Gå til innhold

Hvilke familier orker og takler flere enn to barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i Norge er vel normen at man skal ha to barn (minst, kanskje også helst). Hvilke familier orker og har kapasitet til å oppdra flere enn to barn? Dette er uten for min fatteevne. Er det nesten bare ressurssterke folk med alt på stell som ønsker og orker flere enn to barn? 

Anonymkode: 4ff0f...01e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vel alltid vært ganske vanlig å ha mer enn to barn...? Iallefall ikke uvanlig. 

• Liker 4
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i Norge er vel normen at man skal ha to barn (minst, kanskje også helst). Hvilke familier orker og har kapasitet til å oppdra flere enn to barn? Dette er uten for min fatteevne. Er det nesten bare ressurssterke folk med alt på stell som ønsker og orker flere enn to barn? 

Nei, de ressurssterke har bedre ting å bruke tiden på og får i stadig mindre grad barn i det heletatt. 

Mange barn er forbeholdt ressurssvake som går på sosialen.

Anonymkode: 2491a...093

• Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg er selv en av fire barn. Mine foreldre hadde tenkt å stoppe ved tre barn, men det kom en uventet attpåklatt. Selv om dette er en del år siden, var det ikke så mange av våre venner og bekjente som hadde fire unger, nei. Det var uvanlig den gangen også. Husker vi kjente en familie med 7 barn. De skulle egentlig ikke vært så mange, men moren i huset ble gravid og fikk trillinger (helt naturlig). 

En venninne av meg har 3 barn, og ønsket seg et fjerde barn også noen år senere. Men da var hun  passert 40, og en legeundersøkelse avslørte at hun ikke hadde flere gode egg igjen. Det var altså ikke mulig å bli gravid lenger. Det ble hun veldig lei seg for, og sier at "det føles som vi er en for lite i familien". Hun er karrierekvinne og tjener veldig bra, og hun er full av energi. Hvis noen skulle klare fire unger, så må det være henne. Hun har unger som sitter og gjør lekser eller øver på skoleting i ferier og på søndager f.eks. Hun har "banket inn" i dem fra de er bittesmå hvor viktig det er mer utdannelse osv.

Selv hadde jeg nok ikke maktet mer enn to barn, men det stoppet ved bare ett barn for meg. Jeg ble aldri gravid igjen da vi forsøkte på nummer to.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Jeg fikk mine første to i begynnelsen av 20-årene, nå er de store og jeg ønsker fler. Minst to til. Tenk om ungene flytter ut når jeg er rundt 40(!) hva skal jeg gjøre da liksom? Nei, må nok ha fler barn :) 

Anonymkode: de21e...ac6

• Liker 3
Skrevet

Kjenner 2 familier med 6 barn. Helt normale. Har fancy luksushytte og fin båt og stort hus. Aktive, høflige barn.

Kjenner 1 familie med 8 barn. Svært tette. Stort hus, flere biler og mange kjæledyr. Men igjen; ungene(som er mellom 25-40 ish) har gode jobber, fått barn, klarer seg veldig bra.

Kjenner 3 med fem barn: SVÆRT tette, snakker hver dag sammen, har flere gruppechatter, forteller hverandre alt, bor helst i samme by når de studerer. Ungene greier seg veldig bra, foreldrene er godt likt, alt er egentlig normalt og fint.

Anonymkode: 1caba...978

• Liker 3
Skrevet

De med gode gener, som selv har hatt en stabil og trygg barndom, de som har godt med energi, klarer å planlegge livet sitt og som har peiling på oppdragelse. I tillegg hjelper det å ha et godt parforhold, besteforeldre som interesserer seg for familien, og god lønn.

Anonymkode: 6e442...22a

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De med gode gener, som selv har hatt en stabil og trygg barndom, de som har godt med energi, klarer å planlegge livet sitt og som har peiling på oppdragelse. I tillegg hjelper det å ha et godt parforhold, besteforeldre som interesserer seg for familien, og god lønn.

Anonymkode: 6e442...22a

Haha! 

Jeg har ALT du nevner og mer til. Men jeg stopper på 1 barn. Av den grunn at jeg klarer ikke flere. En sinnsyk fødsel og traumatisk første 4 mnd så priser vi oss lykkelige for at vi hvertfall fikk et barn :)

kan ligge mye bak grunnen til antall barn, det bør aldri spekuleres. Jeg skulle ha 3 barn før jeg ble gravid, det gikk ikke etter  planen.

