AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #1 Skrevet 18. februar 2019 Hvor mye koster det i din kommune for praktisk bistand i hjemmet? Synes du prisnivået kan forsvares? Finnes det en maxpris for hvor mye kommunene kan kreve at brukeren skal betale, eller står de fritt til å bestemme dette? Anonymkode: fafd3...239 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #2 Skrevet 18. februar 2019 Er det ingen som gidder å svare meg? Kommunen min har satt opp prisene igjen, og jeg synes det er blitt så innmari dyrt. Jeg får minstesats uføretrygd, så har ikke allverdens å leve av. Skulle gjerne visst hvordan prisnivået er i andre kommuner sånn at jeg har noe å sammenligne med. Anonymkode: fafd3...239 1
CosimaJettaSpencer Skrevet 18. februar 2019 #3 Skrevet 18. februar 2019 Hva med at du kontakter din kommune selv? Jesus, hvor hjelpesløs går det ann å bli... 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #4 Skrevet 18. februar 2019 1 time siden, CosimaJettaSpencer skrev: Hva med at du kontakter din kommune selv? Jesus, hvor hjelpesløs går det ann å bli... Hva skulle det hjelpe for, mener du? Jeg kjenner jo allerede min kommunes priser ettersom jeg betaler regningen hver måned. Det jeg ønsker er et sammenligningsgrunnlag. Anonymkode: fafd3...239 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #5 Skrevet 18. februar 2019 Dersom det er husvask du har hjelp til; Har du sjekket prisen hos CityMaid eller lignende tjenester? Anonymkode: 352fc...e61
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #6 Skrevet 18. februar 2019 Her ser du prisene i Bergen kommune😀 Anonymkode: 26994...c24 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2019 #7 Skrevet 18. februar 2019 Hva slags praktisk bistand er det snakk om? Anonymkode: a5a60...3e7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #8 Skrevet 22. februar 2019 Takk for svar! Jeg har hjemmehjelp og hjemkjøring av middag, samt hjemmesykepleie som hjelper meg med dusjing og sånt men dette betaler jeg ikke for. Jeg er selvfølgelig meget takknemlig over å få hjelp slik at jeg kan bo hjemme, men jeg er redd for at hvis kommunen setter opp prisene ytterligere vil jeg ikke lenger klare å betale og blir nødt til å søke plass på sykehjem. Jeg føler meg på langt nær syk nok for sykehjem, og det må da også koste kommunen mer enn praktisk bistand i hjemmet? Jeg synes det er rart at kommunene kan prise disse tjenestene så høyt, men samtidig skjønner jeg jo at det er en stor utgift for kommunen. Anonymkode: fafd3...239 1
altflyter Skrevet 22. februar 2019 #9 Skrevet 22. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg har hjemmehjelp og hjemkjøring av middag, samt hjemmesykepleie som hjelper meg med dusjing og sånt men dette betaler jeg ikke for. Jeg er selvfølgelig meget takknemlig over å få hjelp slik at jeg kan bo hjemme, men jeg er redd for at hvis kommunen setter opp prisene ytterligere vil jeg ikke lenger klare å betale og blir nødt til å søke plass på sykehjem. Jeg føler meg på langt nær syk nok for sykehjem, og det må da også koste kommunen mer enn praktisk bistand i hjemmet? Jeg synes det er rart at kommunene kan prise disse tjenestene så høyt, men samtidig skjønner jeg jo at det er en stor utgift for kommunen. Anonymkode: fafd3...239 Hvis du drar på sykehjem, så må du betale 85% av inntekten din, så er usikker på om du ville spart penger på det. Hvor mye betaler du? Hjemmesykepleie er jo gratis, men er det kun middag du betaler for altså?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #10 Skrevet 22. februar 2019 43 minutter siden, altflyter skrev: Hvis du drar på sykehjem, så må du betale 85% av inntekten din, så er usikker på om du ville spart penger på det. Hvor mye betaler du? Hjemmesykepleie er jo gratis, men er det kun middag du betaler for altså? Ja, er klar over det, men da slipper jeg å betale husleie, strøm og mat i tillegg. Mener ikke at jeg vil spare penger på det, men at dersom kommunen setter opp prisen på praktisk bistand i hjemmet enda mer, vil jeg rett og slett ikke klare å betale for det. Jeg er rullestolbruker, så må leie en leilighet som er tilrettelagt for det, og har derfor høy husleie. Jeg klarer ikke handle mat selv, så er nødt til å betale for hjemkjøring av dagligvarer fra Meny (hjemmehjelpen i kommunen handler ikke lenger dagligvarer), så har et relativt høyt matbudsjett. Jeg betaler for hjemmehjelp og hjemkjøring av middag. Har ikke tallene i hodet, men skal finne dem frem og skrive nytt innlegg senere. Anonymkode: fafd3...239
