan man ikke ha lenger ansiennitet enn egen alder. ;) Det er nettopp for å unngå det scenariet du skisserer over her.

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Mistet et rekkehus på forkjøp i dag. Mistet til den andre i budrunden (vi var to) som da hadde vært med og drevet opp prisen….

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 2.50):

Grunnen til at mange meglere ikke liker forkjøpsrett er to-delt. For det første vris mange av selgerne til boligbyggelagets egne meglere. For det andre er det til en viss grad prisdempende.

Det er for øvrig mulig å avklare forkjøpsretten mye før det du nevner. At du må vente så lenge skyldes bruk av feil megler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 19.20):

Jeg hadde skrevet kontrakt, avtalt overtagelse om en uke og Solgt min egen leilighet. De fikk også rask overtagelse siden jeg skulle jo raskt inn i ny bolig.

Dagen før overtagelse ringer megler meg. Dessverre, noen har brukt forkjøpsretten. Lykke til med videre boligkjøp.

Jeg måtte campe på sofaen til mamma en mnd før jeg fikk kjøpt en annen leilighet. Heldigvis var det bare meg den gangen. 

Etter det, har jeg alltid gjort et poeng av dette. Jeg drar på visning. I det jeg blir spurt om å skrive meg opp på budrunde spør jeg. Er det forkjøpsrett her? Får jeg et ja. Sier jeg bare neitakk og drar.

Anonymkode: 8d774...b92

Det er alltid oppgitt om det er forkjøp eller ikke. Du trenger ikke kaste bort tid på å gå på disse visningene. :)

Skrevet

Jeg kjøpte min med forkjøpsrett. Jeg tror det skremmer potensielle kjøpere og på den måten legger en demper i budruden. Det blir som å legge inn innsats i å søke på en jobb som er forbeholdt en annen. Mye tid og krefter som potensielt kastes bort, så de går heller på visning for det ikke er fiorkjøpsrett. For en megler er det nok mer jobb å skulle selge med forkjøpsrett og fort mindre provisjon.

Anonymkode: 914e7...5f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg kjøpte min med forkjøpsrett. Jeg tror det skremmer potensielle kjøpere og på den måten legger en demper i budruden. Det blir som å legge inn innsats i å søke på en jobb som er forbeholdt en annen. Mye tid og krefter som potensielt kastes bort, så de går heller på visning for det ikke er fiorkjøpsrett. For en megler er det nok mer jobb å skulle selge med forkjøpsrett og fort mindre provisjon.

Anonymkode: 914e7...5f2

Enten legger det en demper på budrunden, eller så blir den såpass vill fordi noen SKAL ha boligen og byr så høyt at ingen skal ta den på forkjøp. Vært med på begge deler. 

Skrevet

Min leilighet lå ikke ute. Den ble lagt ut på utlysing av forkjøpsrett på borettslagets nettsider, og når ingen hadde meldt seg ble selger og jeg enige om en pris. 

Den lå ikke ute med pris på nettsidene. Isåfall hadde nok flere meldt seg. 

Anonymkode: 054a8...3e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...