Anonymkode: 40e6e...ae6

• Liker 1
Skrevet

Vi har fire. Det som fikk oss til å tørre var først og fremst at vi har et godt og stabilt forhold og at begge virkelig ville ha mange barn. Vi visste også at vi hadde økonomi til det og at begge hadde mulighet til å styre arbeidstidene selv. Vi var også klar over at begge nok har mer energi enn gjennomsnittsmennesket og regnet med at det ville gjøre ting lettere, og så lovet vi hverandre å dele arbeidsbyrden så likt som mulig.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner 2 familier med 6 barn. Helt normale. Har fancy luksushytte og fin båt og stort hus. Aktive, høflige barn.

Kjenner 1 familie med 8 barn. Svært tette. Stort hus, flere biler og mange kjæledyr. Men igjen; ungene(som er mellom 25-40 ish) har gode jobber, fått barn, klarer seg veldig bra.

Kjenner 3 med fem barn: SVÆRT tette, snakker hver dag sammen, har flere gruppechatter, forteller hverandre alt, bor helst i samme by når de studerer. Ungene greier seg veldig bra, foreldrene er godt likt, alt er egentlig normalt og fint.

Anonymkode: 1caba...978

Og du da?

Anonymkode: 68351...251

Skrevet

Vi har tre barn. Det er jo igrunn ikke noe å orke? Tar gjerne imot ett eller to til :)

Anonymkode: 292b3...268

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha! 

Jeg har ALT du nevner og mer til. Men jeg stopper på 1 barn. Av den grunn at jeg klarer ikke flere. En sinnsyk fødsel og traumatisk første 4 mnd så priser vi oss lykkelige for at vi hvertfall fikk et barn :)

kan ligge mye bak grunnen til antall barn, det bør aldri spekuleres. Jeg skulle ha 3 barn før jeg ble gravid, det gikk ikke etter  planen.

Anonymkode: 40e6e...ae6

Signerer denne, bare at vi stoppet på to. Aldri i verden om jeg hadde orket flere 😅

Anonymkode: db68a...1ee

Skrevet

Men nå var jo ikke HIs spørsmål "Hvem er dere som har alt på stell men ikke orker mer enn to barn", var det vel?

Jeg tror barnepike familier ofte havner i én av to kategorier. Du har de som er over gjennomsnittlig energiske, tåler litt kaos og har plenty materielle ressurser på plass. Og så har du de som sier at det "bare ble sånn", samtidig som de sliter med å følge opp de barna de har og surver i VG før hver sommer fordi de ikke har råd til ferie. Svært satt på spissen, da.

Anonymkode: 2cd5c...68c

• Liker 2
Skrevet

* barneRike familier. Takk, autocorrect!

Anonymkode: 2cd5c...68c

Skrevet

Jeg vet om flere familier der det tredje barnet absolutt ikke var planlagt.

Synes synd på vegne av det tredje barnet, at foreldrene var så åpne i tiden etter fødselen om at det barnet ikke var planlagt.

Anonymkode: ac2cb...bb0

Skrevet

Vi venter vårt tredje barn. At vi begge har fleksible jobber har mye å si for mitt valg. Vi er ikke rike, men har hus og stabile jobber. Vi får litt hjelp av besteforeldre, men kan ikke basere oss på det.

Anonymkode: 729c9...df2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om flere familier der det tredje barnet absolutt ikke var planlagt.

Synes synd på vegne av det tredje barnet, at foreldrene var så åpne i tiden etter fødselen om at det barnet ikke var planlagt.

Anonymkode: ac2cb...bb0

Hvorfor det? 

Ikke planlagt betyr jo ikke at barnet ikke er velkomment?

Anonymkode: 292b3...268

• Liker 6
Skrevet

De som generelt sett synes det er uoverkommelig med mer enn to barn er jo da de som har maks to, men for de av oss som har fler er det i de aller fleste tilfellene ikke så voldsomt.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker 4, venter på nummer 3 nå.

Både mannen og jeg er familievendte og hverandres beste venn. Har ikke spesielt høy standard på husarbeid, er de nogenlunde rent og ryddig er vi kjempefornøyde. Litt fleksible jobber, litt redusert. Må ikke ha alt som alle andre. Trenger ikke pusse opp så lenge det funker. Ser ikke behov for at hvert barn skal ha tre fritidsaktiviteter og masse dyre ferier. Ikke opptatt av status og jag, eller at vi må være som alle andre. Ikke minst synes vi begge at det å få barn og oppdra dem er noe av mest meningsfulle man kan bruke tid på her i verden. Bruker ikke iPad og TV som barnevakt. Mulig slitsomt i det korte, men mye mindre slitsomt i lengden.

Anonymkode: 2ade5...2c2

• Liker 5
Skrevet (endret)

.

Endret av Infinitum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...