altflyter Skrevet 22. februar 2019 #11 Skrevet 22. februar 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, er klar over det, men da slipper jeg å betale husleie, strøm og mat i tillegg. Mener ikke at jeg vil spare penger på det, men at dersom kommunen setter opp prisen på praktisk bistand i hjemmet enda mer, vil jeg rett og slett ikke klare å betale for det. Jeg er rullestolbruker, så må leie en leilighet som er tilrettelagt for det, og har derfor høy husleie. Jeg klarer ikke handle mat selv, så er nødt til å betale for hjemkjøring av dagligvarer fra Meny (hjemmehjelpen i kommunen handler ikke lenger dagligvarer), så har et relativt høyt matbudsjett. Jeg betaler for hjemmehjelp og hjemkjøring av middag. Har ikke tallene i hodet, men skal finne dem frem og skrive nytt innlegg senere. Anonymkode: fafd3...239 Jeg syntes det høres ut som om du har rett på personlig assistent. Det skal man jo kunne få dekket ut ifra hjelpebehov. Har du sjekket opp i det?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #12 Skrevet 22. februar 2019 21 minutter siden, altflyter skrev: Jeg syntes det høres ut som om du har rett på personlig assistent. Det skal man jo kunne få dekket ut ifra hjelpebehov. Har du sjekket opp i det? Hadde det før, men det koster mer enn den hjelpen jeg har nå, så måtte slutte med det. Anonymkode: fafd3...239
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #13 Skrevet 22. februar 2019 Kan du lage middag selv? Sannsynligvis mye billigere enn å få tilkjørt fra kommunen. Anonymkode: 9f580...785
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #14 Skrevet 22. februar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du lage middag selv? Sannsynligvis mye billigere enn å få tilkjørt fra kommunen. Anonymkode: 9f580...785 Hva tror du? Anonymkode: e996d...0c7 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #15 Skrevet 22. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva tror du? Anonymkode: e996d...0c7 Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør. Mange får tilkjørt mat av andre grunner enn at de ikke kan lage den selv, men fordi de syns det styrete å lage mat til en, ikke vil lage mye oppvask, ikke har vært vant til å lage mat, ikke orker handlingen, sliter med ernæringsvansker eller vil unngå et ensidig kosthold. Det betyr derimot ikke at de ikke kan lage mat i store prosjoner og fryse ned, noe som er mye billigere enn å betale 70-80 kr pr porsjon for tilkjørt mat. Til og med et utvalg av ferdigmiddager fra Fjordland/Fersk og ferdig/Rema o.l. er jo billigere enn det som er tilkjørt fra kommunen. Du hadde sikkert en intensjon om å drite meg ut med spørsmålet ditt som du mener er selvsagt, men jeg har jobbet så lenge i helsetjenesten at jeg påpenbart har bedre kjennskap til dette enn du trodde. Anonymkode: 9f580...785
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #16 Skrevet 22. februar 2019 I min kommune koster de tjenestene jeg er kjent med veldig lite så det kan absolutt ikke påklages. Men det varierer nok fra hvilke oppgaver de gjør, og hvor ofte. Jeg tenker at det burde være en månedtlig grense med egenandel på 900 kroner om man trenger daglig tilsyn eller at man fikk tilskudd fra nav om det oversteg det. Tjenestene jeg kjenner til har bare vært ukentlig og kom på et par hundre kroner i måneden. Anonymkode: 99a6c...2d3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #17 Skrevet 22. februar 2019 Kan du kjøpe tjenester av en tenåring? Lavere utgift for deg og en super inntekt for tenåringen siden dette skjer ukentlig. Anonymkode: 4fed1...2c2
altflyter Skrevet 22. februar 2019 #18 Skrevet 22. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde det før, men det koster mer enn den hjelpen jeg har nå, så måtte slutte med det. Anonymkode: fafd3...239 Har du sett på om du kan få supplerende sosialstønad? Er det en mulighet? Og hvor dyrt er for dyrt? Betaler du mer enn 3000 i måneden for dette? Kunne hjemmesykepleien hjulpet deg med noe av det hjemmehjelpen hjelper med? Trodde man kunne få tildelt timer med personlig assistent av kommunen og at det da skal være gratis. Har du sjekket med andre butikker om de kan levere billigere til deg? Evt kan matkasser være et alternativ? Tror proviant leverer matvarer og, og de er blandt de billige
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #19 Skrevet 22. februar 2019 På 18.2.2019 den 15.12, AnonymBruker skrev: Hvor mye koster det i din kommune for praktisk bistand i hjemmet? Synes du prisnivået kan forsvares? Finnes det en maxpris for hvor mye kommunene kan kreve at brukeren skal betale, eller står de fritt til å bestemme dette? Anonymkode: fafd3...239 Alle disse prisene skal ligge på nett på de ulike kommunenes nettsider. Let og du vil finne. Anonymkode: d16f9...d1d 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2019 #20 Skrevet 22. februar 2019 1 time siden, altflyter skrev: Har du sett på om du kan få supplerende sosialstønad? Er det en mulighet? Og hvor dyrt er for dyrt? Betaler du mer enn 3000 i måneden for dette? Kunne hjemmesykepleien hjulpet deg med noe av det hjemmehjelpen hjelper med? Trodde man kunne få tildelt timer med personlig assistent av kommunen og at det da skal være gratis. Har du sjekket med andre butikker om de kan levere billigere til deg? Evt kan matkasser være et alternativ? Tror proviant leverer matvarer og, og de er blandt de billige Hjemmesykepleien og hjemmehjelp er vel det samme? Regner med at denne personen betaler for middagsvarming, smøre kvelds og frokost, klesvask, husvask, oppvask osv. Synes dog der burde vært en øvre grense i mnd for disse tjenestene. Anonymkode: 9f225...e77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå