Gå til innhold

Veksling av gamle sedler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man veksle de gamle sedlene gebyrfritt i alle banker, eller må man reise til Norges bank for å gjøre dette?

Anonymkode: 6d07b...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 8 måneder senere...

Drar opp denne da jeg under rydding i dag fant fire femhundrelapper som gikk ut for tre uker siden og en tohundrelapp som gikk ut i fjor, i en helt anonym konvolutt.

Sjelden man blir skuffet over å finne to tusen kroner, men jeg trodde virkelig jeg hadde vekslet eller satt inn alt jeg hadde.

Da blir mitt spørsmål: noen som har fått sette utgåtte sedler inn i bank i det siste?

Norges Bank krever at man sender som verdipost, noe Posten skal ha 590 kroner for.

Skulle levert dem personlig, var i Oslo for to uker siden, men det er gjerne noen år mellom hver gang jeg er der 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor,har Nokas et kontor. Gikk innom, ringte på og sedlene ble vekslet på to minutter.

Anonymkode: 455bf...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vekslet inn i minibanken etter fristen var ute på noen sedler👍

Anonymkode: d7c3b...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vekslet inn i minibanken etter fristen var ute på noen sedler👍

Anonymkode: d7c3b...98f

Hvordan kan du veksle i en minibank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du veksle i en minibank?

De sedlene jeg "vekslet" tidligere i år satte jeg inn på konto i minibank, og tok så ut samme beløp i nye sedler.

Er nok dette jeg blir å prøve igjen når jeg skal et sted der min bank har minibank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fire dager siden prøvde jeg å sette inn i minibank endel sedler fra et kassaskrin da en forening skal avsluttes. Gamle 50-lapper (som gikk ut i oktober) lot seg telle som gyldige sedler og ble godskrevet konto på andre forsøk. Gamle 100- og 200-lapper ble spyttet ut som ugyldige, så skal sende dem til Norges Bank. Saksbehandlingsgebyr der på 250 kr, men siden det er totalt 800 kr er det likevel verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 19.06, Eneri skrev:

For fire dager siden prøvde jeg å sette inn i minibank endel sedler fra et kassaskrin da en forening skal avsluttes. Gamle 50-lapper (som gikk ut i oktober) lot seg telle som gyldige sedler og ble godskrevet konto på andre forsøk. Gamle 100- og 200-lapper ble spyttet ut som ugyldige, så skal sende dem til Norges Bank. Saksbehandlingsgebyr der på 250 kr, men siden det er totalt 800 kr er det likevel verdt det. 

Ifølge Norges Bank må du sende kontanter som verdibrev, pris er kr. 452,- pluss forseglingstape kr. 14,- pluss porto, minimum kr. 16,-.

Saksbehandlingsgebyr har de ikke på sedler utgitt etter 1999.

Hva kan egentlig Posten, eller Norges Bank, gjøre om man sender sedler i vanlig konvolutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, applestories said:

Ifølge Norges Bank må du sende kontanter som verdibrev, pris er kr. 452,- pluss forseglingstape kr. 14,- pluss porto, minimum kr. 16,-.

Saksbehandlingsgebyr har de ikke på sedler utgitt etter 1999.

Hva kan egentlig Posten, eller Norges Bank, gjøre om man sender sedler i vanlig konvolutt?

Norges Bank kan kanskje makulere sedlene, om du ikke sender dem på den måten du blir pålagt. Jeg hadde i alle fall ikke tatt sjansen. Da er det bedre å alliere seg med flere i nærområdet, og dele ekstrautgiftene på en forsendelse.

Anonymkode: 85087...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norges Bank kan kanskje makulere sedlene, om du ikke sender dem på den måten du blir pålagt. Jeg hadde i alle fall ikke tatt sjansen. Da er det bedre å alliere seg med flere i nærområdet, og dele ekstrautgiftene på en forsendelse.

Dette er jo bare tull, selvfølgelig makulerer de ikke sedlene dine! De vil at du skal sende dem som verdibrev i tilfelle de blir borte i posten.

Anonymkode: f26d1...b73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo bare tull, selvfølgelig makulerer de ikke sedlene dine! De vil at du skal sende dem som verdibrev i tilfelle de blir borte i posten.

Anonymkode: f26d1...b73

For å finne ut hva som skjer, er det jo bare å legge en utgått femtilapp i en vanlig konvolutt, frankere og sende til Norges Bank, med kontonummer og returadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en innskuddsautomat fra feks SpareBank 1 i nærheten, så kan du sette inn gamle sedler der😊 Satt nettopp inn 2000kr i gamle selder, overført på konto med engang!  Tror fristen er juli 2020 eller noe. 

Anonymkode: 7eebd...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 18.37, applestories skrev:

Drar opp denne da jeg under rydding i dag fant fire femhundrelapper som gikk ut for tre uker siden og en tohundrelapp som gikk ut i fjor, i en helt anonym konvolutt.

Sjelden man blir skuffet over å finne to tusen kroner, men jeg trodde virkelig jeg hadde vekslet eller satt inn alt jeg hadde.

Da blir mitt spørsmål: noen som har fått sette utgåtte sedler inn i bank i det siste?

Norges Bank krever at man sender som verdipost, noe Posten skal ha 590 kroner for.

Skulle levert dem personlig, var i Oslo for to uker siden, men det er gjerne noen år mellom hver gang jeg er der 😅

Sjekk med bankene, sparebank1 tok inn gamle sedler fra meg 2.mnd etter at hadde gått ut, fant de i en jakke. 

Anonymkode: 92384...